Citat:
Ursprungligen postat av
FFL96
Du har helt rätt i sak, jag håller med dig fullt ut. Men det är trots allt ryssarna som startade allt för 8 år sedan och det är ryssarna som invaderat Ukraina, inte tvärt om. Sedan blir det otroligt svårt för Ukrainare att för en överskådlig framtid kunna lita på ryssar, dom har ljugit, mördat, plundrat och våldtagit så många att det finns inga ord för det
Det är inte ledarna som plundrat, våldtagit och mördat, det är soldaterna, men visst, det är Putin med anhang som startat allt och beordrat alla vidrigheter som pågår.
Ukraina kommer få hjälp efter kriget i form av bistånd, maskiner, förnödenheter och även yrkesfolk som kommer att hjälpa till med återuppbyggnad. Ryssland kommer dock inte få ett öre i bistånd eller hjälp för att ta hand om tusentals traumatiserade pojkar och familjer. Med all rätta.
För mig är det självklart vem som är ansvarig för invasionen och det är Ryssland. Men krig är komplicerat eller rättare sagt war makes strange bedfellows och det gäller också för Ukraina. Vad som verkligen hände i det här kriget kommer vi få veta långt efteråt om någonsin.
Sen verkar det som vi människor är duktiga på att bygga upp infrastruktur efter krig och katastrofer och oerhört dåliga på att klara stora civila förluster. Det finns rätt mycket forskning på det. Vilket kanske säger sig själv pg av att trauman lever kvar i generationer och ukrainare och ryssars öde går ju inte att separera av många skäl.
Sen borde jag borde jag inte gnälla på er. Snarare på msm där man knappt hittar en rad om hur man tänker sig ett möjligt "efteråt" en fred. Ska man bygga en mur runt hela Ukraina? En no mans land med FN styrkor? Taggtråd? Det är som allt bara börjar och slutar med själva kriget.
Nåja. Jag får väl gå och sjunga we shall overcome som någon taskig stövel tyckte i tråden. Känns som någon borde göra det. Någon borde också se till att det skickas stora mängder medicin och utrustning för att vårda svårt skadade i Ukraina. Är extrem brist på det just nu. Alla skickar vapen.