2022-06-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag brukar byta olja på bilen en gång om året. Jag kommer aldrig upp till x antal mil för att byta olja (oljeintervall på mil). Därför blir det att byta en gång om året istället. Min nya bil säger om jag inte kommer upp till x antal mil körning måste jag byta olja efter 24 månader. Förr bytte man alltid olja minst en gång om året, idag byter man olja efter två år. Har oljan blivit bättre? Högre kvalitet?

Annat?

Låt säga att du har din bil nästan stående. Du kör nästan aldrig bilen. Du kör bilen endast 1 mil i månaden. Hur ofta måste du byta motorolja?

Long Life olja är skit, slammar igen motorn.

1500mil eller 1år är det bästa, olja drar till sig fukt via kondens.
Citera
2022-06-05, 15:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Long Life olja är skit, slammar igen motorn.

1500mil eller 1år är det bästa, olja drar till sig fukt via kondens.

På grund av kondensen byter man alltid på våren.
Citera
2022-06-05, 15:35
Medlem
Frugan har en har en VW som enligt tillverkaren skall ha oljebyte var 3000 mil eller 24 månader, men jag har dåliga erfarenheter av att byta så sällan så jag har sagt till henne att hon skall göra ett extra byte av olja och filter mellan varje service. Skall man i detta fallet köra longlifeolja ändå, eller är det bättre att köra på "vanlig" olja. Jag har hört att longlifeolja fungerar så att den har sämre renande egenskaper än vanlig olja, men jag vet inte om detta är sant, eller om det är en myt.
Att clownerna på VW kommer att hälla i longlifeolja fattar jag, men på det andra oljebytet som görs på allbilverkstad?
Citera
2022-06-05, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Brukar köra 0w-40 som ger bra skydd året om.

Billigaste oljan, 5w-30. Kan aldrig minnas att jag haft några problem med bilarna som haft med oljans kvalité eller intervall mellan byte att göra.

Min auktoriserade vw-verkstad säger att en tsi-motor går bättre på ow-30 än på ow-40.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Vad gör du då när din bil har serviceavtal och service infaller först på hösten?
Senast redigerad av pajasnajas 2022-06-05 kl. 15:52.
Citera
2022-06-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Åker inte den ut ut motorn via vevhusventilationen oavsett? Jag har kört bilar med spricka i motorblocket och varje gång den stått parkerat med tryck på kylsystemet var det lägre nivå i expansionskärlet och vatten på oljestickan, det rök även vitt ut avgasröret men efter en tids körning var vattnet borta från avgaser och olja.
Citera
2022-06-05, 16:10
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har jag en förmånsbil av nyare modell så den säger till när det är dax för service och håller då sina 12 månader eller 3000mil.
När jag hade egen bil så körde jag samma system, bytte olja en gång om året, oftast till våren då det var trevligare att hålla på då. Hade inget riktigt bra garage. Bytte givetvis filter i samma veva.
Här pratar vi bilar från 80 och 90-talet som info. Man märkte på motorn när det var ny olja i dessa ska tilläggas. Blev två små ponnys istället för den vanliga småtrötta stackaren.
Efter det så har jag alltid lämnat in på service då jag är lat och okunnig förutom att byta olja.

Bilarna utvecklades med de för tidpunkten tillgängliga oljorna.
Så motorn i en bil från 80talet är utvecklad med tanke på oljorna som fanns på 80talet.

Ungefär som att dataspel är utvecklade med vedertagen datorstandard i åtanke.
Dagens bilar tuktar oljan hårdare och det är högre krav på olja till en ny bil.

Men det är aldrig något problem att ha en bra olja i en gammal bil. Förmodligen kan man sträcka ordentligt på bytesintervall om man kör en modern syntetolja i en äldre bil.
Citera
2022-06-05, 16:39
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Läs specifikationerna på oljeflaskan/-dunken.
Klarar den kraven för VAG:s bilmotorer, som är bilvärldens känsligaste, tillsammans med BMW:s - så kan man vara rätt så säker på att motoroljan är bra.
LIDL:s oljor, som säljs över hela Europa, uppfyller de kraven.
Som sagt - läs specen för din bil i instruktionsboken och kolla på etiketten på oljeflaskan/-dunken.

Ja man ska köpa rätt klassning, men det är ändå fascinerande att du läst hela mitt inlägg angående hur klassningen går till, hur mycket mygel det är och ändå inte tar in det?

Det är väldigt stor skillnad på oljor oavsett om de har samma klass.
Bara genom att ligga inom samma klass kan det vara en dubblering av antal cykler innan referensvärde. Och då är inte ens mygel inräknat vilket är väldigt vanligt.

Och så är det bara två klasser som är relevanta på dagens bilar (bensin), SJ och SL. BMW eller VAG är inte på något sätt unika för att de rekommenderar SL.

Det är fel att stirra sig blind på API klassningen.
Man ska köpa rätt klass och från en vedertagen tillverkare. Gärna någon av samma tillverkare som biltillverkaren rekommenderar, då slipper man fundera.

Jämför med att säga att alla vinterdäck som är S-klassade (180km/h) är lika bra.
Oavsett om de är kända tillverkare eller köpta på AliExpress för 100kr/st.
Citera
2022-06-05, 20:43
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att säga att ”olja är olja” är nog att flagga offentligt för att man inte har så bra koll….

Du tror alltså att man sen motorer kom inte har klarat att utveckla och förbättra processen för att utvinna oljor, och förbättrat bazookorna, och att dessa kan finnas i olika klasser/kvaliteter och för olika ändamål….? Över hundra år och ingen utveckling…. Känner inte igen mig om vi säger så, och jag jobbar inom oljeindustrin……
Men din dumfitta. Ska du bryta ur kontext från helheten så gör ďet i alla fall bra, nu letade du bara billiga poäng.
Citera
2022-06-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Men din dumfitta. Ska du bryta ur kontext från helheten så gör ďet i alla fall bra, nu letade du bara billiga poäng.

Kollar ditt ursprungsinlägg, och det jag svarade på i det….

Citat:

Oljor nu och oljor då? Nej, olja är olja. Något annorlunda egenskaper kan man tvinga fram hos den idag, men olja är olja.

Så kan jag inte se annat än att du menar att olja då och nu inte är nån skillnad, olja är olja… Men så enkelt är det ju inte varför jag gav dig frågor och motargument, som du tydligen har svårt att svara seriöst på utan går till personangrepp. Poängen bjöd du på själv…

Olja förr och nu är inte same same, utveckling har skett även inom smörjoljebranschen, så basoljorna är inte idag samma som de var förr utan har även det blivit bättre med åren, liksom additiven etc.

Då jag är på bra humör nu här ute på ConocoPhillips installation Ekofisk, ett gäng oljeplattformar, ute i Nordsjön så får du ett par intressanta länkar om basoljor och utvecklingen av dessa, så du kan förkovra dig lite

https://www.machinerylubrication.com/Read/472/base-oil-industry

https://www.machinerylubrication.com/Read/493/base-oil-technology
Citera
2022-06-05, 22:56
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kollar ditt ursprungsinlägg, och det jag svarade på i det….

Så kan jag inte se annat än att du menar att olja då och nu inte är nån skillnad, olja är olja… Men så enkelt är det ju inte varför jag gav dig frågor och motargument, som du tydligen har svårt att svara seriöst på utan går till personangrepp. Poängen bjöd du på själv…

Olja förr och nu är inte same same, utveckling har skett även inom smörjoljebranschen, så basoljorna är inte idag samma som de var förr utan har även det blivit bättre med åren, liksom additiven etc.

Då jag är på bra humör nu här ute på ConocoPhillips installation Ekofisk, ett gäng oljeplattformar, ute i Nordsjön så får du ett par intressanta länkar om basoljor och utvecklingen av dessa, så du kan förkovra dig lite

https://www.machinerylubrication.com/Read/472/base-oil-industry

https://www.machinerylubrication.com/Read/493/base-oil-technology
Olja är olja, vill du frånta det påståendet sin legitimitet så får du fan ta och komma med lite bättre källor än företagsreklam.

Är du allvarlig att du inte ser vad jag skriver (alltså att du inte medvetet gjorde syftningsfel) så bryter jag ner det för dig;
Olja idag har andra egenskaper då man kommit bra mycket längre i tekniken jämfört med "då".
Olja är olja, hur man än vänder & vrider på det.

Som du ser talar jag i generella termer då jag inte har djupare kunskap mer än lite på ytan vad för viskositet & smörjegenskaper man vill få fram i diverse mekanik. Men jag motsätter mig inte basala påståenden som du.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-06-05 kl. 23:01.
Citera
2022-06-06, 01:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Låter bra det, bra mycket billigare än vad jag betalar
Dessa gamla motorer kan vara riktigt geggiga invändigt så ny olja och filter kan bli svart på 10 minuter då byter jag dagen efter sedan kan man köra längre och längre och längre mellan bytena då motorn blir renare och renare
för varje gång om inte det är en motor som ska renoveras då för då ska allt isär och tvättas och bli rent.annars byter jag olja när den är mörkbrun nästan svart. Är en så liten kostnad för mej och spillolja använder jag till annat sedan.
Citera
2022-06-06, 05:54
Medlem
Citat:
Olja är olja, vill du frånta det påståendet sin legitimitet så får du fan ta och komma med lite bättre källor än företagsreklam.

Är du allvarlig att du inte ser vad jag skriver (alltså att du inte medvetet gjorde syftningsfel) så bryter jag ner det för dig;
Olja idag har andra egenskaper då man kommit bra mycket längre i tekniken jämfört med "då".
Olja är olja, hur man än vänder & vrider på det.

Som du ser talar jag i generella termer då jag inte har djupare kunskap mer än lite på ytan vad för viskositet & smörjegenskaper man vill få fram i diverse mekanik. Men jag motsätter mig inte basala påståenden som du.

Bli inte sur för att du får motargument när du själv skriver knasigheter.

Oljor, basoljor, har utvecklats som jag, du gav sken av att oljor förr och nu är same same, det är de inte. Det är väl rätt ointressant att säga ”bil är bil” och med det insinuera att det skulle vara nån skillnad på bilar förr och nu, eller byt mot mobiltelefoner, datorer…. Ja du bör förstå…

De länkar jag gav var inte reklam, de beskrev utvecklingen av oljor, basoljor.

Men jag ger dig ett plus för att du nu klarade att inte skriva helt onödiga personangrepp.

När det gäller smörjoljor till bilmotorer, typer tillverkare byten etc, så går det massvis med skrönor och felaktiga påståenden, det är som en religion för många. Tack o lov har jag äntligen börjat se ett sakta avtagande av myterna om syntetoljorna vs mineral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in