2022-05-30, 00:00
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nåja.
Det är ju smör, och olja.
Vad värre är att ohälsosamt många tror Bregott är detsamma som typ ”Lätt & Lagom”.
Det finns en orsak till att det ena kostar 50 spänn medan det andra kostar typ 17:-
Skitmat är i allmänhet billigt och vice versa.

Det blir inte nötfärs om man blandar nöt och fläsk, då kallar man de blandfärs. Samma gäller bregott. Varför bevisa att Arla lyckades hjärntvätta folket med sin marknadsföring?
Citera
2022-05-30, 00:01
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är du säker på att du inte blandar ihop Bregott med smörgåsmargariner som Lätta och skit? Typ ingen tror att Bregott är 100% smör. Man har aldrig ens försökt marknadsföra det som det. Bregott tillkom som en produkt som gjorde smöret lättare att bre på mackan. De har aldrig ljugit om att det är smör med rapsolja i.

Däremot, före fettsnålshysterin på 80-talet, så försökte MARGARINtillverkarna på olika sätt att få folk folk att tro att margarin var smör.

Jo de gjorde de.

De kallade de för smör förut och fick böta för de, bara googla det.
Citera
2022-05-30, 00:22
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Däremot, före fettsnålshysterin på 80-talet, så försökte MARGARINtillverkarna på olika sätt att få folk folk att tro att margarin var smör.

Det var total förvirring då. Man hade ofta margarin (Lätt och lagom som fettsnålt eller Flora, Bords-eve vanligt) både på bordet och bakmargarin, Milda, Melba. Men man kallade det man hade på mackan smör, och det man bakade och stekte i, margarin. Till vardags. Ibland hade man smör hemma till bakning och då kallade man det margarin.

Jag kallar numera smör smör, margarin margarin, bordsmargarin bordsmargarin, lättbordsmargarin lättmargarin och smörblandning för bordssmör. Det sista accepterar inte folk, men det är ju ändå smörbaserat. Sedan finns blå Bregott och Gårdsgoda, och de vet jag inte vad jag ska kalla.
Citera
2022-05-30, 00:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Köpte 3kg bregott mellan på lidl nyss då det var 25:- paketet, och det funkar.
Däremot försökte vi göra negerbollar på det, och det var dödsdömt. Det blev jättesåsigt och smakade flott.

Själv har jag i princip övergett smöret till fördel för majonnäs på mackorna. Findus förstås, då den bara är en krona dyrare eller två än budgetmajonnäs.
Väldigt gott, lätt att bre och väldigt billiga kalorier. Man behöver inte ha dåligt samvete för att bre på nästan en centimeter av det, plus ost och gurka på frukostmackan så man håller sig mätt länge.
Citera
2022-05-30, 01:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det var total förvirring då.

Och tydligen nu igen när den nya korkade generationen växt upp.
Citera
2022-05-30, 01:04
Bannlyst
Har själv gått över från Bregott till Valios Gårdsgoda, samma sak fast billigare.

Kommer ihåg för 15 år sen när jag började gymma, fick ett plötsligt ett ryck att äta hälsosammare och tog bort Bregott och bytte till ett smörgåsmargarin. Pallade några månader sen sket jag i det när suget kom och tillbaka till Bregott sen när Valios Gårdsgoda kom för nåt år sen bytte till det.
Slutade snusa också i samma väva men började åter efter kanske ett år. Fan, kan man inte unna sej något här i livet eller ska man leva sitt liv som en knastertorr tråkmåns.
Citera
2022-05-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeedAbiggerBoat
Imorrn ska jag till Lidl och inhandla denna. Återkommer med rapport! 🙂

En till röst för Melboa eller vad det heter.
Citera
2022-05-30, 09:40
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
??? Utveckla gärna
I min värld är det ”smör” som inte är rent smör margarin. Bregott är t ex ett bordsmargarin. Kan ha fel. Hittade inget om detta i min formelsamling.
Citera
2022-05-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
I min värld är det ”smör” som inte är rent smör margarin.
Typ vitlökssmör... eh, menade vitlöksmargarin.

Bregott innehåller smör (kärnad grädde), det gör inte Flora, Lätta med flera.

Lite som att en GT innehåller gin, medans en cider inte gör det.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-30 kl. 09:52.
Citera
2022-05-30, 09:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
I min värld är det ”smör” som inte är rent smör margarin. Bregott är t ex ett bordsmargarin. Kan ha fel. Hittade inget om detta i min formelsamling.

Tyvärr så stämmer din värld inte riktigt med resten av världen. Margarin är gjort av växtbaserade oljor som härdats. Smör är tillverkat av mjölk.

Bregott innehåller INTE margarin utan är en blandning av smör och rapsolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Typ vitlökssmör... eh, menade vitlöksmargarin.

Ja, smöret i en produkt slutar ju inte att vara smör bara för att man blandat i något annat...
Citera
2022-05-30, 09:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Lite som att en GT innehåller gin, medans en cider inte gör det.

Det var en bra liknelse!
Citera
2022-05-30, 09:58
Medlem
Citat:
Tyvärr så stämmer din värld inte riktigt med resten av världen. Margarin är gjort av växtbaserade oljor som härdats. Smör är tillverkat av mjölk.
Sedan skiljer det sig mellan bordsmargarin typ Lätta, som absolut inte går att steka i, och exempelvis klassikern Milda som går utmärkt att steka i. Naturligtvis smakar det inte som smör, och är inte heller smör. Men fullt acceptabelt.

Tror det är ytterst få krogar som steker i smör på grund av dess låga brännpunkt, däremot öses det nog en hel del med smör på bättre restauranger.

Själv brukar jag steka min entrecote i olja, och sedan ösa den med smör. Eller ännu bättre, servera den med vitlökssmör, eh, menade vitlöksmargarin.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-30 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in