2022-06-01, 09:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Är det inte lite skillnad på att vara gäst och att vara gäst?

I min ungdom brukade vi ofta drälla omkring lite slumpmässigt bland kompisarna.
Så normalt hade man ingen aning om vem eller vilka som skulle befinna sig var
5 minuter innan det helt plötsligt blev middagsdags för någon.
När morsan då ringer hem en till kvällsmaten är det väl inte så konstigt att hon blir
sur när man säger "Nä jag har redan käkat hos Benke.".

Är det inte en fin svensk tradition att familjer normalt äter tillsammans?

Det är ju lite skillnad om man har planerat en vecka innan att Bengt ska komma
som gäst på torsdag nästa vecka. Då är det väl inte särskilt osvensk av morsan
att fråga om han ska käka middag också.
Citera
2022-06-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishpack
Svensken är också noga med vad dom stoppar i sig, menast negern sväljer ner vilket klet som helst

vet inte ens om husmodern tvättat händerna innan eller vad det är i grytan,
Därför bjuder vi svenskar inte varann av ren artighet, menast i deras länder Måste man käka den preparerade skiten nån blandning av roadkills och rester från gårdagens nattfrossa med gaffeln rätt i smeten ush
Sikken skit som skrivs i denna tråd, ren rasism.
Det är sant att svenskar är snåla. Om man bjuder de så är det som om de är på en mission att betala tillbaka. Jag är född i sverige och gått med bara svensk-födda i skolan. Jag fick ingen mat hos vännerna, och mina föräldrar som inte hade lika mkt bjöd alltid. Så du din rasistiske jävel ska fan i mig inte snacka skit. Svenskar är snåla och egoistiska som låter ett barn gå hungrigt. Ytterst fult.
Citera
2022-06-01, 09:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har ett barn som har mandel- och nötallergi och det har varit ett h-e med kompisars föräldrar som ska bjuda på fika. Även fast barnet har frågat om det är mandel eller nötter i kakan så orkar folk inte läsa utan svarar nej med följd att vi fått åka in akut.
Mina har tack och lov inte nötallergi - som ju kan ge mycket akuta reaktioner, men andra allergier. Värst var det med ena barnet som är kraftig glutenintolerant - det där med vad som innehåller gluten var svårt för folk. Att smörgås gick bort köpte de flesta - men att redning på mjöl och pasta är samma sak missades alltför ofta. Numer har kunskapen om just gluten blivit bättre i alla fall.
Citera
2022-06-01, 09:57
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Varför donerar inte invandrare mer pengar till välgörenhet då? Som jag skrivit tidigare har invandrare oftare psykopatiska drag än svenskar.

Nej jag menar rent generellt, invandrare bryr sig enbart om sina klaner och de förstår knappt varför man ska betala skatt etc. eftersom pengarna går utanför klanen.

Du verkar ha lite rasist-issues gubben.

Välgörenhet funkar inte. Pengarna går till organisationens chefer och i värsta fall till att bygga pedofilhotell i Kongo Kinshasa. Är du helt tappad eller? 😅

Lyssna på P3 Dokumentär om pedofilskandalen i FN om du inte tror mig. De utövar organiserad pedofili och de har fortfarande inte åtgärdat det. Ingen har blivit straffad utan det bara fortsätter. Endast puckon skänker pengar till så kallade välgörenhetsorganisationer.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2022-06-01 kl. 10:01.
Citera
2022-06-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Precis som jag misstänkte. Storstadsfenomen, ni har alltid varit lite skitnödiga där...

Ja det är nog ett storstadsfenomen vi hälsar inte på varandra heller! Det tar ett tag innan föräldrar börjar hälsa på varandra när ens barn leker eller hittar varandra på skolgården. Så är det tyvärr!

På bygden är det lite skillnad då Perssons lillgrabb är kusin till mammas moster typ! Alla känner till alla och är barndomskamrater men där finns ju andra problem? Inte ska du vara med Kalles son! han som knullade på Rosa i hagen i fjol....och så vidare alla har sina problem så att säga!
Citera
2022-06-01, 09:59
Medlem
Tvinga barnet att hjälpa och ge mat som belöning. Så fick jag göra. Det var heller inget nedsättande. Jag brukade också få uppmaningar om "jobbar man så ska man få äta".
Citera
2022-06-01, 10:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hijabitrades
Sikken skit som skrivs i denna tråd, ren rasism.
Det är sant att svenskar är snåla. Om man bjuder de så är det som om de är på en mission att betala tillbaka. Jag är född i sverige och gått med bara svensk-födda i skolan. Jag fick ingen mat hos vännerna, och mina föräldrar som inte hade lika mkt bjöd alltid. Så du din rasistiske jävel ska fan i mig inte snacka skit. Svenskar är snåla och egoistiska som låter ett barn gå hungrigt. Ytterst fult.
Fast det är ju inte svenska föräldrars fel att dina föräldrar inte gav dig tillräckligt att äta? Eller hur? Om en svensk fyrbarnsfamilj med dn arbetande man och fru hemma med småbarn bara har ekonomi att föda sina barn så tycker jag inte att det är deras ansvar.

Jag förväntade mig ALDRIG att bli bjuden på middag. Däremot förväntade jag mig en macka, eller popcorn, eller en frukt eller vafan, Vårgårda ris med mjölk och lingon till mellis.
Citera
2022-06-01, 10:04
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hijabitrades
Svenskar är snåla och egoistiska som låter ett barn gå hungrigt. Ytterst fult.

Det är lite märkligt att du börjar med att kritisera ett rasistiskt uttalande, bara för att därefter själv uttrycka dig rasistiskt. Sen undrar jag också vad du menar med låta barn gå hungriga, du kan väl inte mena att det är svältande barn som blir avvisade? Om de kan äta hemma går de ju inte hungriga, eller hur? Lite fånig retorik här kan jag tycka.
Citera
2022-06-01, 10:04
Medlem
tequilasunrise123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Var det allt du hade i ammunitionsväg? Patetiskt. Fortsätt knyt näven i fickan du. Snart kommer du tvingas lära dig prata arabiska och då får vi se vem som skrattar sist. Och vem är egentligen cucken när det är vi som knullar era kvinnor och döttrar? LOL

Så här går det när man är trångsynt, snål och antisocial. Vi kommer ihåg era äckliga handlingar från när vi var barn och nu som vuxna har vi fortfarande inte glömt hur vi blev behandlade. Payback is a bitch, ain't it?
Äsch, ni kommer göra Sverige till valfritt underutvecklat pissland i Mellanöstern ändå när ni är i majoritet här. Då flyr ni istället bara till nästa land för att parasitera er på. Så ni kommer försvinna förr eller senare i vilket fall, då ni inte klarar av att bygga upp ett välfungerande samhälle som en homogen grupp. Ni är bevisligen för korkade för det. Kolla på era hemländer liksom, skrattretande.
Citera
2022-06-01, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mina har tack och lov inte nötallergi - som ju kan ge mycket akuta reaktioner, men andra allergier. Värst var det med ena barnet som är kraftig glutenintolerant - det där med vad som innehåller gluten var svårt för folk. Att smörgås gick bort köpte de flesta - men att redning på mjöl och pasta är samma sak missades alltför ofta. Numer har kunskapen om just gluten blivit bättre i alla fall.
”Är det inte chokladkräm i Ballerina-kakor?” Nej idiot, det är nougat dvs hasselnöt. Vilket du hade känt till om du läst innehållsförteckningen. Nu ska vi åka till barnakuten.

En annan minnesvärd gång var när vi beställt speciell barntårta och upprepade gånger sagt att den skulle vara fri från all marsipan och att de ENDAST och UTESLUTANDE fick använda sockerpasta till dekorationerna. Slutade givetvis på barnakuten det med. Kalaset fick avbrytas. Det var nån dekoration som var marsipan, naturligtvis.

Därav att jag själv varit väldigt noga med att kolla om barn som skulle äta hos oss hade allergier o vad det innebar. Det kunde innebära att man fick laga två middagar om nån av ungarna hade en kompis som skulle utfordras. Men självklart är man bara en snål svensk om man tycker det är jobbigt att laga två middagar efter jobbet.
Citera
2022-06-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Är det inte lite skillnad på att vara gäst och att vara gäst?

I min ungdom brukade vi ofta drälla omkring lite slumpmässigt bland kompisarna.
Så normalt hade man ingen aning om vem eller vilka som skulle befinna sig var
5 minuter innan det helt plötsligt blev middagsdags för någon.
När morsan då ringer hem en till kvällsmaten är det väl inte så konstigt att hon blir
sur när man säger "Nä jag har redan käkat hos Benke.".

Är det inte en fin svensk tradition att familjer normalt äter tillsammans?

Det är ju lite skillnad om man har planerat en vecka innan att Bengt ska komma
som gäst på torsdag nästa vecka. Då är det väl inte särskilt osvensk av morsan
att fråga om han ska käka middag också.

Med tanke på hur lite familjetid varje svensk familj har nuförtiden är jag mest förvånad över om ungdomar/barn fortfarande hänger hemma hos sina kompisar under middagstiden.

Alla barn tycks ha flera hobbyer där föräldraengagemang är nödvändig för exempelvis för skjuts. När man efter detta kommer hem vore det väldigt märkligt att ha även grannens ungar hemma hos sig. För då är det middag, läxläsning och "familjekvarten" som gäller.

Allra mest är jag förvånad över att det enligt twittaren skulle ens vara sant att svenskar umgicks med invandrare lite hipp som happ (särskilt svarta), eftersom segregation är ju det man mest hör om och läser om i media. Hur många somaliska barn har varit hemma hos en svensk familj överhuvudtaget?
Citera
2022-06-01, 10:09
Medlem
BigBusinesss avatar
Världens tröttsammaste ämne.

Att bjuda en unge på middag utan att fråga föräldrarna är psykiskt stört.

Att inte - efter att ha kollat med föräldrarna - erbjuda mat till en unge som är över kring middag/lunch/mellis/fruost är anmärkningsvärt snålt.

Vid vilken ålder man kan sluta kolla med föräldrar får var och en bedöma.

Själv tycker jag familjemiddagen är viktig, då alla samlas och pratar om dagen, så ingen middag hos andra om det inte är någon särskild omständighet.

Så jävla enkelt är det så sluta jiddra nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in