2020-08-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
frågan är om det finns några fakta om detta. dubbla kopplingar och alltid 2 växlar som ligger på(en på hold) borde dra mer bensin tycker man, lite som momentomvandlaren...
DSG lådor kan man även "lura" när man paddlar om man tex gör något som den inte förväntar sig eftersom den alltid försöker av göra vad du kommer göra härnäst och lägger i nästa växel innan det är därför den är så snabb men paddlar du något helt annat så får den tänka om. allt sådant borde dra lite bensin tycker man.
En momentomvandlare är generellt sett alltid mer energikrävande än en öppen koppling.

Så man kan inte lura en konventionell automat med sin momentomvandlare menar du.....?
Citera
2020-08-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En momentomvandlare är generellt sett alltid mer energikrävande än en öppen koppling.

Så man kan inte lura en konventionell automat med sin momentomvandlare menar du.....?

inte på samma sätt för den är alltid seg oavsett vad du gör. DSG'n är en dubbel koppling. DSG'n klassar jag inte som en vanlig automat vilket den absolut inte är eftersom den har kopplingar som slits som på vilken manuell som helst och det är det jag älskar med momentomvandlar lådor. där kan du krypa fram oavbrutet i dagar om du så vill utan konsekvens.
DSG'n hör hemma i hög prestanda bilar och inget annat anser jag, där kommer den till sin rätt inte i en bil kö in till stan i en trött suv...
Citera
2022-06-01, 20:33
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Vad är det för sjuka jävlar som kör automatväxlade bilar?

Ja, snart kommer de flesta av oss att sakna växellådan då det mesta blir elektriskt. Det finns några som skapat bilar med simulerade växellåder på elbilar, men det är en annan historia.

Min fråga.
Vad är det för sjuka jävlar som kör automatväxlade bilar fram till nu?
Vad driver dessa människor? Kan de inte. Om de är handikappade är det ju en sak, men om de inte är det...Skäms de inte?
Citera
2022-06-01, 20:36
Medlem
R5As avatar
Kör en manuell bil om vi snackar Supra, Evo, E46 M3, men de finns inget imponerande med att köra en manuell sketen v60 eller renault clio. Sen får du tänka på att stockholmare och göteborgare inte vill sitta och växla i trafiken.
Citera
2022-06-01, 20:37
Medlem
franges avatar
Tyvärr har det ju gått så långt så vissa bilmodeller/typer inte ens går att få tag på med manuell låda nu för tiden. Kolla på japanska/europeiska pickuper av nyare modeller, till exempel.
Citera
2022-06-01, 20:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Ja, snart kommer de flesta av oss att sakna växellådan då det mesta blir elektriskt. Det finns några som skapat bilar med simulerade växellåder på elbilar, men det är en annan historia.

Min fråga.
Vad är det för sjuka jävlar som kör automatväxlade bilar fram till nu?
Vad driver dessa människor? Kan de inte. Om de är handikappade är det ju en sak, men om de inte är det...Skäms de inte?
Förutsätter att du inte har elhissar, ac, automatisk kanalsökning, elektriska vindrutetorkare eller andra bekvämligheter heller?

Gissar att du är strax under 20 och anser att manuell låda är bäst för "aktiv körning"?
Citera
2022-06-01, 20:42
Medlem
Finns ingen anledning att vilja röra runt i soppan om man inte måste. Bondläppar kanske skiter i det men i stan är det förjävla drygt med manuell.
Citera
2022-06-01, 20:43
Medlem
tastass avatar
Det är primärt vi som använder bilen som transportmedel istället för som tidsfördriv.
Citera
2022-06-01, 20:48
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Till er som försvarar automat. För det första, skäms!
För det andra. Att köra manuellt klipper bort 60 % av det som är roligt med att manövrera ett fordon.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2022-06-01 kl. 21:33.
Citera
2022-06-01, 20:53
Medlem
quts avatar
Jag har automatlåda och är inte sjuk i huvudet, jag bilen för att ta mig till en plats och varför ska jag växla manuellt när jag kan drick kaffe, ta en macka och prata i mobilen m,m.

Så vem är sjuk i huvudet?
Citera
2022-06-01, 20:54
Medlem
Vi som har råd med det. Bättre flyt och bekvämare. Skulle aldrig köra manuellt. Bara bondläppar som tänker som TS.
Citera
2022-06-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Till er som försvarar manuellt. För det första, skäms!
För det andra. Att köra manuellt klipper bort 60 % av det som är roligt med att manövrera ett fordon.
Sicket snack... Det som tar uppmärksamheten från bilkörningen är all idiotisk extrautrustning inne i bilen... Snart ser det ut som ett flygplan inne i en bil.. rena leksaker ju.. detta har det skrivits om flera gånger på nätet... På 70talet ville absolut ingen ha automatlåda... Bara om den satt i en stor jänkebil...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in