Citat:
Soderman jämför inte nikotin med heroin. Han menar bara att de flesta som slutar röka gör det utan 12-stegsprogram, AA-möten och/eller tron på en högre makt. Och att det är förfärligt svårt att sluta röka. Men trots det så slutar folk att röka. (Du kan inte avfärda en bok genom att bara läsa första meningarna i förordet.)
Poängen med hans resonemang är att du har makten inom dig, och det finns många vägar till en nykter tillvaro (Soderman vet vad han talar om, framför allt genom egen dyrköpt erfarenhet).
AA har funnits nu i snart 100 år, och är byggd på religiösa föreställningar (grundarna Bob och Bill plagierade i stort sett väckelserörelsen The Oxford Groups idéer). Samtidigt har forskningen om beroende och hjärnan gått framåt med stormsteg, och AA sitter fortfarande med samma mossiga gamla texter och steg.
Det är av naturliga skäl svårt att säga exakt hur många som blivit nyktra genom AA, men det har gjorts uppskattningar som ger en ungefärlig siffra på runt 5%. Problemet är alltså att AA ses som en universallösning, en sorts one-size-fits-all-behandling, som ska hjälpa alla med alkohol-, drog- och medberoendeproblem (plus hundra andra tokigheter som t ex sex- och spelmissbruk).
Poängen med hans resonemang är att du har makten inom dig, och det finns många vägar till en nykter tillvaro (Soderman vet vad han talar om, framför allt genom egen dyrköpt erfarenhet).
AA har funnits nu i snart 100 år, och är byggd på religiösa föreställningar (grundarna Bob och Bill plagierade i stort sett väckelserörelsen The Oxford Groups idéer). Samtidigt har forskningen om beroende och hjärnan gått framåt med stormsteg, och AA sitter fortfarande med samma mossiga gamla texter och steg.
Det är av naturliga skäl svårt att säga exakt hur många som blivit nyktra genom AA, men det har gjorts uppskattningar som ger en ungefärlig siffra på runt 5%. Problemet är alltså att AA ses som en universallösning, en sorts one-size-fits-all-behandling, som ska hjälpa alla med alkohol-, drog- och medberoendeproblem (plus hundra andra tokigheter som t ex sex- och spelmissbruk).
Jag tycker att liknelsen är värdelös eftersom det är två helt skilda saker, rökning handlar om ett fysiskt beroende kopplat till nikotinet medan alkohol och drogberoende för den "verklige" alkoholisten eller narkomanen handlar om en beroendesjukdom som inte är kopplad till substansen i sig. Att tända av är inte svårt, det är att inte börja igen som är problemet som grundar sig i internet problem i form av en inre obalans, ofta kallad andlig eller själslig brist inom 12-steg. Problemet är inte och har aldrig varit drogen utan hur vi mår när vi slutar dricka och knarka, det vill säga skit. Utomstående säger "det blir bättre med tiden" men det blir det inte om man inte aktivt gör något åt sitt interna problem.
Min kritik från början var då mot det i sig självt värdelösa tipset att börja träna. Med det sagt har jag aldrig påstått att träning inte är bra för personer med en beroendesjukdom, tvärt om är jag övertygad om att det är jättebra med träning, men i kombination med annat. Jag tror att en kombination av träning, yoga eller meditation, en meningsfull sysselsättning och fritid, kunskap om sin beroendesjukdom mm ger en stabil grund för en bra nykterhet. Vad jag sett folk pröva tusen gånger om är att BARA träna, eller bara meditera, bara gå på möten, bara skaffa ett bra jobb osv och det har aldrig slutat väl för någon som varit av den sort vi inom 12-steg kallar "verklig" alkoholist eller narkoman.
Med det sagt fördömer jag heller inte andra vägar till tillfrisknande även om jag personligen inte sett någon annan metod som verkar funka för en så bred massa som 12-steg så har jag sett en drös personer bli nyktra med hjälp av aktivt arbete i andra metoder och strategier för tillfrisknande men det finns ingen av dessa metoder som jag har kunnat se vara lika verksamma över tid och ha lika goda resultat som 12-steg. Jag påstår mig heller inte sitta på något facit utan delar med mig av mina erfarenhet av att ha arbetat med personer på deras resa till nykterhet under närmare 10års tid.
Jag är också lite oförstående för det här hatet mot 12-steg, jag hyser inget agg mot KBT, återfallsprevention, Laro eller andra typer av grupprogram. Jag är inte inne i trådar där man diskuterar dessa behandlingsmetoder för att berätta hur kassa dom är, dels för att jag inte tror att dom är kassa och dels för att jag ju faktiskt inte har någon erfarenhet av dom. Ändå så sitter man i tid och otid och ska försvara ett program för tillfrisknande som om man hade anklagat någon för nåt. Det är en nästan häpnadsväckande stor skara personer som hyser ett starkt agg mot hela 12-stegsrörelsen bara baserat på kontakter med några fåtal medlemmar (som absolut kan ha varit helt pantande) eller över saker de har läst på internet och sen är man ute och svingar i diverse diskussioner om 12-steg. Vad är det man är så sur över? Att miljontals människor har lyckats ta sig ur sitt beroende "på fel sätt"? Att personer förespråkar ett program som eventuellt har räddat livet på dom till andra?