Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Även om ZC var naiv och godtrogen så är det ändå mycket tragiskt det som skedde.
Både Zaida Catalán och Michael Sharp blev avrättade. Dessutom den mycket grova skändningen av hennes kropp efteråt.
Det hela är en stor skandal, av flera skäl.
Har tidigare tagit upp i tråden (när den var färsk) att det råder en strikt hierarki vad det gäller säkerhetsfrågor.
Oavsett på vems uppdrag FN-tjänstemännen är så ligger säkerhetsansvaret på den individen som är chef för FN i Kongo.
När en FN-tjänsteman anländer (inställer sig), oavsett funktion, så skall individen briefas och få kunskap om den rådande säkerhetsplanen, en plan som SKALL upprättas inom varje FN-operation.
Samtliga FN-tjänstemän skall veta vad som krävs för att upprätthålla säkerheten.
Tidigare i tråden så har jag länkat till FN's regelverk i saken. Det råder således inte någon som helst tvekan om att det SKALL finnas en säkerhetsplan, att varje FN-tjänsteman i sagda operation skall ha kunskap om den och att chefen för FN's operation i landet är ansvarig för säkerheten.
Notera, man skall inte blanda ihop FN's egen personal med eventuella fredsbevarande styrkor. När jag skriver om FN's operation så avser jag FN's egen personal, d.v.s. personal anställda av FN. Fredsbevarande styrkor står under respektive nations kontroll och har sina egna säkerhetsarrangemang, även om de ofta bistår FN's personal vid behov och därför KAN vara en viktig del i den säkerhetsplan så gäller för FN-tjänstemännen.
1) Det är min övertygelse att Catalan och hennes kollega inte följde den för tillfället gällande säkerhetsplanen.
Tidigare i tråden så gavs som förklaring att paret var utsända av FN/New York på något "specialuppdrag", osv.
Oavsett vem som har skickat henne till Kongo, oavsett hennes arbetsuppgift, så är Chefen för FN's operationer i Kongo ansvarig för FN-tjänstemäns säkerhet i Kongo och samtliga FN-tjänstemän MÅSTE följa den rådande säkerhetsplanen. Ingen skulle skickas på en moped/mc ut i obygden för att utreda ett massmord tillika ett brott mot mänskligheten......ingen!
Möjlig skandal: Att Catalan och kollegan gav fan i att följa säkerhetsplanen?
2) Samtliga FN-tjänstemän i en operation skall ha kunskap om säkerhetsplanens relevanta delar.
En möjlighet som jag tidigt funderade på är att Catalan kanske arbetade för annan organisation (genderfrågor) i Kongo att hon sedan fick en typ "projektanställning" av FN som en s.k. consultant? Kanske hon hade arbetat länge i landet men för en annan huvudman och när hon sedan fick ett consultant-uppdrag så landade hon mellan stolarna vad det gäller säkerheten?
Möjlig skandal: Att Catalan och kollegan inte informerades om relevanta delar av säkerhetsplanen?
3) Baserat på den information som fanns tillgänglig i massmedia så tyckte jag (tycker fortfarande) att Sveriges regering har visat en enorm flathet gentemot FN.
På ett eller annat sätt så är möjligheten stor att FN är ansvariga för den här tragedin.
Fick Catalan instruktioner från i.e. FN i New York som gjorde att hon och kollegan trodde att de hade fria händer och därmed kunde arbeta oberoende från FN i Kongo?
Eller, fick FN i Kongo informationen att Catalan med kollegan var nya FN-tjänstemän i regionen och att man gav fasen i att briefa om säkerheten?
Möjlig skandal: Att FN, trots allt, är ansvariga för parets avrättningar samtidigt som officiella Sverige inte på något sätt har fått den aspekten utredd.