2022-06-04, 01:47
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Jazzil: Nej, tyvärr, du hittar på. Skuggan följer ungefär linjen som jag ritat ut (med fingrarna på telefonen) och går således inte alls rakt:

https://i.ibb.co/xHfDymn/Screenshot-20220604-011917-Brave.jpg

Du får fortsätta med dina långa inlägg om solens rörelse och påhittade raka linjer med skuggor, och ignorera att vi inte ser någon som helst antydan till kurva på jorden.

Jag släpper dig här. Finns ingen anledning till att fortsätta en diskussion med en som antigen trollar eller helt enkelt är oförmögen att se verkligheten mitt framför ögonen.
Du tror inte på en platt jord som alla andra här, du får fortsätta att låtsas med någon annan.
Du kör samma stuk som alla andra som låtsas tro på en platt jord, du fullständigt ignorerar allt jag säger och lägger fokus på massa annat trams.
Förut hade du inga problem att rita spikraka egna linjer, nu ritar du tjocka korvar som inte har något med skuggans rörelse att göra.
Citera
2022-06-04, 02:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hej claymore: Jag tyckte att det fanns saker att tillägga på det ni diskuterar, utan att komma vidare i, här.

Har jordens curvature och hur långt man kan se varit under diskussion redan? Då kanske du kan berätta för mig vad ni kom fram till, så utgår vi därifrån
https://youtu.be/jCdyVxPHjkQ

Se videon och förklara hur man kan se så långt, så vore jag tacksam.

Kan tillägga att flat earth society och David Weiss inte är några att lyssna på. Man hade kunnat tro att de är kontrollerad opposition, om det nu finns någon sån.
Ja det har varit uppe många gånger i den här tråden. Använd sökfunktionen.
Citera
2022-06-04, 10:36
Medlem
Citat:

WilleGarvin:
Nej, ingenting med vår modell av jorden och dess curvature stämmer det minsta, som du kan se i video 1 inlägg #38737
Hävdar du att de stämmer, så vill jag att du beräknar curvature baserad på det avstånd det är filmat ifrån.

Faktum är att du, jag och alla andra mycket enkelt kan kolla hur väl modellen stämmer med verkligheten.

Det faktum att navigatorn i våra mobiler fungerar - att vi faktiskt hittar fram - visar att "kartan" som finns i mobilen på metern när överensstämmer med verkligheten. All modern navigation baseras på "kartan" WGS84 som är en referensellipsoid. Vi har alltså 100% överensstämmelse mellan modellen WGS84 och verkligheten, modellen har genom miljarder resor testats och verifieras.

Citat:
... så vill jag att du beräknar curvature baserad ...

Det verkar vara lite bakvänt. Det är väl bättre att helt enkelt mäta upp kurvan?

Med hjälp av en GPS, dvs något som finns i vilken mobil som helst, kan du enkelt kolla hur kurvan i verkligheten skiljer sig från kurvan i modellen WGS84.
Citera
2022-06-04, 11:07
Medlem
WilleGarvin: Givetvis kan kartor fungera i alla fall. Triangulering har inga som helst problem att fungera på en plan yta. Man hamnar där man hamnar i förhållande till var signalposterna är placerade. Sen får kartbilden vara hur förvriden den vill.

Här har du earth curvature calculator:
https://earthcurvature.com/
Bara att slå in ett avstånd, för att se hur mycket längre ner objektet bör befinna sig över vattnet (precis som i videon). Nu kan du visa att allt stämmer överens med vår modell över jorden.

Jonas1968: Ja men ni verkar ju fortfarande diskutera det titt som tätt. Jag kommer med frågor som blir en baggis för er veteraner att besvara, baserat på den modell av jorden vi blivit presenterade samt er samlade fakta från tidigare.

Jazzil: Ledsen, kompis. Här kan du i alla fall jämföra skuggans rörelse med den gröna linjen.
https://i.ibb.co/6JGThWv/lines.jpg
Jag kommer INTE att skedmata dig med saker du mycket väl kan se själv framöver.
Citera
2022-06-04, 11:47
Medlem
Citat:
WilleGarvin: Givetvis kan kartor fungera i alla fall.

Nopp. Det faktum att referensellipsoiden WGS84 till 100% överensstämmer med verkligheten visar att jorden ser ut som modellen.

Vi har som sagt verifierat hur WGS84 överensstämmer med verkligheten miljarder gånger. Varenda gång du, jag eller någon annan använder sig av en navigator kontrollerar vi formen på jorden relativt en ellipsoid.
Citera
2022-06-04, 11:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
WilleGarvin: Givetvis kan kartor fungera i alla fall. Triangulering har inga som helst problem att fungera på en plan yta. Man hamnar där man hamnar i förhållande till var signalposterna är placerade. Sen får kartbilden vara hur förvriden den vill.

Här har du earth curvature calculator:
https://earthcurvature.com/
Bara att slå in ett avstånd, för att se hur mycket längre ner objektet bör befinna sig över vattnet (precis som i videon). Nu kan du visa att allt stämmer överens med vår modell över jorden.

Jonas1968: Ja men ni verkar ju fortfarande diskutera det titt som tätt. Jag kommer med frågor som blir en baggis för er veteraner att besvara, baserat på den modell av jorden vi blivit presenterade samt er samlade fakta från tidigare.

Jazzil: Ledsen, kompis. Här kan du i alla fall jämföra skuggans rörelse med den gröna linjen.
https://i.ibb.co/6JGThWv/lines.jpg
Jag kommer INTE att skedmata dig med saker du mycket väl kan se själv framöver.
Om man navigerar efter en platt karta så blir ju avstånden helt fel och en platt karta över en platt jord som stämmer med jordens form skall inte vara förvrängd över huvud taget. Förvrängningen uppstår för att man projicerar ett klot på en platt karta. En platt karta över en platt jord behöver ingen projektion alls. Ja du kommer dit du skall om du drar ett rakt streck på t ex en Mercatorkarta men det blir verkligen inte närmaste vägen vilket det blir om du drar ett rakt streck på en jordglob vilket ser ut att vara en omväg på en Mercator. Där ser det ut som om dom flyger "omvägen" över Grönland när dom flyger Arlanda - Los Angeles men drar du upp denna rutt på globen så blir rutten över Grönland raka vägen. Skulle vara tvärtom om jorden hade varit platt.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-06-04 kl. 12:00.
Citera
2022-06-04, 12:17
Medlem
Citat:

Här har du earth curvature calculator

Vad vi saknar är en flat earth calculator. Någon slags kalkylator som beräknar hur mycket av t.ex ett torn som kommer vara dolt på en platt jord.

Vem som helst kan se att saker försvinner nerifrån och upp, att objekt delvis är dolda under horisonten. Hur beräknar man hur mycket som döljs?
Citera
2022-06-04, 12:21
Medlem
Jonas1968: Som du säger så kan likväl förvrängningen vara att man projicerar vår typ av karta från flat-earth-kartan (som ju ser helt annorlunda ut):
https://m.media-amazon.com/images/I/81tLMQesQIL._AC_SX679_.jpg

https://ctl.s6img.com/society6/img/skD7HAucsVt4iXaJFqXWfGCxdOg/w_700/wall-clocks/front/natural-frame/white-hands/~artwork,fw_3500,fh_3500,iw_3500,ih_3500/s6-0056/a/23543925_6329870/~~/flat-earth-map-wall-clock-wall-clocks.jpg?wait=0&attempt=0
Om klockans timvisare roterar EN gång varje dag, så ser du var på jorden som solen befinner sig (någonstans längs med timvisaren)

Jag kan inte säga att den är exakt på något vis, men det är så modellen ser ut. Norr är mot mitten och söder är uåt kanterna. Väster och öster är i rotationsriktning.

WilleGarvin:
Bra, då kan du besvara följande fråga:

https://i.ibb.co/zJRzd2m/distance.jpg

Visar WGS84 fel avstånd?
Är jordens curvature helt fel?
Har vi alla fel på våra ögoon och kameror?

Förklara annars på valfritt vis.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-06-04 kl. 12:26. Anledning: tillägg för att förklara timvisaren.
Citera
2022-06-04, 12:33
Medlem
Citat:
... Jag kan inte säga att den är exakt på något vis, men det är så modellen ser ut. Norr är mot mitten och söder är uåt kanterna. Väster och öster är i rotationsriktning. ...

Tack vare gyrokompassen vet vi att din modell är felaktig. Latituder är bevisligen inte cirklar med origo i nordpolen.
Citera
2022-06-04, 12:39
Medlem
Citat:

Visar WGS84 fel avstånd?
.

Nej det är ju exakt det som är min poäng

Miljarder med empiriska undersökningar visar att jorden ser exakt som WGS84.
Citera
2022-06-04, 12:43
Medlem
WilleGarvin: Vilket av de andra två alternativen är det i så fall?

Kan du inte svara på det, så ska du inte påstå att jorden ser ut som vi blivit presenterade med CGI- och kompositbilder (hopklipp)
Citera
2022-06-04, 12:58
Medlem
Citat:
WilleGarvin: Vilket av de andra två alternativen är det i så fall?

Kan du inte svara på det, så ska du inte påstå att jorden ser ut som vi blivit presenterade med CGI- och kompositbilder (hopklipp)

WGS84 är korrekt både när det gäller avstånd och kurva. Och en kamera fungerar såklart.

Citat:

Visar WGS84 fel avstånd?
Är jordens curvature helt fel?
Har vi alla fel på våra ögoon och kameror?

Svaret är nej på alla tre.

Vad du inte väger in är att ljuset kan böjas, att det finns refraktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in