2013-10-23, 10:20
Medlem
Varför kör folk med manuell låda?
Citera
2013-10-23, 11:27
Medlem
SaftMajas avatar
Det är i sådana här lägen man önskar att man hade en Renault twingo med semi-automat bara för att kunna näpsta folk i tråden...

Någon som prövad dem? De kopplar alltså automatiskt men fungerar i övrigt som en manuell, d.v.s. du lägger i den växel du vill ha. Måste vara festligt på vintern när det är halt och man vill smyga iväg.. hehe..
Citera
2013-10-23, 12:10
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Det är i sådana här lägen man önskar att man hade en Renault twingo med semi-automat bara för att kunna näpsta folk i tråden...

Någon som prövad dem? De kopplar alltså automatiskt men fungerar i övrigt som en manuell, d.v.s. du lägger i den växel du vill ha. Måste vara festligt på vintern när det är halt och man vill smyga iväg.. hehe..

Även Saab har haft någon modell spm växlade likadant!
Citera
2013-10-23, 12:24
Medlem
För att det är bekvämt om du bor i t.ex en medelstor stad? Kan knappt tänka mig att köra manuellt i en stad som Stockholm.
Citera
2013-11-10, 21:57
Medlem
Min motorbåt har inga växlar.. Automat
Min eu moppe är automat
Min snöskoter har heller inga växlar. Automat
Klart bilen ska ha automat den med..

Växlar är lika häftigt som en manuell vev till bilrutan.
Citera
2013-11-10, 22:20
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjosansa
Min motorbåt har inga växlar.. Automat
Min eu moppe är automat
Min snöskoter har heller inga växlar. Automat
Klart bilen ska ha automat den med..

Växlar är lika häftigt som en manuell vev till bilrutan.
Eller en start vev istället för el start.Det blev väll upfunnet i samma årtionde som den manuella lådan ungefär
Citera
2014-01-03, 00:19
Medlem
Foxxyboxs avatar
Köpte nyligen en audi 80 som vinterbil.

Manuell, helt okej funkar utmärkt som transportmedel.

Har även en 328i automat som jag föredrar. Mycket bekvämare i stadstrafik och övrig trafik när man inte känner behov utav att leka med bilarna och mognar till sig lite så känner jag att jag alla dagar i veckan skulle välja automat före manuell.

Då tänker jag inte ens tala om min sommarbil.

Manuell är enligt mig helt onödigt att ens existerar idag, de flesta som förespråkar manuell bil är folk som nyligen tagit körkortet köpt en rostig volvo och tidigare kört epa och känner att växla är det coolaste och roligaste som finns. Folk med sportbilar trimmade etc som faktiskt tror att de har 100% kontroll över sin bil och är världens bästa förare. (vilket de inte är.)

Du lär ta det steget längre till ex rally etc för att ha ett sådant starkt behov av kontroll av bilen. (Samt klara av det.)

De flesta som kör i vardagen har inte ens en chans att hänga med en automatlåda.

Det enda enligt mig gilltiga argumentet åt båda riktningar är pengar, det är allt det handlar om i slutändan.

Svälj er stolthet och sluta med tramset att manuell är det bästa som finns för jag kan garantera er att ni inte har den kontrollen över bilen att ni behöver kunna växla enligt era villkor.
Citera
2014-01-03, 00:25
Medlem
Det kan vara så att de inte kan köra manuell eller tycker det är skönare att köra automat om personen åker i stan tex då kan det vara betydligt mycket skönare att köra automat och bara gasa och bromsa istället för att växla stup i kvarten.
Citera
2014-01-03, 00:36
Medlem
Varför bry sig om vad andra kör så länge man är nöjd med det man kör själv?
Citera
2014-01-03, 02:45
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Köpte nyligen en audi 80 som vinterbil.

Manuell, helt okej funkar utmärkt som transportmedel.

Har även en 328i automat som jag föredrar. Mycket bekvämare i stadstrafik och övrig trafik när man inte känner behov utav att leka med bilarna och mognar till sig lite så känner jag att jag alla dagar i veckan skulle välja automat före manuell.

Då tänker jag inte ens tala om min sommarbil.

Manuell är enligt mig helt onödigt att ens existerar idag, de flesta som förespråkar manuell bil är folk som nyligen tagit körkortet köpt en rostig volvo och tidigare kört epa och känner att växla är det coolaste och roligaste som finns. Folk med sportbilar trimmade etc som faktiskt tror att de har 100% kontroll över sin bil och är världens bästa förare. (vilket de inte är.)

Du lär ta det steget längre till ex rally etc för att ha ett sådant starkt behov av kontroll av bilen. (Samt klara av det.)

De flesta som kör i vardagen har inte ens en chans att hänga med en automatlåda.

Det enda enligt mig gilltiga argumentet åt båda riktningar är pengar, det är allt det handlar om i slutändan.

Svälj er stolthet och sluta med tramset att manuell är det bästa som finns för jag kan garantera er att ni inte har den kontrollen över bilen att ni behöver kunna växla enligt era villkor.
Enkelt sagt,så har de som inte har RÅD med automatlåda,en manuell och får sitta där och "röra om i bensinen" när de stannat vid ett rödljus!
(ja,jag vet att det heter "trafikljus"...)
Citera
2014-01-03, 16:20
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Enkelt sagt,så har de som inte har RÅD med automatlåda,en manuell och får sitta där och "röra om i bensinen" när de stannat vid ett rödljus!
(ja,jag vet att det heter "trafikljus"...)
Ja, det kostar en vacker slant för nybilsköparen att välja till automat. Åtminstone
för många märken som t.ex. Volvo. Som tur är är man begagnatköpare och då
kostar automat plötsligt ingenting extra!
Citera
2014-01-03, 16:49
Medlem
Precis köpt automat igen, Fy fan vad gött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här