2022-06-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var iofs du själv som sa tidigare att dina ungar värmde matrester istället för mellis. Hur är det med demensen?

Jag har mkt bra koll eftersom jag har tre barn. Men det finns flera lösningar än din, även om det kan verka ootroligt för dig. Jag gillar färska råvaror och lagar hellre lite mindre mat men av bättre kvalitet. Hellre färsk fisk än fiskpinnar (urk). Av den anledningen köper jag hellre en viss mängd dyrare färska råvaror som passar familjens behov, än att jag köper t ex fryst lax bara för att kunna köpa mer så det räcker till ev kompisar. Kalla det grälsjukt om du vill

Det är snarare du som provoceras av att andra valt andra lösningar. Kommer med motbjäbb och omogna kommentarer om demens. Det är otroligt meningslöst att ens försöka kommunicera med personer som väljer påhopp istället för att diskutera på ett vuxet sätt.

För sista gången, sedan ger jag faktiskt upp:
Diskussionen handlade från början om att det kan bli mat över efter en måltid. Det behöver inte vara veckans storkok lasagne vi pratar om utan en skål grönsaker, lite ugnsstekt kyckling eller en skål pasta med sås. Det kan egentligen vara lite vad som helst. Och ja, mina barn äter gärna den kycklingen eller pastan som blev kvar som ett mellanmål. Varje normalt funtad människa fattar att det inte betyder att de dagligen äter fler middagar på raken.

Jag behöver ingen som försöker trycka till mig när det gäller familjens matvanor. Vi har tragglat oss genom småbarnsårens mjölk- och äggproteinallergier och diverse andra krumbukter i matlagningen många andra familjer sluppit. Vilket också var anledningen till att mina barn inte vant sig vid snabbmat (det är mjölkprotein i typ allt).

En mängd olika faktorer ligger bakom vårt sätt att planera och äta måltider. Det är ingenting någon annan behöver komma och försöka mästra oss om. Vi gillar när barnens kompisar vill stanna och äta med oss av en mängd anledningar, precis som vi vuxna gillar att få ha gäster och umgås med människor som vi gillar. Fattar inte att sådant överhuvudtaget kan ifrågasättas.
Citera
2022-06-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det verkar bara vara här på flashback som detta beteende försvaras med näbbar och klor av Flashback maffia AB.

Man skjuter budbäraren i stället för att rannsaka sin snålhet och skyller på middagsfrid med familjen, matförråd som totalt havererar och finanser som slås i spillror om 2dl barnmage får några mackor i sig.

Jag har iaf aldrig hört någon försvara detta IRL sedan ämnet blossade, märkligt.

Edward Blom uttalar sig:

https://sverigesradio.se/artikel/edw...gasten-ar-kung

Märkligt ändå att vi som får mest skit i den här tråden är vi som faktiskt brukar laga tillräckligt med middagsmat för att klara att utfodra en unge till. Det fenomenet verkar ifrågasättas mer än andras eventuella snålhet eller middagsfrid.
It's a losing battle och jag begriper mig inte på detta längre.
Citera
2022-06-02, 23:51
Medlem
Krakems avatar
Har klagokören flyttat tillbaka till koskithyddan eller väger livstids försörjning under tak högre än att Kålle suttit på rummet medan familjen åt?

Jag hade välkomnat fler sådana här drev om det samtidigt innebar en avsevärd skattelättnad men jag gör inga illusioner. Leva i sus och dus på svenskens bekostnad samtidigt som man kan leva i en bubbla av kulturell perfekhet är en jackpot för arbetsskygga.
Citera
2022-06-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det verkar bara vara här på flashback som detta beteende försvaras med näbbar och klor av Flashback maffia AB.

Man skjuter budbäraren i stället för att rannsaka sin snålhet och skyller på middagsfrid med familjen, matförråd som totalt havererar och finanser som slås i spillror om 2dl barnmage får några mackor i sig.

Jag har iaf aldrig hört någon försvara detta IRL sedan ämnet blossade, märkligt.

Edward Blom uttalar sig:

https://sverigesradio.se/artikel/edw...gasten-ar-kung
Jag har sett flera så kallat försvara detta. Du har inte kollat så noga.

Inte kollat din länk och tänker inte men Edward Blom och hans kroppshydda har nog fått sig ett och annat skrovmål tillagat av hans päron, av någon annan eller av honom själv. Att han tycker att mat är viktigt vet vi redan.
Citera
2022-06-03, 00:04
Medlem
rex144s avatar
Hur man än vrider på det så finns det folkslag som har haft det tusen gånger värre än svenskarna och de är gästfria och delar med sig till gästerna allt de har.
Det gäller djungelfolk, ökenfolk, de som lever i Sibirien och i Nordpolen.

Gästfriheten finns överallt i världen
Citera
2022-06-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Märkligt ändå att vi som får mest skit i den här tråden är vi som faktiskt brukar laga tillräckligt med middagsmat för att klara att utfodra en unge till. Det fenomenet verkar ifrågasättas mer än andras eventuella snålhet eller middagsfrid.
It's a losing battle och jag begriper mig inte på detta längre.
Du har helt enkelt inte förstått vad folk blir arga på.
Citera
2022-06-03, 00:07
Medlem
rex144s avatar
"Gastronomen och mathistorikern Edward Blom är frågande till svenska familjer som låter barnens kompisar vänta på rummet medan familjen äter.

Han tycker beteendet går på tvärs mot internationell etikett där gästen är kung."

I Polen säger man att gästen är gud... det är som om gud själv besökte ens hem.
Citera
2022-06-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Hur man än vrider på det så finns det folkslag som har haft det tusen gånger värre än svenskarna och de är gästfria och delar med sig till gästerna allt de har.
Det gäller djungelfolk, ökenfolk, de som lever i Sibirien och i Nordpolen.

Gästfriheten finns överallt i världen
Jaha, och?
Det är värdelöst här. Flytta till ett gästfritt land istället för här kan man ju inte vara.
Citera
2022-06-03, 00:13
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Jaha, och?
Det är värdelöst här. Flytta till ett gästfritt land istället för här kan man ju inte vara.

Staten Sverige är gästfritt men svenskarna privat är inte det.
Det är nåt tabu att bjuda på mat.

Hela världen pratar om det, så det finns ett karaktärsdrag hos svenskarna som är hemskt.
Citera
2022-06-03, 00:23
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
"Gastronomen och mathistorikern Edward Blom är frågande till svenska familjer som låter barnens kompisar vänta på rummet medan familjen äter.

Han tycker beteendet går på tvärs mot internationell etikett där gästen är kung."

I Polen säger man att gästen är gud... det är som om gud själv besökte ens hem.
Så man ska behandla barnens kompisar som Gud och kung? Söndercurlade ungar, det är fint det.
Citera
2022-06-03, 00:32
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det är snarare du som provoceras av att andra valt andra lösningar. Kommer med motbjäbb och omogna kommentarer om demens. Det är otroligt meningslöst att ens försöka kommunicera med personer som väljer påhopp istället för att diskutera på ett vuxet sätt.

För sista gången, sedan ger jag faktiskt upp:
Diskussionen handlade från början om att det kan bli mat över efter en måltid. Det behöver inte vara veckans storkok lasagne vi pratar om utan en skål grönsaker, lite ugnsstekt kyckling eller en skål pasta med sås. Det kan egentligen vara lite vad som helst. Och ja, mina barn äter gärna den kycklingen eller pastan som blev kvar som ett mellanmål. Varje normalt funtad människa fattar att det inte betyder att de dagligen äter fler middagar på raken.

Jag behöver ingen som försöker trycka till mig när det gäller familjens matvanor. Vi har tragglat oss genom småbarnsårens mjölk- och äggproteinallergier och diverse andra krumbukter i matlagningen många andra familjer sluppit. Vilket också var anledningen till att mina barn inte vant sig vid snabbmat (det är mjölkprotein i typ allt).

En mängd olika faktorer ligger bakom vårt sätt att planera och äta måltider. Det är ingenting någon annan behöver komma och försöka mästra oss om. Vi gillar när barnens kompisar vill stanna och äta med oss av en mängd anledningar, precis som vi vuxna gillar att få ha gäster och umgås med människor som vi gillar. Fattar inte att sådant överhuvudtaget kan ifrågasättas.
Varför skulle varje normalt funtad människa fatta att dina ungar inte länsar kylskåpet på rester varje dag? När antalet feta ungar blir fler för varje dag som går? Anklaga inte mig för att jag inte har inblick i ditt hemliv, jag känner inte dig och har inte nån skyldighet att veta något. Folks ungar rensar uppenbarligen kylskåpen, för ungar är feta nuförtiden.

Din matlagning skiter jag i. Du får laga hur många eller hur få rätter du vill. Men låt bli att fälla omdömen om folk som gör ett annat val. Jag är som sagt inte förtjust i rester som ändå kastas, jag lagar hellre mindre mat som äts upp. Det blir det problem att husera extra middagsgäster. Iofs har vi alltid klurat ut nåt om nån stannat, men jag tycker egentligen att ungarna ska gå hem och äta.
Citera
2022-06-03, 00:36
Medlem
Citat:
Staten Sverige är gästfritt men svenskarna privat är inte det.
Det är nåt tabu att bjuda på mat.

Hela världen pratar om det, så det finns ett karaktärsdrag hos svenskarna som är hemskt.
Hörde på The Lotus Eaters (YT) om en irländare som bott här länge som tyckte det här drevet var läskigt och var ledsen över att se hur Sverige och svenskarna behandlas i sitt eget land. Enligt honom var heller inte gästfriheten ett problem här, man får bara anstränga sig lite för att ta sig in i gemenskapen.

Så du glömde en person i ditt överdrivna mantra "hela världen". Hela världen bryr sig inte och de flesta inser vilken skitkampanj detta är. Utom du och dina gelikar.

Stick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in