2022-06-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
nej det gör oss till en eventuell måltavla i framtiden, varför vi ska bråka med ryssarna får jag inte ihop, vi är inte ens ett grannland till det korrupta skitlandet ukraina än mindre att vi ska skicka vapen. jag hoppas putin bombar oss till stenåldern det förtjänar vi isf.

Sätt till hur starka våra högerextrema partier och antalet nazister är i sverige så var vi uppenbarligen redan ett tillåtet mål för ryssmongolerna.

väldigt fint att ukraina vill använda våra vapen för att minska det hotet.
Citera
2022-06-02, 14:44
Medlem
Citat:
många av dessa vapen kommer hamna i händerna på ryssarna bara, dom har beslagtagit rejält mycket av sändningar från usa man är bra naiv om man inte tror detta kommer bita oss i röven senare.

Det spelar verkligen ingen roll om Ryssland kommer över några sjömålsrobotar eller pansarskott så länge som merparten används för att slå ut rysk trupp och materiel.
Citera
2022-06-02, 14:46
Medlem
Citat:
nej det gör oss till en eventuell måltavla i framtiden, varför vi ska bråka med ryssarna får jag inte ihop, vi är inte ens ett grannland till det korrupta skitlandet ukraina än mindre att vi ska skicka vapen. jag hoppas putin bombar oss till stenåldern det förtjänar vi isf.
Europa är under attack för första gången på länge. Du hade nog uppskattat lite militär hjälp om det var ditt land. Ju mer vi kan bidra till att förstöra för Ryssland, desto bättre för oss själva i längden också.
Citera
2022-06-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Hur mkt vapen har vi Sverige som vi kan skicka iväg utan att vi själva hamnar på pottkanten" ?

Alla vapen vi kan skicka för att slå ihjäl ryssar med är väl använda pengar. Nya kan alltid tillverkas.
Citera
2022-06-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Beror på vad du menar med pottkant, om ryssland invarderar sverige så gör våra vpen redan nytta i det scenariot, dock med 0 förluster i svenska människoliv
Ska uttrycka mig tydligare.
Har sverige vid en attack från annat land kvar så pass mkt vapen att vi kan försvara oss ?
Citera
2022-06-02, 14:48
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Sätt till hur starka våra högerextrema partier och antalet nazister är i sverige så var vi uppenbarligen redan ett tillåtet mål för ryssmongolerna.

väldigt fint att ukraina vill använda våra vapen för att minska det hotet.
Detta kriget påminner mig om Saddam Husseins invasion av Kuwait och alla vet vad som hände efter det. Vi ser samma sak för Pissland...
Citera
2022-06-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Alla vapen vi kan skicka för att slå ihjäl ryssar med är väl använda pengar. Nya kan alltid tillverkas.
Men nya vapen går väl inte tillverkas "på en piss kvart" ?
Citera
2022-06-02, 14:49
Medlem
Citat:
Har sverige vid en attack från annat land kvar så pass mkt vapen att vi kan försvara oss ?

Jadå, frammförallt så är det mesta vi kör redan natostandard, så mängden materiell som kommer skickas från våra västvänner löser underskottet innan det blir problematiskt.
Citera
2022-06-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är långt från 500döda.

Jag skrev inte döda, jag skev förluster. Det omfattar döda+skadade+krigsfångar+desertörer.
Citera
2022-06-02, 14:52
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Ja. Det är även troligt att en stor del av det vi skänker bort har bäst före datum och skulle ändå roteras i förråden. D.v.s nybeställning av P-skott var kanske bara ngt enstaka år bort för en stor batch och då skyndar man bara på den beställningen till vårt eget förråd.

Man gör en samlad bedömning att industrin hinner ersätta det vi gett bort innan ryssarna skulle ha en chans att klara en front till här uppe i norr.
Citera
2022-06-02, 14:55
Medlem
Citat:
Men nya vapen går väl inte tillverkas "på en piss kvart" ?

Handlar inte så mycket om att tillverka nya, sjömålsrobotar kan ersättas av andra vapenslag , i sveriges fall, flyg, helikoptrar, ubåtar och stridsfartyg.
Citera
2022-06-02, 14:56
Medlem
Reimers avatar
Mera pang-pang till Ukraina, visserligen av äldre modell men allt som kan skjuta granater är bra.

Citat:
SLOVAKIEN SKICKAR ÅTTA HAUBITSAR TILL UKRAINA

På torsdagen meddelade Slovakiens försvarsdepartement att man kommer leverera åtta självgående haubitsar till den ukrainska försvarsmakten, rapporterar BBC.

Den slovakiska artilleripjäsen är en moderniserad version av en liknande äldre haubits och har en effektiv räckvidd på 40-50 kilometer.

Slovakien har sedan tidigare försett Ukraina med militärt materiel för omkring 153 miljoner euro, skriver BBC.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in