2022-06-02, 22:32
Medlem
Reimers avatar
Ännu en tank till förlustlistan för Ryssland, det hände i Vesele nordost om Kharkiv.

Citat:
Reportedly a Russian tank cooking off after getting struck by the Ukrainian 92nd Mechanized Brigade in Vesele area, Kharkiv Oblast.

https://mobile.twitter.com/Blue_Sauron/status/1532447986550292511
Citera
2022-06-02, 22:32
Medlem
LeeVans avatar
Fnurra på tråden mellan Erdogan och Putin.

”Efter den turkiske presidenten Recep Tayyip Erdogans hot om att inleda en militär operation i SAR ökade spänningarna i regionen. För att täcka luftfarten började RF Armed Forces överföringen av Pantsir-S1 luftvärnsmissil- och pistolsystem till Kamishlia-flygfältet.
Om kort tid börjar komplexen stridstjänstgöring, skriver Russian Spring.”
(Pravda)

Inte direkt relaterat, men ingen direkt ”nackdel” för Ukrainakonflikten heller.
Citera
2022-06-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en mycket bra artikel om varför ryssarna har problem ut i från deras organisation.

Ett ex De saknar NCOs. Men det är en massa annat också. Ta er tid och läs.

https://warontherocks.com/2022/06/not-built-for-purpose-the-russian-militarys-ill-fated-force-design/
Tack för en intressant artikel.
Ryssland har massor att rätta till militärt, men frågan är om de kan göra någonting åt det?

Efter det här kriget kommer inte att finnas några möjligheter att ersätta förlorat materiel samt att utveckla ny. Att Kina skulle hjälpa dem på traven är inte särskilt sannolikt.

Rysslands industri är för mycket lång tid framöver körd och militärproduktionen kommer att bli närmast obefintlig, i alla fall vad beträffar kvalificerade vapen, men de kan kanske träna på befälsordningen.
Citera
2022-06-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns lika tunga bevis för att Ukrainarna begått lika stora övergrepp under de senaste åtta åren.
Det finns verkligen ingen ”good guy” som gjort sig förtjänt av enhälligt stöd här. Dom är lika goda kålsupare på båda sidor.

Nej, det finns det inte.
I kriget som ryssarna startade i Donbass har Ukraina orsakat ca 1500 civila krigsoffer under 8 år.
Ryssarna har i ett oprovocerat anfallskrig dödats tusentals och åter tusentals civila. De skjuter med vilja mot civila mål. De har mördat civila. Plundrat. Våldtagit.
Går överhuvudtaget inte att jämföra. 2 helt olika skalor.
Citera
2022-06-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Läs historia och rapporter.

Se gärna även de två första minuterna i den här dokumentären så hör du själv vad Petro Porosjenko, (Ukrainas president 2014-2019) säger: https://www.youtube.com/watch?v=bN68OfFKaWs

Låter det snällt?

Nej, men de har inte förtryckt någon minoritet.
Citera
2022-06-02, 22:37
Medlem
Jag funderar... .....

Som jag skrev tidigare, problemet för Ukraina blir att komma åt försörjninglinjerna. Dom är tvungna att sända in specialtrupper i ockuperade områden för att störa och spränga järnvägsräls etcetera.

Sådana specialtrupper blir lätt tillfångatagna.

Samtidigt tycker jag mig se att Rysslands offensivkraft på något sätt ebbar ut. Jag tror inte dom klarar att ta tvillingstaden till Severodonetsk, som är Lysychansk. Den staden ligger högre och jag tror att Ukraina beslutsamt vill hålla den staden, även om den är nästan utrymd.

Jag förutser att ingen kommer med invändningar mot mina tankar.
Citera
2022-06-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Du har helt rätt i sak, jag håller med dig fullt ut. Men det är trots allt ryssarna som startade allt för 8 år sedan och det är ryssarna som invaderat Ukraina, inte tvärt om. Sedan blir det otroligt svårt för Ukrainare att för en överskådlig framtid kunna lita på ryssar, dom har ljugit, mördat, plundrat och våldtagit så många att det finns inga ord för det

Det är inte ledarna som plundrat, våldtagit och mördat, det är soldaterna, men visst, det är Putin med anhang som startat allt och beordrat alla vidrigheter som pågår.

Ukraina kommer få hjälp efter kriget i form av bistånd, maskiner, förnödenheter och även yrkesfolk som kommer att hjälpa till med återuppbyggnad. Ryssland kommer dock inte få ett öre i bistånd eller hjälp för att ta hand om tusentals traumatiserade pojkar och familjer. Med all rätta.

För mig är det självklart vem som är ansvarig för invasionen och det är Ryssland. Men krig är komplicerat eller rättare sagt war makes strange bedfellows och det gäller också för Ukraina. Vad som verkligen hände i det här kriget kommer vi få veta långt efteråt om någonsin.

Sen verkar det som vi människor är duktiga på att bygga upp infrastruktur efter krig och katastrofer och oerhört dåliga på att klara stora civila förluster. Det finns rätt mycket forskning på det. Vilket kanske säger sig själv pg av att trauman lever kvar i generationer och ukrainare och ryssars öde går ju inte att separera av många skäl.

Sen borde jag borde jag inte gnälla på er. Snarare på msm där man knappt hittar en rad om hur man tänker sig ett möjligt "efteråt" en fred. Ska man bygga en mur runt hela Ukraina? En no mans land med FN styrkor? Taggtråd? Det är som allt bara börjar och slutar med själva kriget.

Nåja. Jag får väl gå och sjunga we shall overcome som någon taskig stövel tyckte i tråden. Känns som någon borde göra det. Någon borde också se till att det skickas stora mängder medicin och utrustning för att vårda svårt skadade i Ukraina. Är extrem brist på det just nu. Alla skickar vapen.
Citera
2022-06-02, 22:39
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Rapporteras om att ryssen blev för ivrig och mosats rätt rejält i Severodonetsk som konsekvens av det.

även i aftonbladet.

https://twitter.com/DJPaul8008/status/1532452230401404928

Skulle bli otroligt glad om det var på det här viset men ingenting i bildväg har stött detta.
Arestovych (som är källan) behöver backa upp detta claim.
Citera
2022-06-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ytterligare fem ryska generaler har fått sparken. Undrar om det var för att dom inte beordrade tillräckligt många våldtäkter och bombningar av förskolor?

https://thehill.com/policy/international/3509681-putin-fires-five-more-generals-report/
Jag tror att de inte uppfyllt tvättmaskinskvoten, de är i skriande behov av de okvalificerade chipen då de är pålitligare än de elektronrör (s.k radiorör) som de själva producerar.
Citera
2022-06-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Skulle bli otroligt glad om det var på det här viset men ingenting i bildväg har stött detta.
Arestovych (som är källan) behöver backa upp detta claim.

Som jag har fattat det på sociala medier är det industriområdet "bara" som Ukraina håller. Men Arestovych brukar vara trovärdig.

Om jag får "tro" utanför moskén så är det möjligt att Ukraina utrymmer men sedan vägrar släppa tvillingstaden Lysychansk.
Den stora ukrainska motoffensiven väntas först i augusti, kanske sent i augusti.
Citera
2022-06-02, 22:54
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som jag har fattat det på sociala medier är det industriområdet "bara" som Ukraina håller. Men Arestovych brukar vara trovärdig.

Om jag får "tro" utanför moskén så är det möjligt att Ukraina utrymmer men sedan vägrar släppa tvillingstaden Lysychansk.
Den stora ukrainska motoffensiven väntas först i augusti, kanske sent i augusti.

Delar din uppfattning helt och hållet att Ukraina måste samla mer styrka, bättre och modernare vapen för den riktiga offensiven, och det är min uppfattning om att de är rätt öppna med den planen.

Då det kommer till Severdonetsk så tror jag inte att den reträtt man gjort är en luring. Det är lika liten risk för det som att Ryssarnas reträtt från Kiev bara var en rysk list. Ukraina har backat för att trycket är hårt. Ryssland har enorma mängder resurser tilldelat till det området, och de har backat till Lysychansk då floden utgör ett bra hinder att försvara sin linje vid.

Tror inte att det är en fälla som slagit igen där Ukraina tar tillbaka Severdonetsk

Men on the upside så verkar det som att Ukraina sakta men säkert etablerar ett mer stabilt (om än sakta) avancemang i Kherson. D.v.s ryktena om att Ukraina blev krossade där verkar ha varit just rykten.
Citera
2022-06-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Bara genom att använda en rasistisk och barnslig term som "orcher" så har du diskrediterat dig själv.

Liks förbannat gäller mitt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in