Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-05-01, 00:10
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Har en gammal vän, vi kan kan kalla honom R.
Han har aldrig varit min bästa vän, men alltid varit en som man hör av sig till när man behöver något och som håller vad den lovar.
För några år sen blossade en konflikt upp mellan R och en annan vän, vi kan kalla honom U.
Det blev en hel del tumult och flera i vänskapskretsen markerade mot detta genom att bryta kontakten med R.

Nu i år har det blossat upp igen, i ett fullskaligt krig mellan R och U.
Jag vill helst hålla mig neutral och försöka mäkla fred mellan parterna, men många i min bekantskapskrets har redan dömt ut R på förhand, trots att vi inte hört dennes sida av historien.
Konflikten har nu nått en punkt där den inte bara berör U och R utan går ut över hela bekantskapskretsen, och många lider över situationen.

I mina ögon leder nuvarande taktik ingen vart, utan förlänger bara konflikten.
Jag anser att det bästa vore att få till ett samtal mellan bägge parter (som nu vägrar prata med varandra).
Vad tänker ni?
Hur löser man bäst problem av den här typen?
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-05-01 kl. 00:23.
Citera
2022-05-01, 00:19
Medlem
inningboxers avatar
Vissa personer gillar bara drama och vill inte ha "fred". Frågan är bara om du vill vara en "neutral" part när ingen vill ha din hjälp.

Du ödslar bara din tid.
Citera
2022-05-01, 00:30
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
Vissa personer gillar bara drama och vill inte ha "fred". Frågan är bara om du vill vara en "neutral" part när ingen vill ha din hjälp.

Du ödslar bara din tid.

Tack för ditt inlägg.

Som jag ser det föreligger inte någon konflikt mellan mig och R,
däremot finns ett grupptryck i bekantskapskretsen att man ska markera sitt missnöje mot R genom att ta avstånd.
Men hur ska vi då kunna fredsmäkla?

Jag tror att även om inte hjälpen i sig är önskad så vore det bäst för alla i hela bekantskapskretsen om konflikten löstes snarast. Inte minst R och U.

Även om de inte skulle tacka en efteråt så skulle man veta att man gjort rätt, istället för att elda på konflikten genom att inte lyssna ordentligt på bägge parter.
Citera
2022-05-01, 00:31
Medlem
inningboxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Tack för ditt inlägg.

Som jag ser det föreligger inte någon konflikt mellan mig och R,
däremot finns ett grupptryck i bekantskapskretsen att man ska markera sitt missnöje mot R genom att ta avstånd.
Men hur ska vi då kunna fredsmäkla?

Jag tror att även om inte hjälpen i sig är önskad så vore det bäst för alla i hela bekantskapskretsen om konflikten löstes snarast. Inte minst R och U.

Även om de inte skulle tacka en efteråt så skulle man veta att man gjort rätt, istället för att elda på konflikten genom att inte lyssna ordentligt på bägge parter.

Hur är det ditt jobb?
Citera
2022-05-01, 00:45
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
Hur är det ditt jobb?
Det är lite det som är grejen.
Vi bor i ett litet samhälle där alla egentligen brukar ha kontakt med alla. Träffas, umgås, och byta tjänster och gentjänster. Men nu på grund av konflikten har allt sånt upphört.
Det är för jäkla trist, nu efter Covid när man sett fram emot att träffa grannarna oftare.
Det kommer att inte bara drabba mig hårt utan även övriga i bekantskapskretsen.

De övriga tycks inte bry sig oavsett hur illa de drabbas, men jag vet att bara vi löser konflikten så kan vi återgå till det som var. Och det måste ju vara bäst för alla?
Citera
2022-05-01, 06:04
Medlem
Citat:
Han har aldrig varit min bästa vän, men alltid varit en som man hör av sig till när man behöver något och som håller vad den lovar.
För några år sen blossade en konflikt upp mellan R och en annan vän, vi kan kalla honom U.
Det blev en hel del tumult och flera i vänskapskretsen markerade mot detta genom att bryta kontakten med R.

Jag vill helst hålla mig neutral och försöka mäkla fred mellan parterna, men många i min bekantskapskrets har redan dömt ut R på förhand, trots att vi inte hört dennes sida av historien.
Konflikten har nu nått en punkt där den inte bara berör U och R utan går ut över hela bekantskapskretsen, och många lider över situationen.

Jag anser att det bästa vore att få till ett samtal mellan bägge parter (som nu vägrar prata med varandra).
Vad tänker ni?

Fegt att frysa ut en annan person baserat enbart på vad motparten sagt, det mest självklara borde vara att båda får komma till tals.

Sådana vänner som håller på sådär är iaf inga vänner jag hade velat ha, det finns liksom inget som säger att dom inte skulle vända sig mot dig på samma sätt.
Citera
2022-05-01, 07:28
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Hur gammal är du? Om du är vuxen ser jag egentligen inget problem, du är väl vän med den du känner för och umgås därefter, vad grannens sura baginboxkärring tutat i din vän spelar ingen roll.
Pakter och utfrysning existerar bara i paradise hotel.
Citera
2022-05-01, 17:55
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Fegt att frysa ut en annan person baserat enbart på vad motparten sagt, det mest självklara borde vara att båda får komma till tals.

Instämmer!
Det skapar bara ytterligare problem eftersom grundkonflikten då aldrig kan lösas.

Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Sådana vänner som håller på sådär är iaf inga vänner jag hade velat ha, det finns liksom inget som säger att dom inte skulle vända sig mot dig på samma sätt.

Problemet är ju att vi bor på samma plats.
Jag hoppas det finns något sätt att få dessa vänner på bättre tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av dragonslayer1339
Hur gammal är du? Om du är vuxen ser jag egentligen inget problem, du är väl vän med den du känner för och umgås därefter, vad grannens sura baginboxkärring tutat i din vän spelar ingen roll.
Pakter och utfrysning existerar bara i paradise hotel.

Vill inte skriva ut min egen ålder men jag har eget hus, så är en bra bit över 18.
Din skildring av dramat håller jag med om, men problemet är just att paradise hotel tar slut efter några veckor, medan här är vi fast bosatta.
Visst, det skulle praktiskt gå att sluta umgås men det hade ju varit trist när vi fungerade så bra innan.
Citera
2022-05-01, 18:25
Medlem
Citat:

Vad tänker ni?
Du kommer aldrig att lösa den situationen utifrån vad du skriver i trådstarten. Har det gått så långt hjälper sällan samtal. Ni får nog välja sida helt enkelt
Citera
2022-05-01, 21:23
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du kommer aldrig att lösa den situationen utifrån vad du skriver i trådstarten. Har det gått så långt hjälper sällan samtal. Ni får nog välja sida helt enkelt
Samtala med deras mödrar om dom lever och ni känner dom.
Citera
2022-05-01, 21:26
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Klurigt detta!!

Senast redigerad av Kapitalistkalle 2022-05-01 kl. 21:28.
Citera
2022-05-01, 21:29
Medlem
grungewhores avatar
Nu vet vi inte bakgrunden till konflikten, men så länge det handlar om något som rör dem och det finns två sidor så bör du vara neutral.

Förstår om R dunkat på U's fru att det är en annan sak, men om R och U råkat i luven på varandra för säg en infekterad bilaffär så finns ingen anledning för andra att ta ställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in