2022-06-03, 16:29
Bannlyst
ukrainska armen har panikretirerat till Dnipro och nu trasar ryska precisionsmissiler sönder det sista ukrainska försvaret. Ryssland ökar även trycket vid Summy region, den kortaste vägen till kiev för att hämta dvärgen zelensky

Smoke rising after several missile strikes in Dnipro city
Citera
2022-06-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Problemet med auktoritära regimer är att de överskattar sin militära förmåga. De ser fina ut i sina parader men allt är en synvilla. Vi ser ju resultatet med Pissland med deras korruption, lögner, dålig planering och uselt ledarskap. Och den värnpliktiga kinesen? Han springer hem efter ett par dagar vid fronten som mongolen gör i Ukraina just nu. De "professionella" kommer riva sina kontrakt snabbt som möjligt, om de har ett....

Har Kina verkligen överskattat sin förmåga? Då borde de till ex försökt och invaderat Taiwan. Jag tror Kina är väldigt medvetna om sina egna och andras styrkor och svagheter. Vad kinesiska värnpliktiga gör vet jag inte. Just moral och vilja att slåss är väldigt svårt att mäta.

Titta bara på vilka misstag Putin och väst gjorde. Nästan alla trodde att Ukraina faller ihop när Ryssland invaderar.
Citera
2022-06-03, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är en skillnad här, det är filmer på dåden som dom döms för.

I Ryssland är det utsagor/vittnesmål.

Men jag håller med, annat än filmade bevis bör man vara försiktig med så här i krigets hetta.
Sen bör man nog också vara säker på att filmerna är äkta och inte fabricerade.

Men nazistledaren som erkänner på film då? ukraina torterar alla ryska fångar, det finns dussintals filmer på det. Det som förvånar mig är att Ryssland håller sig kalla och behandlar ukrainska fångar med respekt, vilket jag inte tycker att de ska göra.
Citera
2022-06-03, 16:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ryssarna säger att Ukraina har tagit större förluster det sista dygnet :

Myndighetene i Moskva hevder at 360 ukrainske soldater er blitt drept i russiske angrep det siste døgnet.Soldatene skal ha blitt drept i rakett- og granatangrep, samt i luftangrep. Forsvarsdepartementet i Moskva hevder også at en overvåkingsbase i Slavjansk er ødelagt. Hovedkvarteret for de ukrainske styrkene i Donbas-regionen er i denne byen.

Informasjonen fra Moskva er ikke bekreftet av uavhengige kilder. Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj sa tidligere i uka at opp mot 100 ukrainske soldater ble drept hver dag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/06/03/195849885/russland-360-ukrainske-soldater-drept-det-siste-dognet

Jag skulle inte bli förvånad över om Ukraina "just nu" tar större förluster än tidigare. De då baserat på att slaget i Donbas börjar utveckla sig till en "slugfest", och mindre "Rommel-finess". Ukraina skall akta sig att bli indraget i sånt..

Ja då kan det vara bättre att retirera under ordnade former och vänta tills de är lokalt starkare. T.ex. i Kherson och Kharkiv. Ryssland har 50 % av sina trupper runt Sievierodonetsk nu. Den intensiteten i anfall klarar de bara på en front. Nöt ut dem där men utan att offra egna trupper i meningslöst motstånd.
Citera
2022-06-03, 16:38
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
ukrainska armen har panikretirerat till Dnipro och nu trasar ryska precisionsmissiler sönder det sista ukrainska försvaret. Ryssland ökar även trycket vid Summy region, den kortaste vägen till kiev för att hämta dvärgen zelensky

Fire at enterprise in Dnipro city was not caused by missile strikes, no missile strikes recorded
https://liveuamap.com/en/2022/3-june-fire-at-enterprise-in-dnipro-city-was-not-caused-by
Citera
2022-06-03, 16:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ryssland har inga "precisionsmissiler". Inte ens robotar med bra precision.
Citera
2022-06-03, 16:41
Medlem
Citat:
Men nazistledaren som erkänner på film då? ukraina torterar alla ryska fångar, det finns dussintals filmer på det. Det som förvånar mig är att Ryssland håller sig kalla och behandlar ukrainska fångar med respekt, vilket jag inte tycker att de ska göra.
Lägg ner de där spekulationerna, de leder ingenvart.
Engagera dig istället i vad som kommer att hända med Ryssland efter kriget.
Citera
2022-06-03, 16:42
Medlem
Citat:

Vilken "nazistledare" erkänner vad "på film"?

Kan det vara wagner gruppens führer, dmitry utkin, tillika bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml? Hen synes ju vara "nazist", eller hur? Varför har den psykotiske dvärgen i kreml inte "avnazifierat" wagner gruppen?
https://informnapalm.org/en/neo-nazi-ideology-amongst-russian-mercenaries/
Citera
2022-06-03, 16:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag tror ingenting på vad ryssarna säger. De har för låg trovärdighet.

Ukraina själva hävdar att de gör taktiska reträtter och ibland snabba motattacker.

Det vi har sett hittills är att ryssarna inte verkar värdera sina egna soldaters liv medan Ukraina
visar på motsatsen.

Givetvis. Ryssarnas trovärdighet är låg. Det då förändrar inte hur slagmarken har förändrats de sista säg..3-5 veckorna. Ifrån Ryssarnas schabblande i början utav konflikten då när det var "tut och kör" utan understöd och tanksen blev utan bränsle och lätta mål.

Ryssarna har nog till viss mån lärt sig, vad man inte klarar av. Nu är man mera på ett koncentrerat frontavsnitt, och artilleriet hamrar på. Man tar hellre fighten med en "slugfest", även om de egna trupperna blöder.
Citera
2022-06-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland har inga "precisionsmissiler". Inte ens robotar med bra precision.
…men de försökte få världen att tro det. Kriget har visat att de vapnen har presterat betydligt sämre än vad någon kunnat ana. Vissa spekulerar i att implementeringen av elektronik från väst har mycket att önska, okunnighet m.a.o.
Citera
2022-06-03, 16:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Fire at enterprise in Dnipro city was not caused by missile strikes, no missile strikes recorded
https://liveuamap.com/en/2022/3-june-fire-at-enterprise-in-dnipro-city-was-not-caused-by

Vad kan det då vara som hänt?
https://i.imgur.com/oEnDLot.jpg
Citera
2022-06-03, 16:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vad kan det då vara som hänt?
https://i.imgur.com/oEnDLot.jpg

Gasexplosion, troligen en svetstub som small.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in