2022-05-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det går rykten om att Ukrainska piloter utbildas på F 16. Skall jag vara neutral så tror jag inte att F 16 är rätt plan för Ukraina.

Flyg har visat sig vara ineffektivt i detta krig. Allt för många har skjutits ned på båda sidor. Det är missiler och artilleri som gäller nu och där har Ryssland ändå ett kraftigt övertag (än så länge).

Tror inte alls på det. Det är inte utbildning av piloter som är det största problemet utan underhållet.

Nja, skulle NATO gå in med flyg så skulle det bli ett helt annan läge. De skulle kunna slå ut alla ryska SAM-system som kan nå mål över Ukraina och sedan massbomba de ryska fascisterna till dess de lämnar landet.
Citera
2022-05-29, 23:20
Avslutad
Ser ut som ryssarna tar mark på alla fronter nu!
Vad sysslar Ukraina med? Verkar vara total kollaps!
Citera
2022-05-29, 23:24
Medlem
Citat:
Nu verkar det också som att Ukraina har nått den ryska gränsen på två ställen i Kharkiv oblast??? heter det väl och det innebär att man kan försvåra transporterna för Ryssland och man kan för att reta bögfascisterna beskjuta Belgorod och kanske Kursk.

Men även Ryssland tar lite mark nordväst om gränsen. Det är ganska komplicerat läge. Men det verkar som det är explosioner ganska ofta i Belgorod-området på ryska sidan.

Ukraina bör dock koncentrera sig på annat än att bomba på måfå inne i fiendeland.

Som jag ser det är det en upphållande strid nu som Ukraina siktar på och man tröttar ut ryssarna, man kan nog räkna med att rysk militär inte är lyckliga över detta meningslösa krig. Som jag erfarit väntar en mer kraftfull offensiv från Ukraina men oklart när och jag tror att man skall koncentrera sig på ett frontavsnitt i sänder. Att man är uppe och röjer vid gränsen är bara fråga om att störa ryssarna "tror" jag.

Vet inte vem som sprider dyngan till er om någon större ukrainsk offensiv längre fram? De hade isåfall gjort offensiven innan ryssarna bröt/bryter alla deras försvarslinjer i donbass.
Citera
2022-05-29, 23:29
Medlem
raskenss avatar
Här stjäl ryssäcklen helt öppet stål från Azovstal. Statsfinansierad maffiaverksamhet.

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1530959654834126849?t=utrFn29JsPZ520UBhK3egA&s=19
Citera
2022-05-29, 23:30
Medlem
Ryssar mördade av Putin.
https://twitter.com/RALee85/status/1530982548528152576
Citera
2022-05-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här stjäl ryssäcklen helt öppet stål från Azovstal. Statsfinansierad maffiaverksamhet.

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1530959654834126849?t=utrFn29JsPZ520UBhK3egA&s=19

Hela Ryssland är en enda stor krigsbrottsling.
Citera
2022-05-29, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Vet inte vem som sprider dyngan till er om någon större ukrainsk offensiv längre fram? De hade isåfall gjort offensiven innan ryssarna bröt/bryter alla deras försvarslinjer i donbass.

Det kommer från många olika håll. Jag såg att Ukraina faktiskt slagit tillbaka och närmat sig Popasna igen.

Men jag behöver läsa på bättre. Men låt säga att Ryssland tar hela Donbass. Vad hjälper det? Dom får ju ingen fred och Ukraina rustar upp. Armén blir större men inte välutbildad dock. Och vapen kommer in.

Den här militära specialoperationen har pågått i 95 dagar. Det blir svårt för Ryssland att övertyga hemmaopinionen att detta var nödvändigt. Sätta kniven på strupen på offret och sedan förhandla om fred? Något måste ha slagit slint i planeringen.
Citera
2022-05-29, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Förlusterna i Ukraina ökar, tror du Putin är medveten om detta eller ljuger hans militärer för han om att det skulle gå bra i kriget för Ryssland?

https://twitter.com/DefenceU/status/1530798682882420737?s=20&t=k-NDMK_vy5Gp9ou2ofn-iw

Ukraina kan ta förluster och är beredda att göra det! De vill inte leva under Ivans stövel! Jag förstår dem.
Citera
2022-05-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Nej så är det inte. Ukraina har trängt fram på ytterligare ett ställe till den ryska gränsen i Kharkiv oblast men även Ryssland har tagit några byar till nordväst. Ukraina har också återtagit en viktig väg som går mot Bahmut samt gjort tre inbrytningar söder om Popasna.

En djävla röra är det. Ukraina har också tagit mark närmare Kherson sista dygnet och verkar befästa dessa ställningar.

Jag ser ingen kollaps.
Citera
2022-05-29, 23:44
Avslutad
Citat:
Nej så är det inte. Ukraina har trängt fram på ytterligare ett ställe till den ryska gränsen i Kharkiv oblast men även Ryssland har tagit några byar till nordväst. Ukraina har också återtagit en viktig väg som går mot Bahmut samt gjort tre inbrytningar söder om Popasna.

En djävla röra är det. Ukraina har också tagit mark närmare Kherson sista dygnet och verkar befästa dessa ställningar.

Jag ser ingen kollaps.

Kollaps på båda sidor menar många
Citera
2022-05-29, 23:47
Medlem
Citat:

Jag ser ingen kollaps.

Dom befäster inget runt Kherson, bara misslyckade försök. Du får nog läsa på mer eller hitta fler källor.

Jag refererar till den stora ukrainska offensiven i Izyum som endast hände på twitter, sen blev de tyst efter 3 dagar. Samma sak händer med dessa nya offensiver.
Senast redigerad av Americanwest 2022-05-29 kl. 23:49.
Citera
2022-05-29, 23:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Låt oss vänta med att dra sådana snabba slutsatser.., utan låt oss se hur det ser ut om en vecka eller två.

Har svårt att se att ukraina skulle bara kollapsa "sådär", efter att ha bitit ifrån sig med näbbar och klor i tre månader. Månad för månad som vapen och stöd ifrån väst bara kommer in och man blir starkare..

Kanhända att ukraina väntar på en möjlighet för att utdela en "backhand"..., när möjligheten är på plats. Man har ju varit skickliga på att vänta på sin tur.., man har haft tålamod tidigare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in