2022-06-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg er klar over at det fremstilles slik i dokumentaren. Men den er en spin-off av boka, og
som jeg gjentatte ganger har påpekt, så har forfatterne gjort en dårlig journalistisk jobb
med det materialet de åpenbart sitter på. Det lar seg ikke forsvare at man fremstiller et
narrativ basert på vitneforklaringer, uten å belyse eller diskutere konteksten de er framsatt i.

De burde om ikke annet lagt til fotnoter som understreket hvorfor de har valgt å
fremstille det som en fortelling, fremfor å formidle det i et mer redaksjonelt format.
Det hadde ikke kostet forfatterne mange kalorier å skrive at f.eks. sønnen understøtter
sin fars forklaring om episoden på badet - dersom dette faktisk forelå. I motsatt tilfelle
burde de understreket at de tok forbehold om at det var THs egne forklaringer som
lå til grunn, og at de som forfattere ikke har muligheter til å ettergå sannhetsgehalten
i disse opplysningene.

Det er lov å spørre om de er seg sitt ansvar bevisst, noe de påstår i forordet når de skriver:
“Sakens dokumenter er ikke offentlig tilgjengelige. Mye av informasjonen vi har innhentet, stammer fra omfattende kildearbeid. Det medfører at vi flere steder er tvunget til å benytte anonyme kilder, noe som stiller skjerpede krav til våre undersøkelser og bruk av informasjonen.”
Jeg klarer likevel ikke ta dem på alvor når de skriver dette, fordi det er helt åpenbart
at de ikke har fulgt sine egne retningslinjer for "skjerpede krav til undersøkelser og bruk av informasjon".
Boka har, ikke minst på grunn av "badekarhistorien", ført til mer spekulasjon, ikke mindre.
Den hemmelige kilden for hva sønnen har sagt kan altså være TH😁
Det er helt åpenbart at både programleder og forfattere har dokumentert svært lite nøyaktig hva som er påstander fra hvem og hva som er fra hemmelige kilder. Det er et sammensurium.
Hvis utsagnet virkelig kom fra sønnen, har han hatt lang tid på å snakke med faren og samordne forklaringer. Det er en av fordelene med å bo sammen i på et sikkert sted etter «kidnappingen».
Citera
2022-06-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Mitt lille hode forstår ikke hvordan det kan tas for gitt at hendelsen på baderommet lar seg bekrefte.
Jeg mener det er grenseløs naivitet å tro på TH når han forteller den historien.
Jeg tenker at sønnen er truet til å holde munn.

Enig, den badekarhistorie er simpelthen så langt ude - så man nærmest ikke tror på, at den er blevet fortalt 😃
Citera
2022-06-03, 17:52
Medlem
Citat:
Jeg er klar over at det fremstilles slik i dokumentaren. Men den er en spin-off av boka, og
som jeg gjentatte ganger har påpekt, så har forfatterne gjort en dårlig journalistisk jobb
med det materialet de åpenbart sitter på. Det lar seg ikke forsvare at man fremstiller et
narrativ basert på vitneforklaringer, uten å belyse eller diskutere konteksten de er framsatt i.

De burde om ikke annet lagt til fotnoter som understreket hvorfor de har valgt å
fremstille det som en fortelling, fremfor å formidle det i et mer redaksjonelt format.
Det hadde ikke kostet forfatterne mange kalorier å skrive at f.eks. sønnen understøtter
sin fars forklaring om episoden på badet - dersom dette faktisk forelå. I motsatt tilfelle
burde de understreket at de tok forbehold om at det var THs egne forklaringer som
lå til grunn, og at de som forfattere ikke har muligheter til å ettergå sannhetsgehalten
i disse opplysningene.

Det er lov å spørre om de er seg sitt ansvar bevisst, noe de påstår i forordet når de skriver:
“Sakens dokumenter er ikke offentlig tilgjengelige. Mye av informasjonen vi har innhentet, stammer fra omfattende kildearbeid. Det medfører at vi flere steder er tvunget til å benytte anonyme kilder, noe som stiller skjerpede krav til våre undersøkelser og bruk av informasjonen.”
Jeg klarer likevel ikke ta dem på alvor når de skriver dette, fordi det er helt åpenbart
at de ikke har fulgt sine egne retningslinjer for "skjerpede krav til undersøkelser og bruk av informasjon".
Boka har, ikke minst på grunn av "badekarhistorien", ført til mer spekulasjon, ikke mindre.

Enig! De 2 journalister burde have fulgt op på deres journalistik med en fodnote eller lignende…
Citera
2022-06-03, 17:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Du må bare klage så mye du vil på det journalistiske arbeidet TV2/Fossheim har gjort, men kanskje det er på tide at du feier for din egen dør. Hvis du er klar over at det blir sagt i serien at historien kommer fra TEH, så blir det idiotisk å gang på gang skrive noe helt annet.

Vel, det faller på sin egen urimelighet å påstå at historien kommer fra TEH, når
kildehenvisningene i det relevante kapittelet i boka kun peker på avhør av TH i februar 2019, og
forfatterne i tillegg opplyser om følgende:
“Vi har henvendt oss til Hagen-familien, politiet og «kryptomannen», men ingen
av partene har ønsket å medvirke til boken. ”
Så da lurer jeg jo virkelig på hva slags dokumentasjon de har.
Citera
2022-06-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Gone Girl hypotesen

Jeg har min egen nye hypotese, til glede for alle TH-hatere, med TH i rollen som bestiller:

I denne planen trengte TH verken alibi, involvere medhjelpere, delta i planleggingen, opptre som motpart, eller ha en etterforskning hengende over seg i årevis etterpå. (Hvis alt hadde gått som planlagt)

GM trodde han skulle utføre en ekte kidnapping, og trodde AE var alene i S4:

Planen til TH var at det skulle se ut som AE ble drept etter å ha forsøkt å flykte fra GM. TH skulle gripe inn, og ta livet av GM. Derfor hadde han en skarpladd hagle på soverommet.

TH ventet på at kidnappingen skulle skje denne morgenen kl. 8, men ingenting skjedde. GM hadde oppdaget at TH var i S4, og ventet derfor til han skulle reise på jobb. (Det var altså her planen skar seg.)

Ved en slik plan hadde TH blitt stående igjen som "helten" i historien, og saken hadde vært over innen forholdsvis kort tid, fordi GM var drept i "selvforsvar". GM var død, og da var det ingenting som kunne lede tilbake til TH. Eneste fare for å bli avslørt, ville være hvis politiet fant ut at han var bestiller av kidnappingen.
Citera
2022-06-03, 18:18
Medlem
Citat:
Vel, det faller på sin egen urimelighet å påstå at historien kommer fra TEH, når
kildehenvisningene i det relevante kapittelet i boka kun peker på avhør av TH i februar 2019, og
forfatterne i tillegg opplyser om følgende:

“Vi har henvendt oss til Hagen-familien, politiet og «kryptomannen», men ingen
av partene har ønsket å medvirke til boken. ”
Så da lurer jeg jo virkelig på hva slags dokumentasjon de har.

Som du vet så er det i tv-serien det blir sagt at historien ble fortalt av TEH. Kildehenvisningen i en bok som er skrevet før serien ble laget blir derfor ikke relevant.
Citera
2022-06-03, 19:34
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Ja, han ble så irritert over det. Tenk at etterforskerne kunne finne på å undersøke det så nøye. Sønnens stillhet eller samarbeid kan bety alt for THs frihet.

ja detta är utan tvekan ett konstigt fall, fantastiskt att alla kan tro att de kan diktera till polisen och förväntar sig att de gör som han vill...
Citera
2022-06-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
du fikk svar. Mente skaftet. Var litt usaklig og skrev stang.

Legger man til litt vrangvilje så skjønner man ikke at et moppeskaft faktisk er en stang, og da må det til teskje og 30 innlegg for å forklare det åpenbare.

https://www.ronda.no/produkter/hverdagshjelpemidler-adl/diverse/teleskopstang-til-mopp
Senast redigerad av Formann 2022-06-03 kl. 20:14.
Citera
2022-06-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Legger man til litt vrangvilje så skjønner man ikke at et moppeskaft faktisk er en stang, og da må det til teskje og 30 innlegg for å forklare det åpenbare.

https://www.ronda.no/produkter/hverdagshjelpemidler-adl/diverse/teleskopstang-til-mopp
Her er innlegget jeg reagerte på:

Citat:
enig og lampen har ikke tunge nok glasskår til å kutte ryggen. Selve enheten faller ikke ned samtidig. Stanga vil ikke gi tyngdekraft mot ryggen. Da må han sklidd og falt med ryggen oppå glasskårene på badegulvet. Historien er ikke spesielt troverdig nei. Har politiet funnet blodspor i hans seng.
Citera
2022-06-03, 20:39
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Her er innlegget jeg reagerte på:

ja och det enda stangen som finns i historien är moppskaftet, inte svårt...
Citera
2022-06-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja och det enda stangen som finns i historien är moppskaftet, inte svårt...
Det er litt vanskelig å holde orden på når folk sitter her daglig og innbiller seg kompetanse og finner på bevis.

Jeg forstod sitatet som om LH07 hadde innbilt seg en lampemodell med stang.

"enig og lampen har ikke tunge nok glasskår til å kutte ryggen. Selve enheten faller ikke ned samtidig. Stanga vil ikke gi tyngdekraft mot ryggen. Da må han sklidd og falt med ryggen oppå glasskårene på badegulvet. Historien er ikke spesielt troverdig nei. Har politiet funnet blodspor i hans seng."

Hvordan skal moppeskaftet ikke gi tyngdekraft mot ryggen og hva har det på ryggen å gjøre?
Hvordan havnet moppeskaftet på ryggen hans og hvordan spiller tyngdekraften inn?
Citera
2022-06-03, 20:48
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det er litt vanskelig å holde orden på når folk sitter her daglig og innbiller seg kompetanse og finner på bevis.

Jeg forstod sitatet som om LH07 hadde innbilt seg en lampemodell med stang.

"enig og lampen har ikke tunge nok glasskår til å kutte ryggen. Selve enheten faller ikke ned samtidig. Stanga vil ikke gi tyngdekraft mot ryggen. Da må han sklidd og falt med ryggen oppå glasskårene på badegulvet. Historien er ikke spesielt troverdig nei. Har politiet funnet blodspor i hans seng."

Hvordan skal moppeskaftet ikke gi tyngdekraft mot ryggen og hva har det på ryggen å gjøre?
Hvordan havnet moppeskaftet på ryggen hans og hvordan spiller tyngdekraften inn?

ja hur håller man ett mopphandtag?
om du böjer dig kommer skaftet vila mot sidan av din rygg, var det något mer då??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in