2022-06-04, 23:05
Medlem
På mina "bättre bilar" brukar jag byta 1 gång per år och då gärna innan vintern så den är fräsch inför kallstartar. Brukar köra 0w-40 som ger bra skydd året om.

På skitbilarna så dricker dom som oftast så mycket olja att det räcker med att bara fylla på då och då. Om filteret sitter så det går att nå utan att hissa upp bilen byter jag när jag känner för det, i bland efter 6 månader och i bland efter några år. Sitter filteret så man behöver hissa bilen och typ ta bort drivaxeln byter jag aldrig. Billigaste oljan, 5w-30. Kan aldrig minnas att jag haft några problem med bilarna som haft med oljans kvalité eller intervall mellan byte att göra.
Citera
2022-06-04, 23:08
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
det enda som skiljer på biltemas olja o andra märken är att det står biltema på deras förpackningar.

Jag har hört det.
Men hur vet man att det är sant?
Sägs så mycket. Mycket hörsägen.
Men borde inte direkt minska risken om man väljer något som inte är från "feltema".
Men kan mycket väl vara så. Vad vet jag..
Citera
2022-06-04, 23:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En sommar hade vi en busbil, en PV med spräckt motorblock.

Den drog kopiösa mängder olja.
Vi köpte spillolja på en bensinstation för ett par kronor litern.

Tre dunkar fylldes, en gick åt för att komma till stan, en dunk för att åka runt i stan, och en dunk för att komma hem igen.

Det behövdes inga oljebyten på den bilen.
Citera
2022-06-04, 23:39
Medlem
snurresprettiss avatar
Varje år eller oftare, beror på hur långt du kör/år.
Citera
2022-06-04, 23:40
Medlem
psykoshippiens avatar
Under 500 mil en gång om året eller mer sällan.

Över 700 mil årligen eller oftare.

Oljor nu och oljor då? Nej, olja är olja. Något annorlunda egenskaper kan man tvinga fram hos den idag, men olja är olja.
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ja oljorna har blivit bättre, Sytetolja är alltid mycket bättre än mineralolja.
Bilarna har blivit känsligare och nej Biltemas olja är inte samma sak som alla andra dyra oljor.
Skrev detta presumtivt för dessa diskussioner kommer alltid in på anekdotiska erfarenheter av hur bra Biltemas olja "duger"
Det är också relativt. Vad är man ute efter. Att tjäna 100kr med kostnaden att motorn slits mer?
Alltid mycket bättre, kan du utveckla det tror du? Vissa klassningar finns exempelvis inte inom syntes, som vissa motorer behöver.

Finns något forum där en snubbe gjort test på biltema & andras oljor. kontentan var att de höll samma klass om jag minns rätt. Är du nyfiken finns det nog en sökning bort.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-06-04 kl. 23:45.
Citera
2022-06-04, 23:43
Medlem
Vila bilmodeller räcker det att byta vartannat år på? De jag har och har haft säger efter x mil eller en gång per år beroende på vilket som inträffar först.
Citera
2022-06-05, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Under 500 mil en gång om året eller mer sällan.

Över 700 mil årligen eller oftare.

Oljor nu och oljor då? Nej, olja är olja. Något annorlunda egenskaper kan man tvinga fram hos den idag, men olja är olja.
Alltid mycket bättre, kan du utveckla det tror du? Vissa klassningar finns exempelvis inte inom syntes, som vissa motorer behöver.

Finns något forum där en snubbe gjort test på biltema & andras oljor. kontentan var att de höll samma klass om jag minns rätt. Är du nyfiken finns det nog en sökning bort.

Att säga att ”olja är olja” är nog att flagga offentligt för att man inte har så bra koll….

Du tror alltså att man sen motorer kom inte har klarat att utveckla och förbättra processen för att utvinna oljor, och förbättrat bazookorna, och att dessa kan finnas i olika klasser/kvaliteter och för olika ändamål….? Över hundra år och ingen utveckling…. Känner inte igen mig om vi säger så, och jag jobbar inom oljeindustrin……
Citera
2022-06-05, 07:50
Medlem
löls avatar
Kör bilen två gånger i veckan.
Byter olja vart annat år.

Oljan är fortfarande ljus.
Hade kunnat ta vart 3e år.
Citera
2022-06-05, 10:25
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Frågan är om oljan blivit bättre och att det räcker med oljebyte efter två år.

Dagens olja är nog inte bättre än för 5 år sedan, men betydligt bättre än för 30-40 år sedan.
Citera
2022-06-05, 12:02
Medlem
SwizzerNöts avatar
Brukar byta när den blir grå.
Citera
2022-06-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Vila bilmodeller räcker det att byta vartannat år på? De jag har och har haft säger efter x mil eller en gång per år beroende på vilket som inträffar först.

Av de modeller jag ägt har bmw och audi haft milgräns eller vartannat år. Volvo igen har generös milgräns men byte varje år. Har aldrig haft problem med smörjningen på mina bilar och vet ingen modern bil som sackat ihop pga fel olja eller fel intervall
Citera
2022-06-05, 13:02
Medlem
Majasmokers avatar
Tycker mig inte ha sett nån ännu som tar upp hur motorn körs. Är ju skillnad på söndagshandeln några km fram & tillbaka med kondens som hamnar i oljan utan att hinna ånga ur & på att bilen kanske står en månad för att sen rulla i jämn & fin landsvägsfart 10-20 mil utan tungt släp/husvagn som ökar tryck & temp till kanske nära gränsen i vissa fall med mycket backar & heta sommardagar.

Eller varför inte en sån där som får för sig att det där med luftfilter är överdrivet & det är så ren luft i Sverige. Filter är för dammiga länder. Jo, jag har känt en sån

För övrigt byter jag på ca 1000 & jag kör oftast något längre turer. D.v.s. sällan bara så oljan inte ens är fesljummen. Men det kan inte alla göra såklart. Jag bor i Sthlm & har nära till kollektivtrafiken & mataffär nästan utanför dörren & inga barn som ska dricka litervis m mjölk....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in