Citat:
Ursprungligen postat av
zaharayevseyev2022
Kommunism skulle kunna bli bra om det inte vore för diktatorers egoism och maktfullkomlighet.
Det säger sig självt att ett lands säg 100 stycken Einsteins av blandade personligheter bättre sköter ekonomin, välfärden, polisen, administrationen av skolan, lagarna m.m..
Men och även subjektiva saker såsom allmänhetens lycka, än när var och enligt bästa (oftast sämsta) förmåga gör detta själv.
Demokrati är förövrigt noll värt när det i sådana fall ändå bara blir andra faktorer vad majoritet tycker.
Det är nog mycket som krävs för ett välfungerande samhälle. Men stommen måste vara hållbar för det första, och det närmaste jag kan se är någon form av kommunism. Mina egna lösningar landar i det (utan att jag läst ett skit om vad kommunism är). Men om vi människor på denna planet vill leva i fred, lycka, med en mening och så vidare, då kommer det krävas ansträngningar ifrån alla. Inte bara jobbmässigt utan utbildningsmässigt och moraliskt. Det duger inte att man lämnar politiken därhän trots att man är med och utformar den. Det duger inte att man kopplar bort samhället och hellre kollar på Lets Dance än att gå ner till den lokala ansamlingen av folk och pratar politik. Det ska inte heller vara uppdelat i politiska färger/åskådningar utan alla skall mötas tillsammans så att allt kan stötas och blötas.
Och det kommer nog ta generationer av slit för att uppnå det. Vi ska vara glada över att vi kan automatisera upp saker och ting. Det lättar på arbetsbördan och en vacker dag så kommer den vara ett minne blott då allt är automatiskt.
Det kan vara skönt med ett jämt samhälle då och inte behöva ha en kapitalistisk modell. 0,01% överlevde resten dog i kapitalism. Och så anser vi oss själva vara det smartaste på jorden. Låt oss bevisa det då genom goda modeller istället för girighet och dumhet.