2022-06-03, 23:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Det är en väldigt ytlig beskrivning av någonting mycket mer komplext.
Allt handlar i grund och botten om att bygga relationer och förstå att alla länder inte är likadana.
Att det är viktigt med relationer i Ryssland är också en av anledningarna till att jag hela tiden poängterar vikten av att vara vänner.

Om du inte är insatt rekommenderar jag dig att läsa om hur man förhandlar med Ryssen på den här sidan:
https://embahs.skolkovo.ru/en/emba-h...russian-style/

Kortfattat kan det summeras såhär:

Som du förstår av ovanstående så går det utmärkt att förhandla med Ryssen,
men man måste förstå att Ryssland inte är som andra Europeiska länder utan har en egen stil.
Här sätter du ju fingret på det som gör att det inte går att vara kompis med Ryssland. Det ska alltid vara på Rysslands villkor.
Citera
2022-06-03, 23:56
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Svårt att vara neutral i dagens samhälle där alla människor går omkring med kameror (smartphones) och allting kan läggas upp för hela världen att se via tex youtube eller facebook.

En del kanske tror att vara pk är att vara neutral men det är det verkligen inte och det finns massor av intelektuella människor som ständigt kritiserar allt hyckleri.

Så är det. PK är inte neutralt utan är ett amerikansk propaganda i grunden. Ren och skär kulturimperialism.
Märkligt att folk ser Ryssen som ett hot men samtidigt underkastar sig all propaganda som kommer från USA som om det vore en välsignelse.

Citat:
Ursprungligen postat av MakeIslamillegal
Sovit under en sten?

Ryssen har invaderat ett grannland och hotar Sverige med kärnvapen. Ska vi då svara med: "Tja, ska vi bli polare igen?".

Som sagt, vad hände under andra världskriget och hur betedde sig Sverige då?
Det är klart att det går att vara neutrala.
Att hålla oss undan och försöker trycka på diplomatiskt vore så mycket mer konstruktivt än att välja att stödja Ukraina som om konflikten vart helt svart-vit.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Nej. Ryssen har aldrig varit vår vän. Anledningen till att vi var så tyskvänliga under andra världskriget var för att i valet mellan Adolf eller Stalin var det inga tveksamheter för regeringen. Att vi sedan handlar med Ryssland betyder inte att vi är vänner, det är bara en affärsuppgörelse.

Det kanske beror på hur man ser ordet "vän".
Jag anser att Ryssen är vår vän men min hållning, och det jag presenterar i tråden, är att vi ska vara neutrala. Enligt dig kanske vi varit neutrala hela tiden?
Varför kan vi då inte fortsätta med det?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så enkelt var det inte. Innan AVK så trodde man att man kunde vara icke-alignerad och hinna växla till en allians innan man blev attackerad men det visade sig vara felaktigt. Sverige klarade sig på en hårsmån genom att Tyskland inte hade tillräckligt med trupp att både invadera Sverige och Sovjet.

Poängen är att vi var neutrala då trots att mycket värre skit hände geografiskt närmare till oss.
Vi lät till och med vår vän Ryssen upprätta koncentrationsläger på svensk mark.
Men nu kan vi inte ens låta dem kriga lite mot ett land de tycker betett sig illa?
Låt de här länderna sköta det hela själva.
Vi kan hjälpa de som behöver hjälp, och trycka på för att lösa det hela diplomatiskt.
Det vore bäst för alla.
Citera
2022-06-04, 00:03
Medlem
layvares avatar
Citat:
Så är det. PK är inte neutralt utan är ett amerikansk propaganda i grunden. Ren och skär kulturimperialism.
Märkligt att folk ser Ryssen som ett hot men samtidigt underkastar sig all propaganda som kommer från USA som om det vore en välsignelse.

Att hålla oss undan och försöker trycka på diplomatiskt vore så mycket mer konstruktivt än att välja att stödja Ukraina som om konflikten vart helt svart-vit.

Jag anser att Ryssen är vår vän men min hållning, och det jag presenterar i tråden, är att vi ska vara neutrala. Enligt dig kanske vi varit neutrala hela tiden?

Poängen är att vi var neutrala då trots att mycket värre skit hände geografiskt närmare till oss.
Men nu kan vi inte ens låta dem kriga lite mot ett land de tycker betett sig illa?
Vi kan hjälpa de som behöver hjälp, och trycka på för att lösa det hela diplomatiskt.
Det vore bäst för alla.

Det kommer från globalister inte från USA. Dock finns det ju ganska mkt koncentrerat i silicon valley.
Citera
2022-06-04, 00:04
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har en kompis som är från.. Ett av Baltländerna, minns inte vilket. Säg det till hennes ansikte och kolla sen om du har några tänder kvar. En gång i tiden fanns det flera länder som ville vara vän med Ryssland. Sen blev dom invaderade och en del av Sovjet.

De flesta länder har betett sig illa någon gång i historien, skulle alla hålla fast vid gammalt groll skulle fred vara omöjligt.

Sen nu i modern tid är det väl ändå ryska folket i t ex Estland som anser sig felaktigt behandlade av majoritetsbefolkningen?

Relationer mellan länder kan bli komplicerade, men de behöver inte vara det.
Dagens Ryssland har precis som dagens Tyskland föga gemensamt med det land som härjade under andra världskriget.

Citat:
Du blandar ihop fobier och hat. Vi hatar ryssar, vi är inte rädda för er.
Det du beskriver är just vad russofobi är för något, enligt självaste SAOB.

Citat:
Det där är ett extremt modernt påstående. Så sent som för tio år sen så vara en fobi en orationell rädsla. Det är att rädslan är orationell som gör något till en fobi. Kalla det ryssfientlighet istället så slipper du skämma ut dig mer än du gör. Det är nämligen som så att dom enda som slänger sig med -ofobi på det här sättet, är kraftigt vänstervridna människor. Typen som anser att du är rasist för att du inte vill dejta en pygmé och homofob bara för att du inte vill dejta snubbar när du är snubbe själv.

Jag har egentligen redan förklarat det i det du citerade.
Det kallas "russofobi" på svenska och jag använder det korrekt.
Det är du som skämmer ut dig när du anser att din privata definition av russofobi ska vara gällande i högre grad än den som står i SAOB och hur folk använder det till vardags.
Har du problem med hur ordet definieras får du ta det med Svenska Akademin.

Citat:
Människor som du har gjort så att ord som fobi, rasism och sexism inte betyder något utan bara är ett irriterat läte.

Människor som jag? Jag är inte del av Svenska Akademin.

Citat:
Vi är det.

Det kan knappast kallas neutralt att införa sanktioner mot ena parten samtidigt som man skickar vapen till den andra.

Citat:
Du har ju låtit dina känslor ta över och kallar mig för fobisk utan att ha några som helst belägg för det.

För... Vi är ju ungefär lika neutrala som vi var under 2VK. Vi sålde och gav bort material, precis som vi gör nu.

För vi som inte är historielösa, vi litar inte på Ryssland.

Vi deltog inte i några sanktioner mot Ryssland (eller Tyskland) under andra världskriget.
Vi är allt annat än neutrala nu när vi tar USAs parti i konflikten.
Citera
2022-06-04, 00:05
Medlem
MakeIslamillegals avatar
Citat:

Det vore bäst för alla.

Det vi sysslar med nu sysslade vi med under andra världskriget. Vi skickade vapen och förnödenheter till den finländska fronten mot den ryska björnen. Jag tror du behöver läsa en bok eller två om andra världskriget.
Citera
2022-06-04, 00:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Felaktigt. Ryssen är vän med den som vill vara vän med Ryssen.
3[/url]
Absolut inte. Det var en okunnig kommentar.
Ryssen är vän med den som gör som ryssen vill.
Ryssen blir arg på de som inte gör som ryssen vill.
Vi skall inte tvingas att dansa efter ryssens pipa utan väljer själva de vill dansa efter.
Citera
2022-06-04, 00:06
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:

Sverige var definitivt INTE neutrala under WWII. Att Tyskland inte anföll oss var för att de inte behövde anfalla oss; vi var redan på deras sida. och vårt täta samarbete med NATO de senaste xx åren visar tydligt på att vi inte är neutrala nu heller. I dagens verklighet är det tyvärr så att den som står ensam utan allianser och pakter blir krossad och uppäten.
Citera
2022-06-04, 00:07
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Det vi sysslar med nu sysslade vi med under andra världskriget. Vi skickade vapen och förnödenheter till den finländska fronten mot den ryska björnen. Jag tror du behöver läsa en bok eller två om andra världskriget.
Jag kan inte förstå hur man som svensk kan likställa ukrainare med våra finska bröder.
Citera
2022-06-04, 00:10
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vad är det för fint med att vara neutral?

Beter du dig så i vardagen om två personer bråkar fast den ene är den som uppenbart är den aggressive och satt igång bråket?

Det som är fint med att vara neutral är att man har lättare för att få slut på konflikten.
En utomstående neutral part kan lättare medla i en konflikt, det förstår du väl?

Citat:
Om man nu t ex tycker att USA och NATO är onda krigshetsare och att det är synd om Ryssland skall man väl stå för det och bilda en allians med Ryssland?

Jag står för att jag tycker USA och NATO provocerat Ryssen, och utnyttjar Ukraina som en slags ofrivillig mellanhand i konflikten (samtidigt som Ukrainas ledare uppenbarligen ville bli utnyttkade).
Sverige borde ha handelsavtal med alla länder som inte agerar mot oss personligen.

Citat:
Precis. Det är en infantil nivå.

Sen vet alla att det enda sättet att bli av med mobbaren är att slå ner mobbaren.

Det är möjligt att det fungerar mot en mobbare när mobbaren är en person, men det fungerar inte mot grupper av människor på samma sätt. Det enda sättet att lösa bråk av den här proportionen är att pusha på för fredssamtal och visa att vi Svenskar är villiga att hjälpa till att lösa konflikten genom att medla i den.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Folk missförstår vad svensk neutralitetspolitik gick ut på. Syftet med politiken var inte att alltid ställa oss neutrala i internationella konflikter, utan att kunna förklara oss neutrala om det tjänade svenska syften och säkerhet. Sverige har därför inte alls alltid varit neutralt, t.ex. under vinterkriget. När Sovjetunionen attackerade Finland 1939 så förklarade sig inte Sverige neutralt utan som "icke-krigförande". Vi skickade i stort sett 1/3 av allt krigsmaterial vi hade till Finland som stöd.

Jag håller med om det du skriver i stora drag.
"Neutralitet" är inte så neutralt som det verkar.
Men i enlighet med vad du skriver - vore det inte bättre för svenska syften och säkerhet att vi höll oss neutrala med vår vän Ryssen?
Citera
2022-06-04, 00:16
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Jag kan inte förstå hur man som svensk kan likställa ukrainare med våra finska bröder.

Nej precis. Man får läsa överallt om att nu är det en konflikt i vårt närområde. Där var ingen som snackade om närområde under krigen i ex-jugoslavien. Det visar fint Trådstartarens poäng. Det finns en ryssfobi som gör att alla beslut blir vinklade mot det som är sämst för ryssen, till skillnad från bosnienkrigen där svensk opinion och politik var mer rationell (mindre utsatta för amerikanska påverkansoperationer).

Där är väldigt stor skillnad på Finland och Ukraina. Vi har en helt annan värdegemenskap, historia, och många fler har släkt där (också mäktiga familjer, Mannerheim hade en bra bas i Sverige).
Citera
2022-06-04, 00:17
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Här sätter du ju fingret på det som gör att det inte går att vara kompis med Ryssland. Det ska alltid vara på Rysslands villkor.

Om du har följt Rysk utrikespolitik så vet du att detta är anledningen till kriget.
Det pratade Putin om redan i München 2007 (se det talet om du inte redan gjort det).
https://www.youtube.com/watch?v=hQ58Yv6kP44

Varför ska inte Ryssen få diktera sina egna villkor?
Varför ska USA bestämma över hela jorden?

Alla länder borde få diktera sina egna villkor, anser jag, och Ryssen håller med mig där.

Om du tänker efter så inser du säkert också att Sverige skulle gynnas enormt mycket om vi fick diktera våra egna villkor istället för att köpa all bullshit som USA levererat till oss.
Väldigt mycket av Sveriges handlingsförlamning och politiska misslyckanden kommer just ifrån detta. Bara en sån grej att ingen politiker under hela 2000-talet kunnat hantera den urspårade invandringspolitiken med tillhörande massiva brottslighet och maffia av rädsla för att bli kallade rasister. Den rädslan kommer inte från svensk kultur, utan är forcerad utifrån.

Hade vi själva fått bestämma över vårt eget land hade 2000-talet sett helt annorlunda ut.
Ryssland väljer att vara suveräna, och det är bra för dem.
Alla länder som lider av påtryckningar utifrån borde följa deras fotspår.

Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Det kommer från globalister inte från USA. Dock finns det ju ganska mkt koncentrerat i silicon valley.

Japp.

Citat:

Det är kanske du som borde läsa en bok?
Sverige deltog nämligen inte i massiva sanktioner riktade mot ett land, under andra världskriget.
Det går inte att jämföra det vi gör nu med det vi gjorde då.
Jag hade varit nöjd om vi gjorde samma sak då som nu.
Citera
2022-06-04, 00:22
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Vad är det för fint med att vara neutral?

Beter du dig så i vardagen om två personer bråkar fast den ene är den som uppenbart är den aggressive och satt igång bråket?
Vill bara poängtera att det inte alls behöver vara den som är den "uppenbart aggressiva" som har startat bråket. Att tänka så är att vara fullständigt naiv. För sanningen är att du inte vet vem som har startat vad, du ser bara den som reagerar hårdast på saker som du helt har missat till 99%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in