Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-31, 16:55
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Där har du en spännande fråga, båda ska ju ha samtyckt i så fall.

Vad jag menar är att denna lag kan missbrukas grovt.
Den missbrukas redan grovt.
Det sitter flera hundra oskyldigt dömda män i fängelse, för att karriäråklagare med starkt feministiskt patos MOT män.

Som i en Apartheiddystopi mellan kvinnor och män.
Många tar det här könskriget på fullt allvar och det är synd om de drabbade männen.
Tror du att kvinnor döms för sånt här nänsin?
Är lagen lika för alla, tror du?
Citera
2022-05-31, 16:55
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Du behöver inte motbevisa något. Bevisbördan ligger på åklagarsidan.
Oskyldig - till dess att motsatsen har bevisats.
Ja normalt. Men det farliga idag är är om du har (frivillig) sex med nån. Nästa dag ringer hon till sin kompis och säger att hon kände sig tvingad. Därefter anmäler hon dig för våldtäkt. Det fetade fungerar som bevis i domstol. Har en barndomsvän som råkade ut för detta.
Citera
2022-05-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det finns absolut INGENTING viktigare i en rättsstat än att ALDRIG döma oskyldiga, om så tusen skyldiga skulle gå fria på köpet.
Nej men därefter kommer att man alltid ska döma en skyldig.
Citera
2022-05-31, 16:59
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Den missbrukas redan grovt.
Det sitter flera hundra oskyldigt dömda män i fängelse, för att karriäråklagare med starkt feministiskt patos MOT män.

Som i en Apartheiddystopi mellan kvinnor och män.
Många tar det här könskriget på fullt allvar och det är synd om de drabbade männen.
Tror du att kvinnor döms för sånt här nänsin?
Är lagen lika för alla, tror du?

Jag tror inte alls att alla lagar är lika för alla. Men jag har dålig koll på just det här, men är intresserad av att veta mer.
Är det sant det du skriver, flera hundra män oskyldigt anklagade män, bara i Sverige? Hemskt i så fall..
Vad har man för övrig bevisföring i de fallen då?
Citera
2022-05-31, 17:02
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej men därefter kommer att man alltid ska döma en skyldig.
Tills motsatsen bevisats, bortom rimligt tvivel borde vara ledorden, men det tummas för mycket på detta.
Syftet är naturligtvis feminismens makt att förskjuta några av våra viktigaste demokratiska grundvalar för att "justera" att så få anmälda våldtäkter leder till fällande dom.

Det må så vara,men oskyldiga skall ändå aldrig dömas utan konkreta bevis för just våldtäkt.
Dåligt sex, eller fyllesex, eller sex man ångrar för att man blir påkommen är INTE våldtäkt.
Och ska aldrig dömas så heller.
Citera
2022-05-31, 17:03
Medlem
Citat:
Tills motsatsen bevisats, bortom rimligt tvivel borde vara ledorden, men det tummas för mycket på detta.
Syftet är naturligtvis feminismens makt att förskjuta några av våra viktigaste demokratiska grundvalar för att "justera" att så få anmälda våldtäkter leder till fällande dom.

Det må så vara,men oskyldiga skall ändå aldrig dömas utan konkreta bevis för just våldtäkt.
Dåligt sex, eller fyllesex, eller sex man ångrar för att man blir påkommen är INTE våldtäkt.
Och ska aldrig dömas så heller.
Nej men det var inte det diskussionen gällde.
Citera
2022-05-31, 17:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Jag tror inte alls att alla lagar är lika för alla. Men jag har dålig koll på just det här, men är intresserad av att veta mer.
Är det sant det du skriver, flera hundra män oskyldigt anklagade män, bara i Sverige? Hemskt i så fall..
Vad har man för övrig bevisföring i de fallen då?
Du har fått ett exempel, här får du några till:
https://youtu.be/1aBI1Cnt5tc

Juel har skrivit flera böcker om detta. Advokat Björn Hurtig, som haft flera av de mest kända fallen har uttalat sig på flera håll.

Det finns hur mycket info om detta som helst och en av de frikostigaste debattörerna i frågan är Alexander Bard.
Citera
2022-05-31, 17:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nej men det var inte det diskussionen gällde.
Oj, jag visste inte att det var du som bestämde här.
Citera
2022-05-31, 17:06
Medlem
Citat:
Oj, jag visste inte att det var du som bestämde här.
Det gör jag inte men den diskuss du kastade dig in i handlade inte om det. Fattaru?
Citera
2022-05-31, 17:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det gör jag inte men den diskuss du kastade dig in i handlade inte om det. Fattaru?
Jag svarade på:
"Nej men därefter kommer att man alltid ska döma en skyldig." Fattaru?
Jag vet att det är en utopi att tro att oskyldiga aldrig döms, men det enda vapnet vi har är att ta bort all godtycklighet och kräva tillräckligt konkreta bevis för skuld. Eller släppa den anklagade.
Citera
2022-05-31, 17:11
Medlem
Citat:
Jag svarade på:
"Nej men därefter kommer att man alltid ska döma en skyldig." Fattaru?
Jag vet att det är en utopi att tro att oskyldiga aldrig döms, men det enda vapnet vi har är att ta bort all godtycklighet och kräva tillräckligt konkreta bevis för skuld. Eller släppa den anklagade.
Ja det är väl självklart men det var inte det jag diskuterade. Det jag genmälde mot var att man inte skulle döma skyldiga. Det tycker jag man ska göra. Fattaru?
Citera
2022-05-31, 17:16
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är ytterst svårt att bli dömd och straffad för våldtäkt i Sverige. Extremt svårt. Det sitter inte horder av oskyldigt dömda män för våldtäkt i svenska fängelser. Långt ifrån.
Om det är extremt svårt eller inte beror på vad du menar. Våldtäkt är ett brott som generellt är ganska svårt att bevisa. Ofta är det bara ord mot ord. Så långt har du rätt i att det är svårt att bli dömd för det.

Däremot är det ett faktum att folk blir dömda för våldtäkt med en bevisning som aldrig skulle räcka för andra brott. Så i den meningen är det förhållandevis enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in