2022-12-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Mer koll på bilar än dig skulle jag nog våga påstå och reservdelar.
Jag har haft mina duster med Biltema vad det gäller bromsar, avgassystem med mera och de är i en helt klass för sig själva. Inte nog med att delarna nästan aldrig passar utan de är dessutom väldigt dåliga när det gäller kvaliteten.

Polarn som jobbade på Haldex innan berättade att de bromsok som de kaserade köpte Biltema upp.

Du gör ju som du vill och får gärna köpa allt på biltema utan det rör mig i ryggen men kom aldrig och sög de har samma kvalitet som tex Mekonomen för då ljuger du.

Tyvärr, nu bekräftar du än mer att du har dålig koll på detta, och dessutom börjar plantera halmgubbar… För var det inte motorolja du babblade om, och som jag svarade dig på….? Nu hoppar du plötsligt till reservdelar mer generellt och bromsok….. Är det vettig argumentation menar du…?

För det första, självklart kan Biltemas reservdelar ibland ha lägre kvalitet än rediga märkesdelar, vilket ofta helt enkelt grundar sig på den gamla devisen ”man får vad man betalar för”….

Men, det är oftast helt ok med Biltemas reservdelar på delar där det inte är så ”kritiskt”, medan det absolut kan vara påtaglig sämre kvalitet än original på andra delar.
Har själv ett dagsfärskt exempel på det där jag köpte nya kompletta strålkastare till Passat B5 då de gamla var väldigt mjölkiga i glasen och skulle ta mycken tid att polera upp och ändå inte vara fina igen för evigt. Nya strålkastare kostade ca 1150 styck jämfört med original som ligger på ca 3500 styck. Bilen är en gammal skrutt som är köpt för 6000 kr så inte värt att köpa original fanns inte på kartan. Men tyvärr var det jäkligt märklig ljusbild dessa nya billiga ”no name” även om de lyste helt ok och lagligt i övrigt. Å andra sidan har jag och andra köpt massvis med andra reservdelar på Biltema som varit helt ok.

Nåväl, nu handlade det väl om olja i denna tråd, och den som påstår att Biltemas olja skulle vara slut har helt enkelt noll koll och kastar ur sig korkade påståenden grundade endast på anekdoter och fördomar. Och du påstod ju att Biltemas olja var skit så….

För övrigt tvivlar jag starkt på att du har något väsentligt att lära mig om bilar, deras teknik, reservdelar etc etc… Eller har du hållit på med bilar sen mitten 70tal, är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, byggt egna kraftigt modifierade motorer och växellådor, och bilar, varit involverad i proffesionellt racing i många år, har djupa kontakter med ingenjörer och utvecklare av motorer och annat hos ett antal olika biltillverkare…?
Citera
2022-12-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oavsett Biltemas olja eller vilken motorolja som helst oavsett märke och pris, så kan det finnas skillnader mellan dessa även om de så har samma kvalitetsklassning angiven.

Klassningarna är minimingränser för en drös olika parametrar och tester.
Så klarar Biltemas olja en viss klassning så är den minst så bra som aktuell klassning kräver, likasom att desamma gäller alla andra oljor som klarar (anges till) samma klassning oavsett hur känt märket är eller vad oljan kostar.

Ang Tegnell så är han självklart en hjälte oavsett vad konspirationsteorier från okunniga lättledda påstår, men vill du få min förklaring på det så väl en mer lämpad tråd eller PM.

Som du är inne på så finns det som sagt fler skillnader än de klassningar som oljor har. Det sagt så skulle jag inte ha något problem att köra Biltema-olja om det var fallet.

Nu skall jag inte debattera OT kring klanten Tegnell, men en språklig korrektion måste bara på sin plats: Bara för att någon är klart inkompetent, så är det inte någon konspirationsteori. Tror du fått saker och ting helt om bakfoten vad en konspiration är.
Citera
2022-12-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Som du är inne på så finns det som sagt fler skillnader än de klassningar som oljor har. Det sagt så skulle jag inte ha något problem att köra Biltema-olja om det var fallet.

Jag tror du förstår men jag förtydligar ändå.
Det finns klassningar, klarar en olja en viss klassning så har den alltså klarat alla minimikraven för denna klassning. Alla oljor som klarar en viss klassning har alltså klarat minimikraven för just denna klassning.
Dock kan vissa oljor ha klarat flera av minimikraven för en klassning som är ännu högre, men, har den inte klarat alla minimikrav för denna högre klassning utan bara en, eller några, så stannar oljan på den klassning där den klarat alla minimikrav.
Det betyder att olika oljor inom samma klassning, ändå kan ha skillnader mellan sig, där kanske någon olja klarar t ex mycket högre lagertryck som gäller som minimumkrav för en högre klassning.

Citat:
Nu skall jag inte debattera OT kring klanten Tegnell, men en språklig korrektion måste bara på sin plats: Bara för att någon är klart inkompetent, så är det inte någon konspirationsteori. Tror du fått saker och ting helt om bakfoten vad en konspiration är.

Vill du diskutera Tegnell så välj bättre lämpad tråd eller PM. Men kort, det finns absolut inget som tyder på att Tegnell skulle vara inkompetent, utan snarare så har vi ingen annan med så hög kompetens inom området. Att allt inte sen blev helt rätt är en annan sak. Men fortsätt med PM eller lämpligare tråd.
Citera
2022-12-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tror du förstår men jag förtydligar ändå.
Det finns klassningar, klarar en olja en viss klassning så har den alltså klarat alla minimikraven för denna klassning. Alla oljor som klarar en viss klassning har alltså klarat minimikraven för just denna klassning.
Dock kan vissa oljor ha klarat flera av minimikraven för en klassning som är ännu högre, men, har den inte klarat alla minimikrav för denna högre klassning utan bara en, eller några, så stannar oljan på den klassning där den klarat alla minimikrav.
Det betyder att olika oljor inom samma klassning, ändå kan ha skillnader mellan sig, där kanske någon olja klarar t ex mycket högre lagertryck som gäller som minimumkrav för en högre klassning.

Vill du diskutera Tegnell så välj bättre lämpad tråd eller PM. Men kort, det finns absolut inget som tyder på att Tegnell skulle vara inkompetent, utan snarare så har vi ingen annan med så hög kompetens inom området. Att allt inte sen blev helt rätt är en annan sak. Men fortsätt med PM eller lämpligare tråd.

Vi tar nöten Tegnell i PM, för en sådan totalt inkompetent ämbetsman, som enbart fått sin position genom politiska kontakter och karriär inom "partiet", förtjänar in plats här på forumet.

Gällande kvalitetskraven så talar du för öppna dörrar. Har inte sagt emot det du säger ovan. Läs på lite bättre tack. Vad jag däremot säger är att alla parametrar hos en olja är ingår inte i dessa klassifieringar. Det är en helt annan sak än det du debatterar (och som jag som sagt håller med om).
Citera
2022-12-11, 20:52
Medlem
Citat:
Vi tar nöten Tegnell i PM, för en sådan totalt inkompetent ämbetsman, som enbart fått sin position genom politiska kontakter och karriär inom "partiet", förtjänar in plats här på forumet.

Gällande kvalitetskraven så talar du för öppna dörrar. Har inte sagt emot det du säger ovan. Läs på lite bättre tack. Vad jag däremot säger är att alla parametrar hos en olja är ingår inte i dessa klassifieringar. Det är en helt annan sak än det du debatterar (och som jag som sagt håller med om).

Tegnell, välkommen i PM…

Oljan, jag gav bara ett förtydligande, menade inte att du hade helt fel.
Men, vi kan nog med fog anta att kriterierna och testerna för att klassificera oljorna är mer än nog avancerade och relevanta för att just kvalitetsklass oljorna, så där har vare sig du eller jag något att klaga på. Alltså kan vi vara rätt säkra på att alla relevanta parametrar finns med, eller kan du påvisa någon väsentlig parameter som saknas….?

Hur som helst, och inte riktat till just dig, så är det förbannat tröttsamt att idelige se korkskallar påståenden om att ”Biltemas olja är skiiiit” när de har absolut noll koll utan endast sprider skrönor de hört eller argumenterar utifrån sina egna fördomar. Faktiskt samma fan vad det gäller om Biltema. De säljer en massa saker som är in i helvete bra för pengen, och en hel del som håller ungefär den klass som priset hintar om. Men många generaliserar som idiotier och hävdar att allt Biltema är skiiit…
Citera
2022-12-12, 10:08
Medlem
Ju dyrare bil desto oftare byter jag. Skämt åsido, jag byter oftare på bilar med en massa hästkrafter och mindre ofta på bilar med mindre hästkrafter.
Citera
2022-12-13, 16:21
Medlem
Byter man regelbundet och tillräckligt ofta med rätt klassning etc. så spelar det nog ingen som helst roll vilket klistermärke som sitter på förpackningen. Samma gäller för filter i alla dess former.
Citera
2022-12-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Byter man regelbundet och tillräckligt ofta med rätt klassning etc. så spelar det nog ingen som helst roll vilket klistermärke som sitter på förpackningen. Samma gäller för filter i alla dess former.

Nej, riktigt så enkelt är det inte. Den kan finnas skillnader som är mer eller mindre värdefulla för olika användare. Men generellt sett så brukar det funka bra nog i de flesta normalfall för vardagsbilisten
Citera
2023-09-02, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag brukar byta olja på bilen en gång om året. Jag kommer aldrig upp till x antal mil för att byta olja (oljeintervall på mil). Därför blir det att byta en gång om året istället. Min nya bil säger om jag inte kommer upp till x antal mil körning måste jag byta olja efter 24 månader. Förr bytte man alltid olja minst en gång om året, idag byter man olja efter två år. Har oljan blivit bättre? Högre kvalitet?

Annat?

Låt säga att du har din bil nästan stående. Du kör nästan aldrig bilen. Du kör bilen endast 1 mil i månaden. Hur ofta måste du byta motorolja?

Jag har gott om pengar, och kräver därför PERFEKTION i mina dyra bilar även.
Vill sköta dom superpedantiskt därför. De är mina bebisar typ.

Har man en skitbil borde det räcka byta olja en gång per år, och kanske var 1500mil.
Se upp för long life, 3000mil byten, det är fake. Motorer koksar igen, och blir helt vidriga inuti, svarta och brända. Ingen olja klarar 3tusen mil i en motor i långa loppet ryker motorn i förtid.
Dom kan rulla dubbelt så långt med tätare byten.

Själv byter jag olja var 700-800mil, eller inför varje sässong, vilket som än faller in först.
Inför varje sommar efter frostnätter är slut, på våren blir det ny olja som är fräsch till varma dagar utan kondens ifrån vintern med kallt och varmt.
Samma sak inför vintern, då frostnätterna börjar komma, då åker sommar oljan ur, och det blir ny olja till kallt klimat. För att säkerhets ställa bästa möjliga kall start , om man glömt köra bilen i garage eller om man är vid stugan, eller liknande.

En jag känner har kört med Biltema oljor i sin bil 5års tid nu.
Bilen hade rullat 20k mil+ när han köpte den, idag har den redan rullat 35k mil.
Och den spinner som en katt i motorn. På billig biltema olja.

Själv kör jag värsta oljan hos original service, och Dahlbäcks racing även i min trimmade RS7 audi
med över 600häst. I bilar som dessa krävs det bästa såklart.

En vanlig halvdan skitbil duger Biltema.

Sen vill jag även rekommendera er att kolla på Internet även.
Där finns flera butiker, även tyska butiker som skickar olja inom en vecka hem till typ halva priset
jämfört med Mekonomen och liknande dyra ställen.

Har man exempelvis en äldre BMW M3 ifrån 90talet som man servar själv så är det bra köpa
olja ifrån tyskland, värsting märkesoljor till halvapris.
En annan bekant som har just en äldre M3 sparar 600kr på handla märkes oljan ifrån tyskland, hemleverad. Märken som Castrol. Mobil 1 i värsting serien, top notch oljorna

Är själv intresserad av bilar, men inte proffs, har även vänner som gillar bilar ett 10tal, vi pratar ofta om bilar. Så lite koll har man. Pratar även med mekaniker på Dahlbäck racing och liknande

Jag kör min bil lugnt, men de som har trimmade bilar med 500hk+ som PISKAR bilarna hårt
bör byta olja så ofta som 200-300mil bara

Inför rally, bana, drifting och liknande byter dom vid varje körning, eller typ var tredje max
Alltså så lite som 50mil bara Men då pratar vi om CP SJUK smisk, tok körning, med väldigt
vassa motorer och mods. De kan ju varva tokiga 12tusen varv typ, eller ha helt galna cp turbon , lättade kolvar och annat som måste ha 100% perfekt smörjning, där får inte ens 10% gå fel.

Edit
Min RS7 har 700hp +, är trött nu
Senast redigerad av realsanning 2023-09-02 kl. 23:48.
Citera
2023-09-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realsanning
Jag har gott om pengar, och kräver därför PERFEKTION i mina dyra bilar även.
Vill sköta dom superpedantiskt därför. De är mina bebisar typ.

Har man en skitbil borde det räcka byta olja en gång per år, och kanske var 1500mil.
Se upp för long life, 3000mil byten, det är fake. Motorer koksar igen, och blir helt vidriga inuti, svarta och brända. Ingen olja klarar 3tusen mil i en motor i långa loppet ryker motorn i förtid.
Dom kan rulla dubbelt så långt med tätare byten.

Själv byter jag olja var 700-800mil, eller inför varje sässong, vilket som än faller in först.
Inför varje sommar efter frostnätter är slut, på våren blir det ny olja som är fräsch till varma dagar utan kondens ifrån vintern med kallt och varmt.
Samma sak inför vintern, då frostnätterna börjar komma, då åker sommar oljan ur, och det blir ny olja till kallt klimat. För att säkerhets ställa bästa möjliga kall start , om man glömt köra bilen i garage eller om man är vid stugan, eller liknande.

En jag känner har kört med Biltema oljor i sin bil 5års tid nu.
Bilen hade rullat 20k mil+ när han köpte den, idag har den redan rullat 35k mil.
Och den spinner som en katt i motorn. På billig biltema olja.

Själv kör jag värsta oljan hos original service, och Dahlbäcks racing även i min trimmade RS7 audi
med över 600häst. I bilar som dessa krävs det bästa såklart.

En vanlig halvdan skitbil duger Biltema.

Sen vill jag även rekommendera er att kolla på Internet även.
Där finns flera butiker, även tyska butiker som skickar olja inom en vecka hem till typ halva priset
jämfört med Mekonomen och liknande dyra ställen.

Har man exempelvis en äldre BMW M3 ifrån 90talet som man servar själv så är det bra köpa
olja ifrån tyskland, värsting märkesoljor till halvapris.
En annan bekant som har just en äldre M3 sparar 600kr på handla märkes oljan ifrån tyskland, hemleverad. Märken som Castrol. Mobil 1 i värsting serien, top notch oljorna

Är själv intresserad av bilar, men inte proffs, har även vänner som gillar bilar ett 10tal, vi pratar ofta om bilar. Så lite koll har man. Pratar även med mekaniker på Dahlbäck racing och liknande

Jag kör min bil lugnt, men de som har trimmade bilar med 500hk+ som PISKAR bilarna hårt
bör byta olja så ofta som 200-300mil bara

Inför rally, bana, drifting och liknande byter dom vid varje körning, eller typ var tredje max
Alltså så lite som 50mil bara Men då pratar vi om CP SJUK smisk, tok körning, med väldigt
vassa motorer och mods.

Beställde Mannol från Tyskland, billigare än biltemas och dessutom så bar en liten PostNordtjej upp 20L olja 4våningar upp tog endast 3 dagar!
Citera
2023-09-03, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Beställde Mannol från Tyskland, billigare än biltemas och dessutom så bar en liten PostNordtjej upp 20L olja 4våningar upp tog endast 3 dagar!

Jäklar, stackars lilla tjejen hahaha, starkt jobbat ändå HAHAHA.
Ja man sparar galet mycket pengar handla ifrån tyskland säger flesta jag känner.
Även bildelar, Autodoc exempelvis, kan vara 70% billigare.

Olja är faktiskt smart köpa 20liter.
Ett köp, och det räcker till fler byten med ju. Väldigt fiffigt när det är billigt även.
Citera
2023-09-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realsanning
Jäklar, stackars lilla tjejen hahaha, starkt jobbat ändå HAHAHA.
Ja man sparar galet mycket pengar handla ifrån tyskland säger flesta jag känner.
Även bildelar, Autodoc exempelvis, kan vara 70% billigare.

Olja är faktiskt smart köpa 20liter.
Ett köp, och det räcker till fler byten med ju. Väldigt fiffigt när det är billigt även.

Precis! Har beställt olja samt reservdelar från Tyskland i 10års tid, vilket har sparat mig tiotusentals kronor

Nu blev det 5w-40 helsyntet, 5L för 245kr! Släng på ett oljefilter för 80spänn så har du en billig service . Win-win
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in