2022-06-02, 16:12
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Är det över WIFI eller med kabel?
borde såklart skrivit det men kör bara wifi
Citera
2022-06-02, 17:02
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Problemet är att din internetlev. INTE lev. 100/100 trådlöst.

För att komma vidare måste du testa med nätverkskabel. Först mellan router - dator och sen direkt mellan väggen/fiberboxen/etc. och dator. Är nästan helt hundra på att problemet är din router.

/#LOUDmouth#
Citera
2022-06-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Prova med nätverkskabel mellan router och dator. Sen dator och "vägguttaget".

Har du fått routern från din internetleverantör?
De garanterar en hastighet fram till uttaget, men sen hur ditt wifi beter sig är inget de kan stå till svars för.

Så du kan ha 100 till nätverksuttaget. Och sen vad som händer efter det skiter de i.
Citera
2022-06-03, 15:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Och att TP-Link inte är något vidare baserar du på att du haft ett exemplar med opålitlig WIFI? Självklart kan ha otur med måndagsexemplar oavsett tillverkare. Jag har själv kört TP-Link i 15 år och rekommenderat dom till familj och vänner. Förmodligen en 15-20 st. dom senaste åren och EN har krånglat. Och då berodde det på ett svajjigt nätaggregat. Min nuvarande router startade jag om senast för 10 månader sedan i samband med att Telenors fiber krånglade. Innan dess var det ytterligare ett par år sen. Och så vitt jag vet samma lika med dom jag rekommenderat och/eller hjälpt till med.

Helt begränsad? Det får du gärna förklara utifrån jesussuger's förutsättningar. Alltså behovet var som sagt en router till "2st spelkonsoller ( xbox,ps5)dator, 2 mobiler samt tv" och du gafflar om custom firmware?

/#LOUDmouth#
Yeah, samma här. Är trasmigt nöjd med mina TP-Link-produkter och rekommenderar dom alltid till mina kunder. Man kan så klart köpa en gamingrouter från Asus som ser ut som en robotkrabba. Men inte ens jag som datorspelande IT-tekniker känner att jag har glädje av alla dom funktioner som finns.

Plus att Tether-appen faktiskt är användbar.

Finns det bättre prylar än TP-Link? Givetvis.
Är det egentligen någon mening för någon utöver entusiaster att köpa dyra routrar? Verkligen inte.
Dom behoven du tror dig ha är nästan alltid större än dom behov du faktiskt har.

Sen måste jag bara flika in att ditt SSID och ditt lösenord givetvis inte påverkar hur bra ditt WiFi är.
Citera
2022-06-04, 10:25
Medlem
Router för hus på 260kvm

Hej,

Som rubriken lyder så är jag ute efter en router för ett hus på 260kvm.

I dagsläget har vi en router som kostade 300kr som är köpt för 10 år sedan. Se länk nedan:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-n12e/241332.8935/

Routern står i ett utav rummen. d.v.s. extremt dålig signal om man befinner sig i andra rum/längre ifrån routern.

Alla routers är väl bättre än den jag redan har. Jag tänker om man uppdaterar till något av alternativen nedan.

1. https://www.webhallen.com/se/product/318385-TP-Link-Archer-C80-AC1900-Dual-Band-MU-MIMO
2. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-ac68u/206701.8935/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaig n=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_se

Dessa två routers kostar runt 500-900kr. Så de kan ju inte bli sämre än det jag redan har.

Vad tror ni?

Vänligen,
Skychi
Citera
2022-06-04, 10:27
Medlem
Pershagen76s avatar
Köp Asus mesh system och se tills att ha 2-4 puckar sprida i huset. Då kommer du ha perfekt uppkoppling överallt.

Det kostar lite mer men är helt klart värt det tycker jag.
Citera
2022-06-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Köp Asus mesh system och se tills att ha 2-4 puckar sprida i huset. Då kommer du ha perfekt uppkoppling överallt.

Det kostar lite mer men är helt klart värt det tycker jag.

Jag tycker det är lite dyrt med Mesh, och vill helst komma under 800-900kr.

Finns det någon Trådlös Router som har bra signalstyrka och 4st antenner(eller fler) som du kan rekommendera?
- Då kommer det iallafall bli bättre än det jag har nu.

Trådlösa Routern som jag har nu är 10 år gammal och har enbart 2st antenner

Vänligen,
Skychi
Citera
2022-06-04, 10:40
Medlem
BackToHegels avatar
Jag sitter på en ASUS RT-N12 själv. Fantastisk liten router, men inte den snabbaste. Duger för mig som har en uppkoppling långsammare än 100Mbit.

Vill du komma billigt undan, köp en ny "huvudrouter" och dra en kabel från den nya till den gamla ASUS RT-N12 som ställs om till en AP för att täcka t.ex. övervåningen eller andra änden av huset.
Citera
2022-06-04, 10:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi

Finns det någon Trådlös Router som har bra signalstyrka och 4st antenner(eller fler) som du kan rekommendera?

Vänligen,
Skychi

Det är svårt i ett stort hus har jag upptäckt, jag hade en stor dyr router med 4 antenner tidigare och det klarade inte jobbet.
Citera
2022-06-04, 10:53
Medlem
Citat:

Vänligen,
Skychi

Ha kvar routern du har och skaffa en unifi AP AC LR.
Citera
2022-06-04, 10:55
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hej,

Som rubriken lyder så är jag ute efter en router för ett hus på 260kvm.

I dagsläget har vi en router som kostade 300kr som är köpt för 10 år sedan. Se länk nedan:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-n12e/241332.8935/

Routern står i ett utav rummen. d.v.s. extremt dålig signal om man befinner sig i andra rum/längre ifrån routern.

Alla routers är väl bättre än den jag redan har. Jag tänker om man uppdaterar till något av alternativen nedan.

1. https://www.webhallen.com/se/product/318385-TP-Link-Archer-C80-AC1900-Dual-Band-MU-MIMO
2. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-ac68u/206701.8935/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaig n=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_se

Dessa två routers kostar runt 500-900kr. Så de kan ju inte bli sämre än det jag redan har.

Vad tror ni?

Vänligen,
Skychi

Det bästa du kan göra är att dra tråd i hela huset..WiFi är totalt överskattat och osäkert och i många fall betydligt långsammare än ett vettigt trådat nätverk.

Jag bytte till tråd för 2 år sedan och har inte ångrat det en sekund. Wifi är störningskänsligt och detta påverkar hastigheten negativt. Speciellt om man bor på en wifi tät plats där flera nät korsar varandra.
Oftast räcker det med en mikrovågsugn för att få en störning eller föbipasserande störningskällor.

Ett trådat nät är dessutom svårare för utomstående att ta sig in i då det krävs fysisk närvaro.

Ett 10Gbit trådat nät täcker det mesta någon vill göra med ett hemnätverk.
Men vill man framtidssäkra så kan man alltid gå in för 40Gb eller 100Gb
Citera
2022-06-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det bästa du kan göra är att dra tråd i hela huset..WiFi är totalt överskattat och osäkert och i många fall betydligt långsammare än ett vettigt trådat nätverk.

Jag bytte till tråd för 2 år sedan och har inte ångrat det en sekund. Wifi är störningskänsligt och detta påverkar hastigheten negativt. Speciellt om man bor på en wifi tät plats där flera nät korsar varandra.
Oftast räcker det med en mikrovågsugn för att få en störning eller föbipasserande störningskällor.

Ett trådat nät är dessutom svårare för utomstående att ta sig in i då det krävs fysisk närvaro.

Ett 10Gbit trådat nät täcker det mesta någon vill göra med ett hemnätverk.
Men vill man framtidssäkra så kan man alltid gå in för 40Gb eller 100Gb

Jag förstår. Det blir så himla meckigt och mycket arbete för att dra tråd genom hela huset, och få till det på ett snyggt sätt. Vill helst undvika detta och få till en snabb lösning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in