2022-02-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkk22
Tog roaccutan i 8 månader, sista 3-4 månaderna på en ganska hög dos (80mg)

Idag har det gått 5 månader sedan jag tog sista roaccutan tabletten.
Jag ska vara helt ärlig med att säga att roaccutan förstörde hela mig. Har ingen energi överhuvudtaget längre, ingen ork till träning, har hjärntrötthet ständigt. Medicinen gjorde mig apatisk, innan roaccutan var jag en hypokondriker som oroade sig för allting. Idag känner jag ingenting, alla känslor är som bortblåsta. Jag är även uttorkad hela tiden, behöver dricka 3-4l vatten varje dag för att må ok. Jag vaknar upp varje morgon med att extrem uttorking, syns även på ansiket då jag är extremt torr nu jämfört med innan roaccutan då min hud var oljig.

Kommer det att bli bättre?

Jag har samma problem. Det har gått 5 år sedan jag avslutade min kur och på mig har det inte blivit bättre, snarare värre med åren och jag hade inte problem med torr hud eller hår innan, snarare tvärtom, behövde aldrig smörja in mig.
Citera
2022-04-30, 13:57
Medlem
Är inne på min 6e vecka med iso. Lider av svår akne på bröst/rygg, ansikte måttlig. Dosering 80mg/dag med kroppsvikt på ca 80kg. Valde att kliva på 80mg från start istället för att trappa upp från 40mg efter första veckan. Hudläkaren pratade om minst 6 månader så vet ej ännu hur lång kuren kommer att bli. Första blodprov blir vecka 8.

Biverkningar hittills: torra läppar, torr hud, torr näsa, lite torra ögon, extrem trötthet på morgonen, ont i leder & rygg, snabbt utmattad under träning(gym) och kräver mer återhämtning

Vecka 2-3 blossade ansiktet upp men inget extremt. Ansiktet har sedan vecka 4 sett ganska bra ut bortsett från ett par grövre finnar kring käklinjen som tar tid att läka. Rygg och bröst har jag inte märkt av någon större uppblossning däremot har de grövre finnarna snarare övergått till öppna sår. Producerar inte längre så mycket var utan mest blod. Känns i skrivande stund som att dom håller på att läka men det är nog ett par veckor kvar tills jag slipper blodfläckar på allt jag kommer i kontakt med.

De fysiska biverkningarna är påtagliga. Har inte påverkat mig psykiskt än så länge, bortsett från att det är frustrerande att träningen blir lidande. Min mentala status innan kur skulle jag beskriva som varken bra eller dålig. Efter kuren är avslutad blir det väl att försöka ta tag i alla ärr så det inte längre ser ut som jag blivit skjuten med hagel.
Citera
2022-05-17, 14:02
Medlem
Jag har fått accutane men vågar inte ta det, lider av visual snow och dåling hållning så är rädd för att att jag redan har press i kraniet, så vågar inte gå på skiten och dö av något högt jävla press. Fan ska jag göra. Inget bevis visual snow ökar pressen i kraniet men min dåliga hållning gör nog fan det.
Citera
2022-05-19, 12:01
Medlem
Hundvalps avatar
Ska påbörja en kur av Isotretinoin och undrar om någon av mina försäkringar skulle kunna stå för kostnaden av behandlingen. Jag har Sjuk- & olycksfallsförsäkring och Hemförsäkring via Trygg-Hansa. Enligt kliniken så krävs ett återbesök varannan månad och då kostar det 1500 per tillfälle under 6-12 månader. Samt så kostar ju såklart medicinen pengar.

Eller brukar man oftast få stå för denna kostnad själv?

Jag kontaktade såklart försäkringsbolaget och de menar att de inte vill stå för detta i vanlig ordning, men tänkte höra vad er erfarenhet är. Kan man komma runt det på något sett? Peka på att behandlingen är för mental ohälsa?
Citera
2022-06-02, 13:29
Medlem
Revelationss avatar
Jag körde hög dos förra året, upp till 60mg (väger 65kg).
Funkade kanon fram till en månad efter kuren, då började finnar komma tillbaka. Nu har nästan alla kommit tillbaka och jag får köra en omgång till.

MEN.

Vad i helvete har hänt med priset?
Förra året betalade jag 130-150kr per förpackning på 100 tabletter. Nu kostar det 456kr!

Vart köper man detta olagligt?
456kr är inget jag tänker betala.
Citera
2022-06-03, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag körde hög dos förra året, upp till 60mg (väger 65kg).
Funkade kanon fram till en månad efter kuren, då började finnar komma tillbaka. Nu har nästan alla kommit tillbaka och jag får köra en omgång till.

MEN.

Vad i helvete har hänt med priset?
Förra året betalade jag 130-150kr per förpackning på 100 tabletter. Nu kostar det 456kr!

Vart köper man detta olagligt?
456kr är inget jag tänker betala.
Har du koll på hur högkostnadsskyddet för LM funkar?
Citera
2022-06-04, 02:17
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har du koll på hur högkostnadsskyddet för LM funkar?

Ja, enligt apotekets webbsida var priset innan högkostnadsskyddet.
Citera
2022-06-04, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Ja, enligt apotekets webbsida var priset innan högkostnadsskyddet.
Så nästa gång blir det billigare.
Citera
2022-06-05, 21:50
Medlem
Grabbar, vågade inte ta skiten på en månad. Samlade mod och började idag. Men jag kommer ta blodprov på tisdag.....Kommer jag komma undan med att ha skitit i att ta medicinen på en månad eller kommer dom märka det direkt? Borde jag spela dum och låtsas som att jag skulle börja denna månaden? Vill inte att dom avslutar behandlingen.
Citera
2022-08-26, 16:16
Medlem
Snaskalasets avatar
Började med roa i förrgår. Har en snabb fråga. Ska ta 2 tabletter (10mg styck) varje dag.
Antog att det är en startdos eller vad är den normala dosen som man brukar ta?
Citera
2022-08-26, 16:32
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Började med roa i förrgår. Har en snabb fråga. Ska ta 2 tabletter (10mg styck) varje dag.
Antog att det är en startdos eller vad är den normala dosen som man brukar ta?

20mg låter som en underhållningsdos om man preppar och har anlag för acne. Beror såklart på din vikt, men 0.5-1mg/kilo är inga konstigheter.
Citera
2022-08-26, 20:05
Medlem
Snaskalasets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
20mg låter som en underhållningsdos om man preppar och har anlag för acne. Beror såklart på din vikt, men 0.5-1mg/kilo är inga konstigheter.

Tack för svar. Ska tillbaka till läkaren om 4 veckor, antar att de höjer dosen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in