2022-06-02, 00:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag ser det ur den ukrainske soldatens perspektiv som ställs mot en överlägsen armé som förr eller senare kommer att avgå med seger och som i stora drag främst är intresserad av områden som i huvudsak är bebodda av ryssar. Att ryssarna är de som invaderar, gör att jag i mindre grad bekymrar mig om de ryska soldaterna, även om den ryska saken kan försvaras.
Inte en dag utan krokodiltårar från proxy-defaitisten Arnstad. I klartext: Om bara Zelenskyj och Ukraina förstod vad som var bäst för dem så skulle de kapitulera och slippa lida.

Sedan får vi se många antaganden i samma inlägg:
- Ryssland kommer att gå segrande ur konflikten, dvs de kommer att militärt kunna påtvinga Ukraina sin vilja.
- Ryssland kommer bara att vilja annektera eller kontrollera områden där det bor i huvudsak etniska ryssar,
- en majoritet i sagda områden vill tillhöra Ryssland*.

Det torde vara uppenbart att om bara ett av dessa antaganden är fel så har Ukraina goda skäl att fortsätta kämpa.

*) oklart hur Arnstads logik fungerar här, för president Zelenskyj är rysktalande och borde således vilja bo i Ryssland. Eller?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-02 kl. 00:06.
Citera
2022-06-02, 00:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina har återtagit 20 bosättningar i Kherson. Ganska mycket eller? https://twitter.com/KyivIndependent/status/1532064965405814784

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..
Då är ju den naturliga tanken som slår en, har det "stealth`as" in utanifrån fler Mig-29 än vad som är känt ?
Eller att man har tillräckligt med luftvärn för att skydda dessa HIMARS-pjäser. För det är ju lätt att misstänka att jänkarna har gjort avvägningen : Klarar Ukraina att skydda dessa pjäser ?
(att man inte bara skickar iväg de, för att bli till skrot direkt)

Det verkar som om man tagit isär flygplan i delar och skickat dem. Kanske får Ukraina dessutom luftvärn tillsammans med raketartillerierna som kan försvara dem?
Citera
2022-06-02, 00:18
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I höst säger jag. Nu i sommar bränner ryssarna sitt sista krut, medans ukraina "laddar upp". I höst blir det även mörkare och ryssarna saknar i stor grad mörkerseende. Det var till stor nytta de första två månaderna för ukraina.

Glöm inte att de råkade ut för svåra köldskador också i februari-mars. Vissa av angriparna frös t o m ihjäl. Verkligen underligt att de 1) valde 24 februari som datum för invasionen och 2) inte kan strida i kalla miljöer (de skulle inte ha en chans mot t ex Finland).

Så när hösten närmar sig och kylan sätter in så försämras oddsen snabbt igen för den där engångs- och multikultiarmén. Gissar att afrikanerna och syrierna inte vill vara kvar då heller…
Citera
2022-06-02, 00:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Glöm inte att de råkade ut för svåra köldskador också i februari-mars. Vissa av angriparna frös t o m ihjäl. Verkligen underligt att de 1) valde 24 februari som datum för invasionen och 2) inte kan strida i kalla miljöer (de skulle inte ha en chans mot t ex Finland).

Så när hösten närmar sig och kylan sätter in så försämras oddsen snabbt igen för den där engångs- och multikultiarmén. Gissar att afrikanerna och syrierna inte vill vara kvar då heller…

Tre dagar, allt skulle vara över på tre dagar...

Det är nog något som vi aldrig kommer att få reda på dessvärre, allt detta kommer att bli hemligstämplat i Kreml i evig tid. Om hur man trodde att Ukraina skulle sänkas på tre dagar, eller säg en vecka för att vara generös.

En invasion görs ju med förberedelser, underrättelser etc.., och då hur Putin fullt och fast trodde på detta. Att han närmast fick för sig att det hela skulle gå smärtfritt !

Det kommer nog att skrivas mååånga böcker om detta, men sanningen bakom det hela når nog aldrig dagens ljus. Synd, en spännande bok skulle det ha blivit.
Citera
2022-06-02, 00:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har återtagit 20 bosättningar i Kherson. Ganska mycket eller? https://twitter.com/KyivIndependent/status/1532064965405814784

Det verkar som om man tagit isär flygplan i delar och skickat dem. Kanske får Ukraina dessutom luftvärn tillsammans med raketartillerierna som kan försvara dem?

Ja, man tycker ju att de inte borde skicka iväg de helt "nakna" iallafall !
Citera
2022-06-02, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Putin har fullt upp med utrensningar, högt upp.

Idag meddelades avsked för sex Generalmajorer – verksamma inom inrikesministeriet. Motivering saknades.
Har Putin själv gått ut med det uttalandet? I någon konferens eller tal? Vi Har fortfarande inte sett något av just själva gubben sedan 23e maj
Citera
2022-06-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vad som hände före upprättandet av de s.k. folkrepublikerna år 2014 är just det jag undrar också.

Att annekteringen av Krim och upprättandet av separatistrepublikerna ledde till våld och dödsfall är givet. Inget land accepterar sådant, du kan ju själv se hur Ryssland agerade när Tjetjenien försökte frigöra sig. Annekteringen och upprättandet av de s.k. folkrepublikerna föranledde det våld skett efter de händelserna. Så grunden till allt som hänt är en följd av det. Därför är skälet till annekteringen av Krim och upprättandet av de s.k. folkrepublikerna viktig att förstå. Det är den anledningen jag undrar över. Kan du förklara den? Jag nöjer mig inte med ett påstående att man var missnöjd med "statskuppen" i Kiev. Jag vill ha en utförligare och tydligare förklaring. Kan du ge mig den?

I en demokrati, där man väljer sina ledare, kan alla inte få som de vill. Det är majoriteten som avgör och så måste det vara. Alla missnöjda minoriteter kan inte utropa separatistiska egna stater vid minsta missnöje. Så kan du förklara för mig vad negativt som drabbade de rysktalande i Donbass före utropandet av "folkrepublikerna". Kan du ge mig något mer insiktsfullt svar än "statskuppen i Kiev"?

Du verkar verkligen ha fått ALLT om bakfoten...

Du undrar vad som hände före 2014 eftersom du inte verkar förstå vad som hänt efter 2014. Du letar efter någon logisk förklaring för att ställa allt till rätta i ditt huvud vilket är mänsklig natur, för du har helt missuppfattat vad som hänt de senaste åren.

Det är inte annekteringen av Krim och separatistrepublikerna som lett till våld och död. Dessa två händelser är ett svar på våld från Kiev. Här måste du ta och läsa på lite faktiskt. Det finns mängder med rapporter UNCHR bl a och artiklar från Västmedia om hur de etniska ryssarna diskriminerats efter statskuppen. Och då menar vi inte sådan "diskriminering" som folk påstår finns i Sverige. Vi menar riktig diskriminering där folk inte tillåts prata det enda språk de behärskar. Folk tar inte upp vapen om allt står rätt till i ett land. Inget liknande har ju skett i de baltiska länderna där det också bor mängder med etniska ryssar. Visst finns det diskriminering där med men inte så allvarlig att folk ska riskera sitt liv genom att ta upp vapen. De baltiska ländernas regeringar är som du säkert vet inga Putinkramare men de är någorlunda civiliserade och skulle aldrig få för sig att göra så som Kiev gjorde mot sina minoriteter. Att Kiev agerat som de gjort har att göra med att vi pratar om riktiga nazister. Jag vet att begreppet "nazist" under senare år blivit rejält urvattnat och det är vänsterns fel som envisas med att kalla alla för rasister och nazister men det finns faktiskt verkliga nazister och de sitter i Kiev och påverkar den ukrainska regeringen något enormt. Och som verkliga nazister så anser de inte att man behöver respektera minoriteters rättigheter utan ser det som en helt rimlig lösning att fördriva dem ur landet eller tvinga dem avsäga sig sin etnicitet.

Du skriver att man i en demokrati så måste alla anpassa sig till majoriteten. Först och främst så blir demokratiska regeringar valda i val och inte genom statskupper. Det borde vara en självklarhet. Och nej majoriteter måste respektera minoriteter. Det är alla demokratier överens om. Man kan inte behandla dem hur som helst. Ukraina är dock inte en demokrati vilket alla med minst ett öga öppet kan se.

Du behöver göra en del googlande och informerade dig för du verkar ha stora kunskapsluckor. Dessa kunskapsluckor gör att du försöker leta efter förklaringar där de inte finns. Försök förstå bättre det du har framför dig i stället.

Lycka till.
Citera
2022-06-02, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Ett land består ju både av sitt folk och sitt internationellt fastställda territorium , om då
det territoriella området kränks av främmande makt är det väl ett angrepp både på
folket och landet .
Det är där Ryssarna varit djävligt baksluga först har man genom falsk propaganda uppmuntrat
en motståndsrörelse att bildas på främmande mark , sedan har man försett dessa ofta extremistiska
element med vapen de inte ens behärskar utan råkat skjuta ner ett civilt flygplan.
För att försöka styra upp verksamheten har man då skickat in militär expertis från de
verkligt Nazistiska Wagner trupperna utan nationalitets beteckningar på uniformerna
så att ingen skall kunna säga att det är Ryska trupper.
Den självklara och naturliga reaktionen från Ukraina blev så klart att skicka dit egna trupper
för att få stopp på mobben som ryssarna lyckats få igång.
Vilket land som helst hade agerat på samma sätt.
Ryssarna använder dock mobben som ett svepskäl och menar att dessa extremister är en utsatt
grupp som man måste gå in och skydda militärt (specialoperation)
Det agerandet från Rysk sida är inte acceptabelt i en modern säkerhetsordning och det är därför
nödvändigt att Ryssarna drivs ut från det av världssamfundet fastställda territorium som
utgör Ukraina.
Det är för övrigt samma sak om det gällt Sverige det är därför vi går med i Nato nu då minskar
förmodligen risken att vi blir utsatta för samma komplott som Ukraina blir nu av främmande makt.

Jag anser att ordet "land" används slarvigt, förvirrande och onödigt som synonym för ordet "nation", och att ordet "land" egentligen har samma betydelse som ordet "territorium". För när tex ukrainarna säger "Ukraina är vårat land" eller när man säger "ukrainarna flyr från sitt land", då menas ju med ordet "land" ukrainarnas territorium som kallas Ukraina, och inte deras nation som också kallas Ukraina.
Och alltså är det rent logiskt fel att säga att ett land består av "både sitt folk och sitt internationellt fastställda territorium", utan landet består bara av territoriumet.
Och en sådan felanvändning av ordet "land" gör också att det finns risk att människor inte vill lämna sitt land vid tex krig, för att de felaktigt tror att de är en beståndsdel i sitt land och att de därför kommer dö om de lämnar sitt land, ungefär som en kroppsdel dör om den lämnar kroppen.

En nation däremot består både av ett folk och det folkets land/territorium. Och ett folk som inte har ett eget territorium, tex romerna, det folket är alltså inte en nation utan bara ett folk.
Och jag tycker tex följande länk stödjer min tolkning av ordet "nation":

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nation

Men om ett folk invaderar ett annat folks land/territorium, då är det förstås som du säger ett angrepp både på det folket och på det landet/territoriumet, eftersom båda dessa angrips var för sig. Men jag tycker att det är bättre att säga att landet/territoriumet blir invaderat, och att folket blir angripna och bestulna på sitt land/territorium och får sina byggnader och andra ägodelar förstörda eller stulna av invadörerna.

Och vidare är en stat enbart makthavarna och myndigheterna (inkl. militären) i en nation, alltså inte folket eftersom de inte har någon egentlig makt över varken landet/territoriumet eller myndigheterna mellan valen, speciellt inte vid krig. Det är alltså tex staten Ryssland som nu invaderar Ukraina, och inte nationen Ryssland eller det ryska folket som invaderar.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De flyttade inte från sitt land nej. Det får du hitta länkar på...

Ryssland kan väl överge sitt jävla skitland nästa gång vi anfaller dem kan jag tycka. Brända jordens taktik är så destruktivt och rsakar svält även i den egna befolkningen.

Ryssarna har alltid visat sig vara tokiga dårar, eller hur.

Jo, flera olika indianstammar i Amerika flyttade från det som de såg som sitt land/territorium, alltså mindre delar av Amerika som de bodde och jagade på, pga att de blev anfallna eller hotade av vita människor/européer. De stannade dock i Amerika eftersom Amerika är stort och de hade inte bilar eller flygplan att fly med.

Och eftersom ryssarna, eller rättare sagt ryska staten, har kärnvapen, så kan de troligen försvara sitt land/territorium mot angripare utan att deras folk lider, och därför kommer de troligen inte överge sitt land som indianerna gjorde om de blir anfallna.

Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Typiskt miljöpartistiskt resonemang, man lägger sig ner och spelar död så går svältande björnen med tre svältande ungar därifrån. Om nu Ukraina skulle ge upp, vad tror du är scenariot för alla medborgare inklusive ledare i Ukraina, jag tror till skillnad från dig att en stor del av ukrainarna skulle få slava för ryssarna först för att bygga upp allt som ryssarna förstört, sedan skulle dom fortsätta utsugningen tills det inte finns mer att hämta. Och så skulle man flytta en massa etniska ryssar till Ukraina och Ukrainare till Sibirien som man gjorde under WWII.

Jag menar inte att ukrainarna ska "lägga sig ner och spela döda så går svältande björnen med tre svältande ungar därifrån". Jag menar förstås att ukrainarna ska fly från ryssarna, och ta sina egna ungar med sig förstås.

Och om ryssarna är så hemska som du säger, då är det nog troligt att de kommer använda kärnvapen mot tex Kiev, om ukrainarna gör för stort motstånd i kriget. Och då blir ukrainarna sannolikt slavar för ryssarna om de inte har lyckats fly innan.

Så det bästa för ukrainarna är enligt min åsikt att de flyr iallafall från de delar av Ukraina som Ryssland har fokuserat på att ta över de senaste 8 åren, alltså ungefär Krim och Donbass och områdena vid Svarta Havs-kusten som går mellan dessa två delar.
Och sen om Ryssland ändå försöker erövra resten av Ukraina också, då finns ju möjligheten för dem att försvara sig då också. Och antagligen blir det lättare för dem att försvara sig då, eftersom de då har kunnat återhämta sig och blivit starkare, och kanske också fått löften om militär hjälp från andra nationer och kanske även från NATO om de blir anfallna.
Citera
2022-06-02, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ny skribent, samma nonsens och ursäkter för rysk aggression.

Även om man accepterar premissen att Putin ville skydda en rysk minoritet i Donbass fanns det ett alternativ som inte hade lett till fullskaligt krig: Ryssland kunde sänt in reguljära trupper i de s.k. folkrepublikerna vilket med all sannolikhet hade avskräckt alla ideer i Kiev om en markoffensiv i öst. Det hade fortfarande varit ett brott mot folkrätten och låst fast Ryssland i de (men mildare) sanktioner i åratal, men det hade inte varit krig.

Allt det här visste givetivs Kreml, och lint förbannat valde de fullskaligt krig med allt vad det innebär. För detta kommer de att straffas med hårda sanktioner i åratal, kanske decennier. De kan ringa Teheran och fråga hur kul det blir.

Så en invasion i mindre skala riktad mot just Donbass hade inte varit ett krig? Kanske du ska ringa Washington och fråga hur de skulle se på det.

Plan A var att få Kiev att kapitulera, få bort extremisterna och tillsätta en vänlig regim. När det misslyckades satsade man på plan B, alltså att skydda sina egen etniska befolkning i Donbass och närliggande områden. Det vill säga det du förespråkar. Då borde du vara nöjd med utvecklingen? Skall man förstå det så?
Citera
2022-06-02, 02:18
Medlem
Satan vilka enorma förluster för Ukraina i deras Kherson offensiv. Rapporteras om 200 döda totalt. Det ryktas om att de i videon är värnpliktiga då de alla går i en grupp och deras rörelser tyder på dålig krigskunskap/erfarenhet.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/v2m75m/attack_on_the_28th_brigade_of_the_armed_forces_of/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Citera
2022-06-02, 02:38
Medlem
Det sorgligaste med denna tråd är att det redan är över. Både för Ryssland och Ukraina men av olika skäl.

I Ukraina är ca 15 miljoner människor på flykt om man räknar med internflyktingar. När det gäller civila offer så vet man att bara en bråkdel som redovisas under pågående krig. Låt oss vara vänliga och säga 30.000 civila offer när kriget är slut.

Till det kommer alla som är allvarligt skadade och traumatiserade då är vi uppe i över 200.000 försiktigt räknat. Alla dessa har familjer barn och släktingar. Så kallade sekundära offer vilket handlar om 5 personer per person lågt räknat.

Sedan har vi stridande i Ukraina. Deras död redovisas sällan korrekt av uppenbara skäl. Zelenskyj säger att det är ca 60 - 100 män per dag . Låt oss vara vänliga och räkna på det efter 100 dagars krig. Sedan kan vi räkna efter 200 dagar 300 dagar osv.

Jag vet inte om man förstår vidden av de här siffrorna. Eller vad det innebär när (om?) kriget tar slut.

Efter så höga förluster så tar det generationer om ens det för ett folk att i någon mån läka. Infrastruktur är inte problemet. Det är det andra. Människorna.

Till det kommer det faktum att ryssar och ukrainare är släkt i en bokstavlig bemärkelse. Så länge kriget rasar är det underordnat. När freden kommer så skapar det en speciell form av problematik.

Hur länge anser man att det är moraliskt försvarbart att Ukraina blöder för att försvaga Ryssland?

Det är inte ledare som mördas. Det är vanliga människor.

Ni sitter och hoppas och hejar på något som redan är förlorat. Inte för att Ukraina inte kan vinna. Utan för att det inte längre har någon betydelse.
Citera
2022-06-02, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Du verkar verkligen ha fått ALLT om bakfoten...

Du undrar vad som hände före 2014 eftersom du inte verkar förstå vad som hänt efter 2014. Du letar efter någon logisk förklaring för att ställa allt till rätta i ditt huvud vilket är mänsklig natur, för du har helt missuppfattat vad som hänt de senaste åren.

Det är inte annekteringen av Krim och separatistrepublikerna som lett till våld och död. Dessa två händelser är ett svar på våld från Kiev. Här måste du ta och läsa på lite faktiskt. Det finns mängder med rapporter UNCHR bl a och artiklar från Västmedia om hur de etniska ryssarna diskriminerats efter statskuppen. Och då menar vi inte sådan "diskriminering" som folk påstår finns i Sverige. Vi menar riktig diskriminering där folk inte tillåts prata det enda språk de behärskar. Folk tar inte upp vapen om allt står rätt till i ett land. Inget liknande har ju skett i de baltiska länderna där det också bor mängder med etniska ryssar. Visst finns det diskriminering där med men inte så allvarlig att folk ska riskera sitt liv genom att ta upp vapen. De baltiska ländernas regeringar är som du säkert vet inga Putinkramare men de är någorlunda civiliserade och skulle aldrig få för sig att göra så som Kiev gjorde mot sina minoriteter. Att Kiev agerat som de gjort har att göra med att vi pratar om riktiga nazister. Jag vet att begreppet "nazist" under senare år blivit rejält urvattnat och det är vänsterns fel som envisas med att kalla alla för rasister och nazister men det finns faktiskt verkliga nazister och de sitter i Kiev och påverkar den ukrainska regeringen något enormt. Och som verkliga nazister så anser de inte att man behöver respektera minoriteters rättigheter utan ser det som en helt rimlig lösning att fördriva dem ur landet eller tvinga dem avsäga sig sin etnicitet.

Du skriver att man i en demokrati så måste alla anpassa sig till majoriteten. Först och främst så blir demokratiska regeringar valda i val och inte genom statskupper. Det borde vara en självklarhet. Och nej majoriteter måste respektera minoriteter. Det är alla demokratier överens om. Man kan inte behandla dem hur som helst. Ukraina är dock inte en demokrati vilket alla med minst ett öga öppet kan se.

Du behöver göra en del googlande och informerade dig för du verkar ha stora kunskapsluckor. Dessa kunskapsluckor gör att du försöker leta efter förklaringar där de inte finns. Försök förstå bättre det du har framför dig i stället.

Lycka till.

Ingen var förbjuden att tala ryska det måste du som är så duktig på att googla veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in