Tack för alla era svar även om det inte är citerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Det är ju det som är grejen att det ska bli ”dyrt” att handla så man kanske hoppar över småköpen.
Satsa på att veckohandla, gör en meny för hela veckan och samtidigt en inköpslista på det som kommer behövas. Handla allt en gång i veckan och du slipper allt småshoppande och då även att det åker med något onödigt varje gång.
Kolla på lyxfällan och gör en lika dan budget men med dina siffror. Är ett bra sätt att få koll.
Rensa som sagt bland onödiga streamingabonnemang också.
Bra tips om veckohandlingen, ska fundera över detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
UniversalRace
TS vad handlar detta om? Om du gräver djupt i dig själv, du bränner pengar men varför?
Det är en bra fråga. Jag undrar vad det är jag försöker dämpa med socker. Ska till psykolog om ett tag då kan jag fråga, haha: "Varför går jag och köper grejer för att trösta mig själv?" Det kanske är ett stort håpl med avsaknad av kärlek. Eller nåt sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Nu är ju tyvärr godis väldigt billigt, göra saker hemma lönar sig nästan inte. Men det kanske gör lite skillnad och dessutom är det en grej att göra saker själv, som ett litet intresse som kan ersätta kicken att köpa saker. Baka saker som är goda. Ska du äta socker kan du likagärna göra det i kakform och du kan göra mer och mer perfektion av ditt bakande.
Sedan kan du ta med dig kakor till jobbet och andra ställen och då får du kompisar med eftersom i detta landet fikar vi ihjäl oss.
Det är redan nämnt men ha flera konton. Jag hade också svårt att ha översikt men öppnade två nya konton via internetbanken. Ett av dem dras det till automatiskt när jag får pengar. Det är väldigt bra att man inte ens ser dessa pengar och kortet inte når dem. Jag låter bara 500 dras men iom att jag inte ser pengarna har jag sådär plötsligt efter coronan då jag inte spenderade, 20 000. Med din lön kan man lägga undan mer men bättre att inte ta så mycket till en början så att man inte får för sig att ta av de pengarna. Börja med att sätta kanske 800 på automatisk överföring.
Känner igen det där med pengaproblem från bekanta. Där handlar det definitivt om att trösta sig. Då handlar det om att skaffa sig något annat som är lite beroendeframkallande men inte kostar så mycket.
Gillar tipset om bakning. Wow, det kanske jag faktiskt kan börja med! Jag saknar en konstruktiv hobby. Bakning och att aktivt hantera min ekonomi och utveckla sinnelaget för det, de två sakerna har möjlighet att få plats i mitt liv. Många fördelar som du säger.
Jag ska öppna några konton. Jag har en internetbank hos en annan bank så möjligheten finns jut att det är mitt sparkonto. Vill hitta ett sparkonto med hög ränta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thiakher
"Jag är en gottegris" heter det på svenska. Eller "jag är svag för sötsaker".
Vem är du att säga hur jag ska uttrycka mig? Jag kan säga sötad tand och jag gjorde det. Du förstod ju bra nog för att påpeka det, så min mening har gått fram och förmågan för kommunikation har åter igen gjort sitt jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thiakher
"OnT:
Planera dina köp. Bestäm varje söndag vad du ska få handla under veckan. Exempelvis ett klädesplagg på måndagen, mat på tisdagen, öl på onsdagen etc.
Efter ett tag tvingar du dig att minska på exempelvis klädinköpen. Bara ok att gå in i klädaffär EN gång per månad. Bara ok med öl varannan helg.
Bra är också att skriva upp VARTENDA inköp. Då ser du snabbt vad som är onödigt och kan ha som mål att minska sådana inköp.
Tack för tiopsen jag ska försöka komma ihåg dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whirl
Du behöver nog bara planera lite bättre. Se till att ha följande:
Ett buffertkonto för tre månaders fasta utgifter för om du skulle bli av med jobbet
Ett andra buffertkonto för oförutsedda utgifter som du inte kan hantera med en månadslön (bilreparation, vitvaror etc.)
Ett investeringssparkonto med globala indexfonder/stabila utdelningsaktier för att långsiktigt utnyttja ränta-på-ränta-effekten
Ett konto för övrigt sparande (fordon, resor, prylar)
Konkret och enkelt, jag gillar det, tack. Ska kolla närmare på det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whirl
När du betalat dina fasta utgifter så fyller du upp dina konton uppifrån och ner i prioritetsordning. Håll alltid dina buffertar fulla och använd endast pengarna där för ändamålet. Aldrig annars. Bestäm sedan hur mycket du vill investera till pensionen och lägg över dem direkt när lönen kommer. Minst 10% av din totala inkomst är att rekommendera och är du över 40 vill du investera dubbelt så mycket för att hinna ikapp. Resten av pengarna kan du antingen lägga på fritidssparande eller vardagskonsumtion.
Visst bör du även göra en månadsbudget och se över dina utgifter mer noggrant men att organisera på detta sättet är en riktigt bra början och kräver inte mycket tid.
Konkret och enkelt, jag gillar det, tack. Ska kolla närmare på det här.
Jag har tydligen templates för inkomst/utgift papper på WPS så jag ska utnyttja det.