Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
-1.3% justerat för säsong. Jag förstår inte? Alla stjärnorna i tråden har ju redan konstaterat efter att ha suttit på hemnet att nedgången är över 10% bara för maj. Vad är det frågan om? Danske Bank måste ju bara ha fel?
Kommentarer från trådens domedagsprofeter??
Vet inte om det finns mer data att tillgå, för mig säger inte "Även antalet transaktioner sjönk i maj och är på väg till samma nivåer som före pandemin" någonting.
Jag skulle verkligen säga att vi är på väg ner men om det är en kort dipp beror såklart helt på om inflationen biter sig fast. Jag minns dock att jag 2014 pratade med en man som hållit på med fastigheter hela sitt liv (han var då i 60-års åldern) och sa att priserna inte kan gå upp mer då riksbanken ändrade räntan till 0. I hans värld fanns helt enkelt ingenting lägre och kollar man på utvecklingen sen 2014 vet vi alla hur det gick.
Det krävs helt enkelt att man tänker utanför ramen. Denna man hade aldrig kunnat föreställa sig en negativ ränta. Jag tror att räddningen för marknaden kommer vara att regeringen inför statliga lån för ungdomar, det är en form av reform som är "svår att argumentera emot"
Innan jag skaffade min första bostad bodde jag hemma och tjänade mycket pengar. Det som förvånade mig var att jag inte hade möjligheten att betala mindre skatt och t ex bostadsspara med oskattade medel, kändes absurt att jag egentligen skulle få samma skattesubvention men genom att belåna mig.
Något konspiratoriskt förstår jag dock vikten av att ha en skuldsatt befolkning istället för en fri hos en regering, tragiskt för individen.