2022-06-05, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Om inte motparten behandlar en ens med lite respekt är diskussion fruktlös. Detta instämmer säkert Greta i!

Nja, det är väl inte alltid Greta själv behandlar sina motparter med respekt?

Att vägra svara på journalisternas frågor, hånande sjunga ”you can shove your climate crisis up your ass” eller avfärda hårt arbetande politikers insatser med att de bara presterar ”utvattnad blah-blah-blah”, är det respekt?

Likaså att aldrig besvara kommentarer och frågor i sitt eget Twitterkonto (vet inte hur det är med hennes andra sociala medier, där kanske indiern ställer upp).

Eller att utesluta andra medlemmar från ett ”unikt platt nätverk utan ledare”? (Ja, vem fattar beslut om uteslutningar när det inte finns några ledare? Djungelns lag?)

(Du visar inte själv respekt när du låtsas att inte se frågor här i tråden som ofta är välskrivna och motiverade men kanske lite ”jobbiga” att besvara. Eller som du inte vet svaret på. Men det vill du inte erkänna utan låtsas istället som om det regnar.)

Citat:
Tankarna om astronaut var när hon var betydligt yngre. Funderingarna om att bli sjuksköterska är av senare datum. Greta har som jag skrev fått tillgång till hela den kompletta kurslitteraturen till sjuksköterskelinjen. Vill hon i framtiden hoppa på denna utbildning, lär även här många vilja hjälpa henne!

Varför i hela friden ska hon ha tillgång till den kompletta kurslitteraturen? Är det inte bättre hon förkovrar sig i att läsa om klimatet under den lilla fritid hon har?

Om det blir aktuellt för henne att välja sjuksköterskebanan lär hon få en uppdaterad lista för det relevanta lärosätet då, men först måste hon hur som helst bli klar med sin gymnasiekompetens.

Citat:
Enligt länken är Nightwish miljöintresserade och då är ett samarbete med Greta fullt tänkbart. Tack för ett mycket vänligt tips! Får ta reda på lite mera!

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...nar-nya-hojder

Ja, enligt länken är de ju också ”dramatiska”. Eftersom Greta har absolut gehör och gillar att sjunga och dansa kanske hon kan bli medlem i bandet?

(Eller också kanske du borde fundera över varför du blev kallad ”godhetsknarkande klimatvurmare”. Är du säker på att det är en komplimang?)

Citat:
Som högkänslig har Greta ett extra stort vilobehov och hon har ju berättat om att hon behöver sova mycket.

Det finns en bra självhjälpsbok för högkänsliga som heter ”The Highly Sensitive Person’s Workbook” av Elaine Arons, som jag hoppas att Greta snart kommer att läsa!

Som högkänslig får Greta räkna med att hon extra lätt tar in sinnesinrtyck och är extra känslig för dem! Detta nnebär förstås att hon bör lägga in pauser mellan mötena och undvika att stressa och helst ha mindre möten med rätt få deltagare.

Lättare sagt än gjort i min situation misstänker jag att Greta kommer att svara, men ändå mycket viktigt för henne!

Är det en diagnos hon har fått av sjukvården?
2022-06-05, 07:56
Medlem
Citat:

"Om ett barn är ”slow to warm up” och är otryggt är det viktigt att vara där. Inte vara för styrande eller ställa för stora krav, utan vara stöttande och omsorgsfull, och uppmuntra barnet att känna sig fram.

Jag kommer fortfarande ihåg filmen om Greta (den som Nathan Grossman kanske såg som en chans att skaffa sig rikedom och berömmelse genom), där hon satt och grät på båten till NYC för att hon tyckte att hon fått ett alltför stort ansvar.

Och fortfarande hetsar Gretas svans henne till det ena och det andra:

”Greta, du bara måste läsa den här rapporten … uttala dig om gruvdrift … om Indien … om Hongkong … om Amazonas … om covidvaccin … om det amerikanska presidentvalet … rädda livet på afghanska ungdomar … tala inför EU … tala inför FN … och glöm inte att läsa in sjuksköterskeutbildningen på samma gång, varsågod här är hela litteraturlistan …

DET är vad ni Greta-lovers, med hennes föräldrar i spetsen, utsätter ett barn med flera diagnoser för. Det är helt åt helvete.

Sen ska hon behandla sig själv med en självhjälpsbok. Finns den som talbok så att hon kan lyssna på den när hon rastar hundarna och bakar?
2022-06-05, 08:32
Medlem
Citat:
Jag har försökt att förklara att det finns en grupp forskare, främst yngre forskare, som varit beredda och är beredda att ge Greta all tänkbar hjälp för att sätta sig in i vetenskapliga texter. Hon har gång på gång erbjudits privata seminarier och omfattande handledning bara för hennes egen skull. Har själv hört Greta få vissa sådana ytterst generösa erbjudanden på Mynttorget.

Men Greta har alltså tackat nej till sådana ytterst generösa erbjudanden.

Hon avstår all tänkbar hjälp för att kunna sätta sig in i vetenskapliga texter. Hon anser att det inte behövs.

På din beskrivning låter det som om Greta är minst sagt arrogant.
2022-06-05, 09:14
Medlem
Citat:
Tankarna om astronaut var när hon var betydligt yngre. Funderingarna om att bli sjuksköterska är av senare datum. Greta har som jag skrev fått tillgång till hela den kompletta kurslitteraturen till sjuksköterskelinjen. Vill hon i framtiden hoppa på denna utbildning, lär även här många vilja hjälpa henne!
Greta jobbar redan som bidragsgenerator för familjen Ernman-Thunberg. Varför skulle familjen vilja att Greta skaffade ett vanligt arbete när de kan mjölka stora pengar på att deras dotter leker klimataktivist.
2022-06-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Greta jobbar redan som bidragsgenerator för familjen Ernman-Thunberg. Varför skulle familjen vilja att Greta skaffade ett vanligt arbete när de kan mjölka stora pengar på att deras dotter leker klimataktivist.

De har hittat en veritabel guldgruva, ja, och om de inte är öppna med vart stiftelsens alla pengar tar vägen så kan de kanske leva gott på miljoninkomsterna under lång tid framåt.* Kanske investera dem i oljeaktier för optimal avkastning ..?

Då gör det inte så mycket om Greta själv får allt mindre uppmärksamhet och rentav avslöjas som en bluff.

*Eller också har Greta rätt i att civilisationen går under om inte klimatet räddas inom 3-5-8-10 år och då kommer saker och ting förstås i ett helt annat läge. Time will tell.
2022-06-05, 09:40
Hon är inte äkta utan helt tydligt en marionett oavsett om hon vill förstå eller inte.
Att sätta så många bromsklossar i svensk industri och göda ett parti som Miljöpartiet är en typ av inhemsk terrorism.
Vi Sverige är i ett race nu, det handlar om att bygga upp ett stort och starkt försvar, allt hyckleri och miljöspel bör givetvis genast bekämpas.
2022-06-05, 16:44
Medlem
Citat:
Om Greta™ vore så begåvad som du fantiserar om, så behövde hon ingen hjälp.
2022-06-05, 17:01
Medlem
Giant Squids avatar
Klicken som försökte hindra Gretas demonstration/strejk i Fredags tillhör en grupp som kallar sig Återställ Våtmark, samma gäng som limmade fast sig på Sveavägen.
De vill att FFF ska ägna sig åt mer civil olydnad. Ingen blev gripen men en anmälan finns hos polisen.

https://www.facebook.com/10323881898...3692522604995/
Senast redigerad av Giant Squid 2022-06-05 kl. 17:05.
2022-06-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om Greta™ vore så begåvad som du fantiserar om, så behövde hon ingen hjälp.
Helt fel, även någon som är extremt begåvad behöver ibland hjälp. Till och med Einstein behövde ibland lite mattehjälp vid avancerad matematik! Har sett Greta hålla på med avancerad matte, som var på högskolenivå, men än får jag inte berätta om det. Greta var mycket generad för att hon inte hade lärt sig (då),
att göra en traditionell uppställning. Däremot visade hon sig ha gjort en helt korrekt fullt fungerande lösning, vilket var det viktiga!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-05 kl. 20:05.
2022-06-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nja, det är väl inte alltid Greta själv behandlar sina motparter med respekt?

Att vägra svara på journalisternas frågor, hånande sjunga ”you can shove your climate crisis up your ass” eller avfärda hårt arbetande politikers insatser med att de bara presterar ”utvattnad blah-blah-blah”, är det respekt?

Likaså att aldrig besvara kommentarer och frågor i sitt eget Twitterkonto (vet inte hur det är med hennes andra sociala medier, där kanske indiern ställer upp).

Eller att utesluta andra medlemmar från ett ”unikt platt nätverk utan ledare”? (Ja, vem fattar beslut om uteslutningar när det inte finns några ledare? Djungelns lag?)

(Du visar inte själv respekt när du låtsas att inte se frågor här i tråden som ofta är välskrivna och motiverade men kanske lite ”jobbiga” att besvara. Eller som du inte vet svaret på. Men det vill du inte erkänna utan låtsas istället som om det regnar.)

Varför i hela friden ska hon ha tillgång till den kompletta kurslitteraturen? Är det inte bättre hon förkovrar sig i att läsa om klimatet under den lilla fritid hon har?

Om det blir aktuellt för henne att välja sjuksköterskebanan lär hon få en uppdaterad lista för det relevanta lärosätet då, men först måste hon hur som helst bli klar med sin gymnasiekompetens.

Ja, enligt länken är de ju också ”dramatiska”. Eftersom Greta har absolut gehör och gillar att sjunga och dansa kanske hon kan bli medlem i bandet?

(Eller också kanske du borde fundera över varför du blev kallad ”godhetsknarkande klimatvurmare”. Är du säker på att det är en komplimang?)

Är det en diagnos hon har fått av sjukvården?
Sista frågan får bara Greta svara på enligt sekretess. Vad gäller de verkligt vänliga förslagen om seminarier och handledning, sa Greta inte alls Nej till dem, utan sa bara att hon först behövde få lov till detta av Svante!

Vad gäller säkerhetskurserna inför båtresorna tackade Greta först Ja till dem, men gav sedan återbud gång på gång för, att hon sa att hon hade så mycket att göra!

Eftersom jag har både uppdrag och förtroendeuppdrag gäller vissa begränsningar för vad jag kan svara på här. Jag har inget uppdrag idag från Greta att vara hennes ideella presskontakt. Någon talesperson vill hon inte ha och har aldrig heller velat ha. Detta måste jag även visa hänsyn till!

Vad gäller uteslutningar har de beslutats om av admins, i första hand för de olika Telegramkanalerna. Vissa admins har dock varit olämpliga och de har ofta utsetts utan tillräckliga kontroller och förberedelser. Som vanligt är det extra viktigt att rekrytera rätt de, som ges ledande uppgifter!

Ja, nu kommer väl du att säga att ett platt nätverk som behöver admins är inte helt platt och så är det. Verkligheten har tvingat även Greta att kompromissa lite med sina ursprungliga ideal!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-05 kl. 20:38.
2022-06-05, 21:12
Medlem
Citat:
Sista frågan får bara Greta svara på enligt sekretess. Vad gäller de verkligt vänliga förslagen om seminarier och handledning, sa Greta inte alls Nej till dem, utan sa bara att hon först behövde få lov till detta av Svante!

Vad gäller säkerhetskurserna inför båtresorna tackade Greta först Ja till dem, men gav sedan återbud gång på gång för, att hon sa att hon hade så mycket att göra!

Eftersom jag har både uppdrag och förtroendeuppdrag gäller vissa begränsningar för vad jag kan svara på här. Jag har inget uppdrag idag från Greta att vara hennes ideella presskontakt. Någon talesperson vill hon inte ha och har aldrig heller velat ha. Detta måste jag även visa hänsyn till!

Vad gäller uteslutningar har de beslutats om av admins, i första hand för de olika Telegramkanalerna. Vissa admins har dock varit olämpliga och de har ofta utsetts utan tillräckliga kontroller och förberedelser. Som vanligt är det extra viktigt att rekrytera rätt de, som ges ledande uppgifter!

Ja, nu kommer väl du att säga att ett platt nätverk som behöver admins är inte helt platt och så är det. Verkligheten har tvingat även Greta att kompromissa lite med sina ursprungliga ideal!

Tack för utförligt svar, Inspiratoeren. Det hedrar dig

Jag har förstås full respekt för att Gretas diagnoser omfattas av sekretess. Det är därför så många tyckte det var fel av Malena att presentera dem i bokform. Därför är det kanske också olämpligt att beskriva ev. ytterligare diagnoser på ett skvallerforum?

Nu är ju Greta myndig sedan ca 1,5 år och slipper därför inhämta samtycke från farsan. Så därför kanske hon numera även tackar ja till vänliga erbjudanden om hjälp?

Att hon inför resor med mindre båtar över den öppna Atlanten tackar nej till säkerhetskurser låter inte jätteintelligent i mina öron, åtminstone. Här borde definitivt hennes föräldrar satt ner foten, då hon fortfarande var omyndig.

Rekryteringar, delegeringar, admins … riktigt unik är tydligen inte den ultrademokratiska organisationen ändå. Och den dagen ni lyckas genomdriva donationsknappar på hemsidan lär det bli riktigt svårt att klara sig utan faktiska ledare. Någon måste väl ha den yttersta bestämmanderätten, tänker jag iaf. Hur ska alla pengarna fördelas? (Antagligen är det så redan nu.)
2022-06-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för utförligt svar, Inspiratoeren. Det hedrar dig

Jag har förstås full respekt för att Gretas diagnoser omfattas av sekretess. Det är därför så många tyckte det var fel av Malena att presentera dem i bokform. Därför är det kanske också olämpligt att beskriva ev. ytterligare diagnoser på ett skvallerforum?

Nu är ju Greta myndig sedan ca 1,5 år och slipper därför inhämta samtycke från farsan. Så därför kanske hon numera även tackar ja till vänliga erbjudanden om hjälp?

Att hon inför resor med mindre båtar över den öppna Atlanten tackar nej till säkerhetskurser låter inte jätteintelligent i mina öron, åtminstone. Här borde definitivt hennes föräldrar satt ner foten, då hon fortfarande var omyndig.

Rekryteringar, delegeringar, admins … riktigt unik är tydligen inte den ultrademokratiska organisationen ändå. Och den dagen ni lyckas genomdriva donationsknappar på hemsidan lär det bli riktigt svårt att klara sig utan faktiska ledare. Någon måste väl ha den yttersta bestämmanderätten, tänker jag iaf. Hur ska alla pengarna fördelas? (Antagligen är det så redan nu.)
Gräl både i relationer och i organisationer brukar mest bero på tvister om makten, pengarna och städningen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in