2022-06-02, 11:00
Medlem
Den mest glädjande nyheten idag är att ambassaden har brist på pengar och förnödenheter. Då fungerar ju sanktionerna.

Dom skall absolut inte ha någon hjälp.

Här måste journalisterna vara på tårna för det vore skandal om svenska myndigheter hjälper ockupanterna.
Citera
2022-06-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra inlägg!! Det jag inte fattar är att man talar om ammunition till HIMARS som når "endast" 7,7 mil istället för 500 mil. Är det överhuvudtaget samma system.

Du har nog rätt i att det också är ett elektroniskt krig, men varför inte använda Switchblade mot skepp i Svarta Havet, där borde det inte gå att störa ut GPS på väg mot krigsfartygen. Skicka en svärm.

Jag tror att Ukraina behöver vanligt artilleri och så vitt jag vet har vilde Boris J skickat sådana system liksom att Tjeckien har gjort så. Även Frankrike har skänkt artilleri.

Hoppas att ambassaden får svälta. Det är mycket glädjande kanske dom får läsa Mosleys teser om fasta.

Ja det går att ladda med raketer eller en robot. Du kan ju gissa vilken som går att skjuta längst.

"Offering Multiple Launch Rocket System firepower on a wheeled chassis, the High Mobility Artillery Rocket System is the newest member of the MLRS launcher family. HIMARS carries a single six-pack of GMLRS rockets or one TACMS missile on the Army's Family of Medium Tactical Vehicles (FMTV) 5-ton truck, and can launch the entire MLRS family of munitions."

Fördelen är inte bara hur långt man kan skjuta utan att den är lätt att flytta.

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/high-mobility-artillery-rocket-system.html
Citera
2022-06-02, 11:06
Medlem
Citat:
Bra inlägg!! Det jag inte fattar är att man talar om ammunition till HIMARS som når "endast" 7,7 mil istället för 500 mil. Är det överhuvudtaget samma system.

Du har nog rätt i att det också är ett elektroniskt krig, men varför inte använda Switchblade mot skepp i Svarta Havet, där borde det inte gå att störa ut GPS på väg mot krigsfartygen. Skicka en svärm.

Jag tror att Ukraina behöver vanligt artilleri och så vitt jag vet har vilde Boris J skickat sådana system liksom att Tjeckien har gjort så. Även Frankrike har skänkt artilleri.

Hoppas att ambassaden får svälta. Det är mycket glädjande kanske dom får läsa Mosleys teser om fasta.

Switchblade går inte att använda på fartyg (Kanske små fartyg), sprängkraften är för låg. Dessutom kan man använda dem upp till 10km.
Citera
2022-06-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssland har en helt annan syn på sanning och lögn. Därför kan dom aldrig få sympatier från väst annat än från några få sociala outcasts. Folket i väst avskyr lögner, ryssarna accepterar dom utan problem och går vidare.

Det är ju därför de inte kommer nånstans heller.

Det är därför som Putins invasionsstyrka är bajs.
Det är därför som rysk forskning, industri, logistik och planering suger röv. Alla ljuger hela tiden.

Putin ljuger för soldaterna som ska ta Ukraina, soldaterna ljuger för sina befäl och topparna i Kreml ljuger för varandra. Ingen transparens nånstans.

Det är paranoid, falsk kultur.

Djupt fascinerande och skrämmande.
Citera
2022-06-02, 11:11
Medlem
raskenss avatar
Ryssäcklen har slut på drönare

Nu måste dom använda räddningsverkets drönare

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1532270510276497408?t=jCF-eri78xK1cCCB0WzEjA&s=19
Citera
2022-06-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Man kan verkligen diskutera om USA hållt memorandum, efter att ha stöttat statskupp 2013-14. Men framför allt har de valt Ukraina som en konfliktpunkt. Det hade USA förhoppningsvis inte gjort om Ukraina haft kärnvapnen kvar. Det ukrainska folket är svikna av alla.

Men det blir svårt att sluta något vettigt avtal med Ryssland, hur ska man kunna lita på dem? Finns det lyckade fredsprocesser med stormakter som varit dåliga på att hålla avtal?

Statskupp... ja det kan diskuteras. Det är nog enbart ni ryssar som ser det så.

Vilka indianer var det som flyttade frivilligt för att undvika konfrontation?

Nej, det går inte att få till ett vettigt avtal som leder till fred, och vi kan inte backa varenda gång ryssarna börjar med sitt nationalromantiska runkande eller får en fis på tvären. Vi går in i en fas som liknar kallt krig. Vi rustar sönder ryssarnas ekonomi en gång till.
Citera
2022-06-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Switchblade går inte att använda på fartyg (Kanske små fartyg), sprängkraften är för låg. Dessutom kan man använda dem upp till 10km.

OK det var synd. Jag tror att Ukraina ändå funderar på angrepp, till och med mot Sevastopol men det fordras nog flyg.

Två attackflygplan och nattetid, i september. Jag känner det på mig.

Sjömålsrobotarna används mot fartyg som närmar sig Odessa.

Jag ser en helt annan fas i kriget i augusti---september.

Off topic, ett strömavbrott i Stockholm borde slå mot ambassaden. Må det komma.
Citera
2022-06-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Vilken FN stadga definierar en militär specialoperation som den här? Ja just det, det finns ingen. Det finns inget casus belli, därav den här fega halvmesyren.

Artikel 51, FN-stadgan. Observera att denna paragraf inte innebär att man behöver vänta på att bli anfallen för att ha rätt att försvara sig. Är man på väg att bli anfallen så har man samma rätt. Kolla t ex vad en FN-expertgrupp säger, se nedan.

Det är för övrigt intressant att den franska översättningen av artikel 51 talar om "armed aggression" som tillräckligt skäl för att försvara sig.

Transmittal letter dated 1 December 2004 from the Chair of the High-level Panel on Threats, Challenges and Change addressed to the Secretary -General

"However, a threatened State, according to long established international law, can take military action as long as the threatened attack is imminent , no other means would deflect it and the action is proportionate. The problem arises where the threat in question is not imminent but still claimed to be real: for example the acquisition, with allegedly hostile intent, of nuclear weapons -making capability."
https://www.un.org/ruleoflaw/files/gaA.59.565_En.pdf
Citera
2022-06-02, 11:16
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich

Så Ryssland vinner, det vet vi.

Kan inte du definiera vad du menar med det?

Sedan kan vi slå vad.
Citera
2022-06-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Och du ser inget problem med att ryssland (som dessutom är en permanent medlem av säkerhetsrådet)
Vägrat, eller inte kunnat, överlämna ett enda bevis till FN gällande "ukraina nazisters" hot mot ryssland?

Ryssland har massor med bevis och rättsliga processer mot nazisterna pågår just nu, då tusentals av nazisterna befinner sig i rysk fångenskap. Det roliga är ju att beviset för att de är nazister inte är svårt att finna, då de gärna pryder sina kroppar med nazistiska tatueringar, vilket uppvisas i media, dock inte västerländsk sådan. Huruvida frågan hamnar på FNs bord beror väl på vem som har jurisdiktion över frågan om krigsbrott. Sådana kan ju nationer själv ombesörja. Ukraina har ju redan inlett sina kangaroo-court rättegångar mor ryska soldater.
Citera
2022-06-02, 11:23
Medlem
Ryska armen förlorar för att fd försvarsministern knullade en älskarinna och inte sin fru.

Efter 2008 började Ryssland förändra sin militär. 30 procent av befälen fick sparken. Högsta bossen var skattenisse -Anatoly Serdyukov . Han började jaga korruption och allt annat skit i militären. Dvs reformera ryska militären. Ryska militären blev sura så 2012 hittades Anatoly med byxorna nere på riktigt. Han knullade inte sin fru, som var dotter till en nära allierad till Putin utan en annan dam. Hur som helst han fick sparken. Frågan är hur sant det var eller om det var militärintressen som slog tillbaka då de inte gillade reformerna.

Vem dyker då upp på scenen? Sergei Shoigu! Han drar tillbaks flera av reformerna och resultatet ser ni nu. Så ryska armen är usel för fd försvarsministern knullade fel dam.

PS Anatoly blev senare benådad av Putin och fick ett nytt jobb.
Citera
2022-06-02, 11:26
Medlem
Citat:
OK det var synd. Jag tror att Ukraina ändå funderar på angrepp, till och med mot Sevastopol men det fordras nog flyg.

Två attackflygplan och nattetid, i september. Jag känner det på mig.

Sjömålsrobotarna används mot fartyg som närmar sig Odessa.

Jag ser en helt annan fas i kriget i augusti---september.

Off topic, ett strömavbrott i Stockholm borde slå mot ambassaden. Må det komma.

Jag tror inte man kommer anfalla Sevastopool. Det är väl skyddat. Man har väl lyckats trycka ut den ryska flottan. Det är större chans, även om den är liten, att UK försöker sig på en FON-operation till Odessa. Då blockaden är olaglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in