2022-06-02, 11:28
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Ryssland har massor med bevis och rättsliga processer mot nazisterna pågår just nu, då tusentals av nazisterna befinner sig i rysk fångenskap. Det roliga är ju att beviset för att de är nazister inte är svårt att finna, då de gärna pryder sina kroppar med nazistiska tatueringar, vilket uppvisas i media, dock inte västerländsk sådan. Huruvida frågan hamnar på FNs bord beror väl på vem som har jurisdiktion över frågan om krigsbrott. Sådana kan ju nationer själv ombesörja. Ukraina har ju redan inlett sina kangaroo-court rättegångar mor ryska soldater.
Tror inte FN bryr sig om att folk enbart är nazister. Får väl se om Ryssland lyckas ta det dit.
Citera
2022-06-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ryssland har massor med bevis och rättsliga processer mot nazisterna pågår just nu, då tusentals av nazisterna befinner sig i rysk fångenskap. Det roliga är ju att beviset för att de är nazister inte är svårt att finna, då de gärna pryder sina kroppar med nazistiska tatueringar, vilket uppvisas i media, dock inte västerländsk sådan. Huruvida frågan hamnar på FNs bord beror väl på vem som har jurisdiktion över frågan om krigsbrott. Sådana kan ju nationer själv ombesörja. Ukraina har ju redan inlett sina kangaroo-court rättegångar mor ryska soldater.

Så du överger rysstrollargumentet att det finns stöd i fns artikel 51 för Rysslands olagliga invasion av Ukraina (något som givetvis är uppenbart) ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Du verkar verkligen ha fått ALLT om bakfoten...

Du undrar vad som hände före 2014 eftersom du inte verkar förstå vad som hänt efter 2014. Du letar efter någon logisk förklaring för att ställa allt till rätta i ditt huvud vilket är mänsklig natur, för du har helt missuppfattat vad som hänt de senaste åren.

Det är inte annekteringen av Krim och separatistrepublikerna som lett till våld och död. Dessa två händelser är ett svar på våld från Kiev. Här måste du ta och läsa på lite faktiskt. Det finns mängder med rapporter UNCHR bl a och artiklar från Västmedia om hur de etniska ryssarna diskriminerats efter statskuppen. Och då menar vi inte sådan "diskriminering" som folk påstår finns i Sverige. Vi menar riktig diskriminering där folk inte tillåts prata det enda språk de behärskar. Folk tar inte upp vapen om allt står rätt till i ett land. Inget liknande har ju skett i de baltiska länderna där det också bor mängder med etniska ryssar. Visst finns det diskriminering där med men inte så allvarlig att folk ska riskera sitt liv genom att ta upp vapen. De baltiska ländernas regeringar är som du säkert vet inga Putinkramare men de är någorlunda civiliserade och skulle aldrig få för sig att göra så som Kiev gjorde mot sina minoriteter. Att Kiev agerat som de gjort har att göra med att vi pratar om riktiga nazister. Jag vet att begreppet "nazist" under senare år blivit rejält urvattnat och det är vänsterns fel som envisas med att kalla alla för rasister och nazister men det finns faktiskt verkliga nazister och de sitter i Kiev och påverkar den ukrainska regeringen något enormt. Och som verkliga nazister så anser de inte att man behöver respektera minoriteters rättigheter utan ser det som en helt rimlig lösning att fördriva dem ur landet eller tvinga dem avsäga sig sin etnicitet.

Du skriver att man i en demokrati så måste alla anpassa sig till majoriteten. Först och främst så blir demokratiska regeringar valda i val och inte genom statskupper. Det borde vara en självklarhet. Och nej majoriteter måste respektera minoriteter. Det är alla demokratier överens om. Man kan inte behandla dem hur som helst. Ukraina är dock inte en demokrati vilket alla med minst ett öga öppet kan se.

Du behöver göra en del googlande och informerade dig för du verkar ha stora kunskapsluckor. Dessa kunskapsluckor gör att du försöker leta efter förklaringar där de inte finns. Försök förstå bättre det du har framför dig i stället.

Lycka till.

Det du envisas med att kalla en statskupp var absolut ingen statskupp det Ukrainska folket
förstod att valet var riggat av Kreml för att via Janokovitch (stavningen kan vara fel) behålla
kontrollen över Ukraina.
Folket såg igenom detta och krävde hans avgång varpå han valde att lämna och gav sig
av till Ryssland.
Därefter kunde det hållas riktiga val med internationella observatörer så nu vet vi att
70 % av folket ville ha den ledning landet har nu ganska tydliga siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror inte man kommer anfalla Sevastopool. Det är väl skyddat. Man har väl lyckats trycka ut den ryska flottan. Det är större chans, även om den är liten, att UK försöker sig på en FON-operation till Odessa. Då blockaden är olaglig.

Någon sorts "terror-aktion" mot Sevastopol kommer, men det är inte prioriterat. Om kriget pågår in under nästa år, blir så långvarigt, då är allt tillåtet.

Men i augusti-september är det viktigare att befria ockuperade områden först.
Citera
2022-06-02, 11:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Statskupp... ja det kan diskuteras. Det är nog enbart ni ryssar som ser det så.

Det irriterar mig att det finns såna som du, som kallar mig för ryss när jag säger något som du inte gillar. Du ser ryssar överallt, vad säger det om din förmåga att förstå verkligheten?
Citera
2022-06-02, 11:55
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vet du vad som irriterar mig, att du stöder ett folkmord.

Tvärtom. Jag förespråkar realistiska lösningar som minimerar antalet döda.
Citera
2022-06-02, 11:59
Medlem
Reimers avatar
Dag 99, förlustsiffrorna för ryssarna ökar stadigt, snart 31000 orcher eliminerade.

https://twitter.com/DefenceU/status/1532288528746532864/photo/1
Citera
2022-06-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag anser att ordet "land" används slarvigt, förvirrande och onödigt som synonym för ordet "nation", och att ordet "land" egentligen har samma betydelse som ordet "territorium". För när tex ukrainarna säger "Ukraina är vårat land" eller när man säger "ukrainarna flyr från sitt land", då menas ju med ordet "land" ukrainarnas territorium som kallas Ukraina, och inte deras nation som också kallas Ukraina.
Och alltså är det rent logiskt fel att säga att ett land består av "både sitt folk och sitt internationellt fastställda territorium", utan landet består bara av territoriumet.
Och en sådan felanvändning av ordet "land" gör också att det finns risk att människor inte vill lämna sitt land vid tex krig, för att de felaktigt tror att de är en beståndsdel i sitt land och att de därför kommer dö om de lämnar sitt land, ungefär som en kroppsdel dör om den lämnar kroppen.

En nation däremot består både av ett folk och det folkets land/territorium. Och ett folk som inte har ett eget territorium, tex romerna, det folket är alltså inte en nation utan bara ett folk.
Och jag tycker tex följande länk stödjer min tolkning av ordet "nation":

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nation

Men om ett folk invaderar ett annat folks land/territorium, då är det förstås som du säger ett angrepp både på det folket och på det landet/territoriumet, eftersom båda dessa angrips var för sig. Men jag tycker att det är bättre att säga att landet/territoriumet blir invaderat, och att folket blir angripna och bestulna på sitt land/territorium och får sina byggnader och andra ägodelar förstörda eller stulna av invadörerna.

Och vidare är en stat enbart makthavarna och myndigheterna (inkl. militären) i en nation, alltså inte folket eftersom de inte har någon egentlig makt över varken landet/territoriumet eller myndigheterna mellan valen, speciellt inte vid krig. Det är alltså tex staten Ryssland som nu invaderar Ukraina, och inte nationen Ryssland eller det ryska folket som invaderar.

Jo, flera olika indianstammar i Amerika flyttade från det som de såg som sitt land/territorium, alltså mindre delar av Amerika som de bodde och jagade på, pga att de blev anfallna eller hotade av vita människor/européer. De stannade dock i Amerika eftersom Amerika är stort och de hade inte bilar eller flygplan att fly med.

Och eftersom ryssarna, eller rättare sagt ryska staten, har kärnvapen, så kan de troligen försvara sitt land/territorium mot angripare utan att deras folk lider, och därför kommer de troligen inte överge sitt land som indianerna gjorde om de blir anfallna.

Jag menar inte att ukrainarna ska "lägga sig ner och spela döda så går svältande björnen med tre svältande ungar därifrån". Jag menar förstås att ukrainarna ska fly från ryssarna, och ta sina egna ungar med sig förstås.

Och om ryssarna är så hemska som du säger, då är det nog troligt att de kommer använda kärnvapen mot tex Kiev, om ukrainarna gör för stort motstånd i kriget. Och då blir ukrainarna sannolikt slavar för ryssarna om de inte har lyckats fly innan.

Så det bästa för ukrainarna är enligt min åsikt att de flyr iallafall från de delar av Ukraina som Ryssland har fokuserat på att ta över de senaste 8 åren, alltså ungefär Krim och Donbass och områdena vid Svarta Havs-kusten som går mellan dessa två delar.
Och sen om Ryssland ändå försöker erövra resten av Ukraina också, då finns ju möjligheten för dem att försvara sig då också. Och antagligen blir det lättare för dem att försvara sig då, eftersom de då har kunnat återhämta sig och blivit starkare, och kanske också fått löften om militär hjälp från andra nationer och kanske även från NATO om de blir anfallna.

Jag uppskattar dina klargöranden om hur du ser på nation , territorium och stat . Det jag dock är rädd för i den här konflikten är att om man låter Ryska staten etablera kontroll över Donbas ,
kommer detta bara leda till att Ryssarna kan mobilisera mer och mer militära resurser i
detta område kanske även kärnvapen.
Kreml kommer inte se detta som slutet på erövringen man vill ta kontrollen över hela Ukraina
Donbas är bara nästa språngbräda att fortsätta attacken ifrån.
Om Ukraina skall kunna vara fritt och tryggt är nog säkerhetsgarantier och skydd från Nato
och helst några fler fria demokratier enda chansen dom har.
Jag kan inte uttala mig när det gäller Romerna jag har inte tagit reda på om dom nånsin haft ett eget territorium.
Jag ser det dock som rimligt att kurderna borde ha sitt område i kurdistan .
Vad gäller urbefolkningen i Amerika var det nog ett misstag av dom att dra sig inåt i
landet det gav bara erövrarna mer yta att etablera militära resurser.
Dom borde ha tvingat Européerna att hålla sig inom hamnområdet om dom ville ha handelsutbyte .
Citera
2022-06-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Och då är en specialoperation den rätta metoden eller?
Citera
2022-06-02, 12:14
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det du envisas med att kalla en statskupp var absolut ingen statskupp det Ukrainska folket
förstod att valet var riggat av Kreml för att via Janokovitch (stavningen kan vara fel) behålla
kontrollen över Ukraina.
Folket såg igenom detta och krävde hans avgång varpå han valde att lämna och gav sig
av till Ryssland.
Därefter kunde det hållas riktiga val med internationella observatörer så nu vet vi att
70 % av folket ville ha den ledning landet har nu ganska tydliga siffror.

Framför allt handlade det väl om att Janukovytj vägrade skriva på samarbetsavtalet med EU vilket många såg som ett resultat av påtryckningar från Putin, som hellre hade sett att Ukraina vänt sig till luffarunionen EaEU istället. Det utlöste massiva våldsamma protester som sedan ledde till att parlamentet valde att avsätta Janukovytj enligt den parlamentariska ordning som gäller i landet och han flydde därefter till Ryssland.

Det är i sig ingenting märkligt att parlament avsätter presidenten. I Sverige har statsministern tvingats avgå flera gånger på kort tid varav Magdalena Andersson väl får anses hålla något slags världsrekord i ämnet. Har man inte tillräckligt stöd för sin politik i parlamentet eller tillräcklig demokratisk legitimitet hos folket så är det den naturliga följden, inte någon statskupp.

Men ryssarna hugger förstås på detta ändå, på samma vis som man försöker göra en grej av att Zelensky har skådespelarbakgrund och har varit med i Let's Dance etc. Ryssland tycker inte att Ukrainas regering är legitim, men anledningen till att de tycker så är att de kort och gott anser att Ukraina skall stå under rysk kontroll. De har tillräckligt med självinsikt för att förstå att de inte kan övertyga någon med samma känsloargument som de själva drivs av (sorgen de känner för Sovjetunionens fall, känslan av att Ukraina egentligen är en del av det ryska imperiet, uppfattningen att inte ens den ukrainska identiteten har något existensberättigande osv). I det läget får man dra till med en gish gallop av alla möjliga hittepåargument istället och hoppas på att något av dem fastnar hos lättpåverkade människor i resten av världen.

I en parallell verklighet där Azovbataljonen inte existerade och Ukraina styrdes av en askgrå byråkratpolitiker som valts i världshistoriens mest demokratiskt legitima val, så hade Ryssland likförbannat angripit dem ifall Ukraina valt bort EaEU och rört sig bort från ryssarnas intressesfär.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-06-02 kl. 12:16.
Citera
2022-06-02, 12:16
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Nazister i sig spelar ingen roll. Men nazister i Ukraina som hotar Ryssland utgör en legal grund för den ryska staten att göra en aktion mot dessa – en legal grund vilken framgår av FNs stadga.
Trams!
Finns inga nazister i Ukraina som hotar Ryssland och givetvis finns det inget i FN stadgan som tillåter att anfalla ett grannland.

Sluta sitt och hitta på massa skit!
Citera
2022-06-02, 12:22
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Den realistiska lösningen är att Ryssland (och DPR) korsar gränsen tillbaka in till Ryssland och aldrig återkommer. Skulle inte bli ett enda dödsfall efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in