Citat:
Ursprungligen postat av
ostress
Tackar tackar
Så Tesla gjorde en vinst på $3.3B och VW en vinst på $7.2B.
Det är en skillnad på 118%
Ska bli intressant att se hur det ser ut 2023. Jag tror Tesla kommer vara världens mest lönsamma biltillverkare nästa år. Vad tror du job230ge? Jag håller dock med dig om att värderingen fortfarande är rätt hög. P/e 60 skulle jag vilja se Tesla ha så länge de växer med över 50% per år. Tresiffrigt p/e är aldrig okej (inte för BYD heller)
Skitsvårt att räkna på tillväxt i ett företag som innoverar produktionstekniken hela tiden samtidigt som de rampar upp, även om man bara håller sig till fordonssektorn. Fortfarande väldigt oklart hur mycket giga casting och egen batteriproduktion gör på vinstmarginalerna, så att om Tesla ökar sin produktion med 50% så kan vi vänta oss vinstökningar över det om rörelsemarginalerna fortsätter att öka. Förutom egen batteriproduktion så ökar Tesla sin produktion av laddstationer. Och då de öppnar upp sina laddnätverk för andra elbilar så har vi även där tillväxt. Jag tittar inte ens på potentiella intäkter från FSD, robo-taxi, Tesla-bot ännu, men jag skulle bli förvånad om inte tillväxten från dessa tog vid när tillväxten från fordon börjar plana ut. Den autonoma marknaden har marknadspotential på många biljoner. Så om man utgår ifrån i genomsnitt 50% tillväxt de kommande 5 åren så verkar dagens P/E på runt 100 toklågt. Ett P/E-tal på 60 har vi redan i slutet av detta året eller i början av nästa år vid en kurs på 750. Om ett företags P/E-tal når paritet med företag som inte växer så aggressivt, och detta på bara 3-4 år, så skall det verkligen inte ligga under 100 idag. Kan hända att en tillväxt på 50% under så många år är överskattad, men det kan också hända att den är gravt underskattad, speciellt med tanke på vad Tesla håller på med just nu, och hur duktiga de är på AI och produktionsteknik.
Om du nu tycker att ett P/E-tal på 60 är rimligare så undrar jag bara om du tror att tillväxten kommer avta tidigare än vad jag tror?