2022-05-31, 11:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Du krånglar till det. Om Zaida vuxit upp i ett sunt samhälle med en ordentlig pappa så hade hon inte slutat sina dagar gurglande av dödsångest nere i djungeln med en machetekniv i halsen.

Är inte mer komplicerat än så, faktiskt.
Fast, nu var det ju inte det som jag debatterade. Har personligen inte en susning om hennes uppväxt och eventuella förhållande till sin pappa.

Däremot så ser jag det som en skandal att den Svenska sidan inte på något sätt försökt att utreda FN's eventuella ansvar för hennes och kollegans död.
Citera
2022-05-31, 11:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr var ZC godtrogen och naiv men hon förtjänade dock inte att bli halshuggen.

Ett land som Kongo skall man passa sig noga för att resa till vad än orsaken månde vara. Det går ALDRIG att förändra detta gigantiska land. Åtminstone till det bättre. Dag Hammarskjöld var där också och vi vet hur detta slutade. Landet är dock intressant från många håll tack vare sina stora naturtillgångar.

Som jag tidigare noterade i tråden, det är fan i mig lite tokigt att Catalan skickas till Kongo med uppdraget att sätta fokus på genusfrågor (Europeiska genusvärderingar) i ett land där klaner/byar har ihjäl varandra när de strider om en vattenresurs.
Det blir som att ha en kurs i hjärnkirurgi för en grupp hantverkare. (inget ont om hantverkare)

Det finns ingen som kommer att kunna ändra på Kongo. Med detta i bakhuvudet så undrar jag hur mycket pengar som har spenderats på detta land under årens lopp?

Hon var inte naiv, hon gjorde bra med pengar på sitt genusrelaterade arbete (inom EU och sedan i Kongo). Hon var en expert inom PK-industrin.
Citera
2022-05-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Som jag tidigare noterade i tråden, det är fan i mig lite tokigt att Catalan skickas till Kongo med uppdraget att sätta fokus på genusfrågor (Europeiska genusvärderingar) i ett land där klaner/byar har ihjäl varandra när de strider om en vattenresurs.
Det blir som att ha en kurs i hjärnkirurgi för en grupp hantverkare. (inget ont om hantverkare)

Det finns ingen som kommer att kunna ändra på Kongo. Med detta i bakhuvudet så undrar jag hur mycket pengar som har spenderats på detta land under årens lopp?

Hon var inte naiv, hon gjorde bra med pengar på sitt genusrelaterade arbete (inom EU och sedan i Kongo). Hon var en expert inom PK-industrin.

Håller med dig. Ska man skicka ner något till Kongo för att sätta fokus på genusfrågor eller andra liknande frågor bör man skicka ner polis eller militär (fredliga) på utlandsmission för att försöka ge sig på det omöjliga uppdraget att upplysa/utbilda.
Safety first ALLTID!
Citera
2022-05-31, 14:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuppensince2000
Håller med dig. Ska man skicka ner något till Kongo för att sätta fokus på genusfrågor eller andra liknande frågor bör man skicka ner polis eller militär (fredliga) på utlandsmission för att försöka ge sig på det omöjliga uppdraget att upplysa/utbilda.
Safety first ALLTID!
Var hennes uppdrag verkligen att utbilda och inte att observera och kartlägga?
Citera
2022-05-31, 14:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kongo - ett land som aldrig att förändras.

Citat:

Jag håller hel och hållet med dig.

Landet Kongo och dess befolkning har inte en susning om genusfrågor och vad genusvärderingar betyder. Nej det finns ingen som någonsin kommer att förändra något. Många har försökt men ingen har någonsin lyckats. Jag vet inte hur stora belopp som satsas på Kongo på olika sätt men det måste vara mycket pengar.

Naturligtvis tog ZC detta mycket farliga arbete p. g. a. av en mycket stor lön. Ja hon var en expert inom den PK industrin i o f s men trodde hon verkligen själv på det hon arbetade med? Hon var ju ändå 36 år. Trodde hon verkligen på genusfrågor i ett land som Kongo så anser jag henne som både naiv och godtrogen. ZC befann sig i landet för att också observera och kartlägga. Kongo är, och har alltid varit, ett mycket ökänt och våldsamt land.

Belgien försökte att kolonisera Belgiska Kongo i över 50 är men misslyckades till landet blev självständigt 1960. Det enda mig veterligen som detta land lärde sig från den tiden var franska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kongo-Kinshasa
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-05-31 kl. 14:51.
Citera
2022-06-01, 00:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag håller hel och hållet med dig.

Landet Kongo och dess befolkning har inte en susning om genusfrågor och vad genusvärderingar betyder. Nej det finns ingen som någonsin kommer att förändra något. Många har försökt men ingen har någonsin lyckats. Jag vet inte hur stora belopp som satsas på Kongo på olika sätt men det måste vara mycket pengar.

Naturligtvis tog ZC detta mycket farliga arbete p. g. a. av en mycket stor lön. Ja hon var en expert inom den PK industrin i o f s men trodde hon verkligen själv på det hon arbetade med? Hon var ju ändå 36 år. Trodde hon verkligen på genusfrågor i ett land som Kongo så anser jag henne som både naiv och godtrogen. ZC befann sig i landet för att också observera och kartlägga. Kongo är, och har alltid varit, ett mycket ökänt och våldsamt land.

Belgien försökte att kolonisera Belgiska Kongo i över 50 är men misslyckades till landet blev självständigt 1960. Det enda mig veterligen som detta land lärde sig från den tiden var franska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kongo-Kinshasa
Om jag inte missminner mig så arbetade hon några/flera år för EU eller inom EU med genusfrågor.
Om hon var betald av EU eller Svenska staten....?

Och hon arbetade i Kongo med genusprojekt. Om hon gjorde det för FN, för EU eller ngn NGO, inte en aning. Och även om hon inte var anställd av FN så kanske hon var sekonderad till FN eller arbetade inom ett projekt som var under FN?
Jag tror att just det här genusuppdraget var rena rama smörjobbet.

Det gjordes dock klart i tråden att under hennes tid i Kongo så fick hon och mannen någon form av anställning av FN i New York med ett uppdrag att utreda ett massmord av en grupp bybor eller klan.
Hur genusexperten överhuvudtaget kunde komma ifråga för något liknande övergår mitt förstånd?

Det finns många obesvarade frågor som hänger i luften. Och jag har en fått uppfattningen att Svenska myndigheter har lagt locket på för inte skapa en skandal.
Antagligen så hade svaren varit mindre bra både för FN och Catalan?

- Hur i helskotta kunde hon komma ifråga för undersökningen av massmordet?
. Vem var ansvarig för hennes säkerhet?
. Bröt hon medvetet mot säkerhetsreglerna?

Ett tragiskt ärende med många obesvarade frågor.
Citera
2022-06-01, 02:19
Medlem
Citat:
Om jag inte missminner mig så arbetade hon några/flera år för EU eller inom EU med genusfrågor.
Om hon var betald av EU eller Svenska staten....?

Och hon arbetade i Kongo med genusprojekt. Om hon gjorde det för FN, för EU eller ngn NGO, inte en aning. Och även om hon inte var anställd av FN så kanske hon var sekonderad till FN eller arbetade inom ett projekt som var under FN?
Jag tror att just det här genusuppdraget var rena rama smörjobbet.

Det gjordes dock klart i tråden att under hennes tid i Kongo så fick hon och mannen någon form av anställning av FN i New York med ett uppdrag att utreda ett massmord av en grupp bybor eller klan.
Hur genusexperten överhuvudtaget kunde komma ifråga för något liknande övergår mitt förstånd?

Det finns många obesvarade frågor som hänger i luften. Och jag har en fått uppfattningen att Svenska myndigheter har lagt locket på för inte skapa en skandal.
Antagligen så hade svaren varit mindre bra både för FN och Catalan?

- Hur i helskotta kunde hon komma ifråga för undersökningen av massmordet?
. Vem var ansvarig för hennes säkerhet?
. Bröt hon medvetet mot säkerhetsreglerna?

Ett tragiskt ärende med många obesvarade frågor.

Ett kan vi vara helt säkra på. De var knappast de mörkhyade gentlemännen i Kongos regering som hade anställt Catalan m.fl för att försöka förbättra genusperspektivet i Kongo.
Citera
2022-06-01, 09:39
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbrrora
Handlar om business. Dessa människor låtsas vara emaptiska men har dolda motiv. Nu är min fråga blev hon våldtagen av dessa negroider och fick hon den analt det med?

Det är möjligt att hon blev analt våldtagen, men i så fall skedde det efter att hon var död.

Videoklippet som togs på en taskig mobil visar att det var en regelrätt avrättning av ZC och hennes kollega, de fattade nog inte ens vad som skulle hända. Snabbt och enkelt.
Citera
2022-06-01, 13:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ett kan vi vara helt säkra på. De var knappast de mörkhyade gentlemännen i Kongos regering som hade anställt Catalan m.fl för att försöka förbättra genusperspektivet i Kongo.
Jag tittade bakåt i tråden.
Hon var i början anställd av EU och förlagd på en militärbas. Hennes arbete var att utbilda polis och militär.

Därefter så erhöll hon ett arbete för FN, som det var skrivet i tråden så ingick hon i en grupp som stod direkt under FN's säkerhetsråd.
Mannen som dog tillsammans med Catalan var hennes chef.

Gruppens arbete gick ut på att undersöka brott mot mänskligheten, typ.

När hon arbetade för EU och bodde på militärbasen så erhöll hon alltid eskort.

När hon gick över till "FN-teamet" så lämnade hon basen. Ansvaret för hennes säkerhet övergick då till FN i Kongo.

När chefen för FN i Kongo intervjuades så uppgav han att det här teamet under säkerhetsråden arbetade oberoende....blah blah blah.
Inget snack om saken, deras säkerhet var den intervjuade chefens ansvar.
Citera
2022-06-01, 14:02
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Fast, nu var det ju inte det som jag debatterade. Har personligen inte en susning om hennes uppväxt och eventuella förhållande till sin pappa.

Däremot så ser jag det som en skandal att den Svenska sidan inte på något sätt försökt att utreda FN's eventuella ansvar för hennes och kollegans död.

Kan vara så enkelt att även svenska politiker tycker att en död miljöpartist inte är någon förlust.
Citera
2022-06-01, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det kan vi vara 100% säkra på.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Det kan vi vara till 100% säkra på att så inte var fallet.

Dessa gentlemen vet ingenting om genusperspektiv och förstår inte heller vad detta där för något. Befolkningen där bryr sig föga om hur t. ex. det är i Europa.
Citera
2022-06-01, 15:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det hela gick mycket snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det är möjligt att hon blev analt våldtagen, men i så fall skedde det efter att hon var död.

Videoklippet som togs på en taskig mobil visar att det var en regelrätt avrättning av ZC och hennes kollega, de fattade nog inte ens vad som skulle hända. Snabbt och enkelt.

Ja det hela gick mycket snabbt.

Fast när MS blev skjuten så måste ZC ha förstått vad som också skulle komma att hända henne. Därför försökte hon ta sig ifrån detta mordiska gäng. Dessutom skrev hon på franska om barn. Hörs otydligt men antingen att "Jag är med barn" eller att "Jag har barn" för att beveka denna klan att inte mörda henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in