2022-05-29, 22:56
Medlem
neuron-drones avatar
Ditt Bregott är dyrare än mitt och det är båda Willys. Därför kanske du inte tjänar så mycket på att köpa Gårdsgoda, det är några kronor billigare. Jag köper det, det är gott. Det är samma princip som Bregott, mycket smör och sedan tillsatta grejer. Mitt Ica hade även Gårdsgoda innan.

Är ditt Willys så dyrt kanske Lidls Bordsguld är billigare.

Det är väl de tre som är samma koncept.

Det är klart att det är billigare att köpa sådant som bara är margarin, men gott är det inte.
Citera
2022-05-29, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Becel Gold. Ta inte den blå dock. Läs innehållsförteckningen på dom båda. Det skiljer typ 2kr och det är en enorm skillnad i innehållsförteckning. Det borde vara olagligt att sälja den blåa.

Dock är det väl inget att steka i. Men det är inte bregott heller.
bregott är smör+rapsolja så det funkar fint att steka i
Citera
2022-05-29, 22:57
Medlem
BHBs avatar
Vispar grädde till smör och använder vasslen till brödbak. I med lite olja i smöret och lite salt efter behag. Riktig olja skall det vara, från Italien gärna med lite bett i.
Ibland e det extrapris på grädde och håller sig i förpackningen minst 2-4 veckor efter bäst före om man har lite extra kallt i kylen. Har inte köpt "paketsmör" på flera år.
// BHB
Citera
2022-05-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
bregott är smör+rapsolja så det funkar fint att steka i

Klart att det funkar men det är inte samma sak. Testa smör!
Citera
2022-05-29, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Om man kan svälja stoltheten och skippa smörbaserat så är Flora klart bästa alternativet. Bra konsistens och smak, sen är det ju billigare (typ halva priset) och miljövänligare som bonus.
Flora är brunt vid tillverkningen, men sen tillsätts färgämnen så det ser ut som smör
Citera
2022-05-29, 23:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Varför är folk blåsta och köper bregott i tron om att det är smör? De har ju åkt dit på att försöka kalla sin produkt för smör.

Är du säker på att du inte blandar ihop Bregott med smörgåsmargariner som Lätta och skit? Typ ingen tror att Bregott är 100% smör. Man har aldrig ens försökt marknadsföra det som det. Bregott tillkom som en produkt som gjorde smöret lättare att bre på mackan. De har aldrig ljugit om att det är smör med rapsolja i.

Däremot, före fettsnålshysterin på 80-talet, så försökte MARGARINtillverkarna på olika sätt att få folk folk att tro att margarin var smör.
Citera
2022-05-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Riktigt smör är det som breds på mina mackor.
Fungerar att med en vass kniv skära tunna smörskivor från kylskåpskallt smör som blir bredbart på nära nolltid.
Frisk och fin smörsmak är en njutning!
Så sant så!

Ett tips från mig är att låta smöret stå framme ett tag innan frukost så blir det ännu bättre smörsmak.
Smör smakar bäst när det är rumstemperatur eller ännu bättre varmt som det blir på t.ex. en rostmacka.
Kan man inte äta en matsked av smöret som det är så är det ännu inte varmt nog för att ge den bästa smaken.

Jag brukar skära av ett mindre block av smöret och ha på ett litet fat så att jag slipper ha allt smör uppvärmt hela tiden.
Citera
2022-05-29, 23:07
Avslutad
ett smörpaket förvaras lämpligen i ett kallskafferi , men på sommaren kan det bli för varmt och härskna
Citera
2022-05-29, 23:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Bregott är också margarin definitionsmässigt.
Nej, men det är en matfettsblandning.
Citera
2022-05-29, 23:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ett smörpaket förvaras lämpligen i ett kallskafferi , men på sommaren kan det bli för varmt och härskna

Nej det härskar inte i första laget i rumstemperatur. Bara för att det blir lite missfärgat på ytan betyder inte att det härsknat.

Hela anledningen till att det var en sån viktig uppfinning att man lärde sig att göra smör en gång i tiden är att det klarar sig länge utan kylning.
Citera
2022-05-29, 23:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Ost direkt på brödet funkar lika bra.
Citera
2022-05-29, 23:28
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det härskar inte i första laget i rumstemperatur. Bara för att det blir lite missfärgat på ytan betyder inte att det härsknat.

Hela anledningen till att det var en sån viktig uppfinning att man lärde sig att göra smör en gång i tiden är att det klarar sig länge utan kylning.
Visst är det så.
Har en smörask som jag brukar fylla med smör då jag får besök och vet att smöråtgången blir stor.
Det skadar inte om den smörasken står framme några dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in