2022-06-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Det märks att du inte har gjort värnplikt Ukraina har badat de pengar de senaste åtta åren de har ett av Europas modernaste flygvapen och flottor aven marktrupperna Har modernare utrustningen vara vad våra egna värnpliktiga. Men det är just nu men han ska ta inn territorier försvaret och tvångsryck rekryterar som man behöver ta in lite var som helst Taikon Taikon familj

Helt obegripligt.
Citera
2022-06-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
För mig är det självklart vem som är ansvarig för invasionen och det är Ryssland. Men krig är komplicerat eller rättare sagt war makes strange bedfellows och det gäller också för Ukraina. Vad som verkligen hände i det här kriget kommer vi få veta långt efteråt om någonsin.

Sen verkar det som vi människor är duktiga på att bygga upp infrastruktur efter krig och katastrofer och oerhört dåliga på att klara stora civila förluster. Det finns rätt mycket forskning på det. Vilket kanske säger sig själv pg av att trauman lever kvar i generationer och ukrainare och ryssars öde går ju inte att separera av många skäl.

Sen borde jag borde jag inte gnälla på er. Snarare på msm där man knappt hittar en rad om hur man tänker sig ett möjligt "efteråt" en fred. Ska man bygga en mur runt hela Ukraina? En no mans land med FN styrkor? Taggtråd? Det är som allt bara börjar och slutar med själva kriget.

Nåja. Jag får väl gå och sjunga we shall overcome som någon taskig stövel tyckte i tråden. Känns som någon borde göra det. Någon borde också se till att det skickas stora mängder medicin och utrustning för att vårda svårt skadade i Ukraina. Är extrem brist på det just nu. Alla skickar vapen.

Jadu, vapenlobbyisterna skrattar hela vägen till banken, det är för j-ligt rent ut sagt. Visst kan man stötta med försvarsvapen och skyddsutrustning men som du säger så är dom mest basala förnödenheterna tillsammans med medicinsk utrustning nog så viktigt.

Som i alla j-la krig så är det fotfolket och den vanliga människan som lider mest.
Citera
2022-06-03, 00:03
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Bara genom att använda en rasistisk och barnslig term som "orcher" så har du diskrediterat dig själv.

Orcher är ingen mänsklig ras så därför kan det begreppet inte vara rasistiskt. Uralregrer är däremot det.

Sedan är RyZZland den enda part som diskrediterat sig. Att försöka läxa upp ett broderfolk vilket inte var så suget på att fördjupa sin relation med sitt eget blev ingen succé! Våld föder bara mer våld. Det kommer angriparen snart bli varse om.
Citera
2022-06-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Det märks att du inte har gjort värnplikt Ukraina har badat de pengar de senaste åtta åren de har ett av Europas modernaste flygvapen och flottor aven marktrupperna Har modernare utrustningen vara vad våra egna värnpliktiga. Men det är just nu men han ska ta inn territorier försvaret och tvångsryck rekryterar som man behöver ta in lite var som helst Taikon Taikon familj

Det var länge sedan jag gjorde värnplikt. Jag tror att Ukraina hade 156 flygplan men dom flesta väldigt gamla och MIG-planen behövde ständig reparation. En del av flygplanen slogs ut dom första 2 dagarna av ryska missiler.

Så vitt jag vet har inte Ukraina en endaste ubåt. 2013--2014 var den ukrainska armén i misserabelt skick och man har inte hunnit utbilda. Jag vet att där har funnits instruktörer från flera länder även Sverige faktiskt men det tar tid att bygga upp. Sedan kan vi inte komma ifrån att det förekommer korruption liksom i Ryssland. Pengar som skulle gå till militär utrustning bara försvinner. Men jag betonar det är värre med korruptionen i Ryssland. Det är inte underligt att värnpliktiga revolterar eller till och med deserterar. Jämför med den armé som Ryssland skickade mot Kiev, många visste ju inte ens sin uppgift. Jag tror att Ukraina kan bli en stor militärmakt, på grund av att Ryssland tvingar dom till det. Här blir definitivt ingen demilitarisering. Inte i Sverige heller eftersom Ryssland gjorde oss detta som förstör världsekonomin och sänker oss alla, ryssar som västerlänningar.
Citera
2022-06-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssland har historiskt alltid havererat med revolution, total ekonomisk kollaps eller interna massmord med jämna mellanrum under 120 år. Det är så djupt rotat från tiden då livegenskapera fanns som ryssland var bland dom sista staterna i världen att avskaffa på slutet av 1800talet. Europa avsakffade livegenskaperna 1000år tidigare. Det är rysslands natur att ha en liten styrande elit som dikrerar massan oberoende av om man kallar det kommunism eller putinism. Den dan Ryssland inser att dom inte är en stormakt och slutar att förtrycka sin befolkning och sina grannar i ett förvridet storhetskomplex har ryssland en chans att bli nånting. I dag är massan totalt obildad om sin historia och en tro att Ryssland är en stormakt vilket dom inte är. Dom försöker hävda sig ned kärnvapen medan i realiteten har dom mindre BNP än norden. Dom är lilleputtar och ynkryggar som beter sig som mobbaren på en skolgård som inte har nånting annat än knytnävarna att försöka hävda sig med.

Ryssland är en bastard utkrystad från Kievriket där moskoviter uppstod. Historierevisionismen är extremt utbredd och Putin mfl trummar ut ett budskap om Russkiy mir som närnast liknar nazitysklands Lebensraum.

Nej Ryssland är extremt förtryckande mot det fria ordet kollosalt mycket värre än Ukraina och att försöka jämföra med Väst liberala värden är ett skämt.

Grundproblemet är att ryssar inte förstår begreopet demokrati och politisk opposition.

Lägg där på en korruption som är extrem och resultatet är en stat där du köper lojalitet men riskerar att bli mördad om du är i opposition.
Äver inom företagsvärlden är maffian utbredd. Jag känner företagare där enba barnet har blivit mördad och fått foton på andra barnet hemskickat som en signal att sälja sitt företag. Det är verkligheten i dag i ryssland.

Stalin är för övrigt den mest beundrade ledaren efter Putin i opinionsundersökningar i dag. Det säger en del om för pervert förvriden bliden av världen är för ryssarna.
Själv tycker jag både Ryssland och Europa har härjat ordentligt de senaste 120 åren, för att inte säga de senaste 600 åren. Jag tycker ni stirrar er blinda på Ryssland. Själv är jag mer oroad av Kinas typ av styre, Ryssland och Ukraina försöker åtminstone med demokrati. Väst sneglar lite väl mycket på Kinas övervakningssamhälle och kontroll.

Det är ju för att Ryssland är en stormakt och är på väg att bli en supermakt tillsammans med Kina som vi har konflikten i Ukriana idag, USA vill vara själv på tronen och gillar inte andra. Ryssland är en stormakt och det enbart för sin storlek och sina naturtillgångar sen kan man ju lägga till militär och annat om man vill. Det är USA som är mobbaren och nu försöker länder i världen att ta sig ur misshandeln med konflikter, statskupper, sanktioner och allt annat USA pysslar med.

Du har inte ett fritt ord i Ukraina. Minsta vänskaplighet mot Ryssland och vad som helst kan hända. Man sätts upp på den berömda listan över "landsförädare" (Myrotvorets lists) för råskinnen att ta del av. Där trängs journalister, politiker och vanliga människor med hör och häpna, 99 åriga Henry Kissinger.

Även förre presidenten Poroshenko ligger illa till eftersom han försökte köpa kol från Donbas, han drog till Polen i dagarna. Han väntar åtal från Zelenskyj. Du vet det där Ukrainska politiker brukar göra då dom kommer till makten, jaga andra politiker.

Lite läsning:

Why did Ukraine suspend 11 ‘pro-Russia’ parties?
https://www.aljazeera.com/opinions/2022/3/21/why-did-ukraine-suspend-11-pro-russia-parties

Ukraine adds local Jewish leader to list of pro-Russian ‘traitors’
https://www.timesofisrael.com/ukraine-adds-local-jewish-leader-to-list-of-pro-russian-traitors/

Ukrainian forces track down, arrest citizens for pro-Russian views online
https://americanmilitarynews.com/2022/05/ukrainian-forces-track-down-arrest-citizens-for-pro-russian-views-online/

Zelensky: Two Ukrainian generals dismissed for being ‘traitors’
https://thehill.com/policy/international/3256034-zelensky-two-ukrainian-generals-dismissed-for-being-traitors/

Korruption och maffialiknade härjningar i företagsvärlden är numera vanligare i Ukraina, Putin tog tag i en hel del av det problemet (men stoppar samtidig mer i egen ficka får man anta). Sök på bara en av oligarkerna, Igor Kolomoisky så får du läsa mer.

Ryssland, Belarus och Ukraina är i princip samma folk och det här är resterna efter sovjet med alla dess problem. Ryssland har dock tagit kontroll över sitt land och har numera en stabil ekonomi trots sanktioner. Belarus lever med Lukashenko som jag tycker är mer skadlig än Putin för han skapar inget, han lever på Ryssland. Ukraina gav bort all suveränitet 2014 och hoppade i säng med USA och då går det som det alltid går med undantagen Japan, Taiwan och Sydkorea (men deras tid av svek kommer nog också snart).

Det är många svaga männsikor här i världen som ser upp till en stark man eller en supermakt. Det finns få riktiga statsmän nu i världen men en av dom är Putin, en annan är Orban. Båda ser efter sitt folk och sin nations bästa. Förr hade vi Angela Merkel men vad i allsin dar har vi i dag då det gäller ledare i Europa och USA, det är som bäddat för en katastrof.
Citera
2022-06-03, 00:08
Medlem
En enkel sammanfattning av Ukraina-frågan:

Biden blev president i USA för att man ville bli av med Trump - som var nazist.
President Biden skickar vapen till Azov i Ukraina - som är nazister.
Det visar sig då att Putin är nazist då han invaderar Ukraina för att bekämpa den Ukrainska nazismen.
Anti-nazisten Biden skickar då mer vapen till nazisterna i Ukraina för att bekämpa nazisterna från Ryssland.
På grund av kriget i Ukraina kommer sannolikt nazisten Trump att bli återvald på grund av att anti-nazisten Biden stöttar nazism i Ukraina.
Citera
2022-06-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Själv tycker jag både Ryssland och Europa har härjat ordentligt de senaste 120 åren, för att inte säga de senaste 600 åren. Jag tycker ni stirrar er blinda på Ryssland. Själv är jag mer oroad av Kinas typ av styre, Ryssland och Ukraina försöker åtminstone med demokrati. Väst sneglar lite väl mycket på Kinas övervakningssamhälle och kontroll.

Det är ju för att Ryssland är en stormakt och är på väg att bli en supermakt tillsammans med Kina som vi har konflikten i Ukriana idag, USA vill vara själv på tronen och gillar inte andra. Ryssland är en stormakt och det enbart för sin storlek och sina naturtillgångar sen kan man ju lägga till militär och annat om man vill. Det är USA som är mobbaren och nu försöker länder i världen att ta sig ur misshandeln med konflikter, statskupper, sanktioner och allt annat USA pysslar med.

Du har inte ett fritt ord i Ukraina. Minsta vänskaplighet mot Ryssland och vad som helst kan hända. Man sätts upp på den berömda listan över "landsförädare" (Myrotvorets lists) för råskinnen att ta del av. Där trängs journalister, politiker och vanliga människor med hör och häpna, 99 åriga Henry Kissinger.

Även förre presidenten Poroshenko ligger illa till eftersom han försökte köpa kol från Donbas, han drog till Polen i dagarna. Han väntar åtal från Zelenskyj. Du vet det där Ukrainska politiker brukar göra då dom kommer till makten, jaga andra politiker.

Lite läsning:

https://www.aljazeera.com/opinions/2022/3/21/why-did-ukraine-suspend-11-pro-russia-parties

https://www.timesofisrael.com/ukraine-adds-local-jewish-leader-to-list-of-pro-russian-traitors/

https://americanmilitarynews.com/2022/05/ukrainian-forces-track-down-arrest-citizens-for-pro-russian-views-online/

https://thehill.com/policy/international/3256034-zelensky-two-ukrainian-generals-dismissed-for-being-traitors/

Korruption och maffialiknade härjningar i företagsvärlden är numera vanligare i Ukraina, Putin tog tag i en hel del av det problemet (men stoppar samtidig mer i egen ficka får man anta). Sök på bara en av oligarkerna, Igor Kolomoisky så får du läsa mer.

Ryssland, Belarus och Ukraina är i princip samma folk och det här är resterna efter sovjet med alla dess problem. Ryssland har dock tagit kontroll över sitt land och har numera en stabil ekonomi trots sanktioner. Belarus lever med Lukashenko som jag tycker är mer skadlig än Putin för han skapar inget, han lever på Ryssland. Ukraina gav bort all suveränitet 2014 och hoppade i säng med USA och då går det som det alltid går med undantagen Japan, Taiwan och Sydkorea (men deras tid av svek kommer nog också snart).

Det är många svaga männsikor här i världen som ser upp till en stark man eller en supermakt. Det finns få riktiga statsmän nu i världen men en av dom är Putin, en annan är Orban. Båda ser efter sitt folk och sin nations bästa. Förr hade vi Angela Merkel men vad i allsin dar har vi i dag då det gäller ledare i Europa och USA, det är som bäddat för en katastrof.

Jämför inte Orban med Putin. Orban ser till sitt lands bästa. Putin har på grund av dålig rådgivning satt sitt folk i skiten. Det innebär att högt utbildat folk lämnar Ryssland. Oligarkerna med familjer vistas heller utomlands och även Lavrovs döttrar. Sedan föder den vita ryskan knappt några barn längre till följt att den ryska folket försvinner och degenererar. Att sedan börja kriga ovanpå detta är ju rent katastrofalt. Nej jag går till sängs nu och avbryter debatten.
Citera
2022-06-03, 00:16
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Lite läsning:

RyZZland är ingen stormakt utan ett fattigt underutvecklat land. Befolkningen är idag lika stor som Frankrikes och Tysklands tillsammans, men minskar stadigt varje dag.
Citera
2022-06-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
En enkel sammanfattning av Ukraina-frågan:

Biden blev president i USA för att man ville bli av med Trump - som var nazist.
President Biden skickar vapen till Azov i Ukraina - som är nazister.
Det visar sig då att Putin är nazist då han invaderar Ukraina för att bekämpa den Ukrainska nazismen.
Anti-nazisten Biden skickar då mer vapen till nazisterna i Ukraina för att bekämpa nazisterna från Ryssland.
På grund av kriget i Ukraina kommer sannolikt nazisten Trump att bli återvald på grund av att anti-nazisten Biden stöttar nazism i Ukraina.

Det var ett saggigt resonemang. Jag ser gärna att Trump blir president men det blir nog en yngre republikan eftersom demokraterna inte lyckas med någonting. Men det är off topic. Jag avbryter och går och lägger mig.
Citera
2022-06-03, 00:18
Medlem
Felstavarens avatar
Kul reaktioner från Ryssland idag.

Ryssland: ”HIMARS är en fruktansvärd eskalering!!

Också Ryssland: ”Lol, vi slåss redan mot NATO:s samlade kraft utan större besvär!”

Mmm, undrar hur det hade gått om det östes in F35or, kryssningsrobotar, Abrams, Eurofighters, A10or etc etc.
Citera
2022-06-03, 00:27
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Sen borde jag borde jag inte gnälla på er. Snarare på msm där man knappt hittar en rad om hur man tänker sig ett möjligt "efteråt" en fred. Ska man bygga en mur runt hela Ukraina? En no mans land med FN styrkor? Taggtråd? Det är som allt bara börjar och slutar med själva kriget.

Ja, det kommer bli världens mest och befästa gräns där i framtiden. När motparten har en attraktionskraft i nivå med apkoppor så är det helt naturligt. Precis som när man ibland måste bygga sig en kuddmur i sängen där man hamnat med en påtvingad partner….
Citera
2022-06-03, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har varit inne på vitryssens kanal tidigare och jag har angripit Belarus eftersom dom lät den ryska invasionsarmén använda Belarus område för invasion i annat land. En fruktansvärd skandal. Det var nog en månad sedan som jag stormade och gormade i den kanalen. Men vitryssen kan ju inte hjälpa detta som händer, han försöker rapportera.

Det är faktiskt så att många ukrainska män har lämnat länderna där dom befunnit sig för att återvända och slåss mot Ryssland. Naturligtvis finns det problem med moral i alla arméer och avstånd mellan dom som planerar och som skall utföra jobbet. Sedan har Ukraina bara haft 8 år på sig att bygga upp sin krigsmakt. Det är inte lång tid för ett ganska fattigt land. Deras flyg är inte av europeisk standard och flottan var och är obefintlig. Hur tror du Sverige skulle klara ett angrepp? Vi skulle få samma problem även fast vi har ett mycket bättre flyg, ganska bra ubåtar och fungerande flotta. Vi hade inte klarat det bättre än Ukraina. Efter förhållandena gör Ukraina det bra. Min bedömning är att tiden talar för Ukraina för man har inget val egentligen. Att lägga ned vapnen innebär att Ryssland bestämmer framtiden för Ukraina.
Ukraina skulle ha ägnat dessa åtta år att genomföra Minskavtalen och ta tag i korruptionen så dom kunde bli medlemmar i EU istället för detta. Hade Kiev-regimen gått vidare med Minskavtalet så hade Luhansk och Donetsk fortfarande tillhört Ukraina men som federala stater. Hade dom också valt vägen med neutralitet för att minska spänningarna med sitt grandland så hade det varit ännu bättre. Då hade man kunnat bygga upp sin egen militärindustri och armé under lång tid i lugn och ro. Frågan om Krim kunde ha lösts fredligt senare under vänskapliga förhållanden.

Kiev fick ytterligare en chans i mars att behålla mer av Ukrainas territorium men drog tillbaka det efter vad som verkade vara påtryckningar av USA och UK.

Nu tror jag Ukraina blir delat efter förhandlingar och om inte så tar Ryssland till slut nästan allt men lämnar troligen västra delen till Polen. Det ser ut som den enda lösningen nu för Ryssland och folket i Ukraina, etniska ryssar och rysktalande där nationalistiska Ukrainare får välja var dom vill bo. Det blir inte så dramatiskt eftersom de flesta redan bor på rätt sida.

Ukraina har blivit lurade av USA och väst att slåss mot Ryssland och dom klarar det inte så allt som återstår är att lägga ner vapnen. Att slåss till sista man är ju korkat då man delar samma kultur, religon och språk. Vi kan alltså inte jämföra med andra länder i Europa och om vi skulle behöva lägga ner vapen mot ryssen.

Jag tror inte vi skulle ha klarat oss alls utan Ukrainarna har gjort ett storslaget motstånd men det är dags att ge upp och gå vidare med livet. Vad vi kan se är att Ryssland skulle ha slagit ut större delen av Europa direkt vi en konfrontation för vi är alldeles för känsliga då det gäller ekonomi, energi och infrastruktur. Med sitt brodersfolk i Ukraina är dom mer försiktig för det finns en morgondag att bygga vidare på, oss skiter dom i.

Så är det, Ryssland bestämmer framtiden, vi har tvingat fram denna situation genom NATO och Ukraina försvinner i Rysslands händer. Mycket dumt av EU, USA och NATO men militärindustrin jublar. Egentligen behöver inte Ryssland Ukrainas territorium (förutom Krim) så det finns en möjlighet i framtiden för Ukraina att komma loss och bli det fantastiska land det kunde ha blivit om dessa ultranationalister och oligarker spärrats in. Vi får se vad Ryssland gör efter att Putin försvinner och allt lugnat ner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in