Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
Tack för alla bra svar igen. Ni hjälper ett litet steg i taget allihop. Verkligen uppskattat speciellt med tanke på att jag vet om själv hur dumma mina frågor är. Har ett par till jag kom på:
1. CAT är väl när planet faller i luften en bit? Som man inte kan förutspå? Kan det vara farligt? Tänker inte på farligt att slå i huvudet om man inte är fastspänd utan farligt för att det kan hända nått med planet?
CAT står för Clear Air Turbulence, alltså turbulens i klarluft. Detta till skillnad från "vanlig" turbulens som uppstår i närhet till moln.
Ingetdera är farligt för flygplanet utan faran ligger i att den som inte är fastspänd kan göra sig illa.
För egen del har jag alltid säkerhetsbältet på som passagerare oavsett vad skylten visar, även om jag släpper på det lite när skylten är släckt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
2. Hur är detta med vikt och balans med tanke på allt bagage som slängs in i planen? Har det ingen betydelse alls hur det ligger och vikt osv? Har de 100% stenkoll på det om det skulle vara av yttersta viktighet? Där känns det ju annars som det kan ske slarv lätt av personal som inte är så noga?
Man har 100% stenkoll.
Toleranserna är för det mesta stora, så även om balansen är fel går det bra ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
3. Jag hatar ju starten mest och känner med att planet inte ska orka upp. Men läste tidigare i tråden att ksv gav svar att det knappt kan ske pga att det finns så mkt motorkraft att ge. Känns liksom som planet stannar i luften och knappt orkar. Skitläskigt. Han skrev att det är noga uträknat gällande speed osv. Men även här, kan inte piloterna råka räkna fel? Känns ju rätt lätt hänt tänker en flygrädd som jag? Är det omöjligt?
När det gäller trafikflyg är regeln att man alltid måste klara ett motorbortfall (motorstopp) i varje givet läge.
Det innebär att man i förväg räknar ut en hastighet vid starten (benämnd V1) som utgör en beslutspunkt.
Får man motorbortfall före den hastigheten tvärbromsar man och ska då få stopp innan banans slut. Man ställer in autobrakes på att automatiskt bromsa maximalt med låsningsfria bromsar redan om man drar av gasreglagen efter att starten påbörjats.
Har man passerat V1 fortsätter man starten och lyfter med dragkraften från den fungerande motorn, för att sedan återvända direkt för landning. Innan start genomförs en prestandaberäkning som säkerställer att detta ska fungera med hänsyn till väder, vikt, banlängd och hinder i utflygningszonen. Det här görs inför varje enskild start och ska fungera med marginal även vid starter med reducerad motoreffekt (man ska alltså klara det utan att ge mer gas på den fungerande motorn).
Trots tiotals miljoner starter per år i västvärlden år ut och år in förekommer det knappt några olyckor relaterade till detta.
Det beror på de noggranna prestandaberäkningarna och i simulator väl inövade rutinerna kring detta.