2022-06-02, 22:12
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Trams. Det tar inte längre tid att laga fler portioner än vad som går åt till middag, men sparar både tid och pengar och har ingenting med något curlande att göra.

Familjeliv med arbetande vuxna och barn med skola och aktiviteter kräver ofta planering och snabba lösningar. Bättre med hemlagat än Gorbypiroger och annan skitmat som livsmedelsindustrin försöker sälja på oss.
Då tycker jag att du ska stå och laga några extra portioner varenda middag, utifall att ni blir fler än familjen till middag. Låter jätteekonomiskt, särskilt nu när matpriserna skenar. Låter sunt att ungarna drar i sig en första lagad middag efter skolan på rester, för att sen käka dagens middag ett par timmar senare. Sunda matvanor.
Citera
2022-06-02, 22:15
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Vi kastar aldrig mat heller beroende på att jag planerar all mat 4-5 dagar framåt. Lagar ofta mat för 10 personer fast vi är 4 och fryser in matlådor. Det finns alltså alltid massor extra mat, men inget kastas. Någonsin. Hatar att kasta mat!
Så ni har en matkostnader som motsvarar 10 pers fast ni är 4 i familjen??
Citera
2022-06-02, 22:16
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Vi kastar aldrig mat heller beroende på att jag planerar all mat 4-5 dagar framåt. Lagar ofta mat för 10 personer fast vi är 4 och fryser in matlådor. Det finns alltså alltid massor extra mat, men inget kastas. Någonsin. Hatar att kasta mat!

Det är bara högerextremistiska klimatförnekare som kastar mat. Alla vet att matproduktionen står för huvuddelen av koldioxidutsläppen. Att kasta mat är att förstöra klimatet.
Citera
2022-06-02, 22:17
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så ni har en matkostnader som motsvarar 10 pers fast ni är 4 i familjen??

Nej, men vi har ett lager lunchlådor i frysen till lata dagar!! 🥰🥰🥰
Citera
2022-06-02, 22:18
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Det är bara högerextremistiska klimatförnekare som kastar mat. Alla vet att matproduktionen står för huvuddelen av koldioxidutsläppen. Att kasta mat är att förstöra klimatet.

Ja, klimatet och ekonomin. Älskar mär saker går på ett ut när man planerar klokt.
Citera
2022-06-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då tycker jag att du ska stå och laga några extra portioner varenda middag, utifall att ni blir fler än familjen till middag. Låter jätteekonomiskt, särskilt nu när matpriserna skenar. Låter sunt att ungarna drar i sig en första lagad middag efter skolan på rester, för att sen käka dagens middag ett par timmar senare. Sunda matvanor.

Haha, du är så charmigt grälsjuk. Och har uppenbarligen ingen koll överhuvudtaget på hur barnfamiljer har det eller hur idrottande barns aptit kan vara.

Nej vi lagar inte alltid storkok. Men ofta. Det sparar oss som sagt mycket tid och pengar så ja, det är definitivt mer ekonomiskt. Och om du tror att mina ungar äter dubbla bastanta middagar sju dagar i veckan har du inte fattat mycket.

Men som sagt, underhållande att du är så grälsjuk.
Senast redigerad av Notmyguru 2022-06-02 kl. 22:26.
Citera
2022-06-02, 22:22
Medlem
Citat:
Hur många frysar har ni?
Vet du vad du har i kylskåpet, är det överfullt?
Kyss mig (inte). Du gör som du vill så gör vi andra som vi vill. Stoppa upp dina pekpinnar där de hör hemma.

Heja Zurfarn.
Citera
2022-06-02, 22:26
Medlem
Citat:

Måste vara de som lever i barnfria hushåll som ifrågasätter sådan här måltidsplanering.
Som inte har en susning om hur tajt om tid det kan vara ibland mellan tex jobb och föräldramöten/utvecklingssamtal. Eller bara hur trött man kan vara efter ett par dagars vabbande med sömnbrist.

Särskilt om man hör till dem som undviker hel- och halvfabrikat och skräpmat.
Citera
2022-06-02, 22:28
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Hur många frysar har ni?
Vet du vad du har i kylskåpet, är det överfullt?
Kyss mig (inte). Du gör som du vill så gör vi andra som vi vill. Stoppa upp dina pekpinnar där de hör hemma.

Heja Zurfarn.

Jag har två stora frysar som är rätt fulla och en kyl som är mindre full. Jag skulle nog kunna lista vad som finns i allihop ja, rätt träffsäkert. Bra minne sådär.

Delar inte ut pekpinnar, varför så kränkt?
Citera
2022-06-02, 22:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag tror inte personer som flyttar hit tar till sig nutida svenskt tänkande och moral precis som du själv inte skulle byta moral och din världsuppfattning genom att flytta till Saudiarabien eller Kina.
Just därför skulle jag aldrig flytta till Saudiarabien eller Kina heller.
Man tar seden dit man kommer och rättar sig efter den ordning som råder. Vad man sedan väljer att göra privat innanför sin stängda dörr är en annan sak.
Citera
2022-06-02, 22:30
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Måste vara de som lever i barnfria hushåll som ifrågasätter sådan här måltidsplanering.
Som inte har en susning om hur tajt om tid det kan vara ibland mellan tex jobb och föräldramöten/utvecklingssamtal. Eller bara hur trött man kan vara efter ett par dagars vabbande med sömnbrist.

Ja, precis så. Det tar typ 15 min extra att göra storkok och dom portionerna räddar både ekonomin och tiden mångdubbelt sedan!
Citera
2022-06-02, 22:33
Medlem
Fckptns avatar
Citat:

Sjukt kanske men… Jag har ca 40 ikea matlådor i glas och försöker hålla dem igång. Sätter små frysetiketter med innehåll och datum. Så jävla gött när frysen är full!! Och ja, allt är lagat från grunden såklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in