Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Noterar att det är helt knäpptyst om Nato i svensk media nu. Från all in, vi måste in och alla vill ha med oss tills Turkiet gjorde total pannkaka med Sveriges ansökan.
Det här förtjänar en egen tråd "Svensk medias hantering om Nato ansökan".
Någon som är bra på att spalta upp en bra trådstart?
Jag hade gärna gjort det men finns mycket bättre trådstartare än mig. Någon?
Pma om ni startar så man kan följa där också. Det förtjänar verkligen en egen tråd.
Hoppas mod är ok med detta inlägget, många inlägg i tråden berör ändå medias hantering så efterfrågan finns.
Mvh
Tror att det redan, sedan några veckor, finns en tråd om media och NATO-cirkusen på medieforumet.
Citera
2022-05-30, 14:59
Medlem
FarangDingDongs avatar
Jag tror de flest svenskar inklusive våra politiker har ringa kunskap om turkiet. Förutom en och annan charteresa möjligen. De turkar de kommer i kontakt med på chartern och i Sverige är inte särskilt representativa.

Som svensk affärsman boende i London har jag gjort en del affärsresor till turkiet. Man får då en bättre bild av landet. Det är nu ett tag sedan sist men jag tror näpperligen mycket förändrats å sistone.

Sverige är ganska illa omtyckt i turkiet. Bakrunden är att man har uppfattningen att muslimer behandlas väldigt dåligt i sverige och att svenskar och dess myndigheter genomsyras av rasism och antiislamism. I turkiet tycker många att sverige är bland de sämre länderna i europa från ett muslimskt perspektiv, myndigheternas inblandning i vad som ses som familjens privatliv etc pekas särskilt ut.

Ironisk kan säkert mången svensk tycka som anser att Sverige är bäst i klassen på att tillmötesgå islam. Men det råder en viss dissonas mellan svenskt och turkiskt synsätt här.

Börja nu inte diskutera om det är rätt eller fel i tråden då det är OT. Poängen är att det kommer fram samt att svensken förstår att det ger Erdogan en god förhandlingsposition.

Han har med andra ord stöd av många väljare som, rätt eller fel, anser att Sverige tillhör de värsta syndarna bland Europas länder då det gäller att trampa på muslimska rättigheter.

Detta blir tufft för svenska politiker som har motsatt världsbild.
Citera
2022-05-30, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Noterar att det är helt knäpptyst om Nato i svensk media nu. Från all in, vi måste in och alla vill ha med oss tills Turkiet gjorde total pannkaka med Sveriges ansökan.
Det här förtjänar en egen tråd "Svensk medias hantering om Nato ansökan".

Jag vet inte vad du röker eller vilken parallell verklighet du lever i, men det skrivs dagligen i svensk media om vår NATO-ansökan.
Citera
2022-05-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Sverige är ganska illa omtyckt i turkiet. Bakrunden är att man har uppfattningen att muslimer behandlas väldigt dåligt i sverige och att svenskar och dess myndigheter genomsyras av rasism och antiislamism. I turkiet tycker många att sverige är bland de sämre länderna i europa från ett muslimskt perspektiv, myndigheternas inblandning i vad som ses som familjens privatliv etc pekas särskilt ut.

Ironisk kan säkert mången svensk tycka som anser att Sverige är bäst i klassen på att tillmötesgå islam. Men det råder en viss dissonas mellan svenskt och turkiskt synsätt här.

Börja nu inte diskutera om det är rätt eller fel i tråden då det är OT. Poängen är att det kommer fram samt att svensken förstår att det ger Erdogan en god förhandlingsposition.

Han har med andra ord stöd av många väljare som, rätt eller fel, anser att Sverige tillhör de värsta syndarna bland Europas länder då det gäller att trampa på muslimska rättigheter.

Detta blir tufft för svenska politiker som har motsatt världsbild.

Jag håller helt med om att Erdogan har en mycket bättre förhandlingsposition än i synnerhet den svenska regeringen. Han har tid, han har sitt folk bakom sig i det han försöker göra och han behöver inte oroa sig för att uppfattas som alltför högljudd. Dessutom äger han frågan: ingen kommer att ta ifrån honom hans veto.

Den svenska regeringen har få resurser att spela med här. och de krav den förväntas leva upp till från Erdogans sida är mycket obekväma, en del rent omöjliga (t ex att utlämna fredliga svenska medborgare på diffusa anklagelser om "terrorism"). Opinionen i Sverige är dessutom splittrad: just nu är det väl typ fifty-fifty med hjälp av media (opinionsundersökningar i Sverige är ofta undermåliga och inte minst i den här frågan) men om regeringen inte får igenom det här snabbt och smärtfritt så kan det snabbt vända tillbaka mot typ 70-30 och en rejäl svekdebatt. Vår regering har inget utrymme och att ge efter för Erdogan bryter grovt mot en mängd olika narrativ om vad Sverige är för ett land och varför vi ska in i NATO.

Att Biden och Blinken skulle ta Erdogan i örat och tvinga honom till lydnad kan vi fetglömma. Turkiet är mycket viktigare och mer omistligt för NATO än Sverige någonsin kommer att bli.
Citera
2022-05-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag håller helt med om att Erdogan har en mycket bättre förhandlingsposition än i synnerhet den svenska regeringen. Han har tid, han har sitt folk bakom sig i det han försöker göra och han behöver inte oroa sig för att uppfattas som alltför högljudd. Dessutom äger han frågan: ingen kommer att ta ifrån honom hans veto.

Den svenska regeringen har få resurser att spela med här. och de krav den förväntas leva upp till från Erdogans sida är mycket obekväma, en del rent omöjliga (t ex att utlämna fredliga svenska medborgare på diffusa anklagelser om "terrorism").

Det är bara inom höga sosse-kretsar det är "obekvämt" att sluta gulla med kurdiska kommunister. Befolkningen bryr sig inte ett smack.

Regeringen lyfter vapenembargot och slutar skänka pengar till kurdiska terroristorganisationer. Detta är en petitess och det kommer inte hända ett skit förutom kanske någon debattartikel på sin höjd.

Erdogan har dessutom inte alls sitt folk bakom sig. Han sitter pyrt till efter att han fullkomligt raserat Turkiets ekonomi och senaste månaderna har flertalet opinionsundersökningar visat att fler stödjer oppositionen än Erdogan och hans parti.
Citera
2022-05-30, 16:23
Medlem
Jag har läst och läst och läst

Jag ska ge min syn på det hela som har föräldrar från Turkiet.

Finns det en fråga som ALLA turkar kan samlas under och stå enhetligt så är det terrorist/pkk/ypg frågan.
Det finns ingen tvivel om att 99% av 84 miljoner invånare ser YPG samma sak som PKK, det går inte ens att diskutera ämnet.

Så det som händer nu är att Turkar som var emot Erodgan som aldrig någonsin skulle tänka sig rösta på AKP skulle inte tveka en sekund på att stå bakom han i en Sverige/nato fråga.

Sveriges fientliga uttalanden under åren är inte direkt plus poäng eller tex dansken som går runt och bränner Koranen i sverige, och gömmer sig bakom yttrandefriehet.

Turkar ser det som ett problem, ska vi bli allierad med ett land som tycker att det är OK att bränna ner våran heliga bok?

Jag är personligen anti Erdogan men jag skulle lätt kunna ge han röst i denna fråga, varför?

Jo jag som har Turkiska rötter han känt mig som alltid nervärderat av svenska samhället.
Kurder har alltid rätt och Turkar är dom som har alltid fel, vi får inte skydda vårt land bla bla bla osv osv inget nytt ni vet vad jag menar.

Jag ska ge er ett exempel och vill att ni svarar ärligt, skit i om det är Erdogan eller Kalle Pelle som sitter på andra sidan av bordet. Gör empati nu.

Om Rakhmat Akilov hade rymt till Turkiet och fått Turkisk medborgarskap, därefter blivit folkvald till turkiska parlementet för att det är så synd om han " han kämpar för mänskliga rättigheter yeah right"

Och skulle fortsatt driva anti svensk politik och försökt få sina handlingar se ut som mänskliga rättigheter, suttit med AKP och förhandlat om 4miljarder sek som ska till özbekistan bla bla bla.

Sverige ber om att få Akilov utlämnad och får nej efter nej.

Sen kommer den en vacker dag där Turkiet söker sig in till en allians med Sverige, där man har veto rätt.

Vad skulle ni gjort? öppnat dörrarna helt och kramat Turken eller sagt nej?

Svara ärligt nu.
Senast redigerad av consist 2022-05-30 kl. 16:33.
Citera
2022-05-30, 16:34
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consist

Svara ärligt nu.

Svenskar i gemen skiter naturligtvis fullständigt i allt vad både turkar och kurder heter. Vi har ingen hållning i frågan, mer än att turkjävlar och kurdjävlar borde åka hem till Turkiet istället för att dra hit sina konflikter och sen tjata om dem i tid och otid. Du ska ju föreställa svensk, så varför bryr du dig om Turkiets affärer?
Citera
2022-05-30, 16:35
Medlem
Är du säker på att Sverige och svenskar skiter i turkar och kurder?

I mina ögon är Sverige väldigt partiska, man älskar sina kurd terrorister i regeringen.
Annars vore det en ikke fråga att lämna över 30 terrorister för att få rädda 9 miljoner invånare från ett rysk invasion.

Varför skulle man annars sitta och neka sin blivande allierad från att lämna över terrorister?

Så sluta inbilla eller intala dig för något som inte sämmer.
Senast redigerad av consist 2022-05-30 kl. 16:46.
Citera
2022-05-30, 16:50
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
För att det handlar om Sverige och deras nato ansökan, min fråga var vad hade Sverige gjort om det handlade om en Terrorist som Arkilov som har skadat sverige.

Har du svårigheter med svenska språket?

Har bara svårt att hålla mig på på SFI-nivå.
Om du tar av dig turbanen, låter hjärnan svalna av lite grann, och sedan gör en ansats att förstå vad det är jag menade med inlägg #6093:

Varför anser du att du kränks när Sverige tar ställning i frågor som involverar Turkiet? Om du är svensk ska du ju se dig själv som svensk, och se frågan utifrån det svenska perspektivet.

Uppenbarligen (som andra generationens invandrare!) har du svårigheter med att begripa var dina lojaliteter bör ligga. Det stör svenskar att vi har femtekolonnare som dig i landet, som springer främmande makts ärenden. Det är svaret på både din fråga i #6094, och #6092 - vi skiter i kurdfrågan, det är bara sårbara narcissist- turkar som inbillar sig att vi bryr oss alls. Vi bryr oss dock om att turkar kommer hit och gör en fråga av det, på samma sätt som vi bryr oss om att turkar kommer hit och orsakar kravaller över nån jävla pissbok som haft ungefär noll roll i att bygga Sverige.
Gå och gör lite empati för oss Kalle Pellar nu så förstår du kanske.

Citat:
Är du säker på att Sverige och svenskar skiter i turkar och kurder?

Ja. Turkar har dock problem att se detta eftersom de bara registrerar när det pratas om Turkiet. Lätt att tro att den svenska politiska debatten bara kretsar kring Turkiet, när känselspröten i ens öra inte tar upp något annat ljud.

Citat:
I mina ögon är Sverige väldigt partiska, man älskar sina kurd terrorister i regeringen.

Nej, vi skiter i dem. Vi förstår också skillnaden mellan regering och riksdag. Finns inte en enda turk i regeringen.
Senast redigerad av fluff995 2022-05-30 kl. 16:55.
Citera
2022-05-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Har bara svårt att hålla mig på på SFI-nivå.
Om du tar av dig turbanen, låter hjärnan svalna av lite grann, och sedan gör en ansats att förstå vad det är jag menade med inlägg #6093:

Varför anser du att du kränks när Sverige tar ställning i frågor som involverar Turkiet? Om du är svensk ska du ju se dig själv som svensk, och se frågan utifrån det svenska perspektivet.

Uppenbarligen (som andra generationens invandrare!) har du svårigheter med att begripa var dina lojaliteter bör ligga. Det stör svenskar att vi har femtekolonnare som dig i landet, som springer främmande makts ärenden. Det är svaret på både din fråga i #6094, och #6092 - vi skiter i kurdfrågan, det är bara sårbara narcissist- turkar som inbillar sig att vi bryr oss alls. Vi bryr oss dock om att turkar kommer hit och gör en fråga av det, på samma sätt som vi bryr oss om att turkar kommer hit och orsakar kravaller över nån jävla pissbok som haft ungefär noll roll i att bygga Sverige.
Gå och gör lite empati för oss Kalle Pellar nu så förstår du kanske.

Ja. Turkar har dock problem att se detta eftersom de bara registrerar när det pratas om Turkiet. Lätt att tro att den svenska politiska debatten bara kretsar kring Turkiet, när känselspröten i ens öra inte tar upp något annat ljud.

Nej, vi skiter i dem. Vi förstår också skillnaden mellan regering och riksdag. Finns inte en enda turk i regeringen.

Svaret på din fråga är lätt, såna som dig låter inte mig känna mig Svenskt , jag är inte här för att övertala dig eller någon annan du fick min syn och du får ha en trevlig em.
Citera
2022-05-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995

nej precis Kurdiska lobbyn fick Mehmet Kaplan ur med sin hat politik, som ni jubel idioter applåderade.

Men nu måste jag återvända till arbetet och bistå med skatt till kära Sverige.
Citera
2022-05-30, 17:03
Medlem
Citat:
Jag har läst och läst och läst

Jag ska ge min syn på det hela som har föräldrar från Turkiet.

Finns det en fråga som ALLA turkar kan samlas under och stå enhetligt så är det terrorist/pkk/ypg frågan.
Det finns ingen tvivel om att 99% av 84 miljoner invånare ser YPG samma sak som PKK, det går inte ens att diskutera ämnet.

Så det som händer nu är att Turkar som var emot Erodgan som aldrig någonsin skulle tänka sig rösta på AKP skulle inte tveka en sekund på att stå bakom han i en Sverige/nato fråga.

Sveriges fientliga uttalanden under åren är inte direkt plus poäng eller tex dansken som går runt och bränner Koranen i sverige, och gömmer sig bakom yttrandefriehet.

Turkar ser det som ett problem, ska vi bli allierad med ett land som tycker att det är OK att bränna ner våran heliga bok?

Jag är personligen anti Erdogan men jag skulle lätt kunna ge han röst i denna fråga, varför?

Jo jag som har Turkiska rötter han känt mig som alltid nervärderat av svenska samhället.
Kurder har alltid rätt och Turkar är dom som har alltid fel, vi får inte skydda vårt land bla bla bla osv osv inget nytt ni vet vad jag menar.

Jag ska ge er ett exempel och vill att ni svarar ärligt, skit i om det är Erdogan eller Kalle Pelle som sitter på andra sidan av bordet. Gör empati nu.

Om Rakhmat Akilov hade rymt till Turkiet och fått Turkisk medborgarskap, därefter blivit folkvald till turkiska parlementet för att det är så synd om han " han kämpar för mänskliga rättigheter yeah right"

Och skulle fortsatt driva anti svensk politik och försökt få sina handlingar se ut som mänskliga rättigheter, suttit med AKP och förhandlat om 4miljarder sek som ska till özbekistan bla bla bla.

Sverige ber om att få Akilov utlämnad och får nej efter nej.

Sen kommer den en vacker dag där Turkiet söker sig in till en allians med Sverige, där man har veto rätt.

Vad skulle ni gjort? öppnat dörrarna helt och kramat Turken eller sagt nej?

Svara ärligt nu.

Jag tror många av oss förstår att vi inte förstår. Personliga upplevelser är något annat än teoretiska. Och du har rätt så tillvida att kurderna har haft en särställning i Sverige. Tills nu när vi återigen ska göra en helomvändning och just visa förståelse för Turkiets problem med vad de anser vara terrorism.

Sen kan jag gott tänka mig att man fått rätt mycket skit om man haft turkiska föräldrar i Sverige.

Själv var jag rätt förvånad över att Erdogan ens talar med Sverige. Betade igenom lite gammalt material och artiklar i samband med den här affären. Och tala om en hård ton från Sverige mot Turkiet under årens lopp.

Så att det här skulle gå smärtfritt för Sveriges del var nog rent skärt önsketänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in