2022-06-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtanLeg
det rapporterades ju att han inte led av psykisk störning men när det handlar om ett brutalt mord och sedan inget återfall i någon typ av brottslighet måste det väl röra sig om en psykisk störning?

Han fick utlopp för sin sexuella frustration och sopa igen sina spår. Fullt medveten om vad som är rätt och fel. Det faller inte under psykisk störning.

Att han inte blivit tagen innebär bara i praktiken att han lyckats flyga under radarn. Säkert har han sökt fler kontakter, likasinnade i BDSM grupper etc och utvecklats.. ja bara han vet hur. Husrannsakan ger förhoppningsvis en del svar.

På något vis påminner OH om Peter Madsen i sin gränslösa mördar sexualitet.

Gemensamma nämnaren för dessa två är väl störd uppväxt.

Men detta är bara vad jag tror.
Citera
2022-06-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Han fick utlopp för sin sexuella frustration och sopa igen sina spår. Fullt medveten om vad som är rätt och fel. Det faller inte under psykisk störning.

Att han inte blivit tagen innebär bara i praktiken att han lyckats flyga under radarn. Säkert har han sökt fler kontakter, likasinnade i BDSM grupper etc och utvecklats.. ja bara han vet hur. Husrannsakan ger förhoppningsvis en del svar.

På något vis påminner OH om Peter Madsen i sin gränslösa mördar sexualitet.

Gemensamma nämnaren för dessa två är väl störd uppväxt.

Men detta är bara vad jag tror.
just Madsen beskrevs ju som fullt frisk innan han åkte på sina upprepade nederlag, och det var då han började drömma om att begå ett sådant brott han sedan begick, fanns filmer på hans dator med mord precis som det han utförde. innan han fick tag på Kim Wall försökte han fånga andra kvinnor. men i detta fall finns inget nederlag, så tycker inte de är så lika
Citera
2022-06-03, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oj, vad fel jag hade, förlåt.
Helt otroligt att bo hemma hos mamma som 35 åringar, väldigt mysko!
Nja, på gårdar på landet är det såklart också ovanligt men enligt min erfarenhet förekommer, känner till flera fall. Oftare ungkarlar dock, ibland syskon som tar hand om gården och tar över den sen. Sedan är det ju märkligt att man oavsett vill bo kvar ens i trakten, måste varit snack genom åren...
Citera
2022-06-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fadern är död, modern bor kvar i huset tillsammans med tvillingdöttrarna och deras konstbefruktade barn, Olof har varit hemma vid jul, påsk mm
Det är mycket som inte är riktigt normalt mellan de fyra väggarna i huset
Korsbefruktade, vad menas med det? Finns inga fäder med i bilden? De vore väl inte så glada att deras barn umgås med en sexualmördare..
Citera
2022-06-03, 10:20
Medlem
Citat:
just Madsen beskrevs ju som fullt frisk innan han åkte på sina upprepade nederlag, och det var då han började drömma om att begå ett sådant brott han sedan begick, fanns filmer på hans dator med mord precis som det han utförde. innan han fick tag på Kim Wall försökte han fånga andra kvinnor. men i detta fall finns inget nederlag, så tycker inte de är så lika

Tror man måste se det i ett större perspektiv. Nederlag är olika i olika åldrar. Maktnederlag med OHs mamma kan ha triggat. Det framkom tex att OH ”var hårt hållen”.

Det skiljde mycket både i utvecklingstadie och ålder mellan dessa två. Vad som framkommit är att OH inte ens haft sexuell debut med någon tjej när detta skedde. Madsen var avsevärt mer erfaren och utforskande på det planet också med längre relationer.

Intressant var att Madsen varit aktiv inom BDSM kulturen. Men det är nog för mycket lek, med kontroll, och inte ”the real thing” utan gränser.

Positionerna flyttas alltid framåt och det handlar om makt inte sex.
Citera
2022-06-03, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Korsbefruktade, vad menas med det? Finns inga fäder med i bilden? De vore väl inte så glada att deras barn umgås med en sexualmördare..
Tvillingsystrarna har båda två valt att skaffa barn på egen hand..dvs ingen far finns med i bilden
Citera
2022-06-03, 11:37
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
det rapporterades ju att han inte led av psykisk störning men när det handlar om ett brutalt mord och sedan inget återfall i någon typ av brottslighet måste det väl röra sig om en psykisk störning?

Den utredning man gör i dessa sammanhang är rättspsykiatrisk (skillnad på om jag går och gör en utredning av något skäl kontra en rättspsykiatrisk utredning)

Rättspsykiatriska undersökningar är till för att utreda om den åtalade lider av en allvarlig psykisk störning när brottet begås, av det slag som skulle innebära att personen har behov av rättspsykiatrisk vård istället för ett fängelsestraff. Det kan handla om allvarliga psykiska störningar som innebär att personen är oförmögen att skilja på rätt och fel, typ. Personen kan ändå ha psykiska diagnoser och "störningar".

Vad man fann vid den tiden så led han av en schizoid personlighetsstörning. Det kan alla gånger hända att han har andra typer av störningar, svårigheter och begränsningar.
Senast redigerad av KrimiMilla 2022-06-03 kl. 11:47.
Citera
2022-06-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fadern är död, modern bor kvar i huset tillsammans med tvillingdöttrarna och deras konstbefruktade barn, Olof har varit hemma vid jul, påsk mm
Det är mycket som inte är riktigt normalt mellan de fyra väggarna i huset

Det här ger en bra inblick i Olof.
Svag/frånvarande fadersfigur som lät sig hunsas av en dominerande kvinna, det mansföraktet har spridit sig till döttrarna som idag "inte behöver någon karl" alternativt har så dåliga minnen av man/kvinna relationer att dom inte vill uppleva det alls.
Olof kan mycket väl ha känt ett förakt mot sin dominerande mor(och eventuellt systrar) och det resulterar ofta i sadistiska makt och kontrollbegär över kvinnor.
Otaliga manliga seriemördare har haft ett underliggande förakt mot en dominerande mamma och bristen på fadersfigurer, Edmund Kemper, Ted Bundy, Gary Ridgeway mfl, mfl.
Citera
2022-06-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tror man måste se det i ett större perspektiv. Nederlag är olika i olika åldrar. Maktnederlag med OHs mamma kan ha triggat. Det framkom tex att OH ”var hårt hållen”.

Det skiljde mycket både i utvecklingstadie och ålder mellan dessa två. Vad som framkommit är att OH inte ens haft sexuell debut med någon tjej när detta skedde. Madsen var avsevärt mer erfaren och utforskande på det planet också med längre relationer.

Intressant var att Madsen varit aktiv inom BDSM kulturen. Men det är nog för mycket lek, med kontroll, och inte ”the real thing” utan gränser.

Positionerna flyttas alltid framåt och det handlar om makt inte sex.
du hör ju själv hur det låter, du tycker man kan jämföra en helt vanlig incel med en framgångsrik karriär som Madsen, att just de fick samma utfall hävdar jag är en slump
Citera
2022-06-03, 12:18
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Det kan han hävda. Han kan ju hävda precis vad han vill. Men att lämna version 514 blir ju inte så trovärdigt liksom. Men det är bara att han försöker inge vilket tvivel som helst om han nu vill säga något alls.

Hans advokat har ju redan hävdat för att försöka stoppa resningsansökan att han kan ha bara onanerat över kroppen utan att ha haft med mordet att göra. HR tog inte någon hänsyn till den fantasin utan hävdade i sin tur ändå att Olof skulle ha dömts för mordet om det här beviset var känt. Det finns ju trots allt en viss indiciekedja också.

Det är ett sexualmördat offer trots allt som bär alla likheter med hans vidriga teckningar och sexuella intressen. Jag vet inte hur troligt det är i Husum att denna blyga vilsna 16-åring såg Olof av alla människor och kände att det var en bra idé att ha sex med honom(bara där så tappar det ju all trovärdighet ärligt talat) någonstans där utomhus Norrland i november, detta medan hon visste att hennes kompis och kompisens mamma stod utomhus och väntade på att hon skulle komma en utsatt tid med bussen. Där han av okänd anledning lämnade sperma på hennes byxor, för att hon sedan i lilla, lilla Husm ha sån oerhörd otur att råka ut för en sexualmördare efteråt. Det är inte omöjligt men det är knappast rimligt, sett till den samlade bevisningen.

Jag tror säkert att de kommer försäka ta fram alternativa teorier precis som de gjort hittills men rimligt tvivel och tvivel är ju inte samma sak. Det är minst sagt uppförsbacke nu och så länge han vägrar erkänna kommer hans försvarsadvokat fortsätta göra sitt bästa för att snacka bort det här. Jag tänker mig att det inger ett väldigt orimligt tvivel att hävda detta nu. Han gjorde inte ens det när han konfronterades med DNA-beviset. Då kom han med den rimliga förklaringen att han aldrig varit där 😆

Bra resonemang, den vägen bör vara stängd för hans försvar ja.
Citera
2022-06-03, 12:20
Medlem
1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Komiskt hur Osin på Aftonbladet skriver ”i 26 år har han levt med skräcken att åka fast”.

Varför skulle MGM vara rätt efter att ha frikänts?

Och hur i helvete vet Osin hur förövaren känner? Han kanske är likgiltig och inte känner några känslor alls. Han kanske till och med njuter av att år efter år gått.

Jag hatar Aftonbladet. Det har blivit som en jävla blogg där skribenternas åsikt och känslor tar över.

En tidning för allmänheten ska vara opartisk och förmedla fakta.

Ungefär som att dina åsikter både färgar och tar över, i detta inlägg?
Citera
2022-06-03, 12:21
Medlem
Citat:
du hör ju själv hur det låter, du tycker man kan jämföra en helt vanlig incel med en framgångsrik karriär som Madsen, att just de fick samma utfall hävdar jag är en slump

Slump eller inte, jag skrev att de påminner om varandra i sin gränslösa mördar sexualitet.

Finns ingen incel som begått något brott här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in