2022-05-11, 09:11
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
TP link är ingen vidare. Hade sån, opålitligt WIFI signal.

Och att TP-Link inte är något vidare baserar du på att du haft ett exemplar med opålitlig WIFI? Självklart kan ha otur med måndagsexemplar oavsett tillverkare. Jag har själv kört TP-Link i 15 år och rekommenderat dom till familj och vänner. Förmodligen en 15-20 st. dom senaste åren och EN har krånglat. Och då berodde det på ett svajjigt nätaggregat. Min nuvarande router startade jag om senast för 10 månader sedan i samband med att Telenors fiber krånglade. Innan dess var det ytterligare ett par år sen. Och så vitt jag vet samma lika med dom jag rekommenderat och/eller hjälpt till med.

Citat:
Plus jag lita ej deras mjukvara, på grund du är helt begränsad.

Helt begränsad? Det får du gärna förklara utifrån jesussuger's förutsättningar. Alltså behovet var som sagt en router till "2st spelkonsoller ( xbox,ps5)dator, 2 mobiler samt tv" och du gafflar om custom firmware?

/#LOUDmouth#
Citera
2022-05-11, 15:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Hittade även denna TP-link Archer C7 Trådlös router AC1750 inom min prisklass

Den är bra men urgammal. En gång i forntiden var den den billigaste dual band routern med gigabitportar som jag ofta rekommenderade.

https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer-c7/

Hårdvaran har blivit uppdaterad fyra gånger så den senaste heter Archer C7 v5 så se upp med det.
Citera
2022-05-12, 10:49
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Lägg märke till att många ovana personer får problem med "sitt wifi" då de inte förmår att:

1: inte koppla in routern rätt! T.ex så brukade jag prata med grannens son som gick på något IT-gymnasium, som ständigt klagade på dålig ping ifrån Internetleverantören (samma som jag hade) och jag bad honom gå igenom olika saker i routern..

När hans problem inte löste sig började jag om från början och frågade om routern var ordentligt inkopplad? Ja! svarade han.. jag frågade "och internet-kabeln är kopplad till routerns WAN-uttag och din (trådade dator) i routerns LAN-uttag...

Då stirrade han på mig... Vaddå! Båda sitter ju i där bak!
JA! Du vet väl att du har ett WAN/Internet uttag samt 2-3-4-5 LANuttag baktill?

NÄ! svarar han! Alla kablar sitter ihop i routern!

Det visade sig att han "IT-studenten" hade kopplat alla sladdar till LAN-uttaget.. vilket funkade hyffsat tills hans föräldrar startade sin trådade dator! (vår ISP ger endast 1 ipadress!)

När han kopplade rätt så försvann nästan allt "Lagg" och "dålig ping"
Han hade då under ett par år skyllt på vår ISP och bombarderat dom med frågor om hans usla ping!

Han är en av anledningarna till att jag skapade guiden:
https://winguider.se/sa-installaras-en-wifi-router.html

2: det finns dom som bara "kopplar in" routern! som i ett fall i denna tråd:

Där den som haft problem ersänner att:
" Ibland tappar den koppling till WAN i korta stunder (sekunder). Jag har provat att starta om routern, jag har haft den avstängd i några timmar ibland. Jag har även bytt router och fått en likadan tillbaka. Med samma problem."

Och sedan säger:
"Jag har inte gjort någon egen inställning i routern. Jag har ENBART kopplat in routern i väggen, Skapat ett konto till routern på router.asus.com, laddat ner appen. INGENTING MER."

Användaren är verkligen en som behövt läsa guiden för hur man installerar sin router!
(Då de flesta routrar "defaultar" till automatisk IP & DNS" från ISP´n så gick det att få internet, ibland..)

Hur många som har "opålitlig WIFI" eller "krångel med routern" har inte gjort något liknande!?

Så att välja bort en router efter klagomål på internet är kanske lite dumt..

Om du köpt likadan router så hade den fungerat felfritt hemma hos dig för att du
1: bytt bort standard-admin lösenordet (routern blir inte övertagen av andra),
2: du ansluter routern via gränssnittet på ett korrekt sätt till din ISP! (får STABILT internet),
3: Du skapar EGNA WiFi nät, med egen valda lösenord! (= får stabilt WIFI),
4: Du uppdaterar routerns FIRMWARE (= Får en stabil, väl fungerande router)
5: och med lite tur.. Sparar routens konfiuration till en fil på din hårddisk/onedrive så att du alltid kan återställa routern, dess ISP-inställningar, dina WIFI nätverk på sekunder t.ex. efter en kraftigare uppdatering
.

Att en eller ett fåtal klankar ned på ett märke eller modell innebär i verkligheten ingenting då du inte vet hur felaktigt de installerat (eller låtit bli att installera) routern..
Du vet heller inte om de placerat routern fel så att WIFI signalerna dämpas eller inte..

Mitt tips är att man bör välja ut en lämplig router, surfa till tillverkarens support-sida och se när den kom ut på markanden (äldre modeller får snart inga uppdateringar, trots att de säljs i äffärerna)
samt att man skall ladda ned och studera BRUKSANVISNINGEN.. så man vet hur gränssnittet ser ut, samt om man förstår hur man skall installera/konfigurera den.. (Om inte, då är det ju menlöst att köpa den.. välj då en annat märke/modell)

Och framförallt! Ta hjälp av guiden: https://winguider.se/sa-installaras-en-wifi-router.html så har du större chans att få ut maximalt ur din router..
Och skippa alla dessa 3:e parts-firmware då många inte är stabila på alla routrar.. (vilket inte fanatikerna informerar om..)
En tredje parts firmware kan vara lämplig om inte tillverkaren längre skickar ut officiella uppdateringar längre! Eller om man är nyfiken!
Men inte på en ny router.. Du förlorar din garanti och står där med brallorna nere om den alternativa firmwaren inte är så optimalt anpassad till just DIN router som fanboysen påstår! (inget illa om "fanboys" men de har en viss förmåga att få verkligheten att se bättre ut än den egentligen är!)
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-05-12 kl. 11:16.
Citera
2022-05-12, 13:07
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Lägg märke till att många ovana personer får problem med "sitt wifi" då de inte förmår att:

1: inte koppla in routern rätt! T.ex så brukade jag prata med grannens son som gick på något IT-gymnasium, som ständigt klagade på dålig ping ifrån Internetleverantören (samma som jag hade) och jag bad honom gå igenom olika saker i routern..

När hans problem inte löste sig började jag om från början och frågade om routern var ordentligt inkopplad? Ja! svarade han.. jag frågade "och internet-kabeln är kopplad till routerns WAN-uttag och din (trådade dator) i routerns LAN-uttag...

Då stirrade han på mig... Vaddå! Båda sitter ju i där bak!
JA! Du vet väl att du har ett WAN/Internet uttag samt 2-3-4-5 LANuttag baktill?

NÄ! svarar han! Alla kablar sitter ihop i routern!

Det visade sig att han "IT-studenten" hade kopplat alla sladdar till LAN-uttaget.. vilket funkade hyffsat tills hans föräldrar startade sin trådade dator! (vår ISP ger endast 1 ipadress!)

När han kopplade rätt så försvann nästan allt "Lagg" och "dålig ping"
Han hade då under ett par år skyllt på vår ISP och bombarderat dom med frågor om hans usla ping!

Han är en av anledningarna till att jag skapade guiden:
https://winguider.se/sa-installaras-en-wifi-router.html

2: det finns dom som bara "kopplar in" routern! som i ett fall i denna tråd:

Där den som haft problem ersänner att:
" Ibland tappar den koppling till WAN i korta stunder (sekunder). Jag har provat att starta om routern, jag har haft den avstängd i några timmar ibland. Jag har även bytt router och fått en likadan tillbaka. Med samma problem."

Och sedan säger:
"Jag har inte gjort någon egen inställning i routern. Jag har ENBART kopplat in routern i väggen, Skapat ett konto till routern på router.asus.com, laddat ner appen. INGENTING MER."

Användaren är verkligen en som behövt läsa guiden för hur man installerar sin router!
(Då de flesta routrar "defaultar" till automatisk IP & DNS" från ISP´n så gick det att få internet, ibland..)

Hur många som har "opålitlig WIFI" eller "krångel med routern" har inte gjort något liknande!?

Så att välja bort en router efter klagomål på internet är kanske lite dumt..

Om du köpt likadan router så hade den fungerat felfritt hemma hos dig för att du
1: bytt bort standard-admin lösenordet (routern blir inte övertagen av andra),
2: du ansluter routern via gränssnittet på ett korrekt sätt till din ISP! (får STABILT internet),
3: Du skapar EGNA WiFi nät, med egen valda lösenord! (= får stabilt WIFI),
4: Du uppdaterar routerns FIRMWARE (= Får en stabil, väl fungerande router)
5: och med lite tur.. Sparar routens konfiuration till en fil på din hårddisk/onedrive så att du alltid kan återställa routern, dess ISP-inställningar, dina WIFI nätverk på sekunder t.ex. efter en kraftigare uppdatering
.

Att en eller ett fåtal klankar ned på ett märke eller modell innebär i verkligheten ingenting då du inte vet hur felaktigt de installerat (eller låtit bli att installera) routern..
Du vet heller inte om de placerat routern fel så att WIFI signalerna dämpas eller inte..

Mitt tips är att man bör välja ut en lämplig router, surfa till tillverkarens support-sida och se när den kom ut på markanden (äldre modeller får snart inga uppdateringar, trots att de säljs i äffärerna)
samt att man skall ladda ned och studera BRUKSANVISNINGEN.. så man vet hur gränssnittet ser ut, samt om man förstår hur man skall installera/konfigurera den.. (Om inte, då är det ju menlöst att köpa den.. välj då en annat märke/modell)

Och framförallt! Ta hjälp av guiden: https://winguider.se/sa-installaras-en-wifi-router.html så har du större chans att få ut maximalt ur din router..
Och skippa alla dessa 3:e parts-firmware då många inte är stabila på alla routrar.. (vilket inte fanatikerna informerar om..)
En tredje parts firmware kan vara lämplig om inte tillverkaren längre skickar ut officiella uppdateringar längre! Eller om man är nyfiken!
Men inte på en ny router.. Du förlorar din garanti och står där med brallorna nere om den alternativa firmwaren inte är så optimalt anpassad till just DIN router som fanboysen påstår! (inget illa om "fanboys" men de har en viss förmåga att få verkligheten att se bättre ut än den egentligen är!)

Haleluja broder

Ungefär så jag ville sammanfatta men inte orkade. Om man inte har väldigt specifika krav/förutsättningar bör man INTE laborera med annan firmware än den från tillverkaren. Och för denna kategori användare fungerar en uppdaterad orginal-firmware alldeles utmärkt i 99 fall av 100!

Är också gammal supporttekniker och dessutom inofficiell supportavd. i bekantskapskretsen så det du beskriver känns igen till 100%

/#LOUDmouth#
Citera
2022-05-12, 13:13
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Men för att ge jesussuger konkreta tips så ...... Archer AX50 eller AX55 är riktigt bra för pengarna.

/#LOUDmouth#
Citera
2022-05-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Och att TP-Link inte är något vidare baserar du på att du haft ett exemplar med opålitlig WIFI? Självklart kan ha otur med måndagsexemplar oavsett tillverkare. Jag har själv kört TP-Link i 15 år och rekommenderat dom till familj och vänner. Förmodligen en 15-20 st. dom senaste åren och EN har krånglat. Och då berodde det på ett svajjigt nätaggregat. Min nuvarande router startade jag om senast för 10 månader sedan i samband med att Telenors fiber krånglade. Innan dess var det ytterligare ett par år sen. Och så vitt jag vet samma lika med dom jag rekommenderat och/eller hjälpt till med.

Helt begränsad? Det får du gärna förklara utifrån jesussuger's förutsättningar. Alltså behovet var som sagt en router till "2st spelkonsoller ( xbox,ps5)dator, 2 mobiler samt tv" och du gafflar om custom firmware?

/#LOUDmouth#

TP-Link mjukvara skillnaden de jag har (freshtomato) att de finns många funktioner. När nu speciellt när EU kommer att implementer Chat Control 2.0

Chat Control 2.0 innebär jätte stor censur på de europiska webben. Där kommer in freshtomato adblocker. Jag ha testat att ad blocka redan vid router nivå, där bland annat DoH server.

När jag surfar nu, allt gå snabbare, kan gå genom som ryska sidor som RT. Har 100/100 och uppladdning så få jag ca 115 mb i sekunden.
Citera
2022-05-22, 22:03
Medlem
Citat:
Det visade sig att han "IT-studenten" hade kopplat alla sladdar till LAN-uttaget.. vilket funkade hyffsat tills hans föräldrar startade sin trådade dator!
Nyfiken -hur hade han gjort det?

Hade han en switch dit han drog modemkabeln samt kablar från alla datorer i huset - och från switchen drog han bara en kabel till routern?
Citera
2022-05-23, 07:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nyfiken -hur hade han gjort det?

Hade han en switch dit han drog modemkabeln samt kablar från alla datorer i huset - och från switchen drog han bara en kabel till routern?

Modem-kabeln, sin dators kabel, kabeln från föräldrarnas dator till 3 av routerns 4 LAN uttag..
Citera
2022-05-24, 22:48
Medlem
Citat:
Modem-kabeln, sin dators kabel, kabeln från föräldrarnas dator till 3 av routerns 4 LAN uttag..
Okej, då är jag med. När jag läste ditt första inlägg läste jag "hade kopplat alla sladdar till LAN-uttaget" som om det det va fokus på uttag i singular - så trodde du menade att endast en enda port på routern användes.
Citera
2022-05-26, 16:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Okej, då är jag med. När jag läste ditt första inlägg läste jag "hade kopplat alla sladdar till LAN-uttaget" som om det det va fokus på uttag i singular - så trodde du menade att endast en enda port på routern användes.
Stavfel händer ibland
Citera
2022-05-29, 21:44
Medlem
gato12s avatar
precis skaffat rätt så snabbt fiber (100/100 från ownit) vilket är det snabbaste jag haft. har en crappy gammal router som jag fått låna från brorsan och när jag kör bredbandskollen så får jag kanske ut hälften av vad jag borde gå, om jag har tur...
så jag antar att jag borde skaffa en ny router som klarar de hastigheterna?

min nuvarande står inskuffad inuti en klädkammare, kan det påverka hastigheten?
Citera
2022-05-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
precis skaffat rätt så snabbt fiber (100/100 från ownit) vilket är det snabbaste jag haft. har en crappy gammal router som jag fått låna från brorsan och när jag kör bredbandskollen så får jag kanske ut hälften av vad jag borde gå, om jag har tur...
så jag antar att jag borde skaffa en ny router som klarar de hastigheterna?

min nuvarande står inskuffad inuti en klädkammare, kan det påverka hastigheten?

Vad är det för router, har den stöd för båda banden 2.4 och 5 ?kör du via Wifi när du mäter eller med kabel?

Vad mäter du med?, mobil, laptop? annat?, har dessa stöd för båda banden ?
Senast redigerad av peckapecan 2022-05-29 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in