Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag håller hel och hållet med dig.
Landet Kongo och dess befolkning har inte en susning om genusfrågor och vad genusvärderingar betyder. Nej det finns ingen som någonsin kommer att förändra något. Många har försökt men ingen har någonsin lyckats. Jag vet inte hur stora belopp som satsas på Kongo på olika sätt men det måste vara mycket pengar.
Naturligtvis tog ZC detta mycket farliga arbete p. g. a. av en mycket stor lön. Ja hon var en expert inom den PK industrin i o f s men trodde hon verkligen själv på det hon arbetade med? Hon var ju ändå 36 år. Trodde hon verkligen på genusfrågor i ett land som Kongo så anser jag henne som både naiv och godtrogen. ZC befann sig i landet för att också observera och kartlägga. Kongo är, och har alltid varit, ett mycket ökänt och våldsamt land.
Belgien försökte att kolonisera Belgiska Kongo i över 50 är men misslyckades till landet blev självständigt 1960. Det enda mig veterligen som detta land lärde sig från den tiden var franska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kongo-Kinshasa
Om jag inte missminner mig så arbetade hon några/flera år för EU eller inom EU med genusfrågor.
Om hon var betald av EU eller Svenska staten....?
Och hon arbetade i Kongo med genusprojekt. Om hon gjorde det för FN, för EU eller ngn NGO, inte en aning. Och även om hon inte var anställd av FN så kanske hon var sekonderad till FN eller arbetade inom ett projekt som var under FN?
Jag tror att just det här genusuppdraget var rena rama smörjobbet.
Det gjordes dock klart i tråden att under hennes tid i Kongo så fick hon och mannen någon form av anställning av FN i New York med ett uppdrag att utreda ett massmord av en grupp bybor eller klan.
Hur genusexperten överhuvudtaget kunde komma ifråga för något liknande övergår mitt förstånd?
Det finns många obesvarade frågor som hänger i luften. Och jag har en fått uppfattningen att Svenska myndigheter har lagt locket på för inte skapa en skandal.
Antagligen så hade svaren varit mindre bra både för FN och Catalan?
- Hur i helskotta kunde hon komma ifråga för undersökningen av massmordet?
. Vem var ansvarig för hennes säkerhet?
. Bröt hon medvetet mot säkerhetsreglerna?
Ett tragiskt ärende med många obesvarade frågor.