2022-06-01, 21:12
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Den här kampanjen är bara en i raden på senare tid att framställa svenskar som rasister.

Okej. Men jag är det personligen. Rasist. Kanske rätt ojämnt fördelat, hatar (på riktigt) afrikaner specifikt och mycket. I övrigt är det mesta bara intressant och kul med andra kulturer så länge det inte stör för mycket. Exempel på "stör för mycket" är då tiggande zigenare. Exempel på rätt trevliga invandrare är väl de flesta man mött från balkan, ryssar, polacker, chilenare, thailändare, iranier m.fl. Med vissa personliga undantag. Testa befinna dig i ett hus med en thaikvinna i det runt middsgstid. Eller en rysk dam. Eller vad som helst ovanstående nästan. Du kommer bli gödd tills det står ut ur öronen, och det kommer bli ett kärt minne av hur det BORDE vara. Och de tar stolthet i det. De flesta av dessa kulturer är folk som jobbar. Inte som somalierna eller sånt vi importerat nyligen. Bidragsturismen har tyvärr lockat hit skräpet från många länder. Araberna är sjukt svåra att överträffa också. Men där är det verkligen sociala skillnader och vi har mest fått hit Iraks och Syriens avskräde. Vissa är sjukt bra, andra är sjukt dåliga eller mittemellan. Som med allt i mellanöstern finns det extrema skillnader. Hade nog helst sluppit just dem, men känner en del förmildrande exempel. Men testa res till Kuwait, Dubai, Saudiarabien eller UAE. När man träffar den riktiga kulturen och inte skräpet så är det faktiskt mycket trevligt. Så länge man kan hålla sig från att pådyvla dem bögporr, kristus, feminism och sånt där. För då blir man nog ett huvud kortare. Helt ok.

Oavsett. Har man kommit in genom dörren och fått ett hej snarare än ett "nej, ut!" så är man gäst och skall som gäst behandlas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Istället för att splittra diskussion i flera olika vinklar så förenklar jag saken och säger detta; är det lunch eller middag i hushållet och det är gäster (barn eller vuxna, spelar ingen roll) närvarande så ska man alltid erbjuda dom att ta del av mat och dryck, detta gör civiliserade och normalt fungerande personer med grundläggande vett & etikett. Att inte erbjuda detta, och istället säga åt gästen att sitta ensam i ett rum och vänta är grovt abnormalt och rent av autistiskt beteende, och svenskar/svensk kultur förtjänar att bli kritiserade inom detta område. Faktum! Spelar ingen roll om du inte håller med. Du har fel, och hela världen har rätt att mobba svenskar angående detta.

Men ni har ju fel i att dra alla över samma kam, det vanliga är att svenskar bjuder på mat.
Citera
Avstängd
Citat:
Istället för att splittra diskussion i flera olika vinklar så förenklar jag saken och säger detta; är det lunch eller middag i hushållet och det är gäster (barn eller vuxna, spelar ingen roll) närvarande så ska man alltid erbjuda dom att ta del av mat och dryck, detta gör civiliserade och normalt fungerande personer med grundläggande vett & etikett. Att inte erbjuda detta, och istället säga åt gästen att sitta ensam i ett rum och vänta är grovt abnormalt och rent av autistiskt beteende, och svenskar/svensk kultur förtjänar att bli kritiserade inom detta område. Faktum! Spelar ingen roll om du inte håller med. Du har fel, och hela världen har rätt att mobba svenskar angående detta.
Tänk om barnet som blir bjuden inte kan bjuda tillbaka av ekonomiska skäl?
Citera
2022-06-01, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Gillar du krig eller vad är det? Du verkar korkad på något sätt.

Nej, men det är ett faktum att krig och konflikt är en del av den här världen och har alltid varit. Så ser det ut både i djurvärlden, växtvärlden och människorvärlden. Naturen är utformad som sådant helt enkelt. Antingen anpassar man sig till den här hårda verkligheten eller så blir man uppäten och överkörd. Vilket är precis vad svenskarna kommer bli ifall de inte skaffar sig lite tänder (vilket vi definitivt hade förr).
Citera
2022-06-01, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Okej. Men jag är det personligen. Rasist. Kanske rätt ojämnt fördelat, hatar (på riktigt) afrikaner specifikt och mycket. I övrigt är det mesta bara intressant och kul med andra kulturer så länge det inte stör för mycket. Exempel på "stör för mycket" är då tiggande zigenare. Exempel på rätt trevliga invandrare är väl de flesta man mött från balkan, ryssar, polacker, chilenare, thailändare, iranier m.fl. Med vissa personliga undantag. Testa befinna dig i ett hus med en thaikvinna i det runt middsgstid. Eller en rysk dam. Eller vad som helst ovanstående nästan. Du kommer bli gödd tills det står ut ur öronen, och det kommer bli ett kärt minne av hur det BORDE vara. Och de tar stolthet i det. De flesta av dessa kulturer är folk som jobbar. Inte som somalierna eller sånt vi importerat nyligen. Bidragsturismen har tyvärr lockat hit skräpet från många länder. Araberna är sjukt svåra att överträffa också. Men där är det verkligen sociala skillnader och vi har mest fått hit Iraks och Syriens avskräde. Vissa är sjukt bra, andra är sjukt dåliga eller mittemellan. Som med allt i mellanöstern finns det extrema skillnader. Hade nog helst sluppit just dem, men känner en del förmildrande exempel. Men testa res till Kuwait, Dubai, Saudiarabien eller UAE. När man träffar den riktiga kulturen och inte skräpet så är det faktiskt mycket trevligt. Så länge man kan hålla sig från att pådyvla dem bögporr, kristus, feminism och sånt där. För då blir man nog ett huvud kortare. Helt ok.

Oavsett. Har man kommit in genom dörren och fått ett hej snarare än ett "nej, ut!" så är man gäst och skall som gäst behandlas.
Bjud inte hem mig. Jag äter upp all mat.Gratis är gott. Mycket vill ha mer.

En del kan vara så oförskämda att de kan äta upp all mat så det inte blir något kvar till de som har bjudit på maten
Citera
2022-06-01, 21:15
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus

https://i.redd.it/w0ygo4r5fl291.jpg
Citera
2022-06-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Nej, men det är ett faktum att krig och konflikt är en del av den här världen och har alltid varit. Så ser det ut både i djurvärlden, växtvärlden och människorvärlden. Naturen är utformad som sådant helt enkelt. Antingen anpassar man sig till den här hårda verkligheten eller så blir man uppäten och överkörd. Vilket är precis vad svenskarna kommer bli ifall de inte skaffar sig lite tänder (vilket vi definitivt hade förr).

Ja, fast vi är människor och inte djur. Folk från hela världen har sökt sig hit för de flytt från dina egna länder. I min värld är fred en bra grej. Vi är lugna och fredliga, utlänningar gillar att hitta saker som de kan klaga på hos oss. De har sådana mindervärdeskomplex.
Citera
2022-06-01, 21:20
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jo det är ett VÄLDIGT rationellt tillstånd. Det är ett tillstånd man kan kosta på sig när man bygger ett samhälle utifrån vad som är bra för människan. Som sagt babbar hade inte kunnat bygga ett bättre land. Därför kommer dom till Sverige. Och klagar på svenskar. Svenskar som byggt det land dom själva valt att flytta till. Svenskhatet grundar sig nämligen mycket i avundsjuka - hur har detta asociala, lite socialt handikappade folkslag lyckats skapa ett så fint o välfungerande land?

Jaja, fortsätt gnäll och tyck synd om dig själv. Romarna gjorde det samma när germanerna kom. De kallade dem ociviliserade, krigiska vildar samt gnällde och hade sig. Hur mycket hjälpte detta dem i slutändan? Tror du deras gnäll och självömkan rörde de invaderande folkslagen i ryggen?

Patetiskt är det. Ingen djävul bryr sig om du tycker att vi är så moraliska och civiliserade. Naturens lag tar inte hänsyn till sådan snobbighet.
Citera
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoralEW
Härligt

Sveriges bild i världen ser fantastisk ut just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Well, hon har ju inte fel. Var med om det själv (jag är Svensk) ett par gånger som barn att man fick vänta i rummet eller så blev man rent utav hemskickad (vilket är det bättre utav de två). Värst var en gång när jag sov över hos en kompis någon gång i 9-11 års åldern och vi hade filmkväll.
Föräldrarna beställde en kebabtallrik till sin son, jag fick ingenting. Allt det här var sent 80/tidigt 90-tal.

Jag är inte uppvuxen så och absolut inte ett beteende som jag fört vidare, tvärtom. Tråkigt om det här har levt vidare, rent utav skämmigt.

Edit: Nu har jag varken kollat upp henne, klickat länkar eller någonting annat. Besvarar bara hennes påståenden om biten med maten och Svenskar och ingenting annat.

Det stämmer att detta beteende är/var vanligt förekommande, är själv svensk och född på 80talet, det har absolut hänt att man blivit hänvisad till kompisens rum när maten serverades. Dock tror jag inte detta beror på snålhet vilket swedengate hatarna tycks tro. Det är något kulturellt över det, jag fick alltid intrycket att föräldrarna ville att man skulle gå hem för att det började bli sent och de ville inte ha andras ungar kvar hemma. Med det sagt åt jag mellis och middag var och varannan dag hemma hos min bästa kompis, det var en familj med 4 bröder och vi kunde vara där 2 - 3 kompisar och alla fick mat varje dag, när jag tänker på det såhär i efterhand så åt vi dem nästan ur huset.. vi var alla svenskar i en vanlig medelklassförort i Stockholm.

Svenskar tar för givet att barnen ska äta hemma hos sig om inget annat sagts och det har inget med snålhet att göra, vi har förstört vårt land av generositet mot fattigt folk från världens alla hörn och så har de mage att håna oss för kulturella olikheter. Vi ger mest bistånd per capita i världen osv osv.

Men visst någon sorts snålhet finns nog inbyggd i folksjälen trots allt och det måste komma sig av att vi inte är något annat än ett fattigt bondfolk i grunden.
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Citat:

Nja du är lite på fel spår. Ni invandrare är dåligt insatta i svensk kultur. Du borde läsa om feodalsamhället. Vad det innebär att vara livegen.

Svenskar föddes som slavar förr i tiden. Du tillhörde bondgården du föddes på. I annat fall fick du söka dig till en gård för att jobba och i utbyte fick du mat, vatten och en säng. Och blev behandlad som skit. Inga rikedomar. Ingen lön som gjorde dig självständig.

Uppfattningen ni invandrare har om svenskar kommer utav ren okunskap. Ni känner inte till ett dyft om hur jävla vidrigt hårt vanligt folk fick slita för sin överlevnad. Det enda ni fått lära er är att vita tog svarta som slavar. Ni borde kanske få lära er om hur vita tog andra vita som slavar också.
Citera
2022-06-01, 21:22
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Bjud inte hem mig. Jag äter upp all mat.Gratis är gott. Mycket vill ha mer.

En del kan vara så oförskämda att de kan äta upp all mat så det inte blir något kvar till de som har bjudit på maten

Try me. Inte en chans att du klarar av att äta mig ur huset. Du skulle bli chockad över hur mycket kött en människa kan inneha. Har vanlig frys plus två kylboxar i källaren. Och allt annat är bara billig utfyllnad/spelar ingen roll. Skulle kunna mata kvarteret med vildsvin, hjort och älg. Köper ibland halvt eller helt djur från ekobonde.
Citera
2022-06-01, 21:24
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Jaja, fortsätt gnäll och tyck synd om dig själv. Romarna gjorde det samma när germanerna kom. De kallade dem ociviliserade, krigiska vildar samt gnällde och hade sig. Hur mycket hjälpte detta dem i slutändan? Tror du deras gnäll och självömkan rörde de invaderande folkslagen i ryggen?

Patetiskt är det. Ingen djävul bryr sig om du tycker att vi är så moraliska och civiliserade. Naturens lag tar inte hänsyn till sådan snobbighet.

Jag tror du skjuter dig själv i foten när du jämför hur människor bar sig åt för flera hundra år sedan när man trodde jorden var platt, brände kvinnor på bål för man trodde dom var häxor etc etc ec. Den tiden jämför du med 2022 vilket visar att tänka kanske inte är din starka sida. Utvecklingen går framåt. Inte bakåt. Så försök inte jämföra vad som hände för flera hundra år sedan och försöka rättfärdiga det med hur en liten grupp människor väljer att bete sig idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in