Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-23, 08:19
  #2461
Medlem
Litauens avatar
Hatar när inte det trådlösa räcker enda upp i sovrummet.
Tänkte slå till på detta nu under Black Week:
https://www.netonnet.se/art/dator-su...1027823.14356/
Vill bara ha det så smidigt som möjligt. Inga krussiduller eller hemmabyggen. Plug in and play liksom.
Är jag rätt på'att?
Citera
2023-11-25, 14:08
  #2462
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litauen
Hatar när inte det trådlösa räcker enda upp i sovrummet.
Tänkte slå till på detta nu under Black Week:
https://www.netonnet.se/art/dator-su...1027823.14356/
Vill bara ha det så smidigt som möjligt. Inga krussiduller eller hemmabyggen. Plug in and play liksom.
Är jag rätt på'att?

Japp, den kommer fungera utmärkt!

/#LOUDmouth#
Citera
2023-11-26, 00:55
  #2463
Medlem
PeterNosters avatar
Med "enda upp" så menar du antagligen "ända upp" vilket tyder på att du har flera våningar i bostaden.
WiFi har lite svårare att sprida sig vertikalt än horisontalt.

Dra kabel till övervåningen. Om du behöver täckning på hela det planet så sätt en accesspunkt/mesh där.
Citera
2024-01-06, 04:40
  #2464
Medlem
Hej!

Finns det nån prisvärd router under 600kr som kan ta SIMkort? alltsä 4G.
Den ska i princip bara stå inkopplad hemma, så har ingen större nytta av det eventuella batteriet i den.
Citera
2024-01-21, 21:33
  #2465
Medlem
Hej alla. Vi har telia bredband 500 och deras router technicolor plus v3 står det på baksidan. Haft den ca 5 år nu och jag o min son kör varsin xbox series x på den och vi har varsin ethernet kabel dragen mellan router o xbox. När jag mäter hastigheten så har vi alltid mer än 500 så inga problem. Nu säger min son att vi får lägre ping när vi spelar tex call of duty o fortnite ifall vi byter till en gaming router. Stämmer detta? Vi kommer alltid köra med kabel. Tjejerna i huset streamar youtube o netflix ofta samtidigt. Jag har inte upplevt att vi har låg ping men kan vi få lägre så blir det nog ett köp. 😃
Citera
2024-01-22, 00:25
  #2466
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Hej!

Finns det nån prisvärd router under 600kr som kan ta SIMkort? alltsä 4G.
Den ska i princip bara stå inkopplad hemma, så har ingen större nytta av det eventuella batteriet i den.
https://www.aliexpress.com/item/1005005338490509.html
Citera
2024-01-22, 21:11
  #2467
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizaxt
Hej alla. Vi har telia bredband 500 och deras router technicolor plus v3 står det på baksidan. Haft den ca 5 år nu och jag o min son kör varsin xbox series x på den och vi har varsin ethernet kabel dragen mellan router o xbox. När jag mäter hastigheten så har vi alltid mer än 500 så inga problem. Nu säger min son att vi får lägre ping när vi spelar tex call of duty o fortnite ifall vi byter till en gaming router. Stämmer detta? Vi kommer alltid köra med kabel. Tjejerna i huset streamar youtube o netflix ofta samtidigt. Jag har inte upplevt att vi har låg ping men kan vi få lägre så blir det nog ett köp. 😃
Pinga före resp. efter routern och jämför resultaten. För att inte falla på tillfälliga variationer behöver du pinga flera gånger och under lång tid. Och pinga en stabil server t.ex. ping.sunet.se.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2024-01-22 kl. 22:08.
Citera
2024-01-23, 07:41
  #2468
Medlem
retinas avatar
Finns någon router med tempraturgivare?
Citera
2024-02-22, 21:02
  #2469
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Säkerhetsprogram på datorn?
Så valet av en skitrouter garderar du med ett säkerhetsprogram på datorn, du hör väl själv hur dumt du resonerar?
Får man fråga vad du säkrar upp med?

Ubiquiti har flera olika serier av routers, alla har enkla wizards för den som inte kan grundläggande nätverk.

Ojoj, det här var inte bra:

Citat:
Botnätet spreds av ett nätverk med rysk koppling.

Hundratals Edge OS-routrar från Ubiquiti var infekterade med skadeprogrammet Moobot. Skadeprogrammet användes för spjutfiske, vilket är en typ av nätfiske mot riktade personer för att utvinna specifika typer av data. Denna gång var de tilltänkta målen organisationer runt om i världen med strategisk intresse för den ryska regeringen, enligt FBI.
https://www.sweclockers.com/nyhet/38...ref=newsletter
Citera
2024-02-23, 22:14
  #2470
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ojoj, det här var inte bra:


https://www.sweclockers.com/nyhet/38...ref=newsletter

Så vitt jag förstår så är Edge-OS serien lagd i graven av Ubiquiti, senaste åren har det bara levererats patchar för säkerhetsproblem.
Detta hade vart värre om Ubiquiti UnifiOS hade blivit påverkat.

Frågan är om Ubiquiti åtgärdar problemet på en produkt som har gått i graven.

Men det sitter nog en hel del hemma-routers med Edge OS X.
Citera
2024-03-22, 16:11
  #2471
Medlem
Jag är totalt IT-okunnig och behöver tips. Jag har inte haft någon internetuppkoppling i huset senaste året då jag knappt varit hemma pga jobb. Nu ska jag dock flytta hem igen och inser att det ganska snabbt lönar sig att köpa en router istället för att hyra den av internetleverantören. Behöver därmed köpråd då en router verkar kunna kosta mellan några hundra och upp till oändligt.

Användning:
- Streamingtjänster på TVn
- Spelar lite onlinespel med kompisar emellanåt, drar ner någon större fil/spel ibland
- "Normal" mobilanvändning via WIFI

Det är ett äldre trähus på ca 70kvm, 1 våning, skorstensmur i mitten. Dator och TV ansluts med kabel, om det har betydelse.
Citera
2024-03-25, 09:40
  #2472
Medlem
oväns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Jag är totalt IT-okunnig och behöver tips. Jag har inte haft någon internetuppkoppling i huset senaste året då jag knappt varit hemma pga jobb. Nu ska jag dock flytta hem igen och inser att det ganska snabbt lönar sig att köpa en router istället för att hyra den av internetleverantören. Behöver därmed köpråd då en router verkar kunna kosta mellan några hundra och upp till oändligt.

Användning:
- Streamingtjänster på TVn
- Spelar lite onlinespel med kompisar emellanåt, drar ner någon större fil/spel ibland
- "Normal" mobilanvändning via WIFI

Det är ett äldre trähus på ca 70kvm, 1 våning, skorstensmur i mitten. Dator och TV ansluts med kabel, om det har betydelse.


Låter som högst ordinär användning, så nästan vad som helst duger.
Du kan få problem i vissa delar av huset (och utanför) med täckningen och då skulle kanske en meshlösning finns bättre, men det är onödigt kostsamt.
En framtidssäker, men kanske inte så billig router: https://www.webhallen.com/se/product...-Gaming-Router
__________________
Senast redigerad av ovän 2024-03-25 kl. 09:41. Anledning: autocorrect
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback