2022-06-01, 17:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urna
Jag jobbar som hemmafru. Får 180kr i timmen och jobbar 8 timmar per dag. Rätt chill jobb, städar och lagar mat, tvättar kläder etc. Riktigt soft, lyssnar på podd och bara chillar dagarna igenom. Får dricka på arbetstid också.
Betalar ni skatt och arbetsgivaravgift också - eller har ni någon annan personlig pensionsfinansiering för dig (som du kan ta med dig även om ni skiljer er)?
Annars får du skit och inget i pensionskuvertet trots din timlön.

Edit
Hur fungerar det med helgledigt, semester och nattvila?
Har ni barn?
Citera
2022-06-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Betalar ni skatt och arbetsgivaravgift också - eller har ni någon annan personlig pensionsfinansiering för dig (som du kan ta med dig även om ni skiljer er)?
Annars får du skit och inget i pensionskuvertet trots din timlön.

Edit
Hur fungerar det med helgledigt, semester och nattvila?
Har ni barn?

Min pojkvän sköter allt. Jag gör bara som han säger, just nu har vi lite problem i förhållandet dock så har tagit lite semester från arbetet så att säga.

Vi har inte barn eftersom ingen av oss har kvinnliga könsorgan och vi vill inte adoptera.
Citera
2022-06-01, 18:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urna
Min pojkvän sköter allt. Jag gör bara som han säger, just nu har vi lite problem i förhållandet dock så har tagit lite semester från arbetet så att säga.

Vi har inte barn eftersom ingen av oss har kvinnliga könsorgan och vi vill inte adoptera.
Ok.
Även om din pojkvän sköter allt så gör du kontrollera att det verkligen finns en tanke kring din pension - och då som är individuell så att du får den med dig även om ni separerar - för din egen skull.
Det är trist att planera för framtida eventualiteter, men ännu tristare att stå där en dag och upptäcka att du inte har något vettigt att leva på -- och om man aldrig separerar så kommer det ju båda till godo i slutändan i alla fall.
Better safe than sorry ..
Citera
2022-06-01, 18:12
Medlem
Jag är nog vad som kallas hemmafru. Skulle nog inte kalla det ett jobb utan mer ett val som passar våran familj.
Vi velade mellan att skaffa barn eller inte. Mycket pga att vi inte ville lämna bort barnen vi satt till världen till dagis och fritids osv. Vi har ingen familj som bor i närheten. Vi bestämde oss för att skaffa barn och jag bestämde mig för att vara hemma.
Min make reser väldigt mycket så jag tar det största ansvaret om det mesta. Han ligger dock inte på sofflocket när han är hemma.
Jag är universitetsutbildad och visst så svider det lite att jag gav upp karriär men och andra sidan har jag alltid funnits där för mina barn.
Mitt liv känns väldigt flexibelt och när barnen inte går i skolan så reser vi ofta.
Vi sparar privat till min pension. När barnen är i skolan så fixar jag i hemmet och så hjälper jag till i lite olika non-profit organisationer. Gör alla grejor som maken inte hinner med. Det var galet hektiskt när barnen var små och man aldrig hade avlastning. Nu är det mer soft. Visst kan jag ångra att jag inte skaffade mig en ordentlig karriär och det är lite ensamt att inte ha kollegor.
Men inget val har bara positiva sidor.
Och ja.. det händer att jag står med whiskeyn redo när maken kommer hem från jobbresor 🤣
Citera
2022-06-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Är det okej att jobba som hemmafru?
Ja eller nej?
Sen när blev hemmafru något fult ?
Och vill ni ha en hemmafru ?

Jag vill vara hemmamake. Lite jämställdhet kan det få vara efter att männen har varit ute och jobbat medans frun har varit hemma dom senaste 5,000 åren.
Citera
2022-06-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theam79
Jag är nog vad som kallas hemmafru. Skulle nog inte kalla det ett jobb utan mer ett val som passar våran familj.
Vi velade mellan att skaffa barn eller inte. Mycket pga att vi inte ville lämna bort barnen vi satt till världen till dagis och fritids osv. Vi har ingen familj som bor i närheten. Vi bestämde oss för att skaffa barn och jag bestämde mig för att vara hemma.
Min make reser väldigt mycket så jag tar det största ansvaret om det mesta. Han ligger dock inte på sofflocket när han är hemma.
Jag är universitetsutbildad och visst så svider det lite att jag gav upp karriär men och andra sidan har jag alltid funnits där för mina barn.
Mitt liv känns väldigt flexibelt och när barnen inte går i skolan så reser vi ofta.
Vi sparar privat till min pension. När barnen är i skolan så fixar jag i hemmet och så hjälper jag till i lite olika non-profit organisationer. Gör alla grejor som maken inte hinner med. Det var galet hektiskt när barnen var små och man aldrig hade avlastning. Nu är det mer soft. Visst kan jag ångra att jag inte skaffade mig en ordentlig karriär och det är lite ensamt att inte ha kollegor.
Men inget val har bara positiva sidor.
Och ja.. det händer att jag står med whiskeyn redo när maken kommer hem från jobbresor 🤣

Hehe skål! Wow beundrar verkligen ditt hårda jobb! Kvinnor är starka och att uppfostra barn och hem är inget att ta för givet!
Citera
2022-06-03, 11:42
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Men vadå skulle man kunna starta företag som hemmafru på något sett ? Vara sin egen arbetsgivare. Men vart kommer pengarna ifrån om man nu måste ha två löner för att klara en medelklass familj? Och varför gick det förr men inte nu för medelklassen ?

Japp, det var så jag tolkad "Är det okej att jobba som hemmafru?"

Man hade väl råd att leva efter den standarden som rådde. Mannen jobbade för att kunna betala maten på bordet och hyran, knappast mer än så. Idag är krävs lite mer, sushi för 500kr till fredagsmyset, två bilar, nytt kök, en helg på Kolmården för 4000kr, en Thailandsresa... och helst en resa till alperna med.
Citera
2022-06-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Jag vill vara hemmamake. Lite jämställdhet kan det få vara efter att männen har varit ute och jobbat medans frun har varit hemma dom senaste 5,000 åren.

Hemarbetet var dock betydligt jobbigare för 5000 år sedan.
Citera
2022-06-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hemarbetet var dock betydligt jobbigare för 5000 år sedan.

Var det? Berätta hur och varför.
Citera
2022-06-03, 12:37
Medlem
Är hemmajobb ett fru?
Citera
2022-06-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Var det? Berätta hur och varför.

Tja du kan ju pröva att gå ner till närmsta vattenbryn och tvätta kläderna för hand med en bräda som du slår ut vattnet med mot en sten.

Men du tror kanske de hade spis, micro, tvättmaskin, diskmaskin och närköp för 5000 år sedan?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-06-03 kl. 12:58.
Citera
2022-06-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Tja du kan ju pröva att gå ner till närmsta vattenbryn och tvätta kläderna för hand med en bräda som du slår ut vattnet med mot en sten.

Men du tror kanske de hade spis, micro, tvättmaskin, diskmaskin och närköp för 5000 år sedan?

Nej det tror jag inte. Du behöver inte raljera med mig. Men att tvätta kläderna på det där viset behöver inte vara negativt. Det är kanske lite mödosamt arbete men det kan också vara väldigt rogivande. Resten av samhället är befriat ifrån stress och folk kan stå där och knåpa på i sin egen takt i ett med naturen. Har man lite muskler på kroppen och lite kondition så blir inte den där arbetsuppgiften så där fruktansvärt jobbig att genomföra.

Men visst det fanns saker som va jobbiga då som vi inte lider av idag. Likväl som det fanns saker då som var rogivande för kropp och själ som vi absolut saknar idag. Allt var inte sämre förr, allt var inte bättre förr heller. I framtiden så kanske vi kan få en kombination av dom två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in