2022-05-30, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kollaps på båda sidor menar många

Nej ukraina kollapsar inte. Ryssarna vid kherson är rökta
Citera
2022-05-30, 02:26
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Håll ögonen på kherson.

Citat:
Allt annat är periferit.

Citat:
Ryssen kör upp T62 och flygbaspersonal till kherson nu. Det går inte så bra för dom.

Citat:
Jo ryssarna vid kherson kommer kollapsa

Citat:
Nej ukraina kollapsar inte. Ryssarna vid kherson är rökta
Du verkar säker på din sak. Skönt.

Jag har hela tiden förstått att totalkrossen är på ingång, med tanke på hur lugna alla har varit (Ukraina, USA och Nato-länderna), trots att ryssen haft vissa framgångar på senaste tiden.

Låt oss aldrig glömma att det faktiskt är Pentagon som dirigerar de ukrainska trupperna.
Citera
2022-05-30, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är alltså NATO-landet Turkiet som blockerar det turkiska sundet i enlighet med internationell lag med hänvisning till Montreux konventionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Montreux_Convention_Regarding_the_Regime_of_the_St raits

Naturligtvis kan NATO eskortera ukrainska skepp med hjälp av de befintliga turkiska, bulgariska och rumänska skepp i svarta havet. Jag är dock inte helt säker på att NATO skulle göra detta. Jag vet inte vad Turkiet har i svarta havet men Rumänien och Bulgarien har mellan sig ansenlig flotta bestående av sex fregatter, tio korvetter, tjugofem minsvepare osv. Turkiet skulle antagligen inte ställa upp med skepp eftersom de måste upprätthålla Montreux konventionen.

Det Keane hoppades på var en internationell flotta där även skepp som inte tillhör NATO ingår. För att så skall ske måste USA övertyga Turkiet att släppa igenom sådan skepp och där kommer USA få ett nej med hänvisning till internationell lag. En lag de flesta NATO-länder (men inte USA) har skrivit på. Jag tror att Keane kastar ut sig sådana här saker eftersom han har betalt för att säga detta. Jag kan tycka att kvaliteten på vissa tankesmedjors (där Keane är anställd) opinionsbildning är rätt tråkig. I synnerhet bör Study of War (ISW) där Keane arbetar höja sig i alla fall till Quincy institutets nivå.

Ja, det är vad Mark Milley förklarade för kongressen i en hearing till politiker som mycket väl förstod vad Milley sade men försökte plocka politiska poänger. Politiker har en tendens att göra hearings politiska.

Så kallade "backcalls" har pågått sedan kalla kriget mellan USA, Ryssland och Kina. Politiker kan snacka men det finns också en verklighet som politiker inte gärna talar om. Är man bara intresserad av att läsa öppna protokoll, lagstiftning och dedikerad press osv. så känner man till dessa "backcalls" eftersom det är en del av rysk, kinesisk och amerikansk säkerhetspolitisk strategi. Om dessa upphör - då bör vi oroa oss.

Annars kan jag rekommendera den här debatten mellan realisterna och professorerna Stephen Walt och John Mearsheimer mot liberala f.d. ambassadören Michael McFaul och polska politikern Radosław Sikorski.

https://www.youtube.com/watch?v=ivcSVG5eCeQ

Till skillnad från debatten i svensk media är det kunnigt och intressant oavsett vilken sida man står. Hur som helst. Jag antar att du har hört om de 40 miljarder dollar som USA skall skicka till Ukraina? Det är bara $6 miljarder av dessa som de facto går till Ukrainas försvar. Det är mindre än de $10-12 miljarder som Ukraina fick tidigare. Detta kan tyda på att Washington DC är medvetna om att kriget i Ukraina är på väg att lida mot sitt slut.

Tack för intressant information.
Ryssland och USA har ‘kivats’ i så många år. Man tycker de borde ha kunnat lösa detta på något annat sätt med tanke på alla tidigare situationer de har tvingats lösa.
Förhoppningsvis tar det slut snart…
Citera
2022-05-30, 02:33
Medlem
Citat:
Ryssen kör upp T62 och flygbaspersonal till kherson nu. Det går inte så bra för dom.

Det räcker uppenbarligen numera
Finns ingen anledning att använda annat material.
Citera
2022-05-30, 02:40
Medlem
Jirens avatar
Två ihopsjunkna ryssar, beväpnade med varsin bössa från andra världskriget. Vaktposter utanför Kherson.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/v0fpqu/the_absolute_state_of_russian_equipment_photo/

Kolven på en av bössorna är lagad med tejp. Grabben till höger ser ut att vara 13. Det enda som saknas på bilden är vodkadunken, men den står säkert bakom väggen.

Min första tanke: Stationär kanonmat.
Senast redigerad av Jiren 2022-05-30 kl. 02:57.
Citera
2022-05-30, 02:56
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det finns ingenting i dina citat som antyder att vetot förlorar sin juridiskt bindande funktion. Det enda som sägs är att det djupt korrumperade FN bli ännu mer av en diskussionsklubb än vad organisationen redan är.

Har jag påstått det??
Läs hela ordväxlingen mellan mig och snusktrollet så du förstår vad vi pratar om.
Citera
2022-05-30, 02:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Skönt att få det bekräftat.

Det är inte ofta som Aftonblaskan publicerar nya rubriker kl 01 på natten.

Mirror skrev om det 20:30, 28 May 2022 alltså på lördagskvällen. Så undrar lite varför det ska bli extra mitt i natten hos AB över ett dygn senare. Men så är det en skvallerblaska som bara snor och översätter andras nyheter.

Så bekräftat är det nog inte. Bara en i en lång rad liknande. Putin ska ha haft alla sjukdomar som finns vid det här laget.

Men vi får väl se så småningom. För om något stämmer så går det ju inte alla charaden uppe hår länge som helst.
Citera
2022-05-30, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Jag forstar ditt agg, inte latt att vara pa forlorande sidan. Storsta krigsforbrytaren ar juden i Kiev, han drev sitt folk till stora slakten. Fanns ett avtal, Minsk2 som juden forkastade pa order av Pentagon. Nasta avtal blir avsevart tuffare. Tveksamt om Ukraina ens overlevar som nation.
Glöm Minskfördragen, det viktigaste avtalet är från 1994. Det bröt rYssen mot redan 2014, det vi ser nu är fortsatt avtals- och krigsbrott regisserat av moskoviterna.
Citera
2022-05-30, 03:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Två ihopsjunkna ryssar, beväpnade med varsin bössa från andra världskriget. Vaktposter utanför Kherson.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/v0fpqu/the_absolute_state_of_russian_equipment_photo/

Kolven på en av bössorna är lagad med tejp. Grabben till höger ser ut att vara 13. Det enda som saknas på bilden är vodkadunken, men den står säkert bakom väggen.

Min första tanke: Stationär kanonmat.

Med stor sannolikhet "frivilliga" från gangsterrepublikerna Donetsk och/eller Luhansk. Ryssland har sen invasionsstarten tvångsrekryterat därifrån pga akut brist på personal men också för att kunna fiffla med statistiken över stupade ryska soldater
Hur som helst så är de inte direkt prioriterade när det gäller material och vapen.
Citera
2022-05-30, 04:08
Medlem
Ryska TASS säger att Erdogan och Putin ska ha telefonsamtal men även med Vladimir Zelensky idag 30e Maj.

Citat:
Russian and Turkish Presidents Vladimir Putin and Recep Tayyip Erdogan are planning to hold a phone talk on May 30, Kremlin Spokesman Dmitry Peskov confirmed to TASS on Sunday
Citat:
Erdogan announced earlier on Sunday that he intended to hold telephone talks with Putin and also with Ukrainian President Vladimir Zelensky on May 30.

https://tass.com/russia/1457483
Citera
2022-05-30, 04:11
Avslutad
Det är total kollaps för ryska styrkor inatt bland annat vid kherson

Ryssarna har nära noll, jag skriver 0 % förmåga till mörker strid.

Ukraina närmare 100%

Ryssarna vill sova, Ukraina går framåt.

Det kan gå fort framåt nu för Ukraina de närmaste 7 dagar kan vi vara tillbaka vid läge 24 februari.

Sedan påbörjas återtagande av Krim och donbass (2014)
Citera
2022-05-30, 04:37
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Som USA med Israel. USA flest veto i FN. Brutit mot krigslagar sedan artionden. Las pa pojk

Vetorätten missbrukas alltmer av både USA, Ryssland och Kina men Ryssland är det land som lagt ojämförbart flest veton i säkerhetsrådet sedan 2011:

Ryssland 19 veton (varav 14 gällande Syrien)
Kina 9 veton (varav 8 gällande Syrien)
USA 3 veton (alla gällande Palestina/ Israel)

https://www.google.co.ma/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9010236/file/9018642.pdf&ved=2ahUKEwiP7vPykob4AhWVQ_EDHc5tDIsQF noECBQQAQ&usg=AOvVaw3mSy3v82GTGFW59QxtyKKB

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in