2020-08-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Automater kan omöjligt vara lika bränslesnåla som en människa då en människa är smartare och kan se vilken växel som fungerar på vägen framför sig, även om vissa typer av automater kommer nära, tex DSG lådan men där har vi samma problem som manuella med 2 kopplingar som äter lameller i köer och vid kryp körning...
Bästa automaterna är dom med momentomvandlare, drar mycket bensin men är riktiga slitvargar. körde själv en bil med en sådan gammal hederlig automat. hade den i 10 år och böt olja på automaten 2 ggr tror jag. den inte så mycket som "hostade" alltid stabil och tillförlitlig.
idag finns det en myriad av automater och vissa är hemska att köra, de mest komiska är "robot lådorna" när dom får kärringstop

Du har tyvärr fel, och generaliserar grovt.

Moderna automater har sedan ett bra elektronik som samarbetar med motorns styrsystem och annan elektronik i bilen, som ser till att växlingarna sker på visst sätt och tidpunkt för att fylla en drös kriterier beroende på typ av körning.

T ex så kan automatlådan i min gamla BMW från -99 anpassa sig med växlingarna och motorbroms etc beroende på om man kör i uppförsbackar eller nedförsbackar.

De moderna växellådor av DSG-typ är ännu mer sofistikerade och det finns inte en chans att vardagsbilförare kan eller orkar hålla koll på alla dessa faktorer och parametrar som påverkar hur det ska växlas för att gå snålast och/eller renast.

DSG-lådan är ett tekniskt underverk på sitt sätt, och de senare kraftigare versionerna med våtkoppling (DSG7 m fl) är mycket driftsäkra. Däremot var det en hel del problem med de tidiga klenare DSG6 med torrkoppling, och i synnerhet då i t ex taxitrafik i storstäderna.
Citera
2020-08-12, 19:17
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag tycker det är kul att köra bil med en manuellväxlad automatlåda.
Men nu tänker jag aldrig köra manuell igen här i Stockholm, jag ORKAR inte sitta fast i bilkö och hålla på med kopplingen hela tiden.
Hädanefter blir det enbart automatväxlade bilar.
Citera
2020-08-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har tyvärr fel, och generaliserar grovt.

Moderna automater har sedan ett bra elektronik som samarbetar med motorns styrsystem och annan elektronik i bilen, som ser till att växlingarna sker på visst sätt och tidpunkt för att fylla en drös kriterier beroende på typ av körning.

T ex så kan automatlådan i min gamla BMW från -99 anpassa sig med växlingarna och motorbroms etc beroende på om man kör i uppförsbackar eller nedförsbackar.

De moderna växellådor av DSG-typ är ännu mer sofistikerade och det finns inte en chans att vardagsbilförare kan eller orkar hålla koll på alla dessa faktorer och parametrar som påverkar hur det ska växlas för att gå snålast och/eller renast.

DSG-lådan är ett tekniskt underverk på sitt sätt, och de senare kraftigare versionerna med våtkoppling (DSG7 m fl) är mycket driftsäkra. Däremot var det en hel del problem med de tidiga klenare DSG6 med torrkoppling, och i synnerhet då i t ex taxitrafik i storstäderna.

är man pro driver som jag så piskar jag alla lådor i världen med god marginal
tycker det är mycket problem med automater idag. vet både bmw audi och vw förare som har haft olika problem med sina lådor. sköter du om en manuell låda håller den garanterat längst. kanske en gammal momentomvandlar låda kan ta den i driftsäkerhet.
det värsta med bilarna idag att det sällan är så att bilen havererar utan något elektroniskt som börjar jäklas med en.
sen finns det en sak en automat ALDRIG kan ge mig och det är att sitta och rycka i spaken
Citera
2020-08-12, 21:17
Medlem
Citat:
tycker det är mycket problem med automater idag. vet både bmw audi och vw förare som har haft olika problem med sina lådor. sköter du om en manuell låda håller den garanterat längst. kanske en gammal momentomvandlar låda kan ta den i driftsäkerhet.
det värsta med bilarna idag att det sällan är så att bilen havererar utan något elektroniskt som börjar jäklas med en.
sen finns det en sak en automat ALDRIG kan ge mig och det är att sitta och rycka i spaken

Nej, du klarar inte att klå en modern automat konsekvent hela tiden, möjligen en kortare sekvens.
Hur menar du att du skulle klara att konstant hålla koll på och anpassa dig till kanske hundratals faktorer och parametrar i realtid, jämfört med modern avancerad elektronik....

Jag förstår att manuell kan ha sina fördelar känslomässigt i vissa situationer ja, men klår inte en modern automat i vardagen sett till helheten.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-08-12 kl. 21:19.
Citera
2020-08-12, 21:19
Medlem
Citat:

Tveksamt att du piskar automat
Citera
2020-08-12, 21:22
Medlem
Citat:
Nej, du klarar inte att klå en modern automat konsekvent hela tiden, möjligen en kortare sekvens.

Jag förstår att manuell kan ha sina fördelar känslomässigt i vissa situationer ja, men klår inte en modern automat i vardagen sett till helheten.

Det kommer vi troligtvis aldrig få veta men risken finns att jag vinner över den hela tiden om jag koncentrerar mig till max.
manuella är enkla och väldigt felfria växelådor, enkelheten är nyckeln. när saker och ting blir för komplexa räcker det med så lite för att mycket ska gå fel.
Citera
2020-08-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illseed
Tveksamt att du piskar automat

inga probs det är mitt jobb och jag vinner hela tiden, det är mitt växelmönster alla automater försöker efterlikna men jag anpassar mig och finslipar det hela tiden, dom är hack i häl men jag är alltid steget före
Citera
2020-08-12, 21:28
Medlem
Citat:
Det kommer vi troligtvis aldrig få veta men risken finns att jag vinner över den hela tiden om jag koncentrerar mig till max.
manuella är enkla och väldigt felfria växelådor, enkelheten är nyckeln. när saker och ting blir för komplexa räcker det med så lite för att mycket ska gå fel.

Och medan de moderna automaterna kan ”koncentrera sig till max” hur länge som helst så kanske du som mest klarar det i en timme....
Citera
2020-08-12, 21:31
Medlem
Citat:
Och medan de moderna automaterna kan ”koncentrera sig till max” hur länge som helst så kanske du som mest klarar det i en timme....
Det räcker för mig och då finns det en möjlighet att vara bättre än maskinen.
Citera
2020-08-12, 21:34
Medlem
Citat:
Det räcker för mig och då finns det en möjlighet att vara bättre än maskinen.

Ev korta stunder då, men hur står det sig mot de moderna automaternas ”alltid”....?
Citera
2020-08-12, 21:40
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Jar haft körkort över 30 år och köpte min första automat för 9 år sedan. Förra veckan köpte jag en sprak ny bil, självfallet automat. Aldrig mer manuell.
Citera
2020-08-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ev korta stunder då, men hur står det sig mot de moderna automaternas ”alltid”....?

frågan är om det finns några fakta om detta. dubbla kopplingar och alltid 2 växlar som ligger på(en på hold) borde dra mer bensin tycker man, lite som momentomvandlaren...
DSG lådor kan man även "lura" när man paddlar om man tex gör något som den inte förväntar sig eftersom den alltid försöker av göra vad du kommer göra härnäst och lägger i nästa växel innan det är därför den är så snabb men paddlar du något helt annat så får den tänka om. allt sådant borde dra lite bensin tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in