Citat:
Ursprungligen postat av
AktuellaAmnen
Felaktigt. Ryssen är vän med den som vill vara vän med Ryssen.
Jag har en kompis som är från.. Ett av Baltländerna, minns inte vilket. Säg det till hennes ansikte och kolla sen om du har några tänder kvar. En gång i tiden fanns det flera länder som ville vara vän med Ryssland. Sen blev dom invaderade och en del av Sovjet.
Citat:
För det första finns det enormt mycket russofobi (blandat med homofobi) i Sverige.
Det är ett faktum, och syns överallt, även på Flashback.
Du blandar ihop fobier och hat. Vi hatar ryssar, vi är inte rädda för er.
Citat:
Sen borde du kolla upp definitionen för russofobi, så slipper du vara onödigt dramatisk.
Alla "fobier" definieras nämligen inte på samma sätt.
Russofobi är egentligen mer likt antisemitism än t ex islamofobi.
Så här definierar SAOB russofobi:
"Person som hyser stark fruktan för (och motvilja mot) allt ryskt."
https://www.saob.se/artikel/?unik=R_3101-0013.rozU-0003
Det där är ett extremt modernt påstående. Så sent som för tio år sen så vara en fobi en orationell rädsla. Det är att rädslan är orationell som gör något till en fobi. Kalla det ryssfientlighet istället så slipper du skämma ut dig mer än du gör. Det är nämligen som så att dom enda som slänger sig med -ofobi på det här sättet, är kraftigt vänstervridna människor. Typen som anser att du är rasist för att du inte vill dejta en pygmé och homofob bara för att du inte vill dejta snubbar när du är snubbe själv.
Människor som du har gjort så att ord som fobi, rasism och sexism inte betyder något utan bara är ett irriterat läte.
[/quote]Det du beskriver säger jag inte emot,
men varför kan vi inte vara lika "neutrala" nu? Vad hindrar oss?[/quote]
Vi är det.
Citat:
Du känner väl till att det är samma personer som stod bakom SKF som står bakom Sveriges ekonomiska intressen i Ukrainakonflikten också, vilket är anledningen till att vi inte är neutrala?
Krigshökar som sagt.
Bryr man sig, som jag, mer om det Ryska och Ukrainska folket, så vill man att kriget upphör genom fredssamtal.
Tack, jag är från Gamlestaden och har nog bättre koll på SKFs historia än vad du har.
Citat:
Det går utmärkt att vara emot både krig och Putin utan att låta sina känslor ta över.
Som någon annan skrev, det som nu sker är ungefär som att två fyllon slåss.
Det är inget för oss att blanda in oss i. När de nyktrar till kommer de bli vänner igen.
Det borde vara vår uppgift som neutrala att hålla dem undan från spriten,
och se till att medla så de kan leva i fred igen.
Du har ju låtit dina känslor ta över och kallar mig för fobisk utan att ha några som helst belägg för det.
För... Vi är ju ungefär lika neutrala som vi var under 2VK. Vi sålde och gav bort material, precis som vi gör nu.
För vi som inte är historielösa, vi litar inte på Ryssland.