Det er ikke TH jeg tror på men politiet.
De har vanvittige muligheter til å finne ut hva som har skjedd på et åsted og det som beskrives må jo ha satt spor etter seg.
Så vidt meg bekjent har ikke politiet problematisert denne historien og som jeg skrev over ville det nok ført til varetekt hvis det var noen mangler her.
Greit, men vi får jo ikke vite en promille av sannhetsgehalten i utsagn og i hvert fall ikke hvilke deler politiet problematiserer.
Jeg er klar over at det fremstilles slik i dokumentaren. Men den er en spin-off av boka, og
som jeg gjentatte ganger har påpekt, så har forfatterne gjort en dårlig journalistisk jobb
med det materialet de åpenbart sitter på. Det lar seg ikke forsvare at man fremstiller et
narrativ basert på vitneforklaringer, uten å belyse eller diskutere konteksten de er framsatt i.
De burde om ikke annet lagt til fotnoter som understreket hvorfor de har valgt å
fremstille det som en fortelling, fremfor å formidle det i et mer redaksjonelt format.
Det hadde ikke kostet forfatterne mange kalorier å skrive at f.eks. sønnen understøtter
sin fars forklaring om episoden på badet - dersom dette faktisk forelå. I motsatt tilfelle
burde de understreket at de tok forbehold om at det var THs egne forklaringer som
lå til grunn, og at de som forfattere ikke har muligheter til å ettergå sannhetsgehalten
i disse opplysningene.
Det er lov å spørre om de er seg sitt ansvar bevisst, noe de påstår i forordet når de skriver:
“Sakens dokumenter er ikke offentlig tilgjengelige. Mye av informasjonen vi har innhentet, stammer fra omfattende kildearbeid. Det medfører at vi flere steder er tvunget til å benytte anonyme kilder, noe som stiller skjerpede krav til våre undersøkelser og bruk av informasjonen.”
Jeg klarer likevel ikke ta dem på alvor når de skriver dette, fordi det er helt åpenbart
at de ikke har fulgt sine egne retningslinjer for "skjerpede krav til undersøkelser og bruk av informasjon".
Boka har, ikke minst på grunn av "badekarhistorien", ført til mer spekulasjon, ikke mindre.
Det fungerer ikke som bevis på at ordene kom fra sønnen. Det har dessuten vært skrevet side opp og side ned om her at dersom sønnen helt eventuelt har fortalt dette i avhør, kan han ha blitt truet til det.
Vi som publikum har altså ikke bevis for at sønnen plasket vilt med vann, knuste lampe i taket og fikk kutt i ryggen så han måtte tørke opp både blod og vann fra badet i 2 etasje, kvelden før det skjedde noe med AE.
Det er også kommet frem at denne historien ble fortalt et stykke tid ut i etterforskningen.
Jeg rekker ikke grave å finne links på det siste nå.
Edit: dette «baderomsuhellet» kan altså ha hendt på morgenen eller mens TH var eller ikke var på jobb. Eller kvelden før. Men sammenfallet går over alle støvleskaft.
Senast redigerad av Ittno 2022-06-03 kl. 17:06.
Ja hvordan kom han seg hjem? Det sto i et innlegg her (informasjon fra boken om saken?) at han hadde lånt Focus-bilen, men det var ikke opplyst om når han lånte den. Kjørte han eventuelt den bilen da han forlot Sv4 på kvelden den 30.10?
ikke ruset hvis han kjørte bil. Er vel lovlydig borger denne teh.
Det har du rett i. Men politiet kan se telefonens fysiske bevegelser.
"Ifølge*VG*har politiet en teori om at Anne-Elis*abeth Hagen kan ha blitt angrepet mens hun var på badet. Bakgrunnen for denne teorien skal være såkalte situasjonsspor på åstedet i eneboligen i Lørenskog"
Er dette det badet i 2. etasje der det var blitt knust en lampe, eller er det toalettrommet i 1. etasje nær hovedinngangsdøren?
ksn ikke stemme. Th har opplyst at hun ble angrepet nede kl 9.30.
TEH ser ut til å ha kjørt Ford Focusen den kvelden han brått måtte forlate S4.
Han kom dagen etter til S4 i Ford Focusen, så TEH har hatt bilen det døgnet.
Da TH skal ha dratt på jobb i 9-tiden var det bare Citroën som sto igjen på gårdsplassen.
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg synes du ror litt vel langt ut av en diskusjon som handler om din påstand om at badekarhistorien ikke stemmer fordi badekaret hadde nødsluk og LH07 sin påstand om at lampen ikke lagde sår og at stangen(?) ikke hadde tyngdekraft.
Vri det over til at jeg skal forsvare har jeg gått med på, men jeg har snart fått nok.
Som du ser så kommer det flere tullinger her.
Jeg kan godt forsvare det en gang til: Badekarhistorien var kjent for politiet når saken ble fremmet for retten.
Når den ikke førte til at han ble varetektsfengslet tolker jeg det til at politiet ikke har funnet noe mistenkelig ved den.
Så vidt vi vet har ikke TEH blitt siktet eller mistenkt.
Det uthevede er mine påstander, hvis du vil diskutere det uten å vri på ting så kan jeg godt det.
Et fint sted å starte er å godtgjøre at politiet sparte denne saken eller på noen annen måte holdt den unna retten.
For meg så er det et veldig vikt skille i kronologien i en sak med så mye hemmelighold som her.
Før og etter saken ble fremmet for retten.
Klå på det som var kjent før retten i jakten på løsning er for meg helt håpløst, spesielt når vi ikke har nye opplysninger utover kompetanse dere innbiller dere og fakta dere finner på.
Det var glassets tyngdekraft opp mot pendelbevegelsen. Jeg stilte meg kun undrende til hendelsen. Har ikke avvist at den kan være sann.
Jeg tar for gitt at den hendelsen på badet lar seg bekrefte i stor grad.
Nå vet ikke vi konkret hva de har funnet, men vi vet at badekaret skal ha rent over, lampe skal ha blitt knust, han skal ha blødd og han skal ha brukt 1,5t på å rydde uten å bli ferdig.
Politiet bør jo kunne bekrefte dette i stor grad, han må jo ha etterlatt seg spor. Fingeravtrykk, DNA, hår osv.
Nå vet ikke jeg hva TH har sagt om å undersøke andre etasje, så fint om du kan utfylle.
Det er ikke sånn det fungerer med siktelser.
En siktelse er også til gunst for mistenkte, han får tilgang til å forsvare seg, innsyn i dokumenter osv.
Å frafalle en siktelse fordi de ikke får varetektsfengslet han er veldig misforstått.
Som jeg har sagt før - en siktelse er ikke et skyldig stempel.
Det utløser rettigheter begge veier og er helt normalt i straffesaker.
Nå etter så lang tid er det mer manglende tiltale som interesserer - meg...
Jeg er klar over at det fremstilles slik i dokumentaren. Men den er en spin-off av boka, og
som jeg gjentatte ganger har påpekt, så har forfatterne gjort en dårlig journalistisk jobb
med det materialet de åpenbart sitter på. Det lar seg ikke forsvare at man fremstiller et
narrativ basert på vitneforklaringer, uten å belyse eller diskutere konteksten de er framsatt i.
De burde om ikke annet lagt til fotnoter som understreket hvorfor de har valgt å
fremstille det som en fortelling, fremfor å formidle det i et mer redaksjonelt format.
Det hadde ikke kostet forfatterne mange kalorier å skrive at f.eks. sønnen understøtter
sin fars forklaring om episoden på badet - dersom dette faktisk forelå. I motsatt tilfelle
burde de understreket at de tok forbehold om at det var THs egne forklaringer som
lå til grunn, og at de som forfattere ikke har muligheter til å ettergå sannhetsgehalten
i disse opplysningene.
Det er lov å spørre om de er seg sitt ansvar bevisst, noe de påstår i forordet når de skriver:
“Sakens dokumenter er ikke offentlig tilgjengelige. Mye av informasjonen vi har innhentet, stammer fra omfattende kildearbeid. Det medfører at vi flere steder er tvunget til å benytte anonyme kilder, noe som stiller skjerpede krav til våre undersøkelser og bruk av informasjonen.”
Jeg klarer likevel ikke ta dem på alvor når de skriver dette, fordi det er helt åpenbart
at de ikke har fulgt sine egne retningslinjer for "skjerpede krav til undersøkelser og bruk av informasjon".
Boka har, ikke minst på grunn av "badekarhistorien", ført til mer spekulasjon, ikke mindre.
Du må bare klage så mye du vil på det journalistiske arbeidet TV2/Fossheim har gjort, men kanskje det er på tide at du feier for din egen dør. Hvis du er klar over at det blir sagt i serien at historien kommer fra TEH, så blir det idiotisk å gang på gang skrive noe helt annet.
Fant en interessant artikkel av privatetterforsker L. Mary Dagan Foxman som er krimolog. Hun lister opp de vanligste grunnene til kidnapping. I tillegg til pengeutpressing, en stalker og sjalu ektemann nevner hun:
"-The person who is missing may purposely have chosen to*stage an abduction*to start a new life."
Det ikke normalt at en eldre person skal starte et nytt liv, men det samme kan man si hvis TH står bak et drap - ikke normalt i den alderen. At noen ville kidnappe en eldre dame er heller ikke normalt, så uansett kan ikke løsningen på saken være noe som skjer ofte, vertfall ikke i Norge.
Men en løsning kan være at noen lurte en eldre dame, fordi hun var konen til en milliardær. Det skjedde en kidnapping der offer ble desensibilisert. Hvis AEH i tillegg levde i et utfordrende ekteskap øker sjansen for denne løsningen.
(Det er GM'en som planla plottet og krypto-opplegget i denne hypotesen, ikke AEH)
Hvordan tidslinjen forklares gjennom denne hypotesen er svært enkel og har vært postet før så legger den i spoiler.
-Kl 07.56: Observasjonen av bil
- Noen minutter før 08.45: Anrop MB til AEH
-Kl 08.45: Anrop AEH til MB
Ca 10 minutters samtale. AEH fortalte at hun var tvilende til at hun kom på jobb den dagen iflg media. Det vil si at AEH selv kunne ha bestemt å dra på jobb den dagen, men valgte å være hjemme.
-Kl 08.56: Observasjonen av bil
-Kl 09.02 - 09.05: TH dro på jobb
-Kl 09.06: Anrop AEH til HHB1 (3 sek)
Telefonsvarer.
-Kl 09.10: SMS AEH til HHB1 "Hytteturen er vist utsatt"
Hytteturen var planlagt med hensikt på (1) å få TH til å bryte sin rutine og få han til å ringe hjem etter ca 1 time, fordi det var ikke TH's daglige rutine å ringe hjem, (2) å sette TH's forklaring i søkelyset. TH forklarte at grunnen til at han skulle ringe hjem etter ca 1 time var for å diskutere detaljer angående hytteturen, (noe politiet syntes virket mistenkelig)
Hvorfor måtte TH ringe hjem etter ca 1 time?
Svar: Fordi tidsperioden forsvinningen kunne skjedd på måtte minimeres slik at barna fikk alibi.
-Kl 09.14: Anrop AEH til TEH 92 sek. Siste kjente livstegn - lønn, barnevakt, halloween.
Planen med plottet var å få TH mistenkt for å ha drept sin kone. Derfor måtte barna som bodde nærmest få alibi. Det er mulig på 92 sek å fortelle om tre temaer hvis det er mest enveiskommunikasjon. Vi vet også at TEH kunne vært trøtt fra kvelden før. Sett gjennom denne hypotesen hadde AEH i tillegg hastverk.
-Kl 09.48: Anrop elektriker Skansen til AEH - ikke besvart.
Det har kommet frem at AEH bestillte elektrikker, men han skulle ikke ankomme S4 uanmeldt. Derfor ringte han først. Grunnen til at elektrikker skulle ringe var pga backup i fall TH ikke ringte hjem etter ca 1 time (henger sammen med at tidsperioden forsvinningen kunne skjedd på måtte minimeres slik at barna fikk alibi)
-Kl 09.50: Anrop TEH til AEH - ikke besvart
-Kl 10.06: Anrop TH til AEH - ikke besvart
Iflg media skal politiet ha funnet data som indikerte "raske skritt og brå bevegelser" over en kort tidsperiode rett i forkant av kl 10.06. Henger sammen med at de avtalte at TH skulle ringe hjem etter ca 1 time. Plottet var planlagt å ta ca 1 time, derfor raske skritt rett før TH ringte hjem kl 10.06.
Telefonen til AEH ned trappen" kan ha vært GM som mistet telefonen da valpen skulle hentes fra 2.etg og låses inn i 1.etg. Valpen måtte låses inn for ikke å ødelegge spor på åstedet.
-Kl 10.07: Siste fysiske bevegelse av AEH's mobil - telefonen lagt på bordet.
Etter kl 10.07 hadde AEH dratt ut av S4. GM gikk så tilbake og la trusselbrev i gangen oppå 2 stk ringer og en klokke. Grunnen til at det ble nevnt kun 1 stk ring i de krypterte e-postene var fordi det var AEH selv som tok av seg ringer og klokke, og forklarer hvorfor ikke GM husket / glemte denne detaljen. GM måtte legge trusselbrev på stolen med hastverk.
Det som er nytt i hypotesen er flere detaljer fra filmen som kan forklare en del. Har samlet dem opp.
-
Kort beskrivelse av plottet:
I hovedsak går plottet i Gone Girl ut på at Amy, konen til Nick, iscenesetter et drap samt en kriminell handling i deres bolig slik at Nick tror Amy har blitt kidnappet. Men dette fører til at politiet tror Nick har drept Amy og fingert en kidnapping for å skjule det.
-
Hvordan kunne en GM ha benyttet filmen til å lage plottet i Hagen-saken?
1. Politiet i Gone Girl nevner at det er et problem at de ikke har et lik, og derfor kan de ikke fastslå dødsårsaken. Dette er en detalj GM kan ha bitt seg merke i, fordi hvis plotte skulle fungere måtte sporene i S4 tyde på et drap.
Så hvor fikk GM ideen til slepesporene?
Det kan være fra Torgersen saken.
Uio.no - Artikkel om Torgersen saken fra 2012:
"Drapsofferet og hennes klær var tilgriset med avføring, som er vanlig ved kvelning. På Torgersen ble det funnet små rester av avføring på sko, i bukselomme og ei fyrstikkeske"
"Det ble funnet materiale som ble antatt å være avføring på åstedet og på Rigmor Johnsen"
Det vil si spor på:
1. Sko
2. Klær
3. Spor på åstedet
Dette kan sees opp mot:
"Ifølge VG er det tre funn som underbygger teorien om at Anne-Elisabeth Hagen ble kvalt til døde:*Klærne som ble funnet i boligen, mulige slepespor og andre biologiske spor fra kvinnen"
VG artikkel:
"Tom Hagens skjorte med ørsmå partikler av biologisk materiale fra Anne-Elisabeth. De samme partiklene finnes også i avtrykk fra den mye omtalte Sprox-skoen på åstedet"
Det vil si teori om kveling antagelig vis knyttes opp mot:
1. Sko (sprox avtrykkene)
2. Klær
3. Slepespor på åstedet
Rettsmedisinsk institutt har nok gjort en god jobb i å finne mulig dødsårsak i S4 fordi sporene passer inn med hva som kan tyde på kveling, også når man sammenligner med Torgersen-saken.
Men så kan man spørre seg hvorfor spor på kveling skulle ligge igjen i S4 hvis noen forsøkte å skjule et drap et drap og fingere en kidnapping. Hvorfor ble ikke disse sporene vasket?
Svar:
Fordi politiet skulle kunne tro at det hadde skjedd et drap og fordi TH skulle tror at det hadde skjedd noe kriminelt når han kom hjem og fant trusselbrev.
Slik ville GM øke sjansen for at TH skulle bli mistenkt for drap selv om TH var på jobb. Det skulle også føre til at politiet trodde TH hadde drept AEH og fingert en kidnapping for å skjule drap (Hovedpoenget med et Gone Girl plott)
2. I Gone Girl blir det funnet små bloddråper på veggen som skal tyde på hodeskade. Politiet i filmen finner også blod som er vasket. "Vask - blø - vask" er et sitat i filmen.
I Hagen-saken ble det funnet små bloddråper nederst på veggen i trappen som skal være forsøkt vasket bort.
AEH var en eldre dame, så at de ikke gikk for "mye blod" er forståelig. Små bloddråper kan enkelt skaffes ved et stikk i fingeren.
Med disse sporene ble det iscenesatt en hodeskade. Oppskrift fra filmen.
3. Plottet i filmen skjer på bryllupsdagen. I Hagen-saken skjer det nært bryllupsdagen. Skal tyde på en ektemann som utfører et drap som en "symbolsk handling" på bryllupsdagen.
4. I Gone Girl skjer plottet på morgenen rett etter at Nick har dratt på jobb. Men Nick drar også hjem tidligere den dagen fordi han blir oppringt av en nabo som mener det kan ha skjedd noe i boligen deres.
I Hagen saken ringer TH hjem kl 10.06 og drar tidligere hjem enn vanlig. Skal man tro artikler og Nrk-intervju hadde de avtalt at han skulle ringe hjem pga hytteturen, defor ringte TH hjem den dagen.
Så et Gone Girl plott skal skje rett etter at ektemannen har dratt på jobb, og ektemannen skal dra tidligere hjem en vanlig.
5. I Gone Girl er det en scene der Nick må slå av bolig-alarmen i huset til faren sin. Men Nick glemmer koden til alarmen slik at politiet ankommer.
I S4 hadde alarmen vært avslått i underkant av et 1 år i forveien. Å slå av alarmen i S4 kan ha blitt vurdert som det beste alternativet etter å ha studert plottet i Gone Girl. Fordi i Nick og Amy's bolig var det ingen boligalarm tilkoblet da Amy forsvant.
Kan forklare hvorfor arbeider på huset rett før forsvinningen ble bestillt av AEH. Fordi alarmen fortsatt skulle være utkoblet på forsvinningsdagen og det skulle være en naturlig grunn til det.
6. Amy kjøper fluktbil kontant og har med seg kontanter for å starte et nytt liv.
Hvis det er slik at printer/strips/kontantkort osv er kjøpt kontant kan ideen ha kommet fra filmen.
7. I filmen er Amy forfatter av serien "Amazing Amy". I denne serien anskaffer Amazing Amy seg valp.
At AEH skulle anskaffe valp kort tid før forsvinningen kan være et smart psykologisk trekk tenkt ut av GM, og det skulle føre til at ingen ville tro at AEH ville forsvinne frivillig.
8. Noen dager før plottet i Gone Girl inviterer Amy en veninne på besøk for å fortelle om sine ekteskapsproblemer. Dette fordi Amy håper veninnen skal fortelle den oppdiktede historien til politiet etter at Amy har forsvunnet.
Sitat fra filmen:
"Fortelle henne detaljene om ditt harde liv.
Propp henne med historier om dine ektemanns voldelige temperament"
9. I Gone Girl legges igjen et brev som ledetråd. Kan ikke utelukkes at AEH la igjen et brev, men at GM gikk tilbake og byttet ut / eller la trusselbrev i gangen uten at AEH viste om det, og det er dette de 9 sprox avtrykkene "inn og ut" av gangen tyder på.
10. I Gone Girl blir det et media-sirkus og Nick blir forhåndsdømt. Et sitat fra media i filmen:
"Kjennetegnet på en sosiopat er mangelen på empati".
Hvis plottet i Hagen-saken er inspirert av filmen håper nok GM at TH skal bli dømt og har forutsatt at han vil bli forhåndsdømt. Men i et Gone Girl plott vil det nok bli vanskelig å få ektemannen dømt for noe.
Det fungerer ikke som bevis på at ordene kom fra sønnen. Det har dessuten vært skrevet side opp og side ned om her at dersom sønnen helt eventuelt har fortalt dette i avhør, kan han ha blitt truet til det.
Vi som publikum har altså ikke bevis for at sønnen plasket vilt med vann, knuste lampe i taket og fikk kutt i ryggen så han måtte tørke opp både blod og vann fra badet i 2 etasje, kvelden før det skjedde noe med AE.
Det er også kommet frem at denne historien ble fortalt et stykke tid ut i etterforskningen.
Jeg rekker ikke grave å finne links på det siste nå.
Edit: dette «baderomsuhellet» kan altså ha hendt på morgenen eller mens TH var eller ikke var på jobb. Eller kvelden før. Men sammenfallet går over alle støvleskaft.
Jeg er like skeptisk til denne historien som alle andre, men slik vi har fått formidlet den så ble den fortalt av sønnen. Å hevde at kun TH har fortalt denne historien, blir ifølge de kildene vi har helt feil.