Citat:
Som det alltigenom lyckade Versaillesfördraget alltså?
Jag tror inte att det är en jättebra lösning den här gången heller, om jag ska vara helt ärlig med dig. Bättre då att försöka hjälpa ryssarna bort med sin korrumperade och galna ledning, och att därefter understödja sådant som gör landet stabilt istället.
Betala för uppbyggnaden av Ukraina bör de få göra, men i normal takt och med normala metoder.
I övrigt är jag enig med dig.
Jag tror inte att det är en jättebra lösning den här gången heller, om jag ska vara helt ärlig med dig. Bättre då att försöka hjälpa ryssarna bort med sin korrumperade och galna ledning, och att därefter understödja sådant som gör landet stabilt istället.
Betala för uppbyggnaden av Ukraina bör de få göra, men i normal takt och med normala metoder.
I övrigt är jag enig med dig.
Vi är nog rätt eniga. Ingen vill ha Versailles 2.0. Även fast det rent känslomässigt skulle kännas varmt i magen.
Dock räcker det inte med att ryska folket blir av med sin ledning. Det finns en problematik Ryssland måste göra upp med i alla led och det är drömmen om att ryssar är "förmer". De får gärna hylla sitt eget land och sin kultur, det är för det mesta rätt sunt, men de måste respektera att andra länder tycker de har ett lika mycket värt "arv" och de måste helt lägga ner tanken på ett Stor-Ryssland. De är redan världens största land och de bör väl kunna vara nöjda med det? De kan bli ett av världens mest välmående länder om de låter landets rikedomar komma hela befolkningen tillgodo, inte bara en korrupt maktelit. De har ett bra råmaterial att jobba med, men det kommer krävas hårt arbete. Gamla tankegångar måste städas ut efter att den förlamande korruptionen hanterats. Och skadestånd för vad de gjort mot Ukraina går aldrig att komma ifrån.
Det finns också andra aspekter än skadestånd. FN diskuterar redan förändringar t ex av veto-rätten. Det måste finnas ett bättre system internationellt sett för att hantera situationer som dessa. Ryssland borde omgående fått order att inställa sig i någon etablerad instans och där skulle löpande tvistehantering/ juridisk procedur ha skett. Inget land ska bara kunna anfalla ett annat fredligt grannland utan att samtidigt behöva stå till svars för vad som pågår.