2022-05-31, 08:39
Medlem
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2022/fi-avser-att-hoja-det-kontracykliska-buffertvardet-till-2-procent/

Någon som kan beskriva vad detta innebär? Dyrare bolån eller svårare att få lån?
2022-05-31, 08:40
Medlem
Sjunkade priser och lägre omsättning för Stockholms BRF i Maj enligt Danskebank.

https://www.svd.se/a/L5zoX4/snabbare-prisfall-pa-bostader-i-stockholm

Fallet blev närmare tre procent (eller 1,3 procent justerat för säsongsfaktorer) jämfört med april. Nedgången var jämnt fördelad över bostadsrätter i alla storlekar. Även antalet transaktioner sjönk i maj och är på väg till samma nivåer som före pandemin.
2022-05-31, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Sjunkade priser och lägre omsättning för Stockholms BRF i Maj enligt Danskebank.

https://www.svd.se/a/L5zoX4/snabbare-prisfall-pa-bostader-i-stockholm

Fallet blev närmare tre procent (eller 1,3 procent justerat för säsongsfaktorer) jämfört med april. Nedgången var jämnt fördelad över bostadsrätter i alla storlekar. Även antalet transaktioner sjönk i maj och är på väg till samma nivåer som före pandemin.

-1.3% justerat för säsong. Jag förstår inte? Alla stjärnorna i tråden har ju redan konstaterat efter att ha suttit på hemnet att nedgången är över 10% bara för maj. Vad är det frågan om? Danske Bank måste ju bara ha fel?

Kommentarer från trådens domedagsprofeter??
2022-05-31, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
-1.3% justerat för säsong. Jag förstår inte? Alla stjärnorna i tråden har ju redan konstaterat efter att ha suttit på hemnet att nedgången är över 10% bara för maj. Vad är det frågan om? Danske Bank måste ju bara ha fel?

Haha! Ja det var ju X antal lirare som drog anekdoter om att ”På min bevakade gata har priserna minsann gått ner -10% eller en mille redan. Det är säkert”
2022-05-31, 09:27
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Det är väl -10% i innerstan som påståtts?
2022-05-31, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Det är väl -10% i innerstan som påståtts?

Nej det har skrivits massor om närförorter etc också. Dessutom om innerstan skulle tappa över 10% och övrigt bestånd stå stilla (vilket inte hänt) skulle det ändå ge mycket högre utslag på totalen. Värdet på en lägenhet i stan är 2-5 gånger högre än utanför.
2022-05-31, 09:39
Medlem
Citat:

Visst finns det många stollar som tror det kommer krasha direkt och att inga lägenheter säljs längre.
Men denna nedgång liknar ju rätt mycket som det såg ut hösten 2017.
Då såldes det mycket mindre lägenheter och utbudet sköt i höjden.

Nedgången varje månad behöver inte vara stor bara ihållande för att effekterna ska bli rätt stora.
1.3% i månden ger en årstakt på 16.77%.

Sen bör ju inte effekten vara lika stor överallt.
Många nyproducerade BRF har otroligt stora lån och kommer med största sannolikhet bli tvingande att höja sin avgifter.

Jag tror själv att det är nyproducerade BRF i ytterområderna till Stockholm som kommer att falla mest, skulle vara intressant om någon hade koll på något sådant område.
2022-05-31, 09:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Vilka månader är egentligen plus säsongsmässigt på bostadsmarknaden?

Har du något exempel på någon som hävdat att priserna fallit, eller ska falla, 10% från april i maj?

Husmask visar på minus 6k för maj månad i Stockholm innerstad, det största fallet i deras historik för en enskild månad.
2022-05-31, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vilka månader är egentligen plus säsongsmässigt på bostadsmarknaden?

Har du något exempel på någon som hävdat att priserna fallit, eller ska falla, 10% från april i maj?

Husmask visar på minus 6k för maj månad i Stockholm innerstad, det största fallet i deras historik för en enskild månad.

Slemhog mfl stjärnor har hävdat flera gånger att det är över -10% i maj. Bland annat genom deras hemmasnickrade analys av hemnet. Många i tråden talar om nedgångar på -50%. Även du sitter och väntar på att lgh som idag kostar det 100 per kvm ska ligga runt 50-60 så småningom.

Har för mig att hela q1 var plus justerat för säsong.
2022-05-31, 09:45
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Medelinkomsten är en chimär då den klumpar in studenter, föräldralediga, sjukskrivna, pensionärer osv. Skulle du titta på medelinkomst bland heltidsarbetande skulle den siffran inte vara i närheten av 30k I mån I tex Liljeholmen. Det är dessa människor som köpet och efterfrågar dessa bostäder.

Jo men den gamla snickaren Börje 68 år född på SÖS, Föräldralediga Kalle 33 (får inte in något till pensionen under tiden) född på Huddinge, sjukskrivna vårdarbetaren Lena 50 år född på allmänna och studenten månblomma 19 år född på Lövet bor och verkar i Stockholm liksom alla vi andra.

Eller skall vi ta bort fattigpensionären ur statistiken av att verka och bo i Stockholm för att den inte passar in?

En av dom, Månblomma är verkligen den som blir drabbad av det skeva (inte brist) beståndet.
2022-05-31, 09:48
Medlem
Citat:

Vet inte om det finns mer data att tillgå, för mig säger inte "Även antalet transaktioner sjönk i maj och är på väg till samma nivåer som före pandemin" någonting.

Jag skulle verkligen säga att vi är på väg ner men om det är en kort dipp beror såklart helt på om inflationen biter sig fast. Jag minns dock att jag 2014 pratade med en man som hållit på med fastigheter hela sitt liv (han var då i 60-års åldern) och sa att priserna inte kan gå upp mer då riksbanken ändrade räntan till 0. I hans värld fanns helt enkelt ingenting lägre och kollar man på utvecklingen sen 2014 vet vi alla hur det gick.

Det krävs helt enkelt att man tänker utanför ramen. Denna man hade aldrig kunnat föreställa sig en negativ ränta. Jag tror att räddningen för marknaden kommer vara att regeringen inför statliga lån för ungdomar, det är en form av reform som är "svår att argumentera emot"

Innan jag skaffade min första bostad bodde jag hemma och tjänade mycket pengar. Det som förvånade mig var att jag inte hade möjligheten att betala mindre skatt och t ex bostadsspara med oskattade medel, kändes absurt att jag egentligen skulle få samma skattesubvention men genom att belåna mig.

Något konspiratoriskt förstår jag dock vikten av att ha en skuldsatt befolkning istället för en fri hos en regering, tragiskt för individen.
2022-05-31, 09:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Slemhog mfl stjärnor har hävdat flera gånger att det är över -10% i maj. Bland annat genom deras hemmasnickrade analys av hemnet. Många i tråden talar om nedgångar på -50%. Även du sitter och väntar på att lgh som idag kostar det 100 per kvm ska ligga runt 50-60 så småningom.

Har för mig att hela q1 var plus justerat för säsong.

Kan bara se att Slemhög hävdat 10% ner i Vasastan, baserat på hans egna beräkningar ja. Nu blev det väl snarare 5% enligt Husmask.

För Grubbensring kan kvm-priset ligga runt 50k framåt 2028 när avgifterna fördubblats, räntan för bolån är runt 4% samt lägenheten behöver totalrenoveras efter 30 år utan inre underhåll.

Har svårt att se någon anledning till att maj säsongsmässigt skulle vara svag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in