Lägg märke till att många ovana personer får problem med "sitt wifi" då de inte förmår att:
1: inte koppla in routern rätt! T.ex så brukade jag prata med grannens son som gick på något IT-gymnasium, som ständigt klagade på dålig ping ifrån Internetleverantören (samma som jag hade) och jag bad honom gå igenom olika saker i routern..
När hans problem inte löste sig började jag om från början och frågade om routern var ordentligt inkopplad? Ja! svarade han.. jag frågade "och internet-kabeln är kopplad till routerns WAN-uttag och din (trådade dator) i routerns LAN-uttag...
Då stirrade han på mig... Vaddå! Båda sitter ju i där bak!
JA! Du vet väl att du har ett WAN/Internet uttag samt 2-3-4-5 LANuttag baktill?
NÄ! svarar han! Alla kablar sitter ihop i routern!
Det visade sig att han "IT-studenten" hade kopplat alla sladdar till LAN-uttaget.. vilket funkade hyffsat tills hans föräldrar startade sin trådade dator! (vår ISP ger endast 1 ipadress!)
När han kopplade rätt så försvann nästan allt "Lagg" och "dålig ping"
Han hade då under ett par år skyllt på vår ISP och bombarderat dom med frågor om hans usla ping!
Han är en av anledningarna till att jag skapade guiden:
https://winguider.se/sa-installaras-en-wifi-router.html
2: det finns dom som bara "kopplar in" routern! som i ett fall i denna tråd:
Där den som haft problem ersänner att:
" Ibland tappar den koppling till WAN i korta stunder (sekunder). Jag har provat att starta om routern, jag har haft den avstängd i några timmar ibland. Jag har även bytt router och fått en likadan tillbaka. Med samma problem."
Och sedan säger:
"Jag har
inte gjort någon egen inställning i routern.
Jag har ENBART kopplat in routern i väggen, Skapat ett konto till routern på router.asus.com,
laddat ner appen. INGENTING MER."
Användaren är verkligen en som behövt läsa guiden för hur man installerar sin router!
(Då de flesta routrar "defaultar" till automatisk IP & DNS" från ISP´n så gick det att få internet, ibland..)
Hur många som har "opålitlig WIFI" eller "krångel med routern" har inte gjort något liknande!?
Så att välja bort en router efter klagomål på internet är kanske lite dumt..
Om du köpt likadan router så hade den fungerat felfritt hemma hos dig
för att du
1: bytt bort standard-admin lösenordet (routern blir inte övertagen av andra),
2: du ansluter routern via gränssnittet på ett korrekt sätt till din ISP! (får STABILT internet),
3: Du skapar EGNA WiFi nät, med egen valda lösenord! (= får stabilt WIFI),
4: Du uppdaterar routerns FIRMWARE (= Får en stabil, väl fungerande router)
5: och med lite tur.. Sparar routens konfiuration till en fil på din hårddisk/onedrive så att du alltid kan återställa routern, dess ISP-inställningar, dina WIFI nätverk på sekunder t.ex. efter en kraftigare uppdatering.
Att en eller ett fåtal klankar ned på ett märke eller modell innebär i verkligheten ingenting då du inte vet hur felaktigt de installerat (eller låtit bli att installera) routern..
Du vet heller inte om de placerat routern fel så att WIFI signalerna dämpas eller inte..
Mitt tips är att man bör välja ut en lämplig router, surfa till tillverkarens support-sida och se när den kom ut på markanden (äldre modeller får snart inga uppdateringar, trots att de säljs i äffärerna)
samt att man skall ladda ned och studera BRUKSANVISNINGEN.. så man vet hur gränssnittet ser ut, samt om man förstår
hur man skall installera/konfigurera den.. (Om inte, då är det ju menlöst att köpa den.. välj då en annat märke/modell)
Och framförallt! Ta hjälp av guiden:
https://winguider.se/sa-installaras-en-wifi-router.html så har du större chans att få ut maximalt ur din router..
Och skippa alla dessa 3:e parts-firmware då många inte är stabila på alla routrar.. (vilket inte fanatikerna informerar om..)
En tredje parts firmware kan vara lämplig om inte tillverkaren längre skickar ut officiella uppdateringar längre! Eller om man är nyfiken!
Men inte på en ny router.. Du förlorar din garanti och står där med brallorna nere om den alternativa firmwaren inte är så optimalt anpassad till just DIN router som fanboysen påstår! (inget illa om "fanboys" men de har en viss förmåga att få verkligheten att se bättre ut än den egentligen är!)