2022-06-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det var verkligen full pott skulle jag säga.. Nu har dock kriget gått in i ett nytt skede och andra vapen efterfrågas. Främst artilleri och luftvärn, men även sjömålsrobotar - och så drönare förstås.

Jag tycker man skall ge Archer och strf90 så man får lite försäljning på dom sen.
Pansarskott lär sälja
Citera
2022-06-02, 20:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det var verkligen full pott skulle jag säga.. Nu har dock kriget gått in i ett nytt skede och andra vapen efterfrågas. Främst artilleri och luftvärn, men även sjömålsrobotar - och så drönare förstås.

Pansarskottet kan väl ses som ett standardvapen som nästan alla plutoner har med sig. Alltid är det nått fordon som ryker av farten. AG 90 som dom fått nu är grymt bra att skjuta sönder fordon med också. En kula i motorblocket så är det godnatt. Och den kan man använda på långt håll också. Har inte hört hur många dom fått av den.

https://www.soldf.com/vapen/automatgevar-90-ag90/
Senast redigerad av raskens 2022-06-02 kl. 20:35.
Citera
2022-06-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jag talade om folket i Donbas. Inte hela Ukraina.

Varför så begränsad? Jag är säker på att du kan hitta en person i Ukraina som stödde putains trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych, och det innebär ju att hen hade 100% av "folkets stöd", eller hur?
Citera
2022-06-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Saken är mer komplicerad än så. En ledamot i stadsduman i Sevastopol bad redan 3 månader före Janukovich avsättning att Ryssland skulle ingripa. I det läget förekom "bara" omfattande demonstrationer mot Janukovich politik.

Vad gäller språklagen så lade presidenten in ett veto mot den, men den blev formellt inte upphävd. Och dessutom förbjöd den inte ryska, tvärtom ställde den krav på att man som individ skulle kunna kräva att få service på ukrainska i affärer och hos myndigheter, vilket i sig knappast är ett märkligt krav. Även i Sverige har du rätt att få kräva service på svenska av myndigheterna. Men det är riktigt att den ukrainska lagen var utformad på ett sätt som föranledde omfattande internationell kritik.

Janukovich avsattes 22 februari, den 24 februari började Rysslands premiärminister uttala sig om att rysktalande "nu" skulle komma att diskrimineras. Eftersom Janukovich varit president sedan 2010 får väl antas att ingen omfattande diskriminering, enligt ryskt synsätt, förekommit under den tiden. Den 7 april inleddes upprättandet av folkrepublikerna. Tycker du att det är ett rimligt antagande att en lag, som i praktiken inte trätt ikraft, på bara en och en halv månad leder till så allvarliga negativa konsekvenser att man måste bilda separatistiska stater? Särskilt som Ryssland närmast eggat folk redan från dagen Janukovich avsattes.

Det som skett visar att Ukraina är en stat med stora problem. Men separatister och invasioner är inte en väg framåt.

Gränser är inte statiska. Man kan tro det i Väst eftersom det var länge sedan vi krigade. Imperiernas tid är förbi och nu lever vi i nationalstatens era. Ett lands gränser ska följa nationens gränser för att minimera interna konflikter. Så är det tänkt, en nation ett land. Det har fungerat bra för att minimera interna motsättningar.

Speciellt nya länders gränser är mer föränderliga än gamla staters gränser. Se på Balkan kontra Västeuropa. Gränser stabiliserar sig med tiden då de fysiska gränserna anpassar sig till nationens gränser genom oftast just krig eftersom ingen stat självmant avsäger sig territorium.

Ukraina är en väldigt ny stat som innehåller flera nationaliteter bl a ryssar och polacker. Ukrainas gränser kommer att ändra sig med tiden. Enda sättet att undvika krig och elände är att antingen avsäga sig territorium eller tvångsförflytta populationer. Alternativt få olika folk bo ihop men det kräver en modern stat och ett upplyst folk som inte är extremnationalistiskt. Ukraina är inte det sistnämnda. De har nazister i maktpositioner. När det kommer till respekt för olika folkgrupper är Ryssland mycket mer tolerant än Ukraina trots att många i Väst vill intala sig själva att Ukraina är som de själva, dvs moderna och upplysta.

Det är regimen i Kiev med stöd från USA som orsakat detta krig enligt mig och många andra. Det blir mer och mer uppenbart för varje dag trots all censur.
Citera
2022-06-02, 20:38
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
EIA's hemsida givetvis... Nu hittar jag inte april, var en enskild rapport. men här är rapport ifrån slutet av mars

https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=MTTIM_NUS-NRS_1&f=M
Enligt din länk har ju USA inte importerat nån olja alls sen Mars!
Citera
2022-06-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Herregud, bara ukraina som är en trovärdig källa? 😅 Europas mest korrupta land!

Vad gäller korruption så må det vara ett problem i Ukraina, men värre var det under putains lydiga hund yanukovych: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så ligger dock ryssland t.o.m. under Ukraina: https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index
Citera
2022-06-02, 20:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tycker man skall ge Archer och strf90 så man får lite försäljning på dom sen.
Pansarskott lär sälja

Ja Archer är verkligen ett potent artilleri med ett flertal fördelar. Men jag vet inte hur ”lagerhållningen” set ut? Antar att vi inte har så många av dom?
Citera
2022-06-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Trams!
Grandiositeten hos barnamördaren Putin startade detta krig ingenting annat. Det vet alla som inte är fyllda med lögner mellan öronen. Punkt!
Bara folk med en agenda sprider sådana här uppenbara lögner. Hoppas du får bra betalt av arbetsgivaren.
Citera
2022-06-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej. Det vi växt upp med var att frukta Sovjet/Ryssland. Vilket är något helt annat. Hatet mot ryssar började dyka upp i april år 2014 och tycks nu ha exploderat.
Skitsnack, hatet mot ryssarna har alltid funnits där, försök inte att vända på det som med allt annat
Citera
2022-06-02, 20:43
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Enligt din länk har ju USA inte importerat nån olja alls sen Mars!

https://www.reuters.com/business/energy/us-refiners-receiving-last-russian-oil-cargoes-before-wind-down-2022-04-20/

22 April står det här, resten kommer ifrån Kazakstan, som handlar stor del av sin olja ifrån Ryssland.

CPC Blend is composed of oil from Kazakhstan and often mixed with Russian oil and loaded at Russia's Novorossiysk port on the Black Sea. The U.S. ban on Russian imports does not prohibit trading in CPC crude.

Så det verkar fortsätta ändå
Citera
2022-06-02, 20:44
Avstängd
smaug20017s avatar
Isoleringen av mongolkulturen fortsätter. Taiwan förbjuder export av kretsar till Pissland och Belarus...

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4557937

Ni har mina sympatier...

Citera
2022-06-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag skrev inte att NLAW som Sverige har skickat inte har någon verkan, för det har det definitivt.

Sverige har inte skickat NLAW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in