Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-02, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Anmärkningsvärt om det stämmer. Det betyder att vissa medborgare alltså kan beställa ”skydd” uppifrån.

I samband med att överklagningsmålet gällande skolan och sockenmagasinet skulle tas upp för avgörande i mark- och miljödomstolen hösten 2020 tog Debbie Nujen vid flera tillfällen direkt kontakt med byggnämndens tjänstemän, dels via mail och dels via telefon. Av ett registrerat mail framgår att det handlade om just offentliggörande och utlämnande av handlingar i ärendet. Vad som dryftades i telefonsamtalen vet bara parterna själva. Är det då en tillfällighet att ärende MBN 2019/1665 lyftes bort från det offentliga diariet bara en kort tid därefter?

Eva Nypelius "svar" på varför ärendet togs bort från diariet är att dataskyddsförordningen (GDPR) började gälla från och med den 25 maj 2018 och att "saker som registrerats tidigare" inte syns i diariet. Hennes förklaring är alltså, att ärendet registrerades elva dagar innan förordningen började gälla. Då återstår det bara för regionstyrelsens ordförande att förklara varför ärendet ändå har varit fullt synligt i diariet under mer än två och ett halvt års tid - från registreringen den 14 maj 2018 fram till det att en svartbyggade advokat framför sina klagomål på "offentligheten". Tilläggas bör att både byggnämndens ordförande Eva Ahlin och förvaltningschefen Johan Åberg informerades om Debbie Nujens klagomål.
Citera
2022-06-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade

Tillsynsärende 2019/1665

Det har idag gått precis två veckor sedan du (inte) besvarade frågan varför rubricerat ärende tagits bort från Region Gotlands offentliga diarium på nätet. Ditt svar var följande:

"Ärendet ifråga borde kunna ses i det offentliga diariet. Vi kan inte se varför det inte syns. VI får undersöka saken vidare."

Min fråga till dig är nu: Vad har era undersökningar lett fram till? Varför syns ärendet inte i det offentliga diariet?

Med vänlig hälsning
Tingstäde

Den 19 maj skickade jag ovan citerade mail till den tillförordnade stadsarkitekten Gunnar Gustafsson. Idag begärde jag ut handlingslistan för tillsynsärende MBN 2019/1665 för att kontrollera om mailet blivit vederbörligen registrerat i det offentliga diariet. Regionen måste där registrera alla inkomna handlingar som kräver handläggning. Mitt mail innehåller direkta frågor om vad byggnämndens undersökningar lett fram till och ska därför registreras i diariet. Men detta har av någon anledning inte gjorts, varför jag skickade följande mail till regionens registrator:

Hej!

Först, tack för handlingsplanen! Sedan undrar jag hur aktuell den är? Den 19 maj skickade jag t.ex. ett mail till t.f. stadsarkitekt Gunnar Gustafsson, rubricerat MBN 2019/1665, men det har uppenbart ännu inte registrerats under ärendet. Kan det verkligen gå två veckor utan att en till regionen ingiven handling registreras i "dagboken"?

Jag fick följande svar från registratorn:

Hej,

Handlingslista är framtagen 2022-06-02 vilket framgår på utskriftsdatumet i höga hörnet på handlingslistan Jag kommer maila Gunnar Gustafsson och efterfråga nämnda handling.

Med vänlig hälsning
Miljö- och byggnämndens registrator
X X
Citera
2022-06-02, 15:35
Medlem
Citat:
Fel

Det var ju lokalreporter på tidningen Gotlands Allehanda som ville göra reportage om den JO-anmälan "anmälaren" hade gjort och han ställde följande fyra frågor:

"Hej!

Skickar några frågor och hoppas på svar.

Varför har du anmält regionens politiker och tjänstemän till JO?
Varför är du intresserad av de här ärendena?
Hur mycket tid har du lagt ned på att sätta dig i ärendena och på din anmälan?
Vad sticker ut i dessa bygglovsärenden?
Vad hoppas du att anmälan ska leda till?

Vänliga hälsningar"

Dessa frågor besvarades inte av "anmälaren" med följande motivering:

"En lokaltidnings uppgift är bland annat att kritiskt granska kommunens/regionens förehavanden. Av reporterns frågor framgår dock, att man inte är det minsta intresserad av själva sakfrågan (svartbyggena, myndighetsfelen och korruptionen), utan bara ställer rent personliga frågor. Men man följer tydligen trots allt fortfarande allt som skrivs i den här tråden och man har uppenbart gjort sig besväret att kontakta JO och begära ut anmälan. Alltid något..."

Jag finner inte frågorna rent personliga" utan berör just ämnet.

Liksom journalisten på tidningen är jag faktiskt nyfiken på varför du/ni är intresserad av de här ärendena? För mig och är detta mycket dunkelt.

Tänkte lite på Akilov idag när jag läste intervjun med han som högg ned två helt främmande människor, "svenskar", på IKEA och faktiskt det skuggsamhälle PK-iterna upprättat i Sverige och gärna åtnjuter dess fördelar, som Nujens när de hade Akilov med kompisar att jobba svart och billigt på sitt sommarhus.

Och det där med "terrorkurder". USA strider med dem i både Syrien och Irak och vår gayikon till överbefälhavare har tagit selfies med Özz.
Citera
2022-06-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det var ju lokalreporter på tidningen Gotlands Allehanda som ville göra reportage om den JO-anmälan "anmälaren" hade gjort och han ställde följande fyra frågor:

"Hej!

Skickar några frågor och hoppas på svar.

Varför har du anmält regionens politiker och tjänstemän till JO?
Varför är du intresserad av de här ärendena?
Hur mycket tid har du lagt ned på att sätta dig i ärendena och på din anmälan?
Vad sticker ut i dessa bygglovsärenden?
Vad hoppas du att anmälan ska leda till?

Vänliga hälsningar"

Dessa frågor besvarades inte av "anmälaren" med följande motivering:

"En lokaltidnings uppgift är bland annat att kritiskt granska kommunens/regionens förehavanden. Av reporterns frågor framgår dock, att man inte är det minsta intresserad av själva sakfrågan (svartbyggena, myndighetsfelen och korruptionen), utan bara ställer rent personliga frågor. Men man följer tydligen trots allt fortfarande allt som skrivs i den här tråden och man har uppenbart gjort sig besväret att kontakta JO och begära ut anmälan. Alltid något..."

Jag finner inte frågorna rent personliga" utan berör just ämnet.

Liksom journalisten på tidningen är jag faktiskt nyfiken på varför du/ni är intresserad av de här ärendena? För mig och är detta mycket dunkelt.

Tänkte lite på Akilov idag när jag läste intervjun med han som högg ned två helt främmande människor, "svenskar", på IKEA och faktiskt det skuggsamhälle PK-iterna upprättat i Sverige och gärna åtnjuter dess fördelar, som Nujens när de hade Akilov med kompisar att jobba svart och billigt på sitt sommarhus.

Och det där med "terrorkurder". USA strider med dem i både Syrien och Irak och vår gayikon till överbefälhavare har tagit selfies med Özz.

Jag förstår inte vad du menar med att citera en felpost av mig. Jag förstår inte heller vad jag har med den här "journalisten på tidningen" att göra. Avser du den som ställde de fem personliga frågorna till JO-anmälaren, så kan jag lugna dig med att personen i fråga tycks ha börjat att intressera sig även för sakfrågorna. Efter mitt mail till miljö- och byggnämnden den 9 maj i år har personen ifråga under loppet av bara tre dagar (10/5 - 12/5) begärt ut inte mindre än 32 olika handlingar från de fyra ärendena som berör familjen Nujens svartbyggen i Tingstäde. Bra jobbat, tycker jag.
Citera
2022-06-02, 16:22
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar med att citera en felpost av mig. Jag förstår inte heller vad jag har med den här "journalisten på tidningen" att göra. Avser du den som ställde de fem personliga frågorna till JO-anmälaren, så kan jag lugna dig med att personen i fråga tycks ha börjat att intressera sig även för sakfrågorna. Efter mitt mail till miljö- och byggnämnden den 9 maj i år har personen ifråga under loppet av bara tre dagar (10/5 - 12/5) begärt ut inte mindre än 32 olika handlingar från de fyra ärendena som berör familjen Nujens svartbyggen i Tingstäde. Bra jobbat, tycker jag.

Journalisten ställer helt relevanta frågor kring JO-anmälan men anmälaren avfärdar dem som "personliga".

Det har ju varit stört omöjligt för "anmälaren" att få medial uppmärksamhet om sina otaliga anmälningar och jag tycker frågorna från journalisten var ett bra tillfälle. För mig är detta fullkomligt obegripligt. Gör du?
Citera
2022-06-02, 16:54
Medlem
Citat:
Dnr 2019/1665 er næsten usynligt i webdiariet. Men kun næsten.
Man kan finde Handlingsnummer 2019/1665:96 til 2019/1665:108 fra 2022-05-10.
Ved alle står Utskick av handlingar MBN 2019/1665 - Ifrågasatt olovlig åtgärd
Man kan også se Handlingsnummer 112 fra 2022-05-17 som også er Utskick av handlingar.
De 3 Handlingsnummer 109, 110 og 111 kan jeg ikke finde.
Citera
2022-06-02, 17:25
Medlem
Citat:
Journalisten ställer helt relevanta frågor kring JO-anmälan men anmälaren avfärdar dem som "personliga".

Det har ju varit stört omöjligt för "anmälaren" att få medial uppmärksamhet om sina otaliga anmälningar och jag tycker frågorna från journalisten var ett bra tillfälle. För mig är detta fullkomligt obegripligt. Gör du?

Om jag förstått saken rätt så är det flera olika personer som var och en med sin speciella sakkunskap har engagerat sig i den här svartbygge- och korruptionsskanalen och har skickat mail och skrivelser i ärendet till miljö- och byggnämnden. Några av dem är säkert som jag själv boende på Gotland, andra har ingen koppling alls till ön. Eftersom många av de "otaliga anmälningar" som du nämner är ingivna anonymt, verkar författarna inte alls vara intresserade av att för egen del få någon "medial uppmärksamhet". Är det så obegripligt för dig?

För övrigt tycks en helt ny skandal med direkt koppling till miljö- och byggnämnden vara under uppsegling på Gotland . Den nyligen utnämnda kvinnliga samhällsbyggnadsdirektören, 61 år gammal och kvarboende i Stockholm, har utsett en 70-åring (!) till ny räddningschef (!) på Gotland. Mannen ifråga säger att han inte vill sluta jobba men att han i likhet med samhällsbyggnadsdirektören gärna vill bo kvar i sin villa utanför Stockholm. Är de två ett par, som på ålderns höst passat på att sätta guldkant på tillvaron?
Citera
2022-06-02, 18:06
Medlem
Citat:
Om jag förstått saken rätt så är det flera olika personer som var och en med sin speciella sakkunskap har engagerat sig i den här svartbygge- och korruptionsskanalen och har skickat mail och skrivelser i ärendet till miljö- och byggnämnden. Några av dem är säkert som jag själv boende på Gotland, andra har ingen koppling alls till ön. Eftersom många av de "otaliga anmälningar" som du nämner är ingivna anonymt, verkar författarna inte alls vara intresserade av att för egen del få någon "medial uppmärksamhet". Är det så obegripligt för dig?

För övrigt tycks en helt ny skandal med direkt koppling till miljö- och byggnämnden vara under uppsegling på Gotland . Den nyligen utnämnda kvinnliga samhällsbyggnadsdirektören, 61 år gammal och kvarboende i Stockholm, har utsett en 70-åring (!) till ny räddningschef (!) på Gotland. Mannen ifråga säger att han inte vill sluta jobba men att han i likhet med samhällsbyggnadsdirektören gärna vill bo kvar i sin villa utanför Stockholm. Är de två ett par, som på ålderns höst passat på att sätta guldkant på tillvaron?

Det är obegripligt för mig att den person som sänt in JO-anmälan, "anmälaren", inte ville svara på journalistens frågor för de var i mina ögon fullkomligt relevanta.

"anmälaren" har ju dessutom lagt in långa listor på medier han sänt in sina otaliga och ordrika skrivelser till helt förgäves. När han nu äntligen blev kontaktad av en tidning ville han inte svara på frågor.

Obegripligt för mig. Begriper du och varför?
Citera
2022-06-02, 18:42
Medlem
Citat:
Det är obegripligt för mig att den person som sänt in JO-anmälan, "anmälaren", inte ville svara på journalistens frågor för de var i mina ögon fullkomligt relevanta.

"anmälaren" har ju dessutom lagt in långa listor på medier han sänt in sina otaliga och ordrika skrivelser till helt förgäves. När han nu äntligen blev kontaktad av en tidning ville han inte svara på frågor.

Jag tycker inte att det är obegripligt. Du får väl bara acceptera att alla inte har lika stort behov av personlig uppmärksamhet som du. För visst skickade du med ett foto av dig själv när du bad tidningen (jag har glömt vilken) publicera din insändare om din enmansdemonstration på Stora Torget i Visby?
Citera
2022-06-02, 18:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Journalisten fick svar. Sen ställdes följdfrågor och ytterligare svar gavs.
Citera
2022-06-02, 18:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Varför någon gör en JO-anmälan framgår ju av anmälans ordalydelse. Så redan vid första frågan blir det rejält avtändande, vare sig den ställs av slapphet eller oförmåga att läsa text. Kvar återstår möjligen ett fiskande efter dunkla, dolda motiv. Varför skulle någon vilja släppa ämnet för en sådan ovidkommande sidodiskussion? Ämnet rör ju saker som är behandlade i lagen.
Citera
2022-06-03, 07:07
Medlem
Frågan varför tillsynsärendet rörande skolan och sockenmagasinet (MBN 2019/1665) har tagits bort från det för allmänheten öppna diariet på nätet fortsätter att ge Region Gotlands politiker och tjänstemän problem. Igår fick jag följande mail från regionens informationsförvaltningschef Karl Risp:

Hej - den här frågan har nått mig som ansvarar för vårt datorsystem till vilket vår sökfunktion på https://Gotland.se/diarium är kopplad till. Jag har dubbelkollat detta och konstaterar också att ärendet registrerades den 14 maj 2018. Och för att säkerställa att vi inte publicerar personuppgifter i sökfunktionen till diariet från det att dataskyddsförordningen trädde i kraft den 25 maj 2018 har vi valt att inte inkludera några äldre ärenden i sökträffarna. Utifrån det du skriver om tidigare ärenden som avslutats behöver jag mera information från dig för att kunna förstå.
- - -
Hälsningar,
Kalle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in