Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-26, 20:50
  #3097
Medlem
BUMP !!!

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
När hon arbetade för EU och bodde på militärbasen så erhöll hon alltid eskort.

När hon gick över till "FN-teamet" så lämnade hon basen. Ansvaret för hennes säkerhet övergick då till FN i Kongo.

När chefen för FN i Kongo intervjuades så uppgav han att det här teamet under säkerhetsråden arbetade oberoende....blah blah blah.
Inget snack om saken, deras säkerhet var den intervjuade chefens ansvar.

Och hon hade ju skrivit hem om att hon var ensam kvinna på militärbasen, vilket ju inte var så kul eftersom hon påstod att hon inte hade egen dusch och toalett. Den delades av alla andra, dvs uteslutande bara män. Utom högsta bossen på militärbasen som hade en helt egen dusch och toalett.

Nu fanns/finns det ju civilanställda kvinnor på FN inne i huvudstaden Kinshasa, och de bor för sig själva utanför militärbasen utan vare sig militär eskort eller bevakning.

Så att det finns FN-anställda som är helt obevakade i DR Kongo råder det nog ingen tvivel om.

Idag så skriver dock BBC att flera civilpersoner och tre FN-personal har dödats i ett upplopp i Goma.
Då demonstranterna bröt sig in på lokalkontoret och plundrade det.
Demonstranterna demonstrerar mot FNs närvaro i området i 22 år som inte har blivit bättre.
Snarare värre, cirka 100 rebellgrupper, banditgäng, terroriserar hela området.
FN-personal sköt skarpt och upp till tio har dödats, varav 3 FN-anställda:

https://www.bbc.com/news/world-africa-62303247

Citat:
DR Congo protests: Ten die in large anti-UN demonstrations

At least 10 people have died during protests against a UN peacekeeping force in Goma in the Democratic Republic of Congo, police say.


Seven of the dead were civilians while the others were UN personnel.

Local media reported that the protesters were shot by peacekeepers. But the UN mission, Monusco, has not responded to these reports.

There has been a recent upsurge in violence in the area and locals accuse the UN of being ineffective.

The east of DR Congo remains volatile with more than 100 active rebel groups.

This was the second day of protests with people calling for the UN to withdraw its peacekeepers from the area.

On Monday, the demonstrations, called by the government's youth wing, turned violent when protesters stormed and looted the UN mission's local headquarters and a logistical base.

Then on Tuesday the protests intensified.

"They are teargassing us because we came to say that Monusco does not help us. They've been in Congo for 22 years and nothing works," protester Anselme Musimbwa said.

Another demonstrator, Jack Sinzahera said: "We have our own police that will look after our security and property, we don't want anything to do with Monusco."

One of the graphic images shared on social media showed someone lying still on the ground, while others shouted that he had been shot dead by the UN forces.

DR Congo government spokesman Patrick Muyaya earlier said on Twitter that at least five people were killed and some 50 others injured. But he did not say whom he thought was responsible.

On Monday, Monusco head Khassim Diagne said that it was "not in chaos and confusion or division that we will make progress towards stabilisation and peace.

"[Monusco] stands alongside the people and supports the national defence and security forces in their fight against the armed groups."

Missnöjet med FN är utbrett, och det är synnerligen svårt för FN att arbeta där. Eftersom FN får ofta indirekt skulden för allt som händer, skvallras det om:

Citat:
There have been protests against the UN over the years in Goma and other towns in the east of the country, but not on this scale or level of violence.

A UN peacekeeping force has been in DR Congo for more than two decades. Monusco took over from a previous UN mission in 2010.

But critics point out that in that time rebel activity has not ended and people in the region continue to live in a state of insecurity.

Monusco currently has almost 18,000 personnel in the country, including more than 12,000 soldiers - Pakistan, India and Bangladesh have provided the largest number of troops. It is preparing to draw down - though no date has been set.

There has been an uptick in the conflict there involving several armed groups including the M23 movement and the Allied Democratic Forces.

DR Congo accuses neighbouring Rwanda of supporting the M23, which Rwanda denies. Three weeks ago, the countries' two leaders agreed on a "de-escalation process" in eastern DR Congo.

The government said it has asked the army and police to restore calm in Goma.

M23 movement = March 23 movement, en revolutionär rörelse som tydligen vill få till ett inbördeskrig med sina våldsamma utfästelser:
https://en.wikipedia.org/wiki/March_23_Movement

Så Zaida Catalan och Michael Sharp stack tydligen huvudet ( ) rakt in i getingboet i Goma i Kongo.

12 000 FN-soldater finns stationerade där de flesta är från Pakistan, Indien och Bangladesh, och sedan några år tillbaka funderas på att kraftiga neddragningar av styrkan där.

Det är dock inte så ovanligt att FN-soldater dör i tjänst, de flesta dör av vanliga trafikolyckor.

För några år sedan fanns det några intervjuer i Times of India av indiska, pakistanska och bangladeshiska soldater i FN-tjänst. De var mest nöjda med lönen förstås, men sämst var de långa tjänstgöringstiderna, och dålig kontakt med anhöriga pga segt Internet då.
Citera
2022-08-23, 17:42
  #3098
Medlem
Lacerdas avatar
Nu ligger det ett klipp uppe på hur det gick till. Usel kvalité dock https://goredb.com/w/9ChSLAdkkvyDerUxUYytSz Varning för starka bilder.
Citera
2022-08-23, 20:43
  #3099
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Nu ligger det ett klipp uppe på hur det gick till. Usel kvalité dock https://goredb.com/w/9ChSLAdkkvyDerUxUYytSz Varning för starka bilder.
Ja. Det är fruktansvärt.
Det här klippet är äldre men visar lite mer innan morden, vad jag kan se, men inte det bestialiska slutet.

https://www.documentingreality.com/f...ed-drc-173012/

Alla videolänkar jag hade från tidigare som visar hur de vandrade, är borttagna. Där såg man mördarnas ansikten fast hela filmen var ännu suddigare. Om någon har hela filmen (inte nödvändigtvis med slutet, men med början) så lägg gärna ut länken.
Citera
2022-08-23, 20:54
  #3100
Medlem
Pantone297Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Nu ligger det ett klipp uppe på hur det gick till. Usel kvalité dock https://goredb.com/w/9ChSLAdkkvyDerUxUYytSz Varning för starka bilder.
Jag hade missat att de faktiskt skar av henne huvudet. Det framkom inte i svensk media va?
Du kan ta negern ur djungeln, men inte djungeln ur negern.
Citera
2022-08-23, 21:50
  #3101
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den vidriga avrättningsfilmen av ZC och Michael Sharp.

Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Jag hade missat att de faktiskt skar av henne huvudet. Det framkom inte i svensk media va?
Du kan ta negern ur djungeln, men inte djungeln ur negern.

Jag har tidigare sett från början då ZC och Peter Sharp får gå barfota till sina egna avrättningar.

Har sett detta vid ett flertal tillfällen och känner att det räcker. ZC försökte också fly efter att Sharp blev skjuten varvid GM skjuter henne också. Därefter får man se hur en av GM kapar av huvudet från hennes kropp. Jodå detta framkom allt media. Bl. a. i en dokumentär med hennes mamma och syster.

Zaida Catalan kom att bli begravd på en kyrkogård på Öland där hon nu vilar. Tyvärr återfanns aldrig hennes huvud som därmed kom att bli kvar i Kongo.
Citera
2022-08-23, 23:51
  #3102
Medlem
Pantone297Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har tidigare sett från början då ZC och Peter Sharp får gå barfota till sina egna avrättningar.

Har sett detta vid ett flertal tillfällen och känner att det räcker. ZC försökte också fly efter att Sharp blev skjuten varvid GM skjuter henne också. Därefter får man se hur en av GM kapar av huvudet från hennes kropp. Jodå detta framkom allt media. Bl. a. i en dokumentär med hennes mamma och syster.

Zaida Catalan kom att bli begravd på en kyrkogård på Öland där hon nu vilar. Tyvärr återfanns aldrig hennes huvud som därmed kom att bli kvar i Kongo.
Tack för uttömmande svar, hade som sagt helt missat dekapiteringen.
Citera
2022-08-24, 12:35
  #3103
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket naturrikedomar i Kongo.

Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Tack för uttömmande svar, hade som sagt helt missat dekapiteringen.

Det var så lite.

Som jag tidigare skrivit kan jag inte förstå varför utlänningar beger sig till ett så extremt farligt land som Kongo. Går aldrig att få någon rätsida gällande det landet. Har dock aldrig tidigare hört talats om att någon utlänning tidigare har blivit halshuggen där. ZC är nog den enda person från Sverige som har blivit det.

I många fall handlar det dock om att landet är mycket rikt på naturrikedomar.
Citera
2022-08-24, 12:44
  #3104
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har tidigare sett från början då ZC och Peter Sharp får gå barfota till sina egna avrättningar.
...
Samtliga de länkar jag tidigare hade till videon hur Zaida och Michael vandrade tillsammans med mördarna fram till och med de sköts, har tagits ned. Men nu dyker en ny video av det bestialiska slutet på morden upp.

Den första delen av videon är intressant eftersom man ser flera av mördarna. Man kan nästan fråga sig om någon skyddar mördarna. Har du eller någon annan en länk till den delen?

Märkligt om den vore helt försvunnen och ersatts med "gore".
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-24 kl. 12:51.
Citera
2022-08-24, 12:50
  #3105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var så lite.

Som jag tidigare skrivit kan jag inte förstå varför utlänningar beger sig till ett så extremt farligt land som Kongo. Går aldrig att få någon rätsida gällande det landet. Har dock aldrig tidigare hört talats om att någon utlänning tidigare har blivit halshuggen där. ZC är nog den enda person från Sverige som har blivit det.

I många fall handlar det dock om att landet är mycket rikt på naturrikedomar.

Några svenska FN-soldater blev väl uppätna där vill jag minnas. Det är väl inte osannolikt att de styckades först innan de fick plats i kokgrytorna?
Citera
2022-08-24, 12:59
  #3106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Jag hade missat att de faktiskt skar av henne huvudet. Det framkom inte i svensk media va?
Nu är jag inte säker men vill minnas att det inte nämndes alls i början, sedan antyddes det att kroppen skändats lite så där odefinierat och efter det tror jag att allting dog bort i medias ögon. Lite som när norskan/danskan fick sina huvuden avskurna i vilket shithole country det nu var och media skrev om "knivskador i halsen" av samma oklara anledning.

Men om jag får gissa (och det får jag ju) så finns det en vilja att bara rapportera så pass sakligt att Kongo inte framställs i allt för dålig dager. Oklart vem som har att tjäna på att det inte blir allmänt känt hur riktigt jävla illa det är ställt men det blir nog lättare att rekrytera nya Zaidor om bilden är fortsatt oklar om vad som pågår mer exakt i området.
Om jag ser på det riktigt cyniskt så kan jag mycket väl tänka mig att det finns en ambition från media att måla upp och vidhålla en bild av att alla folk i alla länder är ungefär likadana och att exvis Kongo bara har lite administriva problem i myndighetsstrukturen. Då passar det sig inte att beskriva verkligheten i detalj.
Citera
2022-08-24, 13:05
  #3107
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan vara fullt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Några svenska FN-soldater blev väl uppätna där vill jag minnas. Det är väl inte osannolikt att de styckades först innan de fick plats i kokgrytorna?

Inget jag själv kommer ihåg men kan vara fullt möjligt.

FN-soldater dog i a f i dåvarande Belgiska Kongo på sin tid.
Citera
2022-08-24, 13:20
  #3108
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Några svenska FN-soldater blev väl uppätna där vill jag minnas. Det är väl inte osannolikt att de styckades först innan de fick plats i kokgrytorna?
Det stämmer. Det handlar om två stycken.

Du kan läsa lite om det här.

"Svenska soldater åts upp i Kongo"
https://www.expressen.se/nyheter/sve...s-upp-i-kongo/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback