2022-05-31, 10:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
-1.3% justerat för säsong. Jag förstår inte? Alla stjärnorna i tråden har ju redan konstaterat efter att ha suttit på hemnet att nedgången är över 10% bara för maj. Vad är det frågan om? Danske Bank måste ju bara ha fel?

Kommentarer från trådens domedagsprofeter??

Fan det är långt kvar tills en 70% nedgång från toppen som en viss Avanza-nolla förutspådde i sin kammare.
Lite uppåt på börsen med men det går nog snart ned igen tror jag, det är skakigt nu men långt ifrån ett fall.
2022-05-31, 10:07
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2022/fi-avser-att-hoja-det-kontracykliska-buffertvardet-till-2-procent/

Någon som kan beskriva vad detta innebär? Dyrare bolån eller svårare att få lån?

Som jag förstår det måste bankerna utöka sin buffert. Det leder rimligen till att den ökade marginalen måste tas ut från låntagarna. Det borde med andra ord leda till högre räntor (om bankerna inte redan tagit höjd för denna förändring).
2022-05-31, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kan bara se att Slemhög hävdat 10% ner i Vasastan, baserat på hans egna beräkningar ja. Nu blev det väl snarare 5% enligt Husmask.

För Grubbensring kan kvm-priset ligga runt 50k framåt 2028 när avgifterna fördubblats, räntan för bolån är runt 4% samt lägenheten behöver totalrenoveras efter 30 år utan inre underhåll.

Har svårt att se någon anledning till att maj säsongsmässigt skulle vara svag.

Avanza, Kajusi mfl.
2022-05-31, 10:47
Medlem
Mycket snack om lägenhetspriser i Sthlm. Någon som kan dela med sig av bilden gällande fritidshus? Jag kollar i Bergslagen. Enda jag noterat är att mindre attraktiva objekt inte drar iväg som förr, de mer attraktiva upplever jag ingen skillnad alls på. Fortfarande galet.
2022-05-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Mycket snack om lägenhetspriser i Sthlm. Någon som kan dela med sig av bilden gällande fritidshus? Jag kollar i Bergslagen. Enda jag noterat är att mindre attraktiva objekt inte drar iväg som förr, de mer attraktiva upplever jag ingen skillnad alls på. Fortfarande galet.

Också noterat det! Många pensionärer som vill göra exit till fritidshus kanske?
2022-05-31, 10:53
Avslutad
Citat:

Har koll på sthlms skärgård och skulle säga samma sak. En riktigt sunkig kåk på grannön gick häromåret för 4.5 msek på utgångspris 1.7. Detta händer inte idag. De attraktiva objekten med sjötomt etc är det fortfarande huggsexa om. Men objekt på tex bilfri ö eller andra omständigheter som inte är optimala har stannat av
2022-05-31, 11:03
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Sjunkade priser och lägre omsättning för Stockholms BRF i Maj enligt Danskebank.

https://www.svd.se/a/L5zoX4/snabbare-prisfall-pa-bostader-i-stockholm

Fallet blev närmare tre procent (eller 1,3 procent justerat för säsongsfaktorer) jämfört med april. Nedgången var jämnt fördelad över bostadsrätter i alla storlekar. Även antalet transaktioner sjönk i maj och är på väg till samma nivåer som före pandemin.

Intressant att se vilka tidningar som publicerar. Dagens Nyheter verkar ha slutat tycka att bostadsmarknaden är av intresse för läsarna. En petitess. Cirkulera, här finns ingenting att se. Mycket underhållande. Man kan nästan känna doften av rädsla. För om folk har haft en övertro på bostadsmarknadens osårbarhet och om det skapar problem så är affärspressen i högsta grad medskyldiga med sin tendentiösa rapportering, där de har upplåtit spaltkilometer åt mäklare, fastighetsrentierer och andra nasare och gett deras säljsnack en air av objektivitet.
2022-05-31, 12:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ge dig lite till tåls, fritidshus kommer att ta mer stryk än permanentboende. Prisfallet har bara börjat.
2022-05-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag tror att räddningen för marknaden kommer vara att regeringen inför statliga lån för ungdomar
Detta innebär ett avskaffande av svenskens privatekonomi, och egentligen ett avskaffande av konceptet ägande i Sverige. Karaktäristiskt handlar det alltså om "slaveri", men med statlig kontroll kanske det kallas diktatur?

Känns inte jätteviktigt vad folk vill kalla det, men desto viktigare att folk förstår vad det handlar om. Ett avskaffande av privat ägande ändrar lite relvansen av en tråd som denna.
2022-05-31, 12:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Slemhog mfl stjärnor har hävdat flera gånger att det är över -10% i maj. Bland annat genom deras hemmasnickrade analys av hemnet. Många i tråden talar om nedgångar på -50%. Även du sitter och väntar på att lgh som idag kostar det 100 per kvm ska ligga runt 50-60 så småningom.

Har för mig att hela q1 var plus justerat för säsong.

Haha, jag kalkylerade alla slutpriser för en vecka i mitten av Maj i Vasastan, och enligt den såg priserna ut ha gått ner 8%, just den veckan, jämfört med hela April. Jag tror fallet är 5-6% för Maj månad i helhet för Vasastan som är enormt uppblåst till 128 000 m2 och det kommer gå ner mest och snabbast där, i innerstan som helhet något mindre. Bostadspriser är trögrörliga och vid stora fall på 30-35% tar det typ 1.5 år innan det bottnat. slutprisstatistik för Maj på hemnet kommer kanske imorgon, så vi får se.
Nervig?
Senast redigerad av slemhog 2022-05-31 kl. 12:19.
2022-05-31, 12:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Intressant att se vilka tidningar som publicerar. Dagens Nyheter verkar ha slutat tycka att bostadsmarknaden är av intresse för läsarna. En petitess. Cirkulera, här finns ingenting att se. Mycket underhållande. Man kan nästan känna doften av rädsla. För om folk har haft en övertro på bostadsmarknadens osårbarhet och om det skapar problem så är affärspressen i högsta grad medskyldiga med sin tendentiösa rapportering, där de har upplåtit spaltkilometer åt mäklare, fastighetsrentierer och andra nasare och gett deras säljsnack en air av objektivitet.
Henrik Mittelman på DI verkar ha lite panik, han har bara senaste veckorna publicerat två krönikor som snart fallande inflation och hur RB inte kan höja räntan speciellt mycket.
Verkar mest som att han dansar intellektuell regndans för att motivera att hans egen bostad inte skall tappa så mycket i pris.
2022-05-31, 12:22
Medlem
slemhogs avatar
Bostadsrättslägenhet - Vasastaden, Stockholms kommun - Såld den 30 maj 2022

Fakta om försäljningen av Norrtullsgatan 36
Slutpris 4 600 000 kr
Pris per kvadratmeter
95 833 kr/m²

Boarea
48 m²
Balkong
Ja
Våning
4 av 5, hiss finns
Byggår
1939
Avgift/månad
2 638 kr/mån

Fakta om försäljningen av Tulegatan 42
Slutpris 5 550 000 kr
Prisinformation
Pris per kvadratmeter
97 368 kr/m²

Antal rum
2 rum
Boarea
57 m²
Våning
3, hiss finns
Byggår
1973
Avgift/månad
2 652 kr/mån

En av de senaste som sålts i Vasastan, börjar bli många runt 95-105 000 m2 som säljs på attraktiva gatuadresser.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-31 kl. 12:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in